sunnuntai 29. lokakuuta 2017

Kouluhanke: AHTERI EDELLÄ PUUHUN!

Jos jotain tehdään ja varsinkin, jos ollaan tekemässä jotain kallista, täytyy ensin tehdä tarvekartoitus. Meillä moiseen ei paneuduttu pätkääkään, vaan ryhdyttiin soheltamaan julmettua yli 600 oppilaan koulua. Nuo kuusisataa koululaista ovat yksilöitä, erilaisia ihmisiä, joten heidän tarpeensa olisi tullut kartoittaa ensimmäiseksi. Näin ei tehty ja keskustelu kääntyi lähes välittömästi rakentamiseen, jossa painopisteeksi muodostui rahoitusmalli. Koko homma etenee tyylillä, jonka valmistelijasta voisi todeta: JOS SEN VALMISTELIJA OLISI LINTU, LENTÄISI HÄN PYRSTÖ EDELLÄ JA VIELÄPÄ PÄÄ ALASPÄIN!

Oletteko nähneet suunnitelmia kuinka yksilöllisesti huomioidaan satojen lasten persoonallisuus? Minä en ole nähnyt näitä suunnitelmia, joissa erityylisillä opetusmetodeilla pyritään takaamaan erialaisten lasten menestyksen edellytykset elämässä. En ole havainnut suunnitelmia, joissa painotettaisiin voimakkaasti kuvaamataiteita, musiikkia tai urheilua, johonkin erityisosa-alueisiin kuten esim. urheilulajeihin keskittyen. Meillä puhutaan vain rakennuksesta, päättäjiä kierrätetään katsomassa esittelijän haluamia rakennuksia ympäri maata. Missä ovat valmistelijan tarjoamat vaihtoehdot? -Kun niitä ei ole, voitaneen puhua valmistelun sijaan yhden mielikuvituksettoman kuvion junttaamisesta!

Itse sain, istuessani koulutuslautakunnassa neljä vuotta, aitiopaikalta nähdä härskiä poliittista suhmurointia. Muistan vielä kuolinvuoteellani sen kuvottavuuden, kun useita vuosia kaupungissamme menestyksellä toiminutta rehtoria savustettiin työpaikastaan. Ja päinvastoin omia mielikeitä juntattiin härskisti, keinoja kaihtamatta työuralla eteenpäin. Härskeintä oli viiden koulun lopettaminen sieltä, missä lapsimäärä ennusteiden mukaan jopa kasvoi ja koulujen jättäminen sinne missä lapsimäärä väheni. Tuolloin tähtäimessä oli puolityhjän koulun remontointi lähes kymmenellämiljoonalla eurolla.

Nykyinen kuvio on samaa junttausta, jossa lapsista viis veisataan. Lapsista ei myöskään välitetty pätkääkään, kun THL:n koulututkimuksista ei otettu oppi vaan ne vaiettiin oppilaiden vanhemmat haukkuen. En voi mitenkään ymmärtää, kuinka tämä kaikki saa jatkua vuosikymmenestä toiseen ja samat vajavaiset tahot päästetään jopa valmistelemaan kaupunkimme historian suurinta investointia - KYSEESSÄ OVAT SENTÄÄN LAPSEMME JA HEIDÄN TULEVAISUUTENSA!

Kaikkein eniten kummeksun seuraavaa Harton blogista omalleni poimittua tekstiä, jonka on rustannut todellinen kunta-alan pykälätuntija Tarmo Kangas:

"Hallinto- ja kuntalain säännöksissä sanotaan, että " VIRANOMAISEN ( ei siten yksittäisen valtuutetun tai muun intressitahon ) on huolehdittava asian riittävästä ja asianmukaisesta selvittämisestä hankkimalla asian ratkaisemiseksi tarpeelliset tiedot ja selvitykset ".- Valtuustolle tulevien asioitten valmistelusta vastaa KHALL ( ei siten esim Jai Nikkari). -.Valmistelun tulosten tullsi näkyä esityslistalla ja sen liitteissä.

Nyt ollaan päättämässä 40 milj. euron hanketta. - Jos katsotte esityslistaa, sieltä ei löydy yhtään ainoata liitettä eikä selvitystä, ei laskelmaa, ei tietoa vaihtoehdoista.- On ainoastaan asian käsittelyteksti ja päätösehdotus.

Se, että hankkeen tiimoilta on tehty tutustumisreissuja eri kaupunkeihin ja KH on saanut hyvinkin paljon informaatiota Inspiralta ym. tahoilta, ei poista sitä puutetta, että asiaa ei ole valmisteltu lain edellyttämällä tavalla eli kirjallisesti ESITYSLISTALLA.

