maanantai 6. maaliskuuta 2023

HALLITUS VALITSI HALLITUKSEN JÄSENEN KAUPUNGIN TÖIHIN

Kaupunginhallituksen kokous sujui sutjakkaasti, kun se valitsi joukostaan koordinaattorin kaupunkiorganisaatioon. Koska kyseinen tehtävä oli sidottu kiinteistöön, joka on kohtuuttoman suuri energiasyöppö ja kaupungissa kartoitetaan parhaillaan kiinteistöjen tarpeellisuutta ja toimivuutta, mm. siksi esitin valinnan siirtämistä tapahtuvaksi kartoituksen jälkeen. En saanut kannatusta selkeälle esitykselleni, joten hävisin 10-1. hallitus on päätöksen tehnyt, joten se siitä ja näillä mennään. Demokratian hengen mukaisesti onnea, menestystä ja kaikki tuki tehtävään valitulle. Jokainen voi tutkia, en lähde sitä itse isommin avaamaan, etenikö kaikki, kuten valinnat yleensä soljuvat, ohessa portti valintaan: https://uusikaupunki.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2023153-8

7 kommenttia:

  1. Sinä olet olevinasi muita parempi.

    VastaaPoista
  2. Mikä ongelma jaava?

    Hakemuksen jätti määräaikaan (9.2.2023) mennessä 3 hakijaa, jotka kaikki haastateltiin. Haastattelut toteutettiin konsultti Sari-Anne Poikkijoen (Åma Oy) johdolla ja mukana oli myös elinkeinojohtaja Jarkko Heinonen.



    Hakemusasiakirjojen ja haastattelujen perusteella Hanna Vuolalla on parhaat edellytykset Puustin palvelukoordinaattorin tehtävän hoitamiseen. Näkemys perustuu keskeisesti hakijan laajaan ja monipuoliseen, sekä muista hakijoista selkeästi erottuvaan kokemukseen yhteistyön rakentamisesta ja koordinoinnista, toimimisesta verkostoissa sekä hänen organisointi- ja johtamiskokemukseensa. Etuna on myös se, että hakija tuntee hyvin yhteiskunnan rakenteet, TE-palvelu-uudistuksen ja Varhan tuomat hallinnolliset muutokset toimintaan.

    Mikä ongelma jaava?

    VastaaPoista
  3. Kiitos visiiteistä ja kysymyksestä! Jos saan perjantaina tietää, että minun tulee maanataina valita hallituksen jäsen po. tehtävään, tuntuu se tarpeettomalta, uskottavuuttamme syövältä hätäilyltä. Kun hakijoita on tuollaiseen työhön vain kolme, kasvaa skeptisyyteni entisestään prosessia kohtaan. Muistutan myös senkin seikan, että keskeinen haastattelija oli ja on vieläkin kaupunkimme hierarkiassa hakijan alainen ja haastattelijan rooli ja asema on, joiltain tahoilta, kyseenalaistettu hallintosääntöuudistuksen jälkeen. Kaiken kukkuraksi tämä on jo toinen nykyisen valtuustokauden aikainen "poikkeuksellinen" rekrytointi.

    Kaupungissamme tehdään parhaillaan selvitystä kaupungin omistamien kiinteistöjen kunnosta ja tarpeesta tarkoituksena eroon päästä turhasta kaupunkilaisten taloutta rasittavista kiinteistöistä. Puustin palvelukoordinaattorin tehtävä on sidottu rakennukseen, joka on hälyttävän energiasyöppö (oikaiskaa, jos muistan pahasti pieleen): Puusti kuluttaa vuodessa saman verran energiaa kuin parikymmentä normiomakotitaloa. Mielestäni on käsittämätöntä ja valtuuston päätöksen vastaista, jos täytämme viran, joka on sidottu kiinteistöön, josta tulisi pikimmiten päästä eroon.

