sunnuntai 7. heinäkuuta 2019

KESKUSTAN KEHITTÄMINEN VAATII MITTAVIA SATSAUKSIA!

Usean kaupungin keskustat näivettyivät prisma/citymarketvetoisten ostoskeskusten synnyttä. Ne vetivät imussaan Dressmannit, Din skot, H&M:t jne.. Isot erikoisketjut, jotka mainostavat valtakunnallisissa tv-lähetyksissä täyttivät/täyttävät kuihtuvan printtimedian jättävän aukon. Tämän seurauksena uudet ostoskeskukset vetävät väkeä niin maakunnista kuin palveluista kuihtuvista keskustaajamista.

Jopa niinkin suuret keskukset kuten Hämeenlinnan ykköskortteli, ovat tyhjentyneet kaupunkien laidalle syntyneiden ostoskeskusten vuoksi. Myös Mikkelissä pyritään elvyttämään keskustaa. Molemmissa paikkakunnissa päätettiin jo muutama vuosi sitten radikaaleista toimista. Mikkelissä mm. puretaan vanhoja rakennelmia ja Hämeenlinnan keskustaan kaavaillaan kaksitoistakerroksisia rakennuksia. Kyse on suurenluokan hankkeista, joilla pyritään turvaamaan/elvyttämään kaupunkikeskuksia.

Mikkelissä ja Hämeenlinnassa keskustan kehittämisen perusta liikkuminen on kunnossa. Kaupunkien keskustoihin pääsee niin henkilöautolla kuin julkisilla kulkuvälineillä. Ilman näitä vaihtoehtoja on turha kuvitella ympäri vuoden toimivia ostos/palvelukeskuksia. Tärkeintä on henkilöautoilla liikkuminen, sillä harva meistä viitsii raahata kaupasta toiseen perhettä plus ostoksia ja palata kantamuksineen bussilla kotiin. Nettikaupan nopeuden ja luotettavuuden kehittyminen lisää ostoskeskuksen haasteellisuutta ja siten vaatii niiden tarjonnalta elämyksellisyyttä.

Uudessakaupungissa keskustan suunnittelu toteutuksineen meni niin poskelleen kuin vain voi mennä. Realiteettien täydellinen unohtamisesta koomisia piirteitä saava amatöörimäisyys paistaa keskustasuunnittelumme toteutuksessa. Uudessakaupungissa bussit tulivat keskustaan, mutta ne eivät kuljeta sinne ihmisiä vaan R-kioskille paketteja, sillä seurauksena, että painavat autot hajottivat Koulukadun alla kulkevat vanhan vesijohdon - Yksi yrittäjistä joutui sulkemaan liikkeensä vesivahinkojen vuoksi.

Uudenkaupungin ratkaisujen nurinkurisuus Hämeenlinnaan ja Mikkeliin verrattuna korostuu vilkkaimman risteyksen ja eniten asiakkaita keskustaan tuovien parkkipaikkojen sulkemisella henkilöautoilta: NIIDEN TILALLE TEHTIIN TEKONURMI, JOSSA EI SAA PELATA JALKAPALLOA. Kun tähän liitetään keskuspuistoon ripustetut halvat rättiviritykset, riippusängyt ja puihin hirtetyt tuolit, jokainen vähänkin asioita järjellä ajatteleva ihminen pohtii, miten moinen puuhastelu on voinut saada valtuustolta 43-0 hyväksymisen.

Joukkoliikenteen saaminen Uuteenkaupunkiin on kaupunkimme nykyisellä valmistelukoneistolla täysin mahdotonta, joten keskustan elävöittäminen sen käyttäjiä lisäämällä, täytyy ratkaista muuten. Kuten jokainen havaitsee Alicenkatumme niin jalankulku- kuin autoväylät häikäisevät leveydellään. Jospa ottaisimme niiltä osin Alicenkatua, jossa jalankulkuosuuden leveys sallii, metrin pois kävelijöiltä/pyöräilijöiltä ja tekisimme toisellekin puolta pääkatuamme parkkipaikkoja.

Niin ikään suurimman osan ajan tyhjänä toljottavan torimme käyttö paikoitusalueena tulisi hyväksyä. Ei toria voi pitää tyhjänä vain siksi, että siinä piilee yksi kaupunkisuunnittelun kalleimmista mokista eli tori pinnoitettiin väärällä materiaalilla. Esittämälläni tavalla, parkkipaikkoja lisäämällä, saataisiin Uudenkaupungin keskustaan kymmeniä uusia parkkipaikkoja, jotka toisivat alueelle ostovoimaa turvaamaan nykyiset sekä uudet palvelut. Keskustaamme voisi markkinoiden yhden pysähdyksen asiointipaikkana!