Forss on ilmeisen hyvin informoitu hankkeesta. Useimmat muut valtuutetut ovat olleet joko omatoimisen tiedonhankinnan, lehtijuttujen tai jonkun oman ryhmänsä aktivistin välittämän tiedon varassa. - Laki lähtee siitä, että näin ison hankkeen päättämiseen tarvittavien eri vaihtoehtojen, kustannuslaskelmien ym. selvitysten tulee olla VIRANOMAISEN tuottamia ! - Valmistelu tässä asiassa on ollut jollei nyt suoraan lainvastaista - ainakin surkean ala-arvoista ! MOT
"

Kun Kankaan ulostulo huomioidaan, tullaan väkisinkin siihen tulokseen, että koko valmistelu on tapahtunut perse edellä puuhun menttaliteetilla Jos asiaa ei palauteta nyt uudelleen valmisteluun, syntyy valtava valituskierre, jonka seurauksena hankeen eteneminen tyssännee vuosiksi. Sopiikin kysyä, kuka vastaa hallituksen valmistelusta ja etenkin siitä, että kaupungissamme valmistelussa noudatetaan lakia!

34 kommenttia:

  1. Kangas voisi puhua ajallaan eikä jälkiviisastella.

    VastaaPoista
  2. Kangas puhuu ajallaan eli ennen valtuuston kokousta, jossa koulu ja halliasiaa taas käsitellään yli puolen vuoden tauon jälkeen.

    VastaaPoista
  3. T. Kangas on oikeassa. Tuolla valmistelulla ei voi päätöstä tehdä.

    VastaaPoista
  4. Kokoomuslaiset ajaa muutaman hölmön vasemmistolaisen tuella elinkaarimallia. Kukaan ei ole katoittanut mikä tarve on, vaihtoehdoista ei puhuta. Avoimmuus puuttuu ja järki.

    VastaaPoista
  5. Katsokaapa 40 miljoonan euron hankkeen esittelyteksti.

    http://uki01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting&id=20173134

    Ei liitteitä, ei vertailuaineistoa. Sen sijaan niputettuun päätösesitykseen on upotettu uusi hallirakennus, toteutustapa ja
    koko hankkeelle kattohinta.
    Kuten T. Kangas kirjoitti myöhemmissä kommenteissaan Forssin blogissa, että esim. rantakaavoissa on useita ja kymmensivuisia liitteitä, niin tässä Ukin historian suurimmassa hankkeessa ei ole yhtään.
    Ei tämä veronmaksajien edunmukaista valmistelua ole!

    VastaaPoista
  6. Vasemistolaisia on hankkeen takana noin kymmenen

    VastaaPoista
  7. Todellisuudessa vastustajia valtuustossa 10-13

    VastaaPoista
  8. Änkyrät vastustaa.

    VastaaPoista
  9. Vastustaa mitä ja miksi? 40 miljoonan päätösesitystä jossa ei ole yhtään selventävää liitettä tai kuvaa?

    VastaaPoista
  10. Kiitos käynneistä ja kommenteista! Ensin pitäisi kartoittaa rakentamisentarve, joka on kiistaton monitoimi- ja uimahallin osalta, mutta opetustoimi ei ole kyennyt eikä kykene vastaavaan kartoitukseen. Nyt typeryyttään nallipyssypojat ovat vajavaisella valmistelulla ja kärkkäällä junttauksella tehneet koko hankkeesta iäisyysasian eli he ovat typeryyttään muuttuneet kaupungin kehityksen armottomiksi jarruiksi. Jos hanke hyväksytään huomenna, voin taata, että alkaa valitusrumba, joka tekee rakennuskuviosta iäisyyshankkeen. Ossi Pelttarin ja Kari Kosken aikana moinen esitys ei olisi lähtenyt noin torsona eteenpäin hallituksesta.

