keskiviikko 28. helmikuuta 2018

Uudenkaupungin kaupungin viestinnästä!

Uusikaupunki ei tarvitse viestintäpäällikköä tai muutakaan ihmeellistä tiedotusjehua. Ensin tarvitsemme, paikalliset olot tuntevan, viestintäkonsultin, joka puolen vuoden tai viimeistään kahden vuoden aikana pistää kaupungin viestinnän kuntoon. Toimiva viestintä parantaa kaupunkimme julkisuuskuvaa, päätöksenteosta tulee avoimempaa, yhteistyökumppaneiden kanssa toiminta jouhevampaa ja päättäjien keskinäinen kommunikaatio helpottuu. On vain löydettävät oikeat käytännöt, kyettävä tekemään niistä rutiineja ja näin on luotu viestintämme pohja pitkälle tulevaisuuteen.

 Viestintä voidaan jakaa pääsektoriin:


1.  VIESTINTÄ KAUPUNKILAISILLE
Kaupunkilaisten tulee saada mahdollisimman helposti tietoonsa kaupungin tarjoamat palvelut sekä niissä tapahtuvat muutokset, luonnollisesti sama koskee kaupungissa järjestettäviä tapahtumia. Päätöksenteon avoimuus tulee nostaa nykyistä korkeammalle tasolle esim. valtuuston kokousten televisiointi, avoimia keskustelutilaisuuksia jne. Nykyisessä tilanteessa erityiseen asemaan nousee se, että viestintä saavuttaa uudet asukkaamme, myös vieraskieliset kaupunkiimme muuttajat - kukaan ei voi elää maassa maan tavalla, jos ei tunne maan tapoja.


2 SISÄINEN VIESTINTÄ
Palvelukeskusten välille tulee luoda tiedotusväylät, joita rutiininomaisesti käytetään esim. kiinteistön käyttäjän ja kiinteistön kunnossapitäjän välillä, viranhaltijapäätökset tulee tiedottaa välittömästi luottamushenkilöille. Suurissa asioissa on ryhmien ja valmistelijoiden välille luotava keskustelurutiini. Viestinnästä vastaavien on kyettävä luomaan tapahtumia, joissa luottamushenkilöt tapaavat luottamustoimen ulkopuolella - Kun ihmiset tuntevat toisensa, on heidän keskinäinen viestimisensä helpompaa ja avoimempaa.


3 ULKOINEN VIESTINTÄ
Viestintä täytyy saada toimivaksi rutiiniksi kaupungin merkittävien vaikuttajien kanssa esim. seurat ja järjestöt. Kaupungin on syytä luoda myös sellainen viestintäväylä, joka yhdistää päättäjät seuroihin ja järjestöihin. Sama koskee mm. seurakuntaa.

Viestintäväylä on synnytettävä merkittäviin kaupungin keskeisiin yrityksiin ja sanoin keskusteluyhteys yrittäjiin täytyy saada kuntoon siten, että yhteydenpito on säännöllistä ja tarpeen vaatiessa nopeasti toimivaa.

Kaupungin on kyettävä luomaan median kanssa luottamukselliset ja toimivat välit, tämä koskee myös isompien paikkakuntien julkaisuja niin etelässä kuin pohjoisessa ja tarpeen vaatiessa valtakunnan tason uutisvälineitä. Kaupungin on kyettävä hallitsemaan viestintää kaikista asioista, etenkin ikävissä asioissa on kyettävä ennakoinnilla kääntämään uutisointi positiiviseksi. Tämä vaatii usein tueksi yhteistyökumppania ja vastavuoroisesti kaupunki voi tukea yhteistyökumppania - ONNISTUNEESSA VIESTINNÄSSÄ LUOVUUS JA NOPEUS OVAT VALTTIA!

Kaupungin viestintätoimijoiden tule olla yhteistyössä tapahtumajärjestäjien kanssa tukien niitä ja pitäen huolta siitä ettei tule ikäviä päällekkäisyyksiä. Lisäksi kaupungin olisi hyvä auttaa tapahtumajärjestäjiä löytämään ja tukemaan toisiaan. Luonnollisesti kaupungin viestintä päivittää omat sivunsa ja tietenkin viestintäpuolta päivitetään jatkuvasti.



Viestintäkäytäntö tulee valmistella kaupunkiamme tuntevan sekä viestintään perehtyvän tapauksen konsultoimana. Käytännön valmistelutyö tulee hoitaa yhdessä eniten viestinnästä perillä olevien luottamus/virkahenkilöiden kanssa/tieten( esim. Nikkari, Järvinen, Forss, Wala,Vasama, Koski, Laaksonen, S Virtanen). Toimintamallin edetessä kiinnitetään siihen kaksi, kaupungin ja organisaation tuntevaa, tiedottajaa(esim, Sappinen ja Stenman).

Kyse on yksinkertaisten viestintätoimintojen luomisesta ja niiden muokkaamisesta rutiineiksi. Viestintäkuvio on synnytettävä avoimesti luottamushenkilöt ajan tasalla pitäen. Näin vältetään sisäpiirien ja kuppikuntien syntyminen. 


