keskiviikko 13. maaliskuuta 2024

VIRKAHENKILÖDIKTATUURI JYLLÄÄ - KIITOS NUOLESKELIJOIDEN!

 

Jospa jokainen ottaisi huomioon omat realiteetit eikä yritä olla parempi kuin on - Kiitos Harpo!



Jos vientiteollisuuden työntekijältä loppuvat hommat saa hän kenkää ja lopettaa työllään yhteiskunnan toimintojen rahoittamisen. Sen sijaan, jos kaksi kuntaa liitetään yhteen, ketään ei irtisanota, vaikka tehtäviin nähden töitä ei riitä kaikille entiseen malliin. Liitoksen yhteydessä palkat jopa harmonisoidaan niin, että pienemmän kunnan entisistä napahenkilöistä tulee uuden liitoskunnan hyväpalkkaisia virkaheppuja. Kun vielä huomioidaan sekin, että kuntien toimintojen järkeistäminen tahokkaaksi on äärettömän hankalaa ellei peräti mahdotonta voli todeta lakonisesti: Tässä on syy mikseivät sairaanhoitajien palkat koskaan nousseet sille tasolle, minne ne olisi kohtuullisuuden nimissä tullut nostaa. Tehottomien organisaatioiden tehottomimmat tekijät, joiden olemisen ja työtahdin mahdollistaa surkea johtohenkilöstö/päättäjät. 

Sote-uudistuksen oli tarkoitus tehostaa toimintoja niin kunnissa kuin ns. hyvinvointialueilla, jotta kaikki saisivat tasapuolisesti parempia sote-palveluita ja kunnat voisivat keskittyä paremmin rahavaroin jäljelle jääviin tehtäviin. Kuten jokainen voi havaita sen enempää säätöä kuin toimintojen paranemista ei tapahtunut kuntalaisten näkövinkkelistä tarkasteltuna. Käytännössä otettiin takapakkia niin sote-palvelujen kuin kunnan palvelujen suhteen. Tavallinen kadun kuluttaja saa entistä huonompaa palvelua entistä kauempana ja entistä kalliimmalla. Nyt kaiken kukkuraksi ns. hyvinvointialueet tyrkyttävät rahapulassa kunnille niitä palveluja, jotka ne uudistuksessa sai hoitaakseen. Ja kunnathan eivät näitä voi hoitaa, ilman leikkauksia muualta, koska niiltä vietiin varat nyt palautuviin tehtäviin. Toinen juttu on se, jos kuntien toiminnan tehostamista valmistelee virkahenkilöstöstä koostuva johtoryhmä, lienee selvää ettei johtoryhmään ja heidän lähipiiriinsä kohdistuvaa kulujen karsintaa tapahdu. On nähty, että muutenkin mahdottoman mainiota työturvaa nauttiva johtajisto pitää entistä lujemmin kiinni asemastaan ja eduistaan.

Jokainen näkee vilkaistessaan kuntaorganisaatiokaaviota, jotta varsin useista niistä löytyy melkoisesti tehostettavaa. Kuinkas käy, jos vaisusta ja lonkeron harmaasta massasta erottuu luottamushenkilö, kuka, esittämiinsä faktoihin vedoten haluaa tehokkuutta kunnan valmisteluun tai esittää mielestään vaihtoehtoisia ratkaisuja kuntaorganisaation huipun tarjoamiin kyseenalaisiin esityksiin? Tällainen tyyppi pyrkii synnyttämään ja käymään kuntalaisten kesken avointa keskustelua niistä asioista, joiden taustafaktat hän omalla ajallaan selvitti. Hyväntahtoinen päättäjä, kuka uhrasi aikaansa yhteisten asioiden hoitoon saa yllätys, yllätys silmilleen haukkumiset ja hänet kutsutaan, vanhaan neuvostotyyliin, nuhteluihin teemalla: EI MEIDÄN VIRANHALTIJOITA SAA ARVOSTELLA! Nuhteluelimen muodostavat tietenkin he, ketkä eivät pelkästään nuole virkajohdon ahteria vaan pyrkivät sujauttamaan koko nuppinsa po. anuksen uumeniin. Koko kuviota voidaan pitää vähintäänkin sairaana ja, tarkoitukseen nähden, päälaelleen kääntyneenä, jos se kieltää kuntalaiskeskustelun ja päättäjien osallistumisen siihen. Osaltaan koko organisaation kelvottomuudesta kertoo omaa kieltää sekin, että strategiapäivityksessä tärkeimmäksi asiaksi kohoaa virkahenkilöiden koskemattomuus. Milläs pistät asioita kuntoon, jos et saa todeta niiden olevan totaalisesti poskellaan? Ilman negatiivisten asioiden esiin nostoa niitä ei koskaan saada kuntoon ja jos luottamushenkilö on äänestäjiensä antaman mandaatin arvoinen, hän ei alistu minkään, viranhaltijoiden käskyläiseksi alistuneen, kuppikunnan kuulusteluihin. 