    Juha Aaltonen ja Tarmo Kangas ovat vieneet rullan hanketta junttaavien nallipyssymiesten tinatussarista, joten eiköhän nyt pitäisi palauttaa asia ja valmistella se kunnolla ja avoimesti. Tärkeintä olisi varmistaa samalla ettei vastaavaa tapahdu jatkossa - OSA VALMISTELIJOISTA JA PÄÄTTÄJISTÄ EI OMAA ASEMANSA MUKAISIA KYKYJÄ. Luottamushenkilöiden on syytä viimeinkin muistaa, että he ovat kaupunkilaisten asialla. Kaupunkilaiset ovat heidät valinneet, eivät puolueet tai puolueiden äänekkäät päättäjät.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mitä se Aaltonen on muka vienyt? Aaltonen vaan esittää mahdottomia kysymyksiä, joihin kellään ei ole vastauksia, paitsi ehkä 50 vuoden kuluttua - jolloin on jo myöhäistä. Se on helppo esittää kysymyksiä ja kyseenalaistaa, tuomatta mitään uutta itse pöytään, eli yhdessä kehittämällä toimintaa. Arvostelijoita aina löytyy ja kun pitäisi ottaa vastuu ja viedä asiaa eteenpäin niin näitä kavereita ei näy missään.

      Tämä touhu muistuttaa ihan valtakunnan politiikkaa.. Oppositio vastustaa ja meuhkaa, eikä esitä mitään konkreettista mikä veisi hommaa eteenpäin.

      Poista
    2. Javalla on selkeä toimintamalli. Aaltosen kysymykset on niille mahdottomia, joilla ei ole vastauksia.

      Poista
  11. Kehittämistä ja vastuun pakoilua? Tässä viimeisimmät kysymyksekseni vähän jalostettuina versiona:
    Mihin suuntaan Pohitullin hallista uusi uimahalli rakennetaan ja tuleeko siihen kenties 50m allas?
    Entä vastaavasti mahdollinen monitoimihalli?

    Molemmat voivat vaatia 45m×70m
    tilaa yhdessä tasossa. On tullut jo ilmi ettei hallituksen 6-5 esityksenä valtuuston päätösesitykseksi tulleesta möhkälerakennuksesta löydy edes havainnekuvaa. Valtuuston siitä pitäisi silti päättää!
    Edelleen.
    Kävinpä piruuttani mittailemassa möhkäleen sijoittelua paikan päällä Pohitullin rakennusten alueella. Väitän, että monelta päättäjältä on nyt tilaperspektiivi hukassa.
    Tai sitten joitain koulurakennuksien osia joudutaan purkamaan -kuitenkin, jotta möhkäle mahtuu saman katon alle! Ts. "Ei väistötiloja tarvita" ei pidä paikkaansa.

    Päätösesityksen hintakatto on myös arvelluttava. Se tulee karsimaan jonkun rakennusosan toiminnallisuutta: onko se koulu, uima- vai mthalli? Jääkö jostain katsomo turhan pieneksi vai tehdäänkö vain 25m uima-allas tai jääkö koulun audiotorio torsoksi?

    Mitä elinkaarimallilla rakentamiseen tulee niin se tulee olemaan sopimusvääntäjille haaste. En oikein jaksa uskoa, että se sopimus tulee kunnalle halvemmaksi sopimuskauden aikana. Sopimuskauden jälkeinen aika/kunnan omaan hallintaan/omistukseen tulevat rakennukset maksavat, mutta mitä. En myöskään usko, että elinkaarirakentajat ottavat kontolleen uimahallin rakentamista.

    Sitten on pakko sellainenkin todeta, että Heikki Walan eilen julkituoma ajatus -koulu ja hallit- erikseen tuntuu paremmalta toteutustavasta. Koulu kouluna ylös ja hallit halleina. Tulkoon vaikka yhdyskulkuputki uusien rakennuskokonaisuuksien yhdistäjksi?

    Kerron tässä vain omia havaintojani. Vastaan niistä ihan itse ja toivon olevani enimmillään väärässä. Ja tiedä sitäkään, vaikka olisin itse toteuttamassa tätä hanketta. Jokaiselle rakennukselle on tilauksensa. Lopuksi on sanottava, että sangen erikoinen on ollut tämä valmisteluprosessi. Nyt yhteenniputettu päätösesitys ilman tukimateriaalia möhkäleestä mthallilisäyksellä ja rahoituksesta on
    perin heikko semminkin kun jotain kokemuksesta tiedän esityslistoista ja valmistelusta.
    Eiköhän tämä ollut tässä minun osaltani.
    JAa

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kun ei ole mitään päätöstä edes mitä rakennetaan ainostaan valtuuston päätös koulu ja uimahalli rakennetaan uudisrakennuksena, elikä nyt päätetään seinistä käsittääkseni ja vasta sitten mitä tulee seinien sisäpuolelle. Nyt viikaisten katto vuotaa jota hoidetaan ämpäreillä kun ei voi oikein mittavaan korjaukseenka ryhtyä jos kerran uusi rakennetaan.
      Asian pitkittyessä tehdään mittavat korjaukset ja sitten puretaan???????????????.
      Demarit ilmeisesti ajaa vain uuden uimahallin rakentamista ( Vasaman kirjoitus ) käsittääkseni jos hallituksen esitys torpataan niin miten nämä vastustajat sitten löytävät yhteisen päämäärän.
      Voistteko Java ja Aaltonen antaa tähän vastauksen,
      Ilmeisesti myös Ankelo ja Wala on erilinjoilla???????
      Tulevasta tulee sellainen soppa ettei yhteisiä mausteita löydetä hetkessä.

