maanantai 6. elokuuta 2018

Muistamme Vannaksen - miksi emme muista uusikaupunkilaista suurnaista?


En missään tapauksessa halua vähätellä Vannaksen muistamista. Mies oli mukana jo vuodesta 1918 alkaen tehden tempauksia ja tiedettä niin merkittävästi, että hänet voidaan muistaa monista asioista ja monilla tavoin. Crushellin muistaminen on koko lailla toinen juttu, sillä hänen ansionsa rajoittuvat rajallisesti yhdelle taiteenalalle. Uudessakaupungissa elämänsä päättänyt Ingelius voisi olla monipuolisuutensa vuoksi paikallisia merkkihenkilöitä ja hänen värikkään elämänsä ja kirjallisen kuin musiikkituontansa pohjalta voisi järjestää monenlaisia tapahtumia aina rajut juomingit mukaan lukien.

Ihmettelen kuinka joku voi jäädä yhtä unholaan syntymäkaupungissaan kuin uusikaupunkilainen toimittaja, kirjailija ja yhteiskunnallinen naisvaikuttaja? Johtuuko unhoon joutuminen hänen naiseudestaan vai siitä, että hän valitsi aikoinaan kohtalonsa kannalta väärän siipan ja poliittisesti väärän puolen eli sen punaisen. Saattaahan olla niinkin, että tämän päivän viinin litkijöiden ja teen lipittäjistä on hienompi kehua menevänsä Bäärhörd Crushell viikolle kuin Elviira päiville. Tämä asennoitumisen erilaisuus Elviraan ja Crushelliin, kertoo melkoisesti tämän päivän ihmisistä ja heidän arvoistaan tai pikemminkin heidän arvottomuudestaan.

Tämä Elviramme syntyi Uudessakaupungissa 10. elokuuta 1875 jos ei aivan vallasväkeen niin ainakin parempiosaisiin luettavaan perheeseen. Vanhempien avioeron vuoksi Elviira muutti äitinsä kanssa pois Uudestakaupungista jatkaen oppikoulua pääkaupungissamme. Vartuttuaan Elvira kirjoitteli näytelmiä, joissa hän otti selkeästi kantaa köyhien huonoihin oloihin sekä naisen asemaan. Elviran näytelmät olivat varsin suosittuja ja niissä olisi opittavaa tämän päivän uusikaupunkilaisille, jotka prameilevat ja hakkaavat yhteistä raahaa huuhaa puuhasteluun vaikka varallisuudellamme olisi merkittävämpääkin yhteiskunnallista käyttöä.

Vuonna 1918 Elviran mies oli punaisten puolella ja kuten sikäläisten johtajien silloinen tapa oli, he luikkivat lopputohinoissa pakoon Neuvosto-Venäjälle Pietariin. Uudessa kotimaassa Elvira siippansa kansa eleli ja miehestä tuli punaupseeri. Kävi kuitenkin niin, että osa Venäjälle loikanneista suomalaisista punaisista oli vohkinut mukaansa Suomen pankin kansainvälisen valutan, jolla he härskisti juhlivat, ryypiskelivät ja elostelivat. Tuolloin muu kansa eli ahtaalla jopa nälkää nähden. Tämä sapetti Elviraa ja kismitti hänen miestään siinä määrin , että nämä päättivät ryhtyä toimeen. Toimi oli verenvuodatusta. Kavereineen Elviran mies hyökkäsi ammuskellen juhlivaan Kuusisen klubiin ja sen seurauksena kahdeksan ihmistä sai surmansa. Tapahtuman uhreille järjestettiin valtavat hautajaiset, joissa väitetään olleen 100 000 saattajaa.

