lauantai 14. maaliskuuta 2020

VEROVAROJEN KÄYTTÖÖN TASAPUOLISUUTTA!

Lisää kuvatekstiTämä ei näytä pahalta, mutta kun se päivällä sulaa ja yöllä rekkojen tekemät urat sun muut jäätyvät, syntyy yllättäviä tilanteita. Varsinais-Suomen vitsaus tieliikenteessä piilevät lämpötilaeroissa - yön ja päivän ero saattaa olla 20 astetta ja rannikon sula muuttuu yllättäen ja vaiheittain pakkaseksi. Jos tiet aurattaisiin välittömästi lumisateen jälkeen tai päivisin, kun se lentäisi loskana ojaan, säästyttäisiin ikäviltä kokemuksilta und maksuilta.


Suomessa kerätään autoilijoilta reilut 8 miljardia euroa veroina, tästä tiestön ylläpitoon käytetään kymmenesosa eli 0,8 miljardia euroa. Kun vielä huomioidaan tuosta pienemmästä luvusta leijonan osan valuvan pääkaupunkiseudun tie hankkeisiin, niin voi vain todeta vääryyden tapahtuneen. Täällä periferiassa Turun ja Rauman puolessavälissä oma auto kuuluu välttämättömyyksiin, samoin asiallisessa kunnossa liikennöitävä tiestö. Kuitenkin tiet rapautuvat ajan ja autojen nakertaessa asfalttia ja tänä talvena näköjään aurauskuluissakin säästetään rajusti.

Näin vähälumisena talvena kuvittelisi harvoille huonoille keleille riittävän kunnossapitoa, vaan paskat riitä. En kertaakaan, koko talven aikana ole saanut ajella aurattua tietä. Sen sijaan nelivetoauton omistajana olen pari kertaa saanut nyppäistä tien poskeen luiskahtaneen kulkuvälineen kulku-uralle. Ihmisten auttamisesta saa hyvän olon, mutta autettavan rooliin joutuneella lysti lurahtaa kauaksi. Menneen talvella näillä nurkilla sattuneita onnettomuuksia lienee reilut kymmenen. Toisin sanoen yksityiset ja vakuutusyhtiöt maksavat valtion tienpidossa keräämät säästöt. Entäpä, kun ei enää selvitä rahalla, vaan tienauraussäätöjen vaikutukset muuttuvat tuskallisiksi kokemuksiksi ja kenties kuolemaksi.

Haluan huomauttaa, että Vakka-Suomessa toimii maamme suurin tehdas, jonka tuotanto menee vientiin, kun vielä huomataan täällä sijaitsevan muutakin vientiteollisuutta, jolla Suomea pyöritetään, luulisi valtiolta riittävän rahaa edes tiestön kunnossapitoon. Eikö Suomen valtion tulisi pitää huolta lypsävästä lehmästä eli vientiteollisuudesta plus sen työntekijöistä. En missään tapauksessa halua, että tienpitovaroja siirretään Pohjois-Karjalasta, Kainuusta tai Lapista tänne vaan pääkaupunkiseudulta. Jos sinne upotetaan julmetut summat juniin, busseihin, metroihin ja muihin joukkoliikenteeseen niin, miksi täytyy tukea sen kulmakunnan yksityisautoilua varsinkin, kun halutaan vähentää henkilöautoilua? Muistakaa tämäkin: Jos autotehtaan duunari jää pois töistä, näkyy se välittömästi vientituloissa, mutta jos pääkaupunkiseudun pykäläviidakkoa plaraava paperinpyörittäjä jää pois töistä, on se selvää säätöä!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Tuhraappa tähän aikasi kuluksi jotain! Kiitos!