lauantai 23. helmikuuta 2019

VIHREÄPÄÄTÖS: AUTO- JA LIIKENNEVEROLLE FAKTAPOHJA!

2017 valtio keräsi tieliikenteestä noin 8,3 miljardia euroa verotuloja. Tieliikenteestä kerätään lähes yhtä paljon veroja kuin valtio kerää ansio- ja pääomatuloveroja, joiden määrä olivat vuonna 2017 noin 9,1 miljardia euroa. Suuri osa tuosta summasta kerätään ihmisiltä, joiden on pakko käyttää henkilöautoa. Kyseessä on melkoinen varojen siirto maakunnista kehäkolmosen sisäpuolelle.

Nyt vainon kohteeksi ovat joutuneet dieselit ja bensiini autot. Ne halutaan pois liikenteestä ja korvata sähköautoilla. Mutta onko sähköauto ympäristöystävällisempi kuin ilmastouhkaksi luokiteltu suorasähkölämmitteinen omakotitalo? Käsittääkseni sähköä tuotetaan joko enemmän tai vähemmän ympäristöä tuhoavilla tavoilla. Esim. pääkaupunkiseudulla energia/lämpötuotanto nojaa saastuttavaan hiilivoimaan.

Jos olisimme loogisia ja ympäristöpolitiikkamme perustuisi todellisiin ympäristölle aiheutettuihin haittavaikutuksiin, niin eikö meidän tulisi verottaa enemmän helsinkiläistä sähköautoa kuin esim. uusikaupunkilaista dieselautoa, joka tankataan kalojen perkuujätteistä jalostetulla ja valmistetulla dieselillä? Päättäjiemme tulisi unohtaa ostos-tv tyyliset mielikuvat ja tutustua positiiviin tosiasioihin.

Kun huomioidaan Mersun uusi vähäpäästöinen dieselmoottori ja Nesteen 100% jätteistä valmistama Mydiesel, jonka käyttö vähentäisi hiilidioksidipäästöjä parhaimmillaan 90%, ei voi kuin ihmetellä päättäjien ajatusmaailmaa tai kaipa kyse on enemmänkin asioihin perehtymättömyydestä. Meidän energiaverotus ei tähtää vähimmässäkään määrin ympäristöystävällisyyteen, vaan pyrkii siirtämään maakuntien varallisuutta pääkaupunkiseudulle.

Jos Suomi toimisi todellisuudessa ympäristöystävällisesti ja pyrkisi torjumaan ilmaston lämpenemistä, lopettaisimme rakentamisen sinne, missä käytetään ympäristöä tuhoavia energialähteitä. Jos päättäjämme pyrkisivät ihan tosissaan laskemaan päästöjä, he eivät hakkaisi rahaa tuottamattomaan hallintokeskukseen, vaan satsaisivat verovaroja sinne, minne yksityinenkin raha sijoittaa eli pyrkisivät kehittämään esim. Uudenkaupungin ja Äänekosken palveluita, viihtyisyyttä ja muuta asumisvetovoimaa niin ettei näiden paikkakuntien vientiteollisuudessa työskentelevien kansalaisten tarvitsisi ajaa pitkiä työmatkojaan edes vähäpäästöisillä bensiini- ja dieselautoilla.

3 kommenttia:

  1. Jo vain. Pieni lisäys vielä. Päästöistä kun puhutaan ja päätetään niin koko ajan unohdetaan lisääntyvä lentokoneiden kilometrimäärä. Sopii myös kysyä, miksi asia jatkuvasti sivuutetaan?

    VastaaPoista
  2. Kiitos käynneistä ja kommentista! Lentäminen lienee saastuttamisen huippu. Joku oli laskenut, että nelihenkisen perheen Taimaan matka jättää saman hiilijalanjäljen kuin 160 000 km ajo bensiinihenkilöautolla. Tämä on ihan oman alustuksen paikka.

    VastaaPoista
  3. Hei, olen Albertiina Aleksandra Suomesta. Haluan todistaa siitä, miten sain lainan Ryan Cliftonin lainayritykseltä. Sain 60000 euron liikelainan HUOMAUTUS: Se on luotettava ja aito Jos olet kiinnostunut lainan saamisesta, ota yhteyttä suoraan EMAIL: ryancliftonfirm@gmail.com

    VastaaPoista

Tuhraappa tähän aikasi kuluksi jotain! Kiitos!