sunnuntai 8. marraskuuta 2015

Vasemmisto loi markkinat yksityisille terveyspalveluille

Hallituksemme sai aikaan aluehallinto/soteuudistuksen, joita haukutaan kahdesta syystä. Ensin syytetään hallitusta terveyspalvelujen yksityistämisestä ja toiseksi vallan antamisesta maakuntien keskustalaisille isännille. Mielummin pitäisi katsoa miten nykytilanteeseen on jouduttu eikä jatkaa iänikuisten ismi-pohjaisten puolesta vai vastaan- mielipidefraasien hokemista.

Hoitoa tarvitsevalle potilaalle on ihan sama hoitaako hänet yksityinen vai yhteiskunnan palkkalistoilla oleva terveydenhuollon amattilainen. Tärkeintä potilaan kannalta on se, että hänet hoidetaan laadukkaasti, nopeasti ja lähellä kotia. Ongelma syntyy siitä, jos potilaan operointi käy niin kalliiksi, että joku toinen poltilas jää varojen puutteen vuoksi hoitamatta laadukkaasti, nopeasti ja lähellä kotia.

Kansalainen osallistuu yhteiskuntamme toimintoihin kolmella tavalla: äänestämällä, maksamalla ja käyttämällä yhteiskunnan tuotoksia tai palveluita. Luottamushenkilöt valvovat mainituissa asioissa kansalaisen etua. Jos tämä edunvalvonta epäonnistuu eli jos esim. yhteiskunnan tuottama palvelu käy liian kalliiksi, täyttää tuon markkinaraon yksityinen toimija. Eikö ole hyvä asia, jos joku toinen pystyy tuottamaan sen 50 €:lla mihin esim. kunnan tuottamana rahaa kuluisi 100 €?

Esim. Uudessakaupungissa tehtiin aikoinaan päätös maksaa lääkäreille 30% ylipalkkaa. Tämän seurauksena saatiin kaupunkiin lääkäreitä, mutta luotiin myös markkinarako yksityisille terveysfirmoille. Kun Uudenkaupungin lääkärit eivät olleet kovinkaan työteliäitä, markkinarako kasvoi kaupungin terveyskulujen kanssa rinta rinnan. Tuolosvastuun vaatimisen sijaan päättäjät korottivat veroja ja taksoja, joten viimeistään näin vahvistettiin markkinat yksityiselle terveysbusinekselle.

Jos todellakin halutaan säilyttää julkiset terveyspalvelut, on niitä kehitettävä eikä vain hyväksyttävä niiden olemassa oleva tehokkuusuusvaje ja ja jopa huono laatu. Koomisinta tilanteessa on se, että julkisen sektorin puolustajat ja suosijat ovat tulosvastuuttomina päättäjinä itse luoneet markkinaraon yksityiselle terveysbusinekselle eli nyt he haukkuvat sitä puuta, jonka ovat itse istuttaneet. Tässäkin kuviossa Uudestakaupungista löytyy härskiydessään huvittava, äänestäjiä halveksiva, esimerkki: Paikkakunnan terhakoin julkisten palveluiden puolustaja valittiin kaupunginhallitukseen, mutta nykyään hän kannattaa mm. yksityistä senioritalohanketta - tämä sen jälkeen, kun hänet on valittu kansainvälisessä omistuksessa olevan "hoivatalon" johtajaksi.

Jospa siis odotellaan maanataihin ja katsotaan minkälainen sote-esitys on. Jospa kerrankin suhtaudumme siihen rakentavaa kritiikkiä eli vaihtoehtoja tarjoten. Käytännössä vasemmistopäättäjät on ajanut vuosien saatossa julkiset terveyspalvelut kilpailukyvyttömiksi, joten nyt kauhukuvien maalailun sijaan siltä suunnalta odottaisi konkreettisia ehdotuksia tilanteen kääntämiseksi paremmaksi julkisille palveluille.




4 kommenttia:

  1. Herätkää kaupungin budjetista päättäjät!
    Mikä maksaa atk-järjestelmissä noin h... paljon?

    Suurimmat yksittäiset investoinnit suunnitelmakaudella ovat:
    o
    katuvalaistuksen uusiminen 200.000 euroa
    (suunnitelmakaudella 600.000euroa)
    o
    Kaupunginlahden reuna 670.000 euroa
    (sk 1.170.000 euroa)
    o
    Hiun kunnallistekniikka 300.000 euroa
    (sk 600.000 euroa)
    o
    Pakastamo nettokustannus
    550.000 euroa
    o
    taloushallinnon atk-järjestelmän uusiminen 750.000 euroa
    (sk 850.000 euroa)
    o
    terveyspalvelujen tietojärjestelmän päivittäminen 220.000 euroa
    (sk 560.000 euroa)

    Kaupungin investoinnit keskittyvät korjaus-ja ylläpitoinvestointeihin.
    Huom!
    Talouspalvelujen atk-hankinnat 850.000 euroa vuosina 2016-2018!!!

    Täältä löytyy
    http://uki01.hosting.documenta.fi/kokous/20152811-14-1.PDF

    VastaaPoista
  2. Kiitos käynneistä ja vinkistä sekä linkistä! Tuntuupa talouspalvelujen atk.hankinnat suurilta. Katuvaloihin sentään rittää yhä hynnää.

    VastaaPoista
  3. No miksi ihmeessä terveyskeskuslääkärit yrittäisivät olla tehokkaita? Hehän saivat samoista töistä moninkertaiset palkkiot kun ihmiset pakotettiin käymään näiden samojen lääkärien yksityisvastaanotoilla. Vaikka nykyään taitaa tilanne useammin olla niin, että terveyskeskuksissa töitä tekevät vastavalmistuneet lääkärit sen aikaa että löytävät paremman paikan. Näin ainakin meilläpäin, terveyskeskuksessa ei samoja naamoja näe kahta kertaa. Viimeksi oli lääkärintakin sisällä niin peruskoululaisen näköinen pojankloppi että oikein ihmetytti.

    VastaaPoista
  4. Pakastamon kokonaiskustannus 5.500.000 johon eu-tukea 4.950.000 (90%). Miltä valtion momentilta kaupunki muka saa takaisin maksamansa 550.000 euroa, vai saako mistään (Harton väite)? Aikamoinen tuki muutamalle ammatinharjoittajalle.

    Mielenkiintoinen kohta on myös 50.000 euron investointi Comol Oy:n vuokraamaan halliin. Heidän tuotantoonsa on investoitu vuosien varrella jo melkoisen paljon . Joko vanhat investoinnit on maksettu takaisin?

    Mitä taloushallintojärjestelmään tulee, kuulostaa summa täysin järjettömältä kun kyseessä lienee kuitenkin vain jo valmiin järjestelmän lisenssimaksut (ei kai Uki niin ihmeellinen kaupunki ole, että pitäisi kokonaan oma järjestelmä rakentaa?). Onko kilpailutettu? Keneltä ostetaan?

    VastaaPoista

Tuhraappa tähän aikasi kuluksi jotain! Kiitos!