Keskustamme tulevaisuuden isossa mittakaavassa ratkaisee sen totaalinen uudistuminen, jossa meidän täytyy ottaa oppia Hämeenlinnasta ja Mikkelistä. Riippumattojen sijaan tarvitsemme suuria muutoksia eli, kuten jo Juha Aaltosen kanssa kaavailimme, esim. tornitaloa, jossa liiketiloja, asuntoja ja esim. terveyskeskus sekä hotelli näköalaravintoloineen. Ymmärrän ettei meidän tällä väestöpohjalla tule havitella lukuisia jopa yli12 kerroksisia tornitaloja Hämeenlinnan tyyliin, ehkäpä yksi kymmenkerroksinen rakennus riittää aloittamaan kaupunkimme keskustan elävöittämisen.

Jokainen hoksaa ettei rättejä puihin ripustelevalla, riippusänkyjä puihin virittelevällä, ihmisten liikkumista rajoittavalla keskustankehittämisorganisaatiolla ja sen tuotokset 43-0 siunaavalla päättäjillä ole vähäisimpiäkään realistisia mahdollisuuksia mittavien positiivisten muutosten aikaansaamiseksi kaupunkimme keskustassa. Me tarvitsemme uusia tuulia ja uusia tekijöitä nykyisten puuhapirkkojen ja heitä sokeasti kaikessa hännystelevän taantumuksellisen sisäpiirin sijaan.

Uudenkaupungin kesän yhdeksi positiiviseksi puoleksi voimme nostaa iltatorit. Ehkäpä nekin toimisivat paremmin ja aiheuttaisivat vähemmän ruuhkaa, jos iltatorit järjestettäisiin joko torilla tai toisella puolella Pasklahtea ns. sirkuskentällä. Nyt tapahtuma sijaitsee paikassa, jossa parkkipaikkapuute rajoittaa kävijäkuntaa sekä sabotoi muuta liikennettä. Ehkäpä iltatorista saisi suuremman ja koko maakuntaa yhdistävän jokaviikkoisen kesätapahtuman yrittäjien ja kaupungin yhteistyöllä?

LINKIT:

Hämeenlinnan keskustan elvyttäminen alkoi 2016

Mikkelin keskustan uudissuuntelmat jo ennen vuotta 2010

Hämeenlinnan keskusta uudistuu

Mikkeli muuttui ja kehittyi 50 vuoden aikana.

Hämeenlinna herää Ruususen unestaan – keskustaan suunnitellaan "pilvenpiirtäjiä"

9 kommenttia:

  1. Kuka maksaa sihyn ja vaikkapa Alisenkadun ympärillä pyörivän kaupunkikehityshankkeen?
    Vastaus on yksinkertainen. Ne maksavat, jotka tästä vähiten hyötyvät. He ovat työelämän ehtoopuolella jo olevat, eläkeläiset, vähävaraiset ja paljon sosiaali- ja terveyspalveluja jo nyt käyttävät.
    Sihyä mitoitetaan 20000 asukkaan kaupungille, vaikka todellinen väkimäärä on 13500-14000 tasolla ehkä jo vuonna 2035. Tuolloin on vasta mahdollisen sihyn elinkaarimallin puoliväli.
    Eli lähtökohtaisesti koulukompleksista suunnittellaan liian suurta. Lapsia eli uusien tilojen käyttäjiä ei ole siinä määrin, vaikka kuinka halutaan. Uki ei ole kasvava kaupunki.
    Ilmeisesti kaikki kaupunkimaantieteestä tehdyt analyysit ja lausunnot kertovat sen eli vain pk-seutu vetää väkeä. Siinä kyljessä vähemässä määrin Tampereen ja Turun välitön vaikutusalue.
    Tästä Ukin nykykehityksstä on tulossa erittäin huono matemaattinen lopputulos.
    Täällä jo asuvat ovat osin jumissa asuntojensa kanssa. Arvot putoavat koko ajan. Palveluverkko huononee koko ajan kun kaupungin verovaroista alkaa mennä mennä liian suuren sihykompleksiin ylläpitoon. Kun sihy vie liikaa Ukin kassan tuloista niin muu palveluverkko näivettyy. Sen eli pääasiassa sotepuolen palvelutaso ja kattavuus vajoaa vuosi vuoden perään. Sama pätee muualla kaupungin ylläpitämissä palveluissa.
    Uki ei voi nostaa vuosittain veroja kun jo nyt olemme Suomen eniten verottavien kuntien joukossa.
    Lopputulos tästä on todella epämielyttävä. Uki ei houkuta uusia veronmaksajia, koska palvelut surkastuvat, verotustaso Suomen huippua ja etäisyys vaikka Turkuun säilyy edelleen samana. Tänne ei siis muuteta.
    Ottakaa nyt päättäjät päänne pensaata ja miettikää, mitä sihy ja kaupunkikehittäminen väkipakokunnassa tarkoittaa. Tilaamanne vuonna 2030 on Ukissa 20300 asukasta on suurta utopiaa. Satsaukset ja sijoitukset pitää olla valtakunnan luotettaviin ennustusteisiin perustuvia eikä itse keksittyjä haavekuvia.

    VastaaPoista
  2. Kiitos käynneistä ja hyvästä kommentista! Nykymenolla Uusikaupunki ei todellakaan kasva, kasvatamme vain tulevien sukupolvien taloudellista velkaa ja korjausvelkaa. Meillä on nykytyylille kaksi erilaistista vaihtoehtoa. Joko hallitusti ajamme kaupunkiamme tavalliseksi 10 000 asukkaan kaupungiksi eli mitoitamme kaupungin henkilökunnan, kiinteistöt ja kunnallistekniikan tuolle tasolle. Toinen vaihtoehto sisältää rohkean ja innovatiivisen kaupungin kehittämisen eli rapistuneiden puitteiden kuntoon saattamisen ja tyylikkääseen rakentamiseen eli Uudenkaupungin kilpailukykyiseen kasvuun satsaamisen. Mielestäni autotehdas antoi jälkimmäiselle vaihtoehdolle kaikki edelletykset, mutta valmistelumme tahikka päättäjämme eivät osanneet tarttua tuohon mahdollisuuteen.

    JOS KAUPUNKIIN SYNTYY LÄHES 4 000 UUTTA TEOLLISTA TYÖPAIKKAA, luulisi sen lisäävän asukaslukua edes yhdellä prosentilla. Nykyinen valmistelukoneisto ja luottamushenkilöt jäävät Suomen historiaan maamme onnettomimpina tyyppeinä ja epäonnistumisen keisareina! Vieläkin jotkut piilottelevat kenkää kaupungin maahan, josta kohta pulppuaa vesi ja paska johtojen ja viemärien petettyä! Tämän jatkuminen vuodesta toiseen on kerrassaan käsittämätöntä!

    VastaaPoista
  3. Sihyn ohjausryhmästä

    http://ukinyt.fi/wordpress/arkistot/12830

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. sarjassamme Timo pojan epätoivoiset selitykset

      Poista
  4. Kiitos käynneistä ja kommentoinnista! Kirjoituksessaan Järvinen osoitti muutaman faktan: Missä mättää, miksi sihyä ei tule ja mihin Järvinen itse sopisi parhaiten! Palaan asiaan hiukan tuonnempana. Suosittelen lukemaan Järvisen tekstin syvällisesti, ajatuksella, huolella ja etenkin ilman ennakkoasennetta: HIENO KIRJOITUS!Järvinen avaa loistavasti kaupunkimme kehityksen todelliset ongelmat.

    VastaaPoista
  5. Ehkä kaupungille hiljan palkattu demokatukoordinoija kaupunkisuunnittelusta haluaisi antaa myös lausunnon keskustan kehittämisestä tässä blogissa. Sitten vielä lisätään vielä yliopistokaupunki Vaasa Valkosen linkkilistan jatkeeksi. Sielläkin keskusta näivettyy kun ostoskeskittymät kasvavat kaupungin reunamille

    https://areena.yle.fi/1-50234479

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Saml Laaksonen了,kaikkien alojen erikoisasiantubja lausuu:Sihy hyvä ,ei hintakattoa ,kansa maksaaSamin kertomukset;pelkää luuloa.

      Poista
  6. Laaksosen sihykirjoitus löytyy täältä

    vakka.fi

    VastaaPoista
  7. Hei, juhlakausi on taas täällä. Niiden, jotka hyötyivät meistä, tulisi tulla esiin ja antaa todistus meistä. Niiden, jotka eivät ole saaneet meiltä lainaa, tulisi ottaa yhteyttä meihin nyt.

    Pieni johdanto itsestäni.
    Nimeni on Claudia Klein, olen saksalainen ja edustaan ​​Spotcap Global Financial Services -yritystä. Annamme kaikenlaisia ​​lainoja 3 prosentin korkotuella

    Tarvitsetko lainaa velan vakuuttamiseksi ennen vuoden loppua?
    Tarvitsetko lainaa yrityksen perustamiseen tai liiketoiminnan laajentamiseen? Tarvitsetko lainan lomalle?
    Tarvitsetko lainan auton tai talon ostamiseen?
    Tarvitsetko lainaa uuden projektin käynnistämiseen tai nykyisen projektin loppuun saattamiseen?

    Mistä tahansa syystä se voi olla ja tarvitset rahaa. Tässä on ratkaisu taloudellisiin huolenne.
    Asianomaisten osapuolten tulee ottaa yhteyttä meihin saadaksesi lisätietoja sähköpostitse: | spotcapglobalservices@gmail.com | tai viesti meille WhatsAppissa: +4915758108767 |

    Lainaamalla verkossa olemme erittäin luotettavia ja luotettavia. On erittäin tärkeää, että työskentelet oikean yrityksen kanssa. Autamme sinua saamaan lainaasi parhaan hinnan riippumatta luottoasi! Jos etsit minkäänlaista lainaa, olemme oikea yritys, johon voit ottaa yhteyttä.

    Ota yhteyttä jo tänään saadaksesi lisätietoja lainatarjouksestamme tämän sähköpostin kautta: | spotcapglobalservices@gmail.com | tai viesti meille WhatsAppissa: +4915758108767 | & Vastaa hetkessä.

    VastaaPoista

Tuhraappa tähän aikasi kuluksi jotain! Kiitos!