lauantai 6. huhtikuuta 2019

PÄIVITETTY MIG-21 KORVAAMAAN HORNETIN!

Valtamedialta jäi havaitsematta taannoisen Intian ja Pakistanin välisen asevoimien mittelön sisältämä ilmataistelu, jossa MIG-21 pudotti F-16 hävittäjän. Ainoan poikkeuksen valitsevasta tiedotuslinjasta teki YLE:n TURUN RADIO, jossa ilmataistelun lopputuloksen ihmeellisyyttä udeltiin entiseltä MIG-21 pilotilta. MIG-21 lensi ensilentonsa jo 1959, kun F-16 teki sen 1979. Tästä alkoi määrätyn tahon nostalginen hehkutus neuvostoaseiden ylivoimasta. Mutta missä juju, jos 50-vuotias hävittäjä kykenee pudottamaan yhden eniten myydyn jenkkihävittäjän?

Ensinnäkin täytyy todeta, että F-16 on tavallaan häivehävittäjä ihan itsestään, eikä se tarvitse vastustajaa pudotakseen eli häipyäkseen taivaalta. Kaikkiaan miltei 300 F-16 lentokonetta on pudonnut kesken lennon. Mutta MIG-21 hävittäjän menestykseen Intian ja Pakistanin väliseen ilmataisteluun löytyy syy Juudeasta. Mikojan-Gurevitš MIG-21 hävittäjiin israelilainen Elbit on tarjonnut päivityspakettia, johon kuuluvat nykyaikainen ohjaamo monitoiminäyttöineen, moderni tutka sekä valmius käyttää nykyaikaisia torjuntaohjuksia. Koneita käytettiin mm. Unkarissa ainakin vuoteen 2016 asti. Sopisiko kysyä unkarilaisilta: Onko koneet vielä jäljellä ja passaisiko Suomen ostaa ne?

Ovathan MIG-21 hävittäjät aikansa eläneet ja parhaat päivänsä nähneet, mutta paremmin ne sopivat Suomen ilmapuolustukseen kuin kaavaillut F-35 hävittäjät. Kuten Hornettien ostossa havaittiin, USA on äärimmäisen epäluotettava kauppakumppani asekaupoissa: Luvatut vastaostot eivät toteutuneet ja asejärjestelmien, jotka ovat koko kaupassa tärkeimpiä, kanssa oli hankaluuksia . Muistaakseni Suomi joutui ostamaan Hornettien asejärjestelmät Israelista. Harva tietää sitäkään, että ikisuunnitellun F-35 hävittäjän perustan loivat venäläiset. Lockheed maksoi vuonna 1992 Jakovlevin lentokonesuunnittelijoille 385 miljoonaa dollaria ostamistaan prototyypeistä, piirustuksista ja neuvotteluista Jakovlevin suunnittelijoiden kanssa.

Alun jälkeen F-35 hanke on edennyt vaikeuksista vaikeuksiin. Suurin este koneen kehitykselle lienee löytynyt Obaman hallinnosta, joka säästi suunnitteluvaroja ja keskittyi käytännön toimissa tuhansia viattomia siviilejä tappaneisiin kauko-ohjattavien lennokkien iskuihin. Seuraavassa faktaa: "DOT&E 2015 raportin mukaan jokaista 100 korjattua vikaa kohden löytyy 105 uutta ongelmaa. Normaalipainoisella lentäjällä on 23% todennäköisyys kuolla mikäli hän käyttää heittoistuinta. Koneen aseruuma ylikuumenee herkästi ja tärinä ylittää AMRAAM-ohjuksen spesifikaation. Kesällä operaatiokelpoiseksi julistettu B-versio ei kykene ilman ulkopuolista apua löytämään ja maalittamaan kohteita. ALIS-diagnostiikkatyökalusta löydettiin merkittäviä tietoturvaongelmia. Asetarkastaja Gilmore kritisoi jyrkästi Vsim-ohjelman puutteellisuutta, jolloin koneen todellista suorituskykyä ei voida mallintaa, tämän kompensoimiseksi hän vaatii pikaisesti järjestettäviä koelentoja. B-mallin alumiinirungosta löytyi yhä lisää murtumia. C-versiossa havaittiin yllättävä murtuma, joka keskeytti rasituskokeen."

Ikävä isku päin heidän kasvojaan, jotka ilkkuvat venäläiselle tekniikalle, lienee se, amerikkalaisten vastaava osaaminen on sotavehkeissä vieläkin surkeampaa ja äärettömän paljon kalliimpaa. Esittämäni Hornetin korvaaminen MIG-21 hävittäjällä on tietenkin vitsi. Ehkäpä meidän tulisi epävarmojen asetoimitusten ja varaosahuollon suhteen asettaa erääksi valintakriteeriksi uskottava valmistus/huolto- ja kauppapolitiikka eli siirtää katse maanosamme toimittajiin itänaapuria unohtamatta sekä lopulta päätyä ruotsalaiseen vaihtoehtoon. Tätä ei tietenkään pidä sanoa liian aikaisin, jottei hinta nouse. Toisaalta, jos ruotsalaiset tarjoavat lähes tuplavastaostoja, kuten viime kerralla, lienee kauppa sitä parempi, mitä kalliimpia hävittäjät ovat. Ainoa vaaratekijä ruotsalaishävittäjissä piilee niiden runsaaseen jenkkitekniikkaan...

Linkit:

MIG-21

F-16

F-35 venäläistausta

F-35 vaikeudet

4 kommenttia:

  1. Noista MiGeistä nyt tiedä, mutta jos saisi niitä Suhoj Su-30 MK sarjan koneita, niin niillähän vallan kyllä lentäisi. Ne on kelvanneet aika monen maan kalustoksi (Kiina, Vietnam, Malesia, Intia, Algeria). Superhornettia vastaavia kolmenelosia ne ei taida ihan kaikille myydä. Saisi jenkit pitää törkeästi ylihinnoitellut romunsa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuskin venäläiset myy parasta kalustoaan maalle, joka antaa naton lennellä sen ja Venäjän rajalla.

      Poista
    2. On ne kyllä myyneet tota Su-30 sarjaa melko vapaasti. Kelpaahan se raha heillekin. Muuten olen tosta Nato-huomautuksesta samaa mieltä

      Poista
  2. Yllättävän ammattimaisesti toteutettu kirjoitus blogistilta. Tästä sopii ammattitoimittajien ottaa mallia.

    VastaaPoista

Tuhraappa tähän aikasi kuluksi jotain! Kiitos!