Lähimmäisen vertaaminen koiraksi voisi tarkoittaa uskollisuuden tai luotettavuuden ylistämistä, mutta kun rinnastuksessa nojataan arabialaiseen kulttuuriin, muuttuu vertaus päinvastaiseksi. Väitetään, että profeetta Muhammed ei pitänyt koirista ja siksi hän tuomitsi koiran saastaiseksi ja saastaisuutta levittäväksi eläimeksi. Siksipä äänestäjien vertaaminen koiriin tuntuu rasistiselta: "Koirat haukkuu ja karavaani kulkee, näin kuuluu vanha arabialainen sananlasku".
Demarikihotar tuomitsee vuodatuksessaan, itsensä ylistämisen jatkoksi, tavalliset äänestäjät omaan napaan tuijottaviksi, itsekkäiksi koiriksi, jotka eivät ymmärrä yhteisestä edusta yhtään mitään. Tähän kastiin demarikihotar pisti myös itsensä, ennen kuin koki valtavan valaistumisen. Lähtemällä mukaan demarien listalle hän kohosi valaistuksen voimasta suureksi ymmärtäjäksi kaiken kansan eli häntä äänestäneen koiralauman yläpuolelle. Mielestäni kyseinen tulkinta ihmisten eriarvoisuudesta hipoo itsekkyydessään kuvottavuutta.
Sen sijaan, että luottamustehtävissä istuisi itseään lähes Jumalana pitäviä tyyppejä, tarvitaan eduskuntaan, valtuustoihin ja lautakuntiin tavallisia ihmisiä. Vain he tuntevat tavallisten ihmisten ongelmat ja kykenevät ratkomaan niitä. On kerrassaan käsittämätöntä vetää juopaa yhteisen hyvän ja yksilön hyvän välille, sillä yhteisö koostuu yksilöistä ja yksilöistä suurin osa vaeltaa tavallisten kulkijoiden joukosta. Sopiikin pohtia, koska demarit valitsevat kaupungissa, josta löytyy Suomen suurin tehdas, kaupunginhallitukseen tuon tehtaan duunarin demaritohtorin sijaan? -Vai eikö demarivalaistuminen koskekaan tavallisia kulkijoita, tehtaan duunareita, sitä demareita äänestävää koiralaumaa?
LINKKI:
DEMERIKIHOTTAREN PAKINA
Poliittisen "itsemurhan" voi tehdä monella eri tavalla ja ehkä tässä on eräs esimerkki.
VastaaPoistaJoo ja Kosken panimo jäi kaupunkilaisten maksettavaksi.
VastaaPoistaAiotaanko panimorakennuskin purkaa..? Joku uusi yrittäjä siihen todennäköisesti tulee ja jatkaa panimotoimintaa.
Poista