      Poista
  12. Kiitos käynneistä ja kommenteista!
    Käytännössä avataan avoin neljänkymmenenmiljoonan euron piikki rakentamiseen eikä ole nähdä vilaustakaan siitä, mitä tuolla rahalla saadaan - Jos tämä ei ole hulvatonta ja vastuutonta menoa, niin mikä sitten? Ei olisi ikinä onnistunut aiemmin edes meillä ja tuskin onnistuu koskaan missään muualla! Tätä suunniteltaessa yhden koulun katto vuotaa ja toisessa on syöty ja opiskeltu, sisätila ongelmien vuoksi, käytävällä - KERRASSAAN MYSTISTÄ PUUHAA!

    VastaaPoista
  13. Jos rakentamispäätös menee läpi näillä tiedoilla, koko Suomi nauraa Ugin valtuutetuille. Silmätikuiksi nousevat vasemmistolaiset, jotka antoivat periaatteessa 40 miljoonaa yksityistämiselle tietämättä, mitä miljoonilla saadaan. Ainoa varma asia on kaupungintyöntekijöiden saamat lopputilit.

    VastaaPoista
  14. Aina löytyy hölmöjä demareita, jotka menee kokoomuksen lankaan.

    VastaaPoista
  15. Jari Nikkari kirjoitti 29.10.2017 klo 07.41
    . Eri urakkamalleista ei ole mahdollista määritellä hintaeroja luotettavasti, koska silloin pitäisi kilpailuttaa ilman ostoaikeita, eikä se ole tiedon hankkimiseksi luvallista.


    Nyt monet on vaatimassa kustannuslaskelmia eri vaihtoehdoista eli vaaditaan sellaista mikä ei ole mahdollista tai toisaalta vaaditaan epäluotettavia laskelmia.
    Pitäisi vaatijoilla jotain tolkkua olla vaatimuksissa ja toiseksi kun ei olla päätetty mitä edes rakennetaan mutta kustannuslaskelmia vaaditaan päättämättömistä päätöksistä,
    Oletteko ottanut huomioon mitä maksa turha työ veronmaksajille.

    VastaaPoista
  16. Anonyymi29. lokakuuta 2017 klo 23.03

    Jos rakentamispäätös menee läpi näillä tiedoilla, koko Suomi nauraa Ugin valtuutetuille. Silmätikuiksi nousevat vasemmistolaiset, jotka antoivat periaatteessa 40 miljoonaa yksityistämiselle tietämättä, mitä miljoonilla saadaan. Ainoa varma asia on kaupungintyöntekijöiden saamat lopputilit.
    Täyttä tuuubaa yllä-

    Vastaa

    VastaaPoista
  17. Herätys!
    Mikäs rakentamisen vaihe Ukissa onkaan nyt menossa?
    Tarveselvitysvaiheessa selvitetään hankkeen tarpeellisuus, edellytykset ja toteuttamismahdollisuudet. Tuloksista kootaan tarveselvitys, jonka pohjalta tehdään hankesuunnittelupäätös.
    Onko tarveselvitys tehty,
    -jossa on kuvattu alustavasti tarvitavat tilat?
    -jossa selvitetty tiloille asetettavat vaatimukset?
    -jossa tutkittu tilojen vaihtoehtoisia käyttömahdollisuuksia?
    -jossa arvioitu eri ratkaisujen edullisuutta?
    -jossa tehty tarvittavia riskianalyysejä?

    Hankesuunnitteluvaiheessa arvioidaan hankkeen toteuttamismahdollisuudet ja toteutusvaihtoehdot. Tulokset kootaan hankesuunnitelmaksi, jossa asetetut laajuus- ja laatutavoitteet määrittävät hankkeen kustannustason ja aikataulun.

    Hankesuunnitelman pohjalta tehdään investointipäätös.