40 kommenttia:

  1. Nyt menee liian vaikeaksi ja taas kerran.
    Viestintä epäonnistuu aina.
    Tutustu Wiion lait!
    Mutta yritetään.
    Ukissakin on netti. Sitä voi hyödyntää jos haluaa. Keep it simple and cheap!
    Vai pitäisikö ottaa lankapuhelimet takaisin? Kaupungilta voitaisi alkaa soitella ihmisten kännykkään ikään kuin uutena oivalluksena: Arvaa millä soitan -alkaisivat puhelut.
    Lisäksi merikaupungin kannattaa ottaa käyttöön laivastoliputukset. Ja sumutorvet. Mörnen vintin tykkikin ruostuu. Paukkupommit sillä tasatunnein. Joten siinä on viestintäteknologiaa. Ai niin, yksi vielä. Käsinkirjoitetut kirjeet tietysti.

    Lopuksi siihen nettiin. Laittakaa kaupungin nettisivuille chat-päivystäjä kahteen tuuriin arkisin ja viikonloppuisin päivävuoroon. Hei, olen Tellu Ukist! Miten voin palvella tulla tupsahtaa ruudun oikeaan alakulmaan? Chat-päivystäjä hakee onlinen vastaukset.
    Keep
    it
    simple
    and
    cheap!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Noin simppeliä tuotosta voi syntyä ainoastaan simppeliltä näyttävältä klo 23.45.

      Poista
  2. Java on oikeassa. Viestinnän tulee olla hyvin suunniteltua ja kattavaa.

    VastaaPoista
  3. Netti tekee viestinnästä haastellisempaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nettiviestintä mitään haasteellisempaa ole. Miksi omisi?

      Poista
  4. Let's ask Hope from Usa! Experience of White House. Wau what an professional we can get to our town.

    VastaaPoista
  5. Kiitos käynneistä ja kommenteista! Nettiviestinnän haasteellisuus on siinä, että siellä on rajattomasti tarjontaa, josta erottuminen vaatii luovuutta. Jos sinne vain roiskii hyviäkin juttuja, jää ne löytymättä. Sisäisessä viestinnässä täytyy ihmiset saattaa aluksi yhteen. Samoin on seurojen, järjestöjen ja yhteistyökumppaneiden kanssa. Viestinnällä ratkaistaan myös kaupunkimme julkisuuskuva.

    VastaaPoista
  6. Eipä juhlavuotena koordinaattori ainakaan facessa onnistunut kuin sotkemaan viestintää. Lähes aina, kun joku siellä jotain kysyi, oli hänen vastauksensa, että "kysyt väärässä ryhmässsä, näitä kysymyksiä varten on perustettu oma ryhmä "uudenkaupungin sejase"". Montakohan niitä erilaisia ryhmiä tulikaan luotua ja moniko niistä on enää edes hengissä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Valkosen ajatus on hyvä, mutta tekijät arveluttavat

      Poista
    2. Ei niitä ryhmiä montaa ollut. Eikös ollut hyvä, että kysyjä ohjattiin oikeaan ryhmään. Koko homma menee sekaisin jos ei neuvota. Ei taida enää kaupungilla olla henkilöä töissä, joka ylläpitäisi ryhmiä.

      Poista
    3. Meni sekaisin ryhmien takia.

      Poista
    4. Menit sekaisin ryhmien takia? Et taida ymmärtää ideaa, yksinkertaiselle monimutkaista.

      Poista
    5. Miksiköhän ne ei ole enää hengissä? Voisiko johtua siitä, että viestijää ei enää ole?

      Poista
  7. Matti Jussila oli Oiva valinta.

    VastaaPoista
  8. Kas näin. Pro Ukin ristiretki on menossa, Wala lausuu sanomalehdille mitä muistaa ja Ankelo kostoreisuulla entistä esimiestään vastaan
    http://ukinyt.fi/wordpress/arkistot/5943

    VastaaPoista
  9. eli ei mitään uutta kaupungin auringon alla.

    VastaaPoista
  10. No nythän kävi taas klassinen moka, eli meni "ryhmät" sekaisin. Tässä keskustellaan viestinnästä, ei Parviaisesta. Jonkun pitäisi nyt opastaa oikeaan "ryhmään".

    VastaaPoista
  11. Pitäisikö ottaa mallia Raumalta. Siellä kaikki on paremmin.
    https://www.rauma.fi/kaupunki-ja-hallinto/viestinta/

    VastaaPoista
  12. Raumalla viestintä toimii hyvin. Meillä amatöörit ei ymmärretä sen merkitystä. Palkattiin ihminen ilman suunnitelmia hoitamaan viestintää. Sellainen ei voi onnistua

    VastaaPoista
  13. Raumalla on ilmeisesti harrastettu viestintää hieman kauemmin kuin meillä ja resurssitkin on hieman erilaiset.
    On aivan turha arvostella paikallista viestintää, kun täällä ehdittiin hieman aloitella ja sitten homma laitettiin jäihin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eihän siitä tullut mitään eikä ollut mitään suunnitelmiakaan. Jouti loppua.

      Poista
    2. Vai ei ollut mitään suunnitelmia? Onko varma tieto? Olitko kenties mukana hommasta vai mistä sait tietää suunnitelmien puutteesta?
      Voitko ystävällisesti perustella väitteesi. Paljon on haukuttu viestintää, mutta mitään konkreettista vikaa siitä ei kukaan ole löytänyt.

      Poista
    3. "Eihän siitä tullