Suomessa muutamat paikkakunnat ottivat kopin mahdollisuudesta nimeltä vihreä vety esim. Kokkola voidaan lukea näihin kaupunkeihin, joissa asioihin on paneuduttu vakavasti plus syvällisesti. Siellä ei keskustella ainoastaan vihreästä vedystä, sillä sen lisäksi tutkitaan mahdollisuuksia, jotka vihreä ammoniakki tarjoaa. Kokkola, jota sijainniltaan ja osittain teollisuusrakenteeltaan voidaan rinnastaa Uuteenkaupunkiin ei tyydy alistumaan ainoastaan energiantuottajaksi. Kokkola haluaa siellä tuotetun energian hyödyntämistä Kokkolassa. Uudessakaupungissa ollaan tyytyväisiä aurinkovoimalaan, joka tuottaa energiaa, joka käytetään jossain muualla. Vihreä vety/ammoniakki nostettiin meillä valtuustossa esiin jo reilut kaksi vuotta sitten, mutta mitään ei tapahtunut, sopii kysyä miksi?
Vihreästä vedystä tiedetään siellä, missä siitä tiedetään, että se on tulevaisuuden mahdollisuus ja mullistaa energiatalouden ja luo työpaikkoja sinne, missä hoksataan olla muutakin kuin energian tuottaja. Vihreä vety ei lukeudu pikavoittoihin, sen kannattava tuotanto on monien suunnittelu ja kehitysvaiheiden, jotka vaativat pitkän kehitystien, päässä, mutta se tulee ja työllistää. Itse en omaa häävisiä tietoja asiasta, joskin linkkejä osaan lukea, siksi kysynkin: Maksetaanko Wintteriä vuonna 2035 vihreän vedyn tuotannolla ja sen jatkojalostuksella ja jos ei makseta, niin millä sitten, siihen haluaisin suoran vastauksen? Nyt meillä tarvitaan vastaavankaltaista omanarvontuntoa ja kaukokatseisuutta kuin kaupunginjohtaja Salaterän aikoihin, nynnyilemällä ja tekemättömyyttä selittelemällä Uusikaupunki kuihtuu ja jää soittelemaan lehdellä!
LINKIT:
Mistä saadaan lähes ilmainen sähkö tähän vihreän vedyn valmistukseen?
VastaaPoistaPikkuista perehtymistä poika.
PoistaOlet kuunnellut näemmä Nalle Wahlroosia
PoistaJa ison eläkeyhtiön Risto Murtoa:
PoistaVihreä siirtymä ei auta Suomen taloutta lähivuosina – Risto Murto: ”Ensimmäinen erä hävittiin” | A-studio | Yle
https://yle.fi/a/74-20101298
Vedyn tuotantoon tarvitaan merivettä ja merituulta energian tuottamiseen tuulivoimalla. Kumpaakin on Uudessakaupungissa tarjolla loputtomasti, joten Uudessakaupungissa on aloitettava jo nyt selkeät suunnitelmat vetytuotannon käynnistämiseksi. Vedyllä Uusikaupunki maksaisi helposti vanhatkin laskunsa, vaikka tuotannon aloittaminen vaatii alkuinvestointeja. Tulevaisuuden autot kulkevat vedyllä, akut ovat vain välivaihe.
VastaaPoistaUkin kaupungin kannattaa toki etupainotteisesti selvityttää tuulivoimapuistojen rakentamismahdollisuudet laajalle merialueelleen!
PoistaOngelmaksi tulevat kuitenkin sähkönsiirron runkoverkot, jotka jo nyt hidastavat aurinkotuulivoiman lisärakentamista.
Plus laajaan saaristoonsa/saariinsa aurinkovoimaloiden rakentamisedellytyksiä. Toki niissäkin on sama ongelma eli runkoverkon kapasiteetti.
PoistaKeskustellaanko siellä kaupunkisuunnittelujaoksessa myös näistä asioista? Toveri Valkonen varmaan vastaa.
Oho. Vihreän vedyn tuotantolaitoksen voi tehdä riittävän etäälle asutuksesta minne ja minne sen kylkeen minimissään 10 kpl noin 300 metriin ulottuvaa merituulivoimalaa? Isokarista pohjoiseenko Selkämeren kansalaispuistoon?
VastaaPoistaPerkeles. Koiviston saarikin kaavoitettiin just mökeille.
VastaaPoistaOlisi kannattanut pitää kaikille kaupunkilaisille avoimena virkistysalueena.
PoistaReaaliteetit mukaan. Kunta ei rakenna tehtaita tai tuulipuistoja!
VastaaPoistaEi rakenna, mutta rahat osaa tuhlata.
PoistaKaupungin ei todellakaan kannata sijoittaa euroakaan mihinkään energiahankkeeseen. Ympäristövaikutusten ehkäisyyn ja minimointiin tulisi suunnata resurssit niin tuuli- kuin aurinkovoimaloden osalta huomioiden pitkän ajan vaikutukset, joista ei edes vielä tiedetä riittävästi.
VastaaPoistaTähän asti on hehkutettu sähköautoja mutta nyt ollaan jo polttokenno eli vetyautoissa. Nyt puuttu enää SAAB:n aikainen petrooli keskusteluista. Vielä vanhempi malli olis kuukaasutin eli häkäpönttö. Olisiko häkäpönttojuna tai petrobussi ympäristöystävällinen ?