Toisin kävi Elviralle ja hänen miehelleen. Ensin teloitettiin em. murhien päätekijäksi tuomittu Voitto Eloranta ja muutama vuosi tämän jälkeen sai vaimo tuomion ja hän siirtyi Moskovassa 17. huhtikuuta 1925 laukausten saattelemana ajasta iäisyyteen. Agnes Elvira Maria Willman-Eloranta sitoutui inhimillisyyden levittämiseen ja pisti sananmukaisesti elämänsä peliin. Elvira on muistamisen ja huomioimisen arvoinen henkilö siinä, missä muutkin juhlitut historian henkilömme. Ihmettelen suuresti miksi Agnes Elvira Maria Willman-Elorannasta ei puhuttu eikä puhuta vieläkään, vaikka muuten täällä kaivellaan sadan vuoden takaisia historian tapahtumia. Ehkäpä samalla voisimme nostaa esille myös Eeva Illoisen. Uusikaupunkilaisen vuonna 1987 kuolleen naiskirjailijan, joka kuvasi yksinäisyyttä ja muita elämän tarjoamia koettelemuksia harvinaisen rajusti! Jos me emme nosta mainittuja uusikaupunkilaisia naisia heille kuuluvaan arvoon, tekevät sen tulevat polvet osoittaen samalla nykyisen polven arvottomuuden!

10 kommenttia:

  1. Mielenkiintoista tekstiä javalta

    VastaaPoista
  2. Kaunis kirjoitus.
    Otetaan onkeen.
    Kiitos Ugin historianhetkestä,
    Niinpä.

    VastaaPoista
  3. Me muistamme vain voittajat.

    VastaaPoista
  4. Harto voisi suositella Jaria Ukin historiankirjoittajien tiimiin ja luennoimaan Vannaksen säätiön syyspäiville Kari Paulin viereen ja jälkeen tässä järjestyksessä. Edes Matti Merel ei historiasta muista moista tapahtuneen tahi voi uskoa tuota noines tapahtuneen.
    Mitä muuta uutta U:gin keskiöön kuuluu? Onko Ukissa alkanut Hauptstrasse elämään vai lensikö varjot jo tuulella torille vai vasta huomenna 8 boforissa?

    VastaaPoista
  5. En ole ennen Elvirasta kuullutkaan. Kiitos Java.

    VastaaPoista
  6. Uudenkaupungin teatteri voisi ottaa ohjelmistoonsa Elviran tuotantoa.

    VastaaPoista
  7. Meinaat java, että murhaaja pitäisi nostaa jalustalle ja juhlistaa häntä? Ei mene jakeluun.

    VastaaPoista
  8. Vannas kunnostautui -18 Hennalassa ja -40 luvun alussa Saksan keskitysleireillä kehitellen silmäkirurgin välineitä, kehitystä sai tehdä aidoilla silmillä ja täydennystä riitti. Sodan jälkeen hän myi kehittämiään välineitä Instrumentariumille saaden kasan firman osakkeita. Nämä ovat sitten kohonneet korkeuksiin ja niiden tuotolla Ugia parannetaan.

    VastaaPoista
  9. Kiitos käynneistä ja kommenteista! Minä en kutsu po. Elviraa murhaajaksi siksi, että hänet ammuttavaksi tuominnut taho jakoi tämän sortin tuomioita varsin avo- ja runsaskätisesti. Muutenkin nämä Kuusisen ja hänen kaverien sekä toverien touhuihin ei istu sanonta: Toveri/kaveria ei jätetä; Sen verran ukkoa kylmeni hänen ympäriltään. Suurella mielenkiinnolla etsiskelen tietoa tästä uusikaupunkilaisnaisesta ja hänen ajatuksistaan plus kirjallisesta annista. Jos ketä kiinnostaa, Elsi Hyttinen Turun yliopistosta on tutkinut tämän sortin tapauksia: http://www.thpts.fi/2013/01/17/elvira-willman-tyovaen-kirjallisuuden-ja-kulttuurin-kentalla/

    Vannaksen touhuihin otan kantaa vain sen verran, että ehkäpä harva tietää miehen toimineen Itä-Suomessa lääkärinä punaisten puolella. Tiedot löytyvät kirjoista Rautatie sota ja Silmä silmästä.

    VastaaPoista

Tuhraappa tähän aikasi kuluksi jotain! Kiitos!