keskiviikko 14. helmikuuta 2018

Asuntopula ja puitteet kerralla kuntoon ILMAISEKSI!

Meidän lähihistoriaa tutkaillessamme putkahtaa esiin muutama kysymys: Kaupungista muutti pois 3 000 ihmistä - missä tyhjät asunnot - miksi uudet asukkaat muuttaisivat kaupunkiin, jossa entisetkään eivät viihdy - miksi kaupunki palkkaa lisää työntekijöitä huonotuviin palveluihinsa, kun palveltavia on huomattavasti vähemmän kuin kaupungin asukasmäärän ollessa suurimmillaan? Meillä ei tehdä mitään kaupunkimme palvelun ja puitteiden kehittämiseksi. Aikaan on saatu ainoastaan riitoja seuraava sekamelska. Peruskysymys päättäjillemme on: Muuttaisitko sinä lapsinesi kaupunkiin, jossa opetuksen laatu on kehnoa, vapaa-ajan puitteita ei ole päivitetty kymmeniin vuosiin, kaupungin yksityisten palveluiden taso on romahtanut ja julkisia palveluja ajetaan alas? 

Meidän esittelymme vastaus em. kysymykseen alkaa kääntyä seuraavalle kannalle: Totta vie muuttaisin, jos asunnot ovat halpoja! Päättäjiemme vastaus osoittaa heidän vieraantuneisuutta tavallisen ihmisen arjesta. Kylmä totuus on se, että ihmiset eivät jätä turvallista plus tuttua kotiympäristöään ja muuta outoon palveluilta ja puitteilta onnettomalle paikkakunnalle ja siellä sijaitseviin mahdollisimman halvalla pellolle kyhättyihin ja mahdollisimman kalliilla myytäviin/vuokrattaviin kojuihin asumaan. Autokaupungissa pitäisi hoksata, että liikkuminen on tänä päivänä aivan erilainen mahdollisuus kuin 1970- 1980-luvuilla. Kylmä totuus, jonka lähihistoria todistaa, on se, että tämä kaupunki on menettänyt asukkaita valitsemallamme halvat asunnot -politiikalla. Uusikaupunki on aiemminkin ajautunut tilanteeseen, jossa se kauppaa pilkkahintaan kerrostalotolkulla vuokra-asuntoja.


Paikkakunnan vaihtoa täytyy lähestyä niiden syiden kautta, jotka saavat ihmisen jättämään entisen kotipaikkakunnan. Työpaikka ei ole perussyy muuttoon, mutta se luonnollisesti helpottaa muuttopäätöstä. Asunto on asumiseen välttämätön juttu, mutta sen jotkut tekevät itse. Jospa kaavoittaisimme kauniille paikoille ja kaikenlaisille ihmisille, niin varmasti heräisi kiinnostus asuntoihin. Uusikaupunki omistaa kilometritolkulla merenrantaa, josta kukaan ei nauti mitenkään ryteiköitymisen vuoksi. Jos osa rannoistamme kaavoitettaisiin ökytaloille, saisimme kaupunkiimme hyviä veronmaksajia rahoittamaan kaupunkimme tavallisille pulliaisille taroamia miljoonien eurojen palveluita. Ensimmäiseksi voisimme muuttaa Janhuan kaavaa niin, ettei siellä valmiiksi rakennettu kunnallistekniikka odota toista vuosikymmentä asukkaita.

Muutoksia asunto/kaavoitus/kehityspolitiikkaamme on esitetty jo vuodesta 2009 ja kaikki on tylysti tyrmätty, joten on parasta keskittyä pohtimaan kuinka ja mistä voimme saada mahdollisimman halpoja asuntoja, joiden hävittämisestä ei aiheudu kuluja kaupunkilaisille. Niin Ruotsin kuin Suomen valtioiden rautatiet ovat uusineet ja uusimassa makuuvaunukalustoaan. Ehkäpä vanhoista makuuvaunuista, joissa on keskuslämmitys, toiletit ja joissakin jopa suihkut, olisi edullinen ratkaisu asuntopulaamme. Kaupunki voisi ostaa po. vaunuja ja sijoitella niitä pitkin metsiä autotehtaan ympäristöön. Varmaankin ranennusvalvontamme hyväksyisi vaunut asunnoiksi, jos niistä ei löydy kaupunkikuvaamme tuhoavia alumiinisia ikkunanpokia. Mahdollisten vaunuhankintojen suhteen on syytä hoppuilla, sillä parhaillaan vaunuja romutetaan.