VastaaPoistaKiitos käynneistä ja kommenteista! Ei kai kukaan kuvittele saati luule, että kaupunkiorganisaatiomme, vaikka Hinku-kuvioon kuuluukin, lähtee suuntaamaan verovaroja vetyyn tms. , meillä keskitytään liikenneturvallisuutta lisääviin pyöräkatoksiin. Kun katsotte oheisen alustuksen linkkejä, voitte selkeästi havaita, että useat kunnat ovat lähestyneet tulevaisuuden vety/ammoniekkitoimijoita tarjoamalla omia puitteitaan kyseisen toimialan yrityksille. Mielestäni Uudenkaupungin kuuluisi olla tuolla listalla ja edellytykset huomioiden jopa aivan sen kärkipäässä; sopii pohti miksi näin ei ole?
VastaaPoistaEi tarvitse pohtia miksi Uusikaupunki ei ole tarjonnut puitteitaan vety/ammoniakkitoimijoille, vaan vaikuttajan tehtäviin kuuluu varmistaa, että niin tapahtuu.
PoistaTehtyjen tai tekemättömien asioiden kaivelu menneisyydestä ei ole vaikuttamista.
Vielä ei puhuta menneisyydestä ja vielä tuon ehtisi tehdä.
PoistaHinkuhanke rahaa paloi hyöty puhdas nolla.
VastaaPoistaNiin muuten palaa kaikkeen ns. "vihreään siirtymään" ja tulos on paikallisesti ja Suomen kannalta nolla. Suomi menettää kilpailukyä jonkin utopistisen virhreän siirtymän takia sillä Suomen päästöt ei vaikuta kokonaisuudessa mitenkään ja joihonkin "periaatteisiin" Suomella ei ole varaa.
PoistaVirkamiesten saamattomuutta! Kj:n ja elinkeinojohtajan pitäisi ahkerasti lobata Ukia joka suuntaan, arkkitehdin kaavoittaa sopivia teollisuusalueita valmiiksi ja teknisen johtajan luvata, että luvat tulevat nopeasti. Kukaan edellä mainituista ei hoida hommiaan kunnolla.
VastaaPoistaJos näihin henkilöihin pitäisi luottaa niin en löisi euroakaan vetoa.
PoistaTähän täytyy tarttua nopeasti. Kannattaa lukea bolgin ensimmäinen linkki.
VastaaPoistaYdinvoimala Lokalahteen niin rima on ainakin haastavalla korkeudella. Kalantikin käy mutta silloin Sippujoen lähelle.
VastaaPoistaToimenkuvat kuntoon!
VastaaPoistaAlla luettavissa keskeiset työt muutamille viranhaltijoille.
Kh on avainasemassa, että asia saadaan kuntoon jo syksyllä!
Anonyymi1. elokuuta 2024 klo 12.26
Virkamiesten saamattomuutta! Kj:n ja elinkeinojohtajan pitäisi ahkerasti lobata Ukia joka suuntaan, arkkitehdin kaavoittaa sopivia teollisuusalueita valmiiksi ja teknisen johtajan luvata, että luvat tulevat nopeasti. Kukaan edellä mainituista ei hoida hommiaan kunnolla.
Kari Kosken aikana homma toimi, entä nyt?
VastaaPoistaSaatiin kaavoitettua tuottamaton soijatehdas, tyhjiä taloja Pyhämaahan ja muuta sontaa. Virkamiehet ja päättäjät pitäisi pikaisesti saada vaihtoon, nämä nykyiset vievät kaupunkia kohti tuhoa!
PoistaTuottamaton soijatehdas? Se ei pidä enää paikkaansa.
VastaaPoistaKatso
https://www.asiakastieto.fi/yritykset/fi/nordic-soya-oy/26982516/taloustiedot
Tappiotko tuottoa??
PoistaTälläinen oli Bioetanolitehdashanke etenee Uudessakaupungissa
VastaaPoistahttps://yle.fi/a/3-5558082
Merja Koski varmaan kertoo kirjassaan, minne se tuli. Jostain syystä sitä ei ole laitettu karttaan. Ilkeät ihmiset piilottaa Karin saavutukset.
VastaaPoistaM. Kosken kirja on muutenkin tasoa Merja ihme maassa.
VastaaPoistaTarkennuskysymyksiä. Tarkoittaako, että Merja on maassa ihme vai että Merja on ihmemaassa?
VastaaPoistaVastaus tämän kirjoittaneelle: Tälläinen oli Bioetanolitehdashanke etenee Uudessakaupungissa
VastaaPoistahttps://yle.fi/a/3-5558082
Uutinen on 14 vuotta vanha. Ei siis aiheuta riemunkiljahduksia.
Missä etanolitehdas sijaitsee, menikö rahat kankkulan kaivoon?
VastaaPoistaEikä kirja kerro?
VastaaPoistaKiitos käynneistä ja kommenteista! Tavoitteeni oli alustuksella tarjota mahdollisuus esimerkkeineen, mutta kapsahdimme historian muisteloihin, joten positiivisesti ajateltuna tuumasta toimeen ajatetunastaisi mennä poskelleen.
VastaaPoistaOnko tälle viheriälle vedyllä ostaja tiedossa? Maailmalla on projekteja keskeytetty, kun ostajaa ei löydy.
VastaaPoistaWhy Almost Nobody Is Buying Green Hydrogen
The vast majority of projects don’t have a single customer stepping up to buy the fuel.
https://www.bloomberg.com/news/articles/2024-08-12/why-almost-nobody-is-buying-hydrogen-dashing-green-power-hopes