    Hankesuunnitteluvaihe on tässä tapauksessa rakennuttajalle erityisen tärkeä vaihe, koska suunnittelun lähtötiedot ovat erittäin merkittävässä asemassa, että tilat ovat toimivia ja rakennus täyttää sille asetetut vaatimukset.
    Onko tehty?

    Rakennussuunnittelu jakaantuu kahteen vaiheeseen, luonnos- ja toteutussuunnitteluun. Luonnossuunnitteluvaiheen tuloksena valitaan ja määritellään kohteen suunnitteluratkaisu, tekniset järjestelmät ja toteutustapa sekä tehdään päätös luonnossuunnitelmien hyväksymisestä. Toteutussuunnitteluvaiheessa määritellään hankkeen urakointitapa, laaditaan hankinta-asiakirjat ja -piirustukset, valmistellaan hankinnat ja tehdään rakentamispäätös sekä solmitaan urakkasopimukset. Tämän jälkeen alkaa rakentamisvaihe.
    Ollaako Ukissa jo näin pitkällä kun nyt päätetään rakennuksen tekninen toteutustapa rakentamalla kaikki yhteen lisättynä täysin uudella rakennuksella ja määräämällä nyt jo hintakin etukäteen ilman laajuus- ja
    laatutavoitteita? Ketä tätä paattia ohjaa ja kuka maksaa viulut?

    VastaaPoista
  18. Kopio osa 1
    http://www.avakka.com/Avakka/Kou.html

    "
    Järjen käyttö ei ole kielletty päätöksenteossa: Suunnittelu ja mitoitukset ensin ajan tasalle – hosumalla ei hyviä hankkeita kannata pilata

    Avakka • Ilmo Suikkanen • 28.10.2017

    Mielipiteiden vaihto Uudenkaupungin kunnallispolitiikan tulevien vuosien keskeisten hankkeiden etenemisestä on käynyt kuumana. Hanke on sekoittanut politiikan pakkaa täällä ja siihen on purettu jo vanhoja henkilökemiallisiakaunoja – mutta onpa puhuttu asiaakin.

    Keskustelujen ja vaihtoehtojen esittämisen aika onkin juuri nyt, mutta onko näillä tiedoilla vielä olemassa eväitä rahoitus-, sijoitus- ja toteutusratkaisuista päättämiselle, jopa hankkeista aiheutuvien kustannuksien kera, ja onko niistä päättämisellä edes kiire? On puhuttu avoimuudesta, mutta samaan hengenvetoon ollaan lyömässä avoimia ovia kiinni sen enempää miettimättä mihin auki jäänyt luukku johtaa ja mitä meille sopivia hyviä reittejä tulee pantua tukkoon.

    Kuntalaisena asiaa sivusta seuranneena tuntuisi järkevältä ensin määritellä ja mitoittaa tarpeet ja sen jälkeen suunnitella riittävän selkeästi, mitä ollaan rakentamassa, mihin ja missä järjestyksessä. Vasta sitten voidaan pohtia, miten tätä kokonaisuutta ollaan toteuttamassa rahoituksen osalta. On ennen-aikaiselta lyödä rahoitusluukkuja ja toteutusmalleja kiinni ennen aikojaan.

    Ihmetyttää, että eräät elinkaarimalliinn tykästyneet päättäjät ovat innostuksissaan valmiit jopa kustannustasoa tietämättä lähtemään suin päin mukaan, kun ei niitä voi muka kuitenkaan oikein ennustaa. – Omat rahat jos olisivat kyseessä tilanne varmasti olisi toinen, yhteisten varojen kyseessä ollen ei näköjään olla niin nokonuukia.

    Toinen asia, joka myös herättää ihmetystä, on mistä yhtäkkiä tulivat tärkeäksi nämä kaikki rakentamiset yhteen ja samaan pakettiin? Noin 15 miljoonan uimahallin rakentamisesta harpattiin kevyesti pyöreästi 40 miljoonan euron jättihankkeeseen ja mikäli vanhat merkit pitävät paikkansa loppusumma tulee tuosta kustannusten osalta vielä rutkasti nousemaan.

    Vaikka vasta vuosi sittten kiristettiin vyötä tiukalle päästäksemme Uudessakaupungissa tasapainoon taloudenpidossa niin simsala pim, nyt ei eräillä tahoilla enää olla köyhiä eikä kipeitä, pistetään kaikki uusiksi ja HETI, ei siinä ennakkoon mitään vaihtoehtojen vertailuja, suunnitelmia ja kustannuslaskelmia tarvita ...kele.