Hieman kauempaa löytyy lähes kaikki ongelmamme ratkaiseva ja lähes ilmainen vaihtoehto. Saamme sairaalan, lentokentän, tulemme omavaraisiksi energiasta, saamme asunnot 5 000 uudelle uusikaupunkilaiselle ja jopa lentokenttä kera näkötornin rikastuttavat kaupunkiamme tässä vaihtoehdossa. USS Enterprise, yhdysvaltalainen tukialus poistettiin käytöstä menneen vuoden helmikuussa. Aluksen voisi ajaa vauhdilla Pasklahden pohjukkaan, johon se 342,3 metriä pitkänä sopii kuin nakutettu. Kun aluksen kahdeksan ydinreaktoria hyräytetään käyntiin, niin koko kaupungille piisaa rutkasti energiaa und makeaa vettä. Aluksen tuottama lauhdevesi pitää lähivetemme lämpiminä vuoden ympäri, joten emme tulevaisuudessa tarvitse edes uimahallia, vaan kaikki voivat pipo päässä nauttia luomu-uinnista talviseenkin aikaan.

Mikäli emme halua muuttaa kaupunkikuvaamme, mutta silti pyrimme lisäämään asuntokantaamme, kääntäkäämme katseet pohjoiseen tai pikemminkin koilliseen. Sieltä löytyy luomuhenkisiä, energiaa tuottavia 120 ihmisen majoitukseen sopivia rakennelmia. Murmanskissa lojuu kymmeniä ydinsukellusveneitä, jotka saa hakea kuka ehtii ensiksi, saa pitää -periaatteella. Nämä viritelmät ovat noin 130 metriä pitkiä plus 12 metriä leveitä, joten niitä voisi Pasklahteen sijoittaa useita. Luonnollisesti nämä käytöstä poistetut veli venäläisen sukellusveneet eivät ole yhtä energiatehokkaita asukasta kohden kuin USS Enterprise, mutta pienellä ruoppauksella ne saataisiin lähes näkymättömiksi pilaamasta viehättävää keskustaamme. Nämäkin alukset tuottaisivat energia lisäksi makeaa vettä ja lauhdevettä kaupunkimme tarpeisiin ja ekstrana saisimme väestönsuojan, jossa voi kökkiä pahaa maailmaa suojassa ja paossa niin kauan kuin pöperöä piisaa.

Missään esittämässäni vaihtoehdossa ei ole havaittu julkisuuteen nostettuja mikrobiongelmia. Pienellä pohdinnalla liputan simppelit ja liian tavanomaiset junanvaunut ulos Uudenkaupungin tulevaisuuden horisontista ja valitsen kansainvälisen ratkaisun. Venäläisissä ydinsukellusveneissä on turvallisuuspuolensa ja mikä sen lystinpää, kun näkee niiden torneista viritettyjä siltoja pitkin työmiesten vipeltävän joko töihin tai rikastuttamaan keskustan yrityselämää. Toisaalta USS Enterpris toisi keskustaamme massiivista uljuutta ja tuottamansa lauhdeveden myötä saisimme kesänlämpöä säästämään verovarojamme rasittavia aurauskuluja. Ja viimeistään tämä saa minut kääntymään jenkkivirityksen kannalle: tukialuksen korkeuksista sijaitsevasta komentohuoneesta, uudesta työhuoneestaan voisi kaupunginjohtaja tiirailla taloutemme horisontista jäävuoria ja kääntää kaupunkilaisten päät hihkaisulla: TUOLTA NE TULEE

11 kommenttia:

  1. Nyt on paljastunut tutkitustusti opetustoimemme kelvottomuus. Opetuspäällikkö piti palkata ainoastaan siksi ettei johtaja itse kykene johtamaan hallinnonalaa. Muualla ja Ugissakin viime kaudella kelvottomille johtajille annettiin lopputili eikä palkattu 100 000€ vuodessa maksavaa avustajaa. Tiedämme myös opetus ltk:n pj:n olevan kyvytön tehtäväänsä joten ei voi ihmetellä opetustoimen halvaantumista. Kaupungin johto on saatava äkkiä raiteilleen muuten Ugia ei enää kauaa ole.

