torstai 26. lokakuuta 2017

ONKO OPETUSTOIMI KAUPUNKIMME JARRU?

Uudessakaupungissa pohditaan suuria investointeja ja jottei investoinneissa ajauduttaisi huuhaahaihattelun tielle ja armottoman taloudellisen katastrofin partaalle, kannatta katumisen sijaan tutkia hivenen historiaa. Aikoinaan Uusikaupunki kaavaili itsestään hallitulla kasvulla kehittyvää 25 000 asukkaan hyvän palvelun kaupunkia. Kehitys eteni nopeasta, visiot hävisivät ja alkoi armoton lapsiperheiden pako ja huoltosuhteen vinoutuminen. Uudenkaupungin kuihtumisesta tuli ikävä tosiasia. Mitä kaupungissamme tapahtui ja laskeutuiko kaupunkiimme synkkääkin synkempi, lapsille umpi-ilkeä tuhonenkeli ja kehityksen jarru?

Aikoinaan Uudenakaupungin opetustoimesta vastasi Onni Högmander. Hän kykeni luomaan uniikkeja visioita, joilla hän pyrki viemään kaupunkiamme eteenpäin hyvään tulevaisuuteen. Yksi Högmanderin ideoista piti sisällään korttelikouluverkon. Tällä ja muilla ideoillaan Högmander pyrki luomaan Uudestakaupungista hallitusti kasvavan hyvän palvelun paikkakunnan. Onni Högmanderin lähdettyä eläkkeelle tapahtui taitekohta, uusia ajatuksia ei tullut ja kaupunkimme alkoi näivettyä. Osoittakaapa yksikin Högmanderin ajan jälkeinen idea, joka poiki jotain hyvää kaupunkiimme? Auttakaa minua, minä en sellaista keksi!

Tohtori Jaana Vasama nosti esiin vaihtoehdon kaavaillulle jättikoululla. Toinen tohtorimme Sami Laaksonen, joka kävi Uudessakaupungissa armottoman kammottavan koulutien, esittää, ulkopuolisella avulla täydennettyä, laadukasta pohdintaa ja valmistelua opetuksemme tulevaisuuden turvaamiseksi. Kyseessä on kauaskantoinen tulevaisuuden ratkaisu, joka ei saa jäädä rahoitusmallin varjoon. Jokaisen päättäjän päässä pitäisi viimeinkin alkaa hälytyskellojen soitto: USKOTTEKO ENEMMÄN "SUHMURAN SANTRAAN" KUIN KAHTEEN TOHTORIIN? -Miettikääpä sitä, kyse ei ole enemmästä eikä vähemmästä kuin lastemme tulevaisuudesta! Ja muistakaa, kuten Reijonsaari toteaa, meillä on kiire!

15 kommenttia:

  1. Mihin meillä on kiire eli mitä pitää tehdä kiireellä?

    VastaaPoista
  2. Ehdottomasti uskon. Tohtorit ovat jo moneen otteeseen osoittaneet kyvyttömyytensä.

    VastaaPoista
  3. Kiitos käynneistä ja kommentoinnista! Meillä on kiire modernisoida Uusikaupunki puitteiltaan ja palveluiltaan nykyaikaiseksi monipuoliseksi kaupungiksi. Tohtorien tiedot opetuksessa vastaan "suhmuran santra" 0-10, niinkös?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mitä tietoa on Meksikossa azteekeista väitelleellä tohtorilla on Suomen peruskouluopetuksesta?

      Poista
    2. Mies on kokenut uusikaupunkilaisen opetuksen ikävimmän puolen. Ja hän on nähnyt maailmaa ja joutunut sopeutumaan erilaisiin tapoihin.

      Poista
    3. Entä sitten? Mitä hän tietää peruskouluopetuksesta varsinkin kun on ollut viimeiset 10 vuotta reservaatissa.

      Poista
    4. Tuohon alytyyliin en lähde mukaan.

      Poista
    5. Moni muukin on nähnyt maailmaa, vaikka ei tohtori olekkaan. Naiivia uskoa että se tohtorius automaattisesti tarkoittaa jotain.

      Ainut mitä se automaattisesti tarkoittaa on se, että kyseinen henkilö saa olla kiitollinen yhteiskunnalle, joka on ilmaiseksi tarjonnut todella kalliin koulutuksen. Tämän vastineeksi pitäisi yhteiskunnalle tarjota jotain vastiketta.

      Poista
  4. Kova totuus Javalta.

    VastaaPoista
  5. java elää menneessä

    VastaaPoista
  6. ...armottoman taloudellisen katastrofin partaalle? Jopa on sanavalintoja joista ei kyllä saa mitään otetta. Sitten, miksi opetustoimi olisi jarru? Eikös se ole tässä kouluhankkeesseessa aktiivinen ison pensselin heiluttaja? Omituista kerrassaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jokainen lukutaitoinen saa alustukset otteen, jos hoksottimet toimii.

      Poista
    2. Ehkä opetustoimi on aktiivinen rakentamisessa, mutta ei opetuksen kehittämisessä.

      Poista
  7. Opetustoimelta puuttuvat visiot. Mammuttikoulu ei ole visio.

    VastaaPoista
  8. Mikä mammuttikoulu? Koulu jossa on n. 650 oppilasta ei ole mikään mammuttikoulu, ei edes suuri.

    VastaaPoista

Tuhraappa tähän aikasi kuluksi jotain! Kiitos!