    Edellytykset pitäviin tietoihin perustuville päätöksille puuttuvat vielä

    Hyvän suunnittelun tärkeyttäkin ovat monet arvostaneet ja se onkin syytä pitää työjärjestyksessä ensimmäisellä sijalla. Eritoten koulujen, mutta myös uimahalli/monitoimihalliratkaisujen osalta sen tulee täyttää ajanmukaiset, pitkälle tulevaisuuteen tähtäävät pedagogiset ja ympäristöystävälliset laatuvaatimukset, tilakokoa, piharatkaisuja, paikoitusalueita ja liikenteen sujuvuutta koskevat vaatimukset, kokonaisuuden arkkitehtonisesti ilmettä tietysti unohtamatta.

    Keskustelu siitä tehdäänkö elinkaari-, allianssi- vai kunnan normaalilla tarjousperusteisella rahoitus-mallilla on tärkeää, mutta ensin pitäisi suunnittelun ja hankkeen mitoituksen edetä sille tasolle, jossa eri rahoitusmallit/ratkaisut ja myös toteutus on mahdollista puntaroida pitävien hinta- ja käyttökustannus-arvioiden edellyttämällä tavalla.

    VastaaPoista
  19. osa 2
    Suunnittelun ei parhaalla tahdollakaan voi väittää vielä olevan sillä tasolla, että ovat olemassa valmiudet tehdä päätöksiä elinkaarimallista seuraavaksi 25 vuodeksi. Hankepaketin paisuminen nyt esillä oleviin mittoihin entisestään korostaa sen merkitystä, että on tiedettävä mitä ollaan tekemässä, millä aikataululla ja millä kustannusarvioilla.

    Elinkaarimallista ja yksityisrahoitusmalleista on tullut osalle kunnista vaihtoehtoinen keino toteuttaa ja rahoittaa infrastruktuurihankkeita. Lähtökohtana näissä hankkeissa on pyrkimys siirtää riskejä julkiselta sektorilta yksityiselle sektorille. Ulkomaisten tutkimusten mukaan Isossa Britanniassa, Ranskassa ja Australiassa on yksityisrahoitusmallin käytöstä laajat kokemukset, mutta sielläkin on elinkaarimallien käyttö vähentynyt vuoden 2008 jälkeisen rahoituskriisin jälkeen.

    Tilaajavastuusta kaupunki ei takuuvarmasti pääse eroon

    Kuntien velkaantumisen estämiseksi on viime vuosina syntynyt uusia rahoitusinstrumentteja, elinkaarimalli on niistä yksi, joka saa asiat NÄYTTÄMÄÄN siltä, että mitään velkaa ei ole syntynyt. Malli antaa väärän kuvan kuntien taloudellisesta tilanteesta, mikäli yksityisrahoituksen malli ei näy esim. lainana kuntien taseissa. Projektiyhtiö omistaessa kohteen elinkaarimalli ei myöskään näy omaisuutena taseissa. Tilaaja vastuuta se ei silti kunnilta poista, mutta heikentää kunnan luottoluokitusta.

    Yksityisrahoitusmallissa projektiyhtiön sijoittajien motiivina ja tavoitteena on tietysti saada sijoitetulle pääomalle mahdollisimman suurta voittoa. Tämä voiton tavoittelu nostaa varmasti hankkeen hintaa. Pienten ja keskisuurten rakennusliikkeiden kanta tähän rahoitusratkaisuun on laajasti yksiselitteinen: tilaajan on haettava rahoitus suoraan rahoitusalan yrityksiltä. Näillä rakennusliikkeellä ei ole tarjottavana lisäarvoa rahoitusratkaisuihin.

    Vain muutamalla suurella valtakunnallisella konsernilla on tähän resursseja – niin kauan kuin niillä ”pyyhkii hyvin”. Eräät kysyvätkin: – ei kai vaan täällä joidenkin toimesta pedata tietoisesti jollekin tietylle suurella rakennusfirmalle hyviä asemia pärjätä tarjouskisassa? Noita suuria rakennusalan yrityksiä maassa on enää muutama: SRV, Lemminkäinen, NCC ja Skanska...

    Rakennusala on tehokas ala, jolta kuitenkin asiantuntijoiden mukaan pitkäjänteisyys puuttuu. Rakentaminen koostuu 1–2 vuoden projekteista, joiden kannattavuuteen toiminta tähtää. 25 vuoden sopimus sopii huonosti tähän viitekehykseen jo siitäkin syystä, että suhdanneherkällä alalla konkurssit ja fuusiot ovat yleisiä.

