keskiviikko 8. maaliskuuta 2023

TUNNINJUNA: TKU - TRE - JKL - KUO - JOE

On lähinnä itkettävää edes suunnitella tai peräti rakentaa tunninjunayhteyttä Tampereelta tai Turusta pääkaupunkiin. Etenkin jälkimmäinen kahden satamakaupungin välinen ratayhteys on jo vientiteollisuuden kannalta lähes turha. Ehkäpä kansantaloudellisesti paras ratkaisu syntyisi, mikäli tunnin juna rakennettaisiin Turun ja Tampereen välille. 

 Tunnin junayhteyksienketju Turun kautta läpi Suomen avaisi koko maamme vientiteollisuudelle oivan ja nopeimman merireitti maailman markkinoille. Samalla vientisatamien kesken syntyisi enemmän aitoa kilpailua. Junayhteydet voitaisiin rahoittaa lopettamalla rahan hakkaaminen Vantaan lentokentään. Jo alkujaankin koko ajatus lentämisestä Suomen kautta Aasiaan oli Venäjän ylilentojen vuoksi haavoittuva kuvio. Ja minkä vuoksi suomalaisten tulee toistuvilla sadoillatuhansilla euroilla rahoittaa puitteet sille, että kantaeurooppalaiset pääsevät tätä kautta maailmalle? 

 Kyseinen junakaavailu ei ole millään muotoa huuhaata. Alkuun tarvitaan Turun ja Tampereen päättäjien välistä yhteistyötä sekä yhteisen tahtotilan löytyminen. Muu Suomi tulisi varmaankin tämän jälkeen helposti mukaan koko maata palvelevan hankkeen taakse. Eikä tuossa vaiheessa onnistumista tarvitsisi pelätä, koska kansan edustajien voimasuhteen olisivat muun Suomen eduksi selkeästi 141 - 59. Muutenkin on syytä ihmetellä Suomen vallitsevaa pääkaupunkiseutukeskeistä politiikka, koska poliittista voimaa löytyy huomattavasti enemmän maakunnista kuin pääkaupunkiseudulta!

5 kommenttia:

  1. Tunnin rata on vientiteollisuuden kannalta merkityksetön, sillä teollisuuden tuotteiden toimitusajat mitataan useissa vuorokausissa. Ehkä paremmin ajateltuna viestisi olisi voinut olla parempi yrittättä korreloida asioita jotka eivät korreloi keskenään.

    VastaaPoista
  2. Tuskin Uki-Tku yhteyttäkään yritetään nopeuttaa Yaran tavaratoimitusten takia vaan henkilöliikenteen.

    VastaaPoista
  3. Selvitetty on, ei kannata. Tuntikin taitaa olla 2, jos valtion/kuntien touhuja tarkkailee.

    VastaaPoista
  4. Siis kuvitteletko java oikeasti, että tavarajunat kulkevat samaa nopeutta kuin henkilöjunat.
    Pitäisikö ottaa ensin asioista selvää, ennenkuin kirjoittelee puutaheinää.

    VastaaPoista
  5. Kiitos teksteistänne ja aktiivisesta vierailusta! Energian kohunnut hinta on vaikuttanut tavara/henkilöliikennekustannuksiin, joten selvittäminen on paikallaan ja jonkun muun pääkaupunkiseutua suosivan selvityspoppoon taholta. Eihän tunninjuna ole TKU - HKI välilläkään tunnin juna, tarkoitan nopeaa ja jouhevaa tavara/henkilöliikennettä, joka palvelisi puolta Suomea.

    Ehdotukseni mullistaisi toimivuudellaan liikenteen Suomessa. Ensinnäkin Pirkkalan lentokentästä voisi tulla, nopealla junasyöttöliikenteellä, suomalaisia nykyistä paljon paremmin palvele lentomatkailukeskus ja kuten mainitsin, teollisuus tarvitsee jouhevampia kuljetusvaihtoehtoja maailman markkinoille ja satamiemme tarjontaa tulee monipuolistaa vaihtoehtoja lisäämällä. Esittämääni kuviota voisi jatkaa "tunnin junalla" Tampereelta Seinäjoelle ja siitä pohjoiseen aina jäämerelle saakka sekä Kuopiosta Kajaaniin jne.

    Uusikaupunki tarvitsee toimivan kaupunkiorganisaation ja tulevaisuuteen järjellä satsaavat päättäjät, muuten po. kaupunki jatkaa kuihtumistaan eikä sen väestöpohja riitä junaliikenteelle. Toinen asia mikä puuttuu TKU - UKI henkilöjunahankkeesta on Turun maaliikenneasema, lisäksi nykyinen rata ei kulje juurikaan kuntakeskusten läpi, joten siitä. Onhan vähintään huvittavaa, jos Uuttakaupunkia muka kehitetään keskustan osalta, siellä on tyhjiä rakennusmonttuja, keskeneräisiä sokkeleita ja pääkatua ei valmiiksi vajaan 200 metrin osalta - kaupunki on ollut kuin pommitusten jäljiltä viimeiset viisi vuotta. Tällainen valmistelu ja päätäntä ei saa kaupunkia koskaan kasvu-uralla.

    VastaaPoista

Tuhraappa tähän aikasi kuluksi jotain! Kiitos!