lauantai 11. elokuuta 2018

AUTOKOAUPUNGIN KESKUSTAN ELÄVYYS LÖYTYY AUTOISTA?

Uusikaupunki tunnetaan auto- ja koripallokaupunkina. Kun elävöitämme kaupunkiamme, olisiko meidän syytä kääntää katse esim. näihin mahdollisuuksiin sen sijaan, että kopioimme mielikuvituksettomasti ideoita ja ajatuksia muualta? Piipahtakaapa Vimpelissä  katsomassa kuinka pesäpallo näkyy kunnan keskustaajamassa. Sieltä löytyy patsaita ja yrityksiä, jotka huokuvat vimpeliläistä pesäpalloidentiteettiä. No onhan meilläkin kaupunkiin tulijoita vastaanottamassa kaksi tyylikästä taulua, jotka ovat kohta vuoden  toivottaneet ihmiset seuraavaan kotiotteluun, jota ei koskaan tullut.

Entäpä autokaupungin maine, voisimmeko hyötyä siitä kaupunkimme viihtyvyyden lisääjänä ja jopa Uudenkaupungin markkinoinnissa. Miltä tuntuisi, jos kaupunkimme keskustaan sijoitettaisiin isoja vitriinejä, joissa esiteltäisiin automuseomme aarteita? Torilla voisi olla pysyvästi esille laitettuna Suomen ensimmäinen auto Korvensuu ja ensimmäinen Uudessakaupungissa valmistettu Saab. Näiden yhteydessä olisi historiikki siitä, kuinka kaikki alkoi - Korvensuun mielenkiintoinen tarina jää jokaisen kuulijan muistoon ja ensimmäinen Saab on osa suomalaisen teollisuuden ja hyvinvointiyhteiskunnan historiaa. Muut näyttelykohteet voisivat olla vaihtuvia, jottei oma väki kyllästyisi niihin. Vanhat autot ovat sympaattisia ja saavat katselijat hyvälle mielelle.

Kuinka autokaupungin imagoon sopisi Suomen tyylikkäin liikennekaupunki, jossa lapset voisivat sähköautoilla oppia turvallista liikkumista. Kaupungin keskustasta löytyy tähän tarkoitukseen sopivaa joutilasta maata. Onko idea hyvä toteuttaa heti kera kartingradan vai tyydymmekö hevoistenjuottokaivon lumoon? Entäpä voisimmeko rakentaa moottoriurheilukeskuksen lapset ja nuoret huomioiden? Kannattaisiko meidän yleensäkin keskittyä suunnittelemaan kaupunkia, jossa rajoitusten sijaan henkilöautolla pääsee mukavasti joka paikkaan? Onhan selkeä tosiasia, että täällä ei tule jouhevasti toimeen ilman henkilöautoa, joten miksemme tunnusta tätä tosiasiaa ja muiden apinoinnin sijaan ryhdy suunnittelemaan todellista autoilijan kaupunkia?

Ryteköityneestä ja nukkavierusta leirintäalueesta voisi kehittää veneilyharrastuskeskuksen, jossa veneilijät ja autoilijat kohtaisivat. Leirintäalue vois toimia tukikohtana maailman kauneimpaan saaristoon matkaileville melojille ja muille vedessä liikkuville luonnonystäville. Entäpä kaupungin omistama entinen puolustusvoimien saari, sen hyödyntämisessä vain mielikuvitus on rajana. Kun ryhdytään kehittämään keskustaa, kannattaa katsoa kirjaston takapihaa kauemmaksi Pyhämaahan, Lokalahdelle ja Kalantiin, silloin kehitysmahdollisuudet moninkertaistuvat!

Koripallomainettaan kaupunkimme voisi hyödyntää vaikkapa urheilulukion perustamisella. Uskon että tätä silmällä pitäen suhteet koripalloliiton huipulle ovat hyvät. Eikä mielestäni ole syytä rajoittua koripalloon, sillä täällä piisaa muidenkin urheilulajien ja taiteiden harrastajia. Kaikki edellä esitetty vaatii rahaa lisäksi osaamista, mielikuvitusta sekä uskoa kaupunkimme tulevaisuuteen. Mutta mikäli mainittuja apuja ei löydy, on parempi jättää kehittäminen muille ja vaikkapa köllähtää riippumattoon katsomaan taivaan lintuja, jotka eivät kynnä eikä kylvä, mutta silti Herra pitää niistä huolen!

11 kommenttia:

  1. Mielenkiintoisia visioita.

    VastaaPoista
  2. Katsos vaan, sieltä se "mielenkiintoinen" kaivautui esiin ja avasi keskustelun, kuten niin monesti yhtä asiantuntevasti ja jämäkästi.

    VastaaPoista
  3. Kiitos käynneistä ja kommenteista! Mielestäni kaikki ideat tulee päästää julki, varmasti muilla on omiani parempia kehitysvisioita. Nämä täytyisi saada päättäjien avoimeen käsittelyyn. Mielikuvitukseton autoiluvaino, räjähtäneiksi muuttuneet sateenvarjot, riippumatot tai muut väliaikaisratkaisut eivät ole pitkällä jänteellä mikään ratkaisu mihinkään.

    VastaaPoista
  4. Minusta demokadun karmeimpia ovat betonihökötykset ja keinonurmi.

    VastaaPoista
  5. Tilasto demokadun käyttäjistä löytyy eilisillalta Forssin blogista.

    VastaaPoista
  6. Nyt olisi ehdottomasti saatava Java SS:n tilalle ideoimaan.

    VastaaPoista
  7. Kalannin keskustaa kehitetään hallituksen 6-5 päätöksellä
    http://ukinyt.fi/wordpress/arkistot/7999

    VastaaPoista
  8. Javan idea skeittirata toteutui. Mikä on Javan provikka?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Valkonen unohdetaan. Kiittämättömyys on maailman palkka.

      Poista
  9. Välkommen till Finland!
    Vi väntar dej!
    https://yle.fi/uutiset/3-10351571
    Vad fan håller ni på med?

    VastaaPoista

Tuhraappa tähän aikasi kuluksi jotain! Kiitos!