    Rakennusyritykset eivät nimittäin, alan omien selvitysten perusteella, tunne olevansa omalla mukavuusalueellaan solmiessaan sopimuksia kiinteistön huollosta 25 vuodeksi eteenpäin. Tästä syystä ne väistämättä budjetoivat kuluerät suurempana. Kiinteistöpalveluyritysten ja rakennusliikkeiden välinen yhteistyö taas on kehittymätöntä, eikä vakiintuneita palvelukuvauksia ja sopimusmalleja juurikaan ole.

    VastaaPoista
  20. osa 3
    Asiaa tutkineet: Elinkaarimalli hyödyttää eniten juristeja ja konsultteja

    Rakennusliikkeet joutuvat arvioimaan elinkaarihankkeisiin liittyviä riskejä ja vastuita entistä tarkemmin. Jos riskit kasvavat liian suuriksi, hankkeita ei uskalleta edes tarjota. Elinkaarimalli palvelee rakennusalan ja monen muun asiantuntijan mukaan ennen kaikkea juristeja ja konsultteja, jotka ovat hankintayksikön puolesta tekemässä yksipuolisia sopimuksia ilman taloudellista vastuuta.

    “Elinkaarisopimuksia kunnissa tehdään yhä enemmän. Päätöksentekoa tukee yleisesti hyväksytty ulkoistamisen buumi. Suuret instituutiot, myös kunnat, pitävät itsellään ”ydintoiminnat” ja ostavat loput. Elinkaarisopimus on ulkoistamisen äärimmäinen muoto”, sanoo ympäristöfyysikko Pentti Kaasinen.

    Kaasinen toteaa myös, että “elinkaarimalli heikentää kunnan omia kiinteistöteknisiä taitoja. Jos ylläpitäminen jää kuntakoneiston ulkopuolelle, sen omat, usein vaatimattomat rakennuttamis-, kilpailuttamis- ja ylläpitotaidot rapistuvat entisestään. Kunta etääntyy ylläpidon käytännöistä, joita jatkossa kuitenkin tarvitaan. Ei kaikki rakentaminen tule olemaan elinkaarisopimusten varassa. Kehitys saattaa viedä rakennuttamista ”sekamalliin”, jossa elinkaarirakennuttamisen ja ”tavallisen” rakennuttamisen edut yhdistyvät.”

    Kiinteistöpalveluyritykset ovat pääsääntöisesti halukkaita pitkäaikaisiin kiinteistön ylläpitosopimuksiin, mutta eivät ole halukkaita osallistumaan elinkaarisopimuksiin liittyvään riskinottoon, vaan tarjoavat kiinteistöpalveluita vakiintuneilla palveluehdoilla.

    Käytännön ongelmana on siis löytää riittävän vakavaraiset sopimuskumppanit, jotka voivat sitoutua kymmeniksi vuosiksi hankkeeseen ja täyttävät myös tilaajan hakukriteerit. Mikäli markkinatilanne ja tarjousehdot ovat tarjoushetkellä suotuisat, niin elinkaarihankkeita tai vastaavia hankkeita harkitaan rakennusliikkeessä tapauskohtaisesti.

    VastaaPoista
  21. osa 4
    Sote pienentää kuntatalouden liikkumavaraa ja riskit kasvavat

    Suhdannevaihtelut ovat oma lukunsa ja niitähän pitkään aikaväliin mahtuu useita. KUN suhdanteet taas heikkenevät ja korkotaso nousee, kuten talousoppineet ennustavat, yksityisrahoitusmallissa rahoitus aiheuttaa myös korkoriskin, koska rahoituslaitoksen korkokausi määritellään 5 – 10 vuoden mittaiseksi.

    Sote vei kuntataloudesta aikamoisen siivun ja heikentää kuntien kantokykyä ja taloudellista liikkumavaraa. Kuntalaisena onkin aiheellista kysyä: – Mitä kunnallisia maksuja ja veroja aiotaan kriisin oloissa korottaa ja mitä palveluja karsia?

    – Entä miksi muodostuvat eri vaihtoehdoissa uusien hallien käyttömaksut? Olisi surullista mikäli niitä pystyisivät käyttämään vain hyvätuloiset, pienituloisten ja eläkeläisten jäädessä nuolemaan näppejään.

    Jäitä hattuun ennen kokoukseen lähtöä

    Kunnan kannattaakin myös hyödyntää luottoluokitustaan pitämällä rahoituksen ja kiinteistöjen omistuksen suoraan kunnan tai kunnan omistaman kiinteistöyhtiön taseessa. – Tilaajavastuusta kunta ei muutenkaan takuuvarmasti tule pääsemään eroon.

