Itse lukeudun luetuimman paikallismedian lukemattomiin lukijoihin. Minulta kysyttiin juuri: luinko lehden, kun oli joka kotiin suurjako? Enpä lukenut, eikä se olisi edes ollut mahdollista, koska periferiassa, jossa asun, posti jaetaan vain maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Mikäli olisin halunnut saada postin arkipäittäin, minun olisi tullut pystyttää postilaatikko miltei kilometrin päähän kotoani. Silloin joutuisin hakemaan postin tiistaina, torstaina ja kenties lauantaina kilometrin päästä, nyt saan sen em. päivinä kolmensadan metrin päässä olevasta "lähi"laatikosta. Syy kyseiseen toimintani postin vastaanottamisen suhteen, joka lienee yleinen ratkaisu haja-asutusalueella, perustuu siihen yksinkertaiseen syyhyn, että laatikkoihin jaettava posti menettää merkityksensä ja uskottavuuden osalta rajoittuu laskuihin sekä Lidlin, Tokmannin, K-kaupan ja muiden yritysten mainospamflettien tarjoamiin tietoihin. Meidän printtimedian jutuista saan tiedon muilta, joten kiitos heille, kun säästävät aikaani.
Mikä on vanhempi kuin päivän vanha lehti, jonka toimitettu teksti on törkeästi manipuloivaa ja tarjoukset ovat vanhoja - siinä kysymykset, joihin muut, yhä kasvava joukko ja minä vastaamme: Ei kiitos! Kun katsotte esim. S-marketin parkkipaikan vilinää ja vertaatte sitä printtimedian mainontaan toimintansa perustavaan kauppaan, huomaatte ettei printtilehdykäistä lueta enää edes keskustassa. Johtuuko esim. rautakauppamme ahdinko siitä, etteivät taajaman ulkopuoliset taloudet saa lehteä ja siten paikallisen alan kauppiaan heille lähettämä kallis viesti jää matkalle ja yrittäjän maksu puolestaan matkustaa Turkuun lämmittämään julkaisun omistajan posaa? Elämme median kehityksen osalta mielenkiintoisia murroksen ja muutoksen aikoja. Vaikka perinteinen kirja puolustaa paikkansa, niin uutisvälineenä printtimedia siirtyy väkisinkin her/historiaan, jonne se kuuluukin - meillä jo toimitustyylinsä ja suosikkijärjestelmän vuoksi.
Meillä, kuten 1930-luvun Saksassa, media on voittajan puolella, ja sillä menee niin kauan hyvin kuin mainitulla Saksan medialla eli se pärjää kunnes voittajasta tulee häviäjä. Aina lopuksi oikeus voittaa, se saattaa viedä aikaa, mutta niin tulee lopulta käymään. Muutosta ja vääryyttä markkinoivan median muutosta/kaatumista hidastavat ne itsekkäät tarinan rustaajat, jotka kirjoituksillaan antavat po. median toimituslinjasta tasapuolisen kuvan: Mikä onkaan vihreämpi ratkaisu kuin siirtyä printtimediasta modernisti toteutettavaan vaihtoehtoon, silti joku kirjoittaa paperilehteen hiilijalanjäljestä ja kasvattaa printtimedian käytöllä hiilijalanjälkeä, syöden näin sanomansa uskottavuutta. Toinen taas menee ansaa, kun lataa, juuri hänen ajatusmaailmansa tyrmänneeseen, lehteen omalla kirjoituksellaan lisää lukuarvoa. Joskus sopisi ensin olla vähemmän itsekäs ja enemmän älykäs kuin nokkela ja innokas. Mikäli semminkin sikses epäilette sanomaani, niin yrittäkääpä maksaa läpyskän tilausmaksu kaupungin taseella.
Olisi jo aika saada muutos Unkariin. Miten noin onneton lehti voi toimia 2000 luvulla.
