Aikoinaan, ei kovinkaan kauan sitten, vähän joka puolelta Suomea pääsi lentäen maailmalle. Finnair lensi Vantaalta ja muut pääasiassa muualta. Finnair lennätti monopolioikeudella pääasiassa keskieurooppalaisia Venäjän yli Aasiaan. Muut lentoyhtiöt taasen pääasiassa lennättivät suomalaisia etelään ja länteen. Alkoivat Vantaan lentoaseman kohtuuttoman suuret laajennukset ja kehäradan rakentaminen, joihin upposi satojamiljoonia euroja. Alkoi näyttämään siltä, että väkeä ei piisaa Keski-Euroopasta Vantaan kautta Aasiaan, lentokentälle täytyi saada myös suomalaisia Suomen kaikista kolkista.
Kaikkiaan liikenneratkaisuineen lentoaseman laajennuksen kokonaiskustannukset suomalaisille nousivat vähintäänkin reiluun 1,7 miljardiin euroon. Miten tuo investointi, johon jokainen suomalainen joutui osallistumaan, hyödytti maakuntien väkeä. EI MITENKÄÄN - PÄINVASTOIN SE HEIKENSI ELÄMISTÄ JA ETENKIN LENTOMATKAMAHDOLLISUUKSIA. Kun aiemmin pääsit maakunnasta esim. Turkuun maksimissaan reilun tunnin kyydillä, oli kyydin saantikin helppoa ja edullisti. Nyt useimmat Vantaan lennot lähtevät varhain aamulla, joten siitä syntyy runsaasti hankuluutta ja/tai melkoisesti lisäkuluja.
Nyt jokainen, Vantaan lentoasemalta maailmalle hamuava, joutuu itse järjestämään kyytinsä ja hyvin usein ratkaisu on oma auto. Jos lennät pariksi viikoksi etelään, joudut maksamaan lähes yhdeksänkymppiä, siitä, että autoasi säilytetään matkasi ajan. Mikäli taas tulet julkisilla kulkuneuvoilla, kuten esim. junalla, on turvallisinta saapua lentokentälle edellisenä iltana, jottei maksettu matka jää kokonaan tekemättä kisko-operoijan epävarmuuden realisoituessa tuntuvaksi myöhästymiseksi. Junankäyttäjä, jos hän haluaa olla ehdottoman varma lennolle ehtimisessä, joutuu käyttämään junaa ja hotellia. Pahimmillaan, et saa itsellesi ja perheellesi hotellia lentokentältä vaan joudut johonkin syrjemmälle. Oli miten oli, junan ja hotellin yhdistelmä maksaa yksin kulkevaiselta noin 250,00 euroa eli tuplaa halvan peruutusmatkan hinnan.
Suomen lentomatkailun järjestely on ollut melkoisen epätasa-arvoista puuhastelua. Jos asiaa tarkastellaan kehäkolmosen ulkopuolelta, voidaan puhua melkoisesta palvelujen siirrosta maakunnista pääkaupunkiseudulle. Samalla syntyy uusia työpaikkoja hotelleihin firmoihin, jotka säilyttävät maakunnan matkalaisten autoja pääkaupunkiseudun lehmittömillä pelloilla. Lienee jokaiselle aivan selvää, että näiden työpaikkojen työntekijöiden palkat kuten heidät työllistävien työnantajien voitot ja kiinteistöjen kuoletukset jne. maksaa maakunnasta saapuva lentomatkustaja, sillä tuskin kukaan pääkaupunkiseudun tyyppi mainittuja palveluita joutuu käyttämään.
Lentoliikenne-esimerkillä pyrin osoittamaan kuinka häikäilemättömästi tätä maata hallitaan. Vieläpä jonnekin Vantaalle halutaan rakentaa raitiotie reilulla 500 miljoonalla, vaikka korona-aikana opittu etätyö tyhjentää pääkaupunkiseudun konttoreita ja ihmiset haluavat väljemmin, vapaammin ja turvallisemmin asumaan. On äärettömän mielenkiintoista nähdä, jatkuuko sama suuntaus ja mitä tekevät 140 maakuntien kansanedustajaa, jotta maakuntien asukkaille taataan nykyistä laadukkaampi elämä ja lopetetaan pääkaupunkiseudun kiinteistö/asuntokuplan kasvattaminen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Tuhraappa tähän aikasi kuluksi jotain! Kiitos!