    Paljon on vielä hankkeiden tiimoilla asioita, joista on hyvä olla tietoa ennenkuin johonkin sitoudutaan. Monien muiden asiasta kiinnostuneiden tapaan odotan mielenkiinnolla minkälaisiin jatkokäytäntöihin valtuusto päätyy.

    Ehkäpä valtuutettujen on ennen kokoukseen lähtöään hyvä panna jäitä hattuun ja nostaa ennen sitoutumista mihinkään malliin suunnitteli ja mitoitukset oikealle tasolle – hosumalla ei näitä sinällään hyviä hankkeita kannata pilata.

    Järjen käyttöä ei tiettävästi ole asian käsittelyssä yhteydessä kielletty, toivottavasti jatkotoimenpiteistä päätetään sitä hyödyntäen, eikä vuosikausien saatossa kertyneiden henkilökemioiden umpisolmujen pohjalta.

    Ilmo Suikkanen, kuntalainen
    "
    http://www.avakka.com/Avakka/Kou.html

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Suikkanen tuo selkeästi esille, missä jamassa on kaunkimme johtaminen. Kiitos sinulle.

      Poista
  22. Kiitos käynneistä, kommenteista ja hyvästä informaatiosta! Jo se, että asia tuodaan änkyröiden junttaamana näin valmisteltuna ja esitettynä valtuustoon, riittää jatkotoimiin. Enää ei ole kyse siitä mitä valtuustossa tänään päätetään! Nyt täytyy varmistaa, että tulevaisuudessa Uudessakaupungissa asiat etenevät säädetyllä tavalla.

    VastaaPoista
  23. Mitä mieltä Valkonen on valtuuston myönteisestä elinkeinomalli päätöksestä.

    VastaaPoista
  24. Kiitos käynneistä ja kysymästä! Kyseessä on ahterit edellä puuhun päätös. Sen verran päätös muuttui, ettei nyt nousta onneksi yhtä korkealle kuin nallipyssymiesten alkuperäisessä esityksessä. Valmistelu muistuttaa tämän päivän tapahtumat mukaan luettuna legendaarista Tontonmäen junttausta. Mutta muistakaa: NYT SE VÄÄNTÖ VASTA ALKAA!

    VastaaPoista
  25. Heh he. Saadaan 11-kerroksinen koulu ilman hissejä ja pulpetteja, 110m pitkä uima-allas raakabetonipinnalla ilman vettä, jalkapallokentän kokoinen monitoimihallin areena ulkoseinillä ilman kattoa ja kahviota ja uusi 3000 hengen auditorio ilman tuoleja mutta 9.1- kanavastereoilla sekä 16000 Watin vahvistimella.
    Ei vaiskaan! Taisi tulla nyt markkinoille selkeä signaali, että Ukissa on alkamassa viime aikojen positiivisten uutisten linjaa noudatteleva
    rakennushanke. Se on oikeasti iso, kun vanhoja maamerkkejä puretaan melkein saman verran mitä uusia aiotaan tehdä. Ei ilmeisesti rajattu kaikkea yhteen möhkäleeseen saati siunattu kukkaron pohjaa eli lukittu >39 miljoonaan euroon.
    Budjetin teko selkiytyi ainakin vuodeksi.
    Odotellaan havainnekuvia.
    Ja uusia uutisia. Muutamaa juttua joudutaan tuunaamaan vielä, ilm. uimahallia.
    Eteenpäin mennään!
    JAa

    VastaaPoista
  26. hölmöläiset rakennuttaa tälläisen kymmenien miljoonia maksavan kompelksin, jonka suunitelma rakentuu Keittiön ympärille,
    taitaa olla vahentunutta tekniikkaa ennen kuin valmistuu, Lapset tulevat tästä hölmöilystä kärsimään monessa sukupolvessa.

    VastaaPoista
  27. Hienoa, että JAa:kin näkee asiassa positiivistakin!

    VastaaPoista
  28. Onneksi olin senverran järkevä jokuvuosi sitten,että siirsin kimpsuni ja kampsuni pois tuppukylästä,tulihan siellä asuttua 38 vuotta.

    VastaaPoista
  29. Ulkoistaminen jatkuu.

    VastaaPoista
  30. Kyllä se on pientä mitä uudisrakennuksilla ulkoistetaan. ( vrt sote ja varhaiskasvatus )

    VastaaPoista

Tuhraappa tähän aikasi kuluksi jotain! Kiitos!