    VastaaPoista
  2. Opetuspäällikköä valitsevat Parviainen ja Ankelo. Tiettävästi heidän suosikkinaan on tohtori. Jokainen ymmärtää näin vähäiseen tehtävään hakevan tohtorin olavan samaa luokkaa kuin meidän tohtorimme joka ei kykene autotehtaan hihnallekaan. Aina vain varmemmaksi tulee demarien ja ukipron vievän kaupungin kurimukseen josta ei sitä kukaan pelasta.

    VastaaPoista
  3. Kiitos käynneistänne kommentoinnistanne! Opetustoimen tila on ollut todistetusti onneton jo vuosia. Meillä ei haluta perehtyä asioihin ja siksi moni niistä retajaa. On turha syyttä virkahenkilöä, sillä hänellä ei ole yhtään päätöksissä ääntä ja jos hän tekee viranhaltijapäätöksiä, nekin voidaan muuttaa.

    Kommentissa mainitut henkilöt tekevät kaikkensa saadakseen tahtonsa läpi, mutta laille hekään eivät voi mitään. Olen ollut muutamaan otteeseen mainitun kaksikon kanssa eripuolella ja saanut ajettua sen läpi, mikä on kaupunkilaisille parempi ratkaisu. Jos minä onnistun siinä onnistuvat siinä muutkin - ei minullakaan ollut kuin yksi ääni äänestyksissä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olet Java jälleen ulkona tapahtumista.

      Poista
    2. Kiitos käynneistä ja kommenteista ja toteamuksesta! Opetustoimemme on ollut todistetusti huolestuttavassa kunnossa jo vuosia, siitä en ole ulkona. Viimeaikaisista tapahtumista sen sijaan olen, mutta olisin kiinnostunut pääsemään sisälle.

      Poista
  4. Kaavoitus kestää vuosia ja väliaikaista sijoituslupaa ei taida tulla lentotukialukselle. Matkustajavaunuille ehkä. Minne ne vietäisiin? Janhualla olisi ainakin kortteliviemärit valmiina.

    Jos kuitenkin tuoreimmat Eu:n ja Suomen talousluvut hoitavat homman automaattisesti meitin puolesta. Luvut alkaa olla joi aikas huimia
    http://www.iltalehti.fi/talous/201802142200745087_ta.shtml

    VastaaPoista
  5. Älä Valkonen kirjoittele tuollaisia, joku alkaa toteuttamaan niitä.

    VastaaPoista
  6. Varsinainen viihteen mestari kuten kaverinsa rake. Samaa proosaa liian pitkään kuten tohtorilla plarissa.

    VastaaPoista
  7. Hui hai. Kaupunki panostaa uusiin asukkaisiin tehostamalla markkinointia. Näin elinkeinojohtaja ls24.fi sivuilla.
    Joten eiköhän se kaupungin puolelta ole ihan riittävästi kun autotehdas panostaa uusiin työntekijöihinsä palkkaamalla sankarikummin ja antaa ilmaiset kuntosaliliput kertoo plarin pääkirjoitus.
    Mihin enää muka tarvitaan näiden panostusten jälkeen matkustajavaunuja ja lentotukialusta. Säästyvällä rahalla voidaan kustantaa perinteinen hallituksen saaristoristeily.

    VastaaPoista
  8. Hallituksella ei ole mitään perinteistä risteilyä sen sijaan Wala ja Laaksonen risteilevät Helsinki-Tukholma linjalla kaupungin piikkiin n. 2500€/kerta/per lärvi.

    VastaaPoista
  9. Kyllä hallitus risteilee Ukin
    lähisaaristossa lähes joka kesä. Ei siis Silja eikä Viking Linellä

    VastaaPoista

Tuhraappa tähän aikasi kuluksi jotain! Kiitos!