Eurooppalaiset heiluivat Afrikassa vuosisadat rohmuten luonnonvarat, räjähdyttäen väestönkasvun ja levittäen tuskaa plus kuolemaa. No saivathan afrikkalaiset eurooppalaisilta jotain - Jeesuksen ja Jumalan. Ikävä vaan, että niillä on vaikea täyttää oma tai perheen vatsa. Meillä ei vieläkään hoksata, kiitos valtamedian, esim. sitä, että Afrikan sarven ryöstökalastus, jossa EU heilutti tahtipuikkoa, aiheutti pakolaisaallon, joka riivaa niin pakolaisia kuin maita, johon pakolaiset tulevat.
Tänä päivänä pitkälti Afrikan ruokahuollosta vastaa, maailman suurin vehnän viejä, Venäjä. Myös Kiina on noussut merkittäväksi kumppaniksi monelle Afrikan valtiolle. Kiinalaisella pääomalla rakennetaan rautateitä, satamia, tuotantolaitoksia, tehtaita jne.. Eivät kiinalaiset avusta Afrikkaa pelkästä hyvästä sydämestä, vaan he turvaavat omaa tulevaisuuttaan ruokahuoltoa, halpatyövoimaa kuten myös tulevia kasvavia markkinoita ajatellen. Mitä ilmeisimmin useat Afrikan maat velkaantuvat Kiinan suuntaan Kiinan toivomalla tavalla, jääden näin jonkin sorttiseen velkavankeuteen.
Afrikkalaiset saavat nyt toimiessaan Venäjän ja Kiinan kanssa paljon enemmän käytännöllistä vastinetta yhteistyölle kuin Euroopan harjoittaman ryöstöimperialismin aikana. Kiinan ja Venäjän ajattelu/toimintatapa poikkeaa huomattavasti eurooppalaisten vastaavasta. Kun lännessä edetään kvartaali kerrallaan, kääntävät Kiina ja Venäjä katseensa vuosien jopa kymmenien vuosien päähän. Lisäksi mainitut idän valtiot lähestyvät tulevaisuutta konkreettinen kasvu edellä toisin kuin ikäviä utopiota tarjoava länsi. Kun vielä huomioidaan viha eurooppalaisia kohtaan, kiitos ryöstökalastuksen ja esim. Shellin toiminnan Nigeriassa, ei liene yllätys, että afrikkalaiset luovat mieluiten suhteita itään.
LINKIT PUHUKOOT PUOLESTAAN:
Hyviä lähdelinkkejä olet liittänyt juttusi tueksi. Kieltämättä mielenkiintoista maailmankaupan kehitystä olemme seuraamassa. Nyt Venäjä siirtelee nappuloitaan maailmankartalla uusiin paikkoihin. Miten tästä eteenpäin? Maailmankauppa kun ei ole pelkkää ruokahuollon turvaamista vaan myös mineraalien, metallien ja niiden jalosteiden kauppaa. Esimerkkejä on.
VastaaPoistaAkkuja, aurinkopaneeleita, autonkoreja, aseita, ammuksia, laivoja, lentokoneita kun valmistetaan niin niiden valmistaminen vaatii uskomattomat kilomäärät erilaisia maaperästä kaivettavia alkuaineita, mineraaleja ja niiden johdannaisia.
Terveisin
Sähköautomarkkina
Tästä selviää, mitä tapahtuu maailman ruokahuollon logistiikan kriittisissä paikoissa juuri nyt
VastaaPoistahttps://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000008991511.html