VastaaPoistaEi tainnut Valkoisesta tulla paikallislehden sen vinkkelist naamakuvallansa kirjoittajaa vai miten pitää tulkata?
VastaaPoistaJava ei pokkuroi muiden edessä. Hieno piirre miehessä.
PoistaJäärä mikä jäärä.
PoistaNyt taseessa taas lisää rahaa "maksaa" tilausmaksuja
VastaaPoistaUgin ylijäämä yli odotusten
https://www.vakka.fi/uutiset/ugin-ylijaama-yli-odotusten-6.221.147511.6f1e2e311f
Sain ilmaisjakeluna Vakka- Suomen Sanomat ja siinä riittää luettavaa pitkäksikin aikaa. Yritin etsiä em. lehtien levikkitietoja vertailua varten, mutta en löytänyt. Ukari nykyisellään on täysin naurettava, mainoksia, reseptejä, tv-ohjelmia, urheilua ja Uiton itse jostain uutisesta kopioima"pääkirjoitus". En maksaisi euroakaan. Ainoa lukemisen arvoinen palsta lehdessä on tekstari-palsta.
VastaaPoistaVakka-suomen sanomat luetuin paikallislehti. Repikää siitä s...... Mallia ukari👍
VastaaPoistaEhkä nykyisen päätoimittajan aikana Ukari muuttuu 2-1 kertaa viikossa ilmestyväksi ellei peräti lakkaa olemasta. Ohuessa lehdessä suurin osa on mainoksia tms. Ilmaisjakelulehdissäkin oli aikoinaan enemmän juttuja.
PoistaMiksi TS antaa US kuihtua olemattomaksi.
VastaaPoistaRaha ratkaisee, ainakin Turun näkökulmasta, olettaisin.
PoistaJulkaisun levikki=peitto ja mainoseurot. Uki-Laitila aluekin on liian pieni. Yksi vertauspinta on Länsi-Suomen ja Satakunnan kansan yhdistyminen hiljattain.
VastaaPoistaTämän voi tulkata niin, että kello tikittää pienille muutaman kerran viikossa ilmetyville 12-16 sivuisille lehdille.
Jospa saataisiin laitlalle ja ukille yhteinen yksi paikallislehti, kun toimituskin näyttää jo olevan sama. Yhteistyö alkaa pienistä asioista. Muutaman ilmestysmisvuoden jälkeen olemme tietoisempia ja sitä myöten kiinnostuneempia Laitlan tai ukin asioista. Tämän jälkeen voitaisiin aloittaa kuntien yhdistymisneuvottelut, siitä hyötyisi molemmat. Lisäksi saadaan elinvoimaisempi kunta, jolla on 8-tie ja satama (+rautatie ainakin tavarakuljetuksiin), joka jo kiinnostanee yrityksiäkin. Vanhat ja lapselliset uki/laitla kiistat ja asenteet voisi jo heittää romukoppaan...
VastaaPoistaLaitila voi pitää lehtensä samoin Uusikaupunki. Ilmestymiskerrat voivat olla 1-2 kertaa viikossa tai kerran kahdessa viikossa. Viimekädessä lehtien talous ratkaisee asian.
PoistaKuntaliitos on menneenkin talven lumia ja unia. Kahdesta pulusta ei synny kotkaa, sanotaan.
Ei onnistu niin kauan kun nykyiset vanhat isojen puolueiden eläkeläiset ovat kuntapäättäjinä.
PoistaVakka-Suomen Sanomat on jatkossa kaksi (ennen kolme) kertaa viikossa ilmestyvä lehti. Painopiste siirtyy "nettiin". Toisaalta kerrotaan, että uutisia ei vähennetä vaan printin julkaisukertoja. Ehkä odotettavissa kaksi tukevampaa lehteä kolmen ohuemman sijaan.
VastaaPoistaSama on väistämättä edessä Uudenkaupungin Sanomille. Nykyisin lehdessä valtaosa mainoksia ja urheilutuloksia.
Poista