sunnuntai 17. maaliskuuta 2019

KANNATTAA ODOTTAA: SÄHKÖAUTOJEN HINNAT ROMAHTAVAT

Vertailtaessa polttomoottoria ja sähkömoottoria keskenään, löytyy niistä mullistava ero: Polttomoottori apulaitteineen pitää sisällään satoja osia - sähkömoottori rakentuu muutamista osista. Lisäksi sähkömoottorin valmistus onnistuu yksinkertaisuutensa ansiosta lyhyessä ajassa ilman vaativia teknisiä investointeja. Sähkömoottorin yksinkertaisuus lieneekin suurin syy siihen, mikseivät sähköautot juurikaan kehity perinteisten autonvalmistajien toimesta: Polttomoottoreihin tehdyt investoinnit menettävät arvonsa ja yksi autosektorin merkittävä busines varaosavalmistus loppuu ja siirtyy piraattivalmistajille, ehkä tulevaisuudessa kansalle tarjotaan jopa kokonaisia piraattivalmisteisia autoja.

Sähköautojen alkaessa varastoimaan kunnolla jarrutuksessa syntyvää liike-energiaa, tulee tämä kasvattamaan po. autojen toimintasädettä. Kyseessä ei ole mikään uusi tai mullistava keksintö, sillä 1960- luvun Fiateissa ja Wickströmeissä oli dynastartti eli laite joka toimi niin laturina kuin starttimoottorina. Kun sähköautojen akkutekniikka alkaa kehittyä ja alalla siirrytään laajaan massavalmistukseen, romahtavat sähköautojen hinnat väkisinkin.

Suurin mullistus minkä sähköautot halpuutensa lisäksi tulevat aiheuttamaan löytyy massatyöttömyydestä. Yksinkertaiset koneet vaativat yksinkertaista nopeasti onnistuvaa huoltoa. Autojen sisältämä tietotekniikka ei juurikaan aiheuta huoltotarvetta, koska niitä huollettaneen kuten kännyköitä eli mitään ei korjata vaan uusi yksikkö pistetään sisälle. Suomen kannalta sähköautot ovat mahdollisuus, sillä maaperämme sisältää akuissa tarvittavia luonnonvaroja ja Uudenkaupungin autotehdas omistaa ja tekee yhteistyötä mm. kiinalaisten sähköauto-osaajien kanssa.

10 kommenttia:

  1. Mitäs mieltä olet Java. Lainaus Forssin blokista:Onko Järvisen ajama politiikka ajanut Ukin tukalaan tilanteeseen? Järvinen kertoi vuosi sitten ettei A-sairaalaa kannata ostaa, eikä Tk:n tilanteelle kannata tehdä mitään koska maakunta tekee meille uuden tk:n. Nyt Järvisen edustama puolue vastustaa vallan viemistä maakunnille? Miten tämä nyt sitten ratkaistaan? Onko Timo ajanut meitä tietoisesti metsään vai oliko tämä jotain julmaa peliä vaan? Terveysasiat ovat tärkeitä kuntalaisille, eikä niillä saisi näin pelailla.

    VastaaPoista
  2. Yksi mielipide on muiden joukossa. Eli en ymmärrä, miksi joku jaksaa moista yhden miehen ja todennäköisesti tuunattua mielipidettä hokea jos edes mitään mielipidettä on ollutkaan. Isot linjat Ukin valtuustossa on päätetty seuraavasti eli 43-0. Joten se siitä.
    Mitä taas sähköautoiluun tulee niin maailma tulee muuttumaan radikaalisti. Kaikki nykyiseiset autonrakentajat eivät ala tekemään sähköautoja.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. EI ala tekemään, osa heistä tekee akkuja.

      Poista
  3. Kiitos käynneistä ja kommenteista! Soteen oli pakko valmistautua vaikka sitä ei tullutkaan, meillä siihen valmistauduttiin isoissa linjoissa äänin 43-0. On väärin pistää tehtyjen päätöksen jälkeen po. asioissa syytä yhden päättäjän niskoille, jos valtuuston pöytäkirjoistas ei löydy edes yhtä eriävää mielipidettä.

    Tulevaisuudessa suomalaisia akkuteollisuuden työntekijöitä/kaivosmiehiä saattaa olla paljon enemmän kuin nykyisiä autoteollisuuden työntekijöitä.

    VastaaPoista
  4. Miksi akkuja ja sähkömoottoreita alettaisi kokoamaan kalliiden työvoimakustannusten maissa? Mikään talouden "lainalaisuus" ei sitä tue. Koitetaanpa muistaa, miten kävi Suomen 90-luvun syvälamasta nostaneelle Nokialle. Parhaimmillaan taisi jopa 10% Suomen bkt:sta muodostua Nokiasta.

    VastaaPoista
  5. Kiitos käynnistä ja kommentoinnista. Taloudellinen järkevyys tulee siitä, jos akkujen materiaali löytyy Suomen maaperästä, niin se on täällä taloudellisempaa jalostaa valmiiksi tuotteeksi kuin esim raaka-aineiden kuskaus Aasiaan ja valmiiden tuotteiden kuljetus takaisin.

    VastaaPoista
  6. Miksi Suomesta viedään selluloosaa eikä sitä jalosteta täällä enempää lähellä omien metsien korjuupaikkoja?

    VastaaPoista
  7. Kiitos käynneistä ja hyvästä kysymyksestä! On todellakin käsittämätöntä, että meiltä viedään esim. pitkäkuituista sellua Kiinaan, jossa siitä tehdään wc-paperia. Wc-paperin raaka-aineeksi kelpaisi kierrätyspaperikin. Em. osoittaa ettei mitäkään järjen, talouden tai ekolgian -lait päde isoissa kuviossa. Huomion arvoista on sekin, että meiltä viedään sahatavaraa esim Tanskaan ja Englatiin, joissa laudoista jalostetaan kalliita huonekaluja. Meidän tulisi investoida koultukseen myös kädentaitojen tasolla eikä syytää väheneviä opetusrahoja muutaman yliopiston tuhansiin tohtoreihin, dosentteihin ja passiiviväen liikutteluun.

    Suhtautuminen kaivosinvestointeihin osoittaa suomalaisten päättäjien typeryyden. Niihin ei riitä rahaa, mutta keskieurooppalaisia varten laajennettuun ja laajennettavaan lentokentään ei miljardi euroakaan ole liikaa. Kaiken huipuksi ulkomaalaiset kaivosyhtiöt saattavat jättää meidän siivottavaksi jätöksensä kuin koira paskansa.

    VastaaPoista
  8. Yksi vielä. Tanskasta taitaa edelleen tulla satojatuhansia joulukuusia Suomeen joka jouluksi. Suomi elää metsästä vai metsässä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos käynneistä ja ja hyvästä oivalluksesta! Miksei sähkölinjojemme johtokaduilla kasvateta joulukuusia? Tuotto olisi varma, niistä joku saisi kivat kesätienestit ja kaiken kukkuraksi sähkölinjat raivauskulujen sijasta tuottaisivat - TÄSTÄ SEURAISI SÄHKÖNSIIRTOMAKSUN SIJAAN SÄHKÖNSIIRTOTUOTTO, JOKA RÄHVÄHTÄISI JOKAISEN SÄHKÖLASKUN SAAJAN TILILLE!

      Poista

Tuhraappa tähän aikasi kuluksi jotain! Kiitos!