7 kommenttia:

  1. Nykyään kunnanvaltuustoissa jäsenistä suuri osa tai jopa enemmistö on kunnan palkkalistoilla. Joskus vuosia sitten keskusteltiin rajusti julkisen sektorin tehostamisesta ja siihen keksittiinkin hieno ratkaisu: kaikille kunnan luville, tarkastuksille ja muille palveluille määrättiin kovat hinnat. Vaikka niiden piti olla jo verorahoilla kerran maksettuja, millä perusteltiin nousevia veroäyrejä.

    "Jos julkisesta sektorista halutaan luoda etuoikeutettu rälssi, niin olkoon sitten niin", totesi Osmo Soininvaara tuloksen nähtyään. Ja totta totisesti niin on käynyt!

    VastaaPoista
  2. Kirjoittanet Valkonen etupäässä Uudenkaupungin näkökulmasta. Minulla ei kuitenkaan ole epäilystäkään, etteivätkö havaintosi olisi päteviä muuallakin. Kuinka tanan monta vuotta tuota Sotea hierottiinkaan, ja tulos ei ole tämän parempi. Ilmeisesti oma ja puolueen etu menivät erityisesti Kepulipoliitikoilla kaiken tolkun ja järjen edelle. Jos toivoa saisi, niin koko himmeli pantaisiin päreiksi ja palattaisiin sitä edeltäneeseen tapaan hoitaa asiat. Eihän sekään ideaali ollut, mutta aivan varmasti parempi kuin tämä nykyinen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. On järjestelmä mikä hyvänsä, tyhjästä ei voi lääkäreitä ja hoitajia luoda, ei ole sote Sampoa. Tätä ei Marinin hallitus ymmärtänyt. Kunnissa tehtiin lisäbudjetointi loppuvuodesta kun sote rahat oli loppu, nyt valtio sanoo lisä rahaa ei tule. Eli tarkoittaa kaikki ei lakisääteiset pitää lopettaa. Kuntien palvelut heikkenee, eli urbanisoituminen lähtee hurjaan kasvuun kun palvelut keskittyy suuriin kaupunkeihin, eli päinvastoin mitä kepu ajatteli.

      Poista
  3. Tuttua myös Kotkassa. Virkamiesten mielivaltaa.

    VastaaPoista
  4. Haloo. Poliitikot päättävät määrärahoista ja niiden käyttöoikeuksista. Poliitikot, poliitikot ja vielä kerran poliitikot ovat kaiken takana. Tehottomuuden, soten, valtion velan jne.
    Tyhmähän sellainen virkamies on ellei osaa ottaa sitä vastaanmitä tarjotaan. Veronmaksajain rahojen käyttöoikeutta.

    VastaaPoista
  5. Kiitos käynneistä ja kommenteista sekä Nils-Aslakille ja Olaville oivista alustusta täydentävistä ajatuksista sekä tiedoista. Ehkä Uusikaupunki on virkahenkilöiden nuoleskelussa aivan omaa luokkaansa. Enne vaaleja esim. Aki Linden tiesi kuinka sote saadaan toimimaan ja jopa säästetään kansakunnan varoja, mutta toisin kävi. En minä po. uudistusta jas sen epäonnistumistas kuitenkaan pelkästään Marinin hallituksen piikkiin pistä.

    VastaaPoista
  6. Ei Marinia kannata puolustella.

    VastaaPoista

Tuhraappa tähän aikasi kuluksi jotain! Kiitos!