    Aivan oma pohdinnan paikkansa on se, mille taholle Puustin palvelukoordinaattorin palkan maksu kuuluu. Kun huomattava osa Puustin toiminnoista on siirtynyt hyvinvointialueelle, on kaupunkilaisen kannalta kohtuullista ja hänen etujen mukaista, jotta po. tehtäviä ei koordinoi kaupungin palkkaama henkilö, mielestäni palkanmaksajan kuuluu olla Varha. Ennen sote-uudistusta tehtävien ja kustannusten hyvinvointialueen ja kuntien välillä tuntui olevan jokseenkin selvä, mutta nyt on syntynyt harmaa-alue, jolla hyvinvointialue pyrkii vierittämään kuluja kuntien kontolle. Mielestäni meidän ei tule alistua tähän sen enemmän puheissa kuten päätöksissä, kuten nyt tehtiin.

    Kävin asian tiimoilta aktiivisesti keskustelua jo perjantaista alkaen, etsin ennakkotapausta muualta ja viimein havaitsin keskustelun edetessä jääväni yksin näkökantoineni. Tämän vuoksi, kun ennalta tiesin jääväni hallituksessa yksin, kokouksen nopeuttamiseksi, esitin viran täyttämisen siirtämistä tapahtuvaksi ajankohtana, kun tiedämme mm. po. kiinteistön kohtalon. Tämä ja itse päätöksenteko soljui mielestäni yllättävän sutjakasti. Pientä keskustelua oli, mutta sehän osa meidän päätöksentekokulttuuriamme.

    Varsinainen ölinä asian tiimoilta alkoi vasta seuraavan pykälän käsittelyn jo alettua. Tuolloin pöytäkirjantarkastaja vaati tarkennusta esittämäni vaihtoehdon kirjaamiseen. Luulin asian lutviutuvan, ilman minua, nopeasti ja syvennyinkin minuuttitetrispelin lumoihin. Pelin ohessa jouduin tarkentamaan esitystäni, joka alun alkaenkin oli mielestäni aivan selvä. Johtuiko pelistä vai mistä, mutta perinteiseltä taholta sain osakseni brutaalin arvosteluryöpyn, mutta ei se minua haittaa vähääkään ja enemmänkin nautin tunteiden herättämisestä. Lisäksi olen tottunut tämänkin kuuluvan Uudenkaupungin hallitusretoriikkaan sekä päätöksentekokulttuuriimme, joten kuten jo mainitsin, päätös on tehty ja sen kanssa edetään, eletään ja siitä yritetään ottaa kaikki irti kaikki hyöty kaupunkilaisille.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pelaatko pelejä hallituksen kokouksessa.

      Poista
    2. Olen otettu ahkerista vierailuistanne ja toisesta kysymyksestä. En ainoastasan rakentavassa hengessä pelaa pelejä vaan myös seuraan kokouksissa urheilua. Tämä olisi muidenkin osalta suotavaa, sillä mikäli kaikki pelaisivat pelejä ja seuraisivat urheilua, ei se vaikuttaisi juurikaan päätöksiin ja olisipa yksi ylimääräinen hallituksen kokouskin jäänyt pitämättä.

      Poista
  4. Valitsijavirkamiehet ovat hallintosääntöuudistuksessa tarkastelun alla. Siksi oli erityinen tarkoituksellista tehdä tietty esitys. Perin mielenkiintoista on avata myös haastatelijoiden taustaa. On käytetty määrättyä yritystä konsulttina. Mistä tuo yritys valikoitui, tavanomaisen kilpailutuksen kautta puitetoimittajaksi vai virkamiehen oman vanhan kontaktin kautta?

    VastaaPoista
  5. Joo, nuo konsultit valikoituu helposti virkahenkilöiden toimesta. Ei poliitikoilla ole esittelyyn paljon sanomista, päätöksiin kyllä monessakin kunnassa - ei niinkään Uudessakaupungissa!

    VastaaPoista

Tuhraappa tähän aikasi kuluksi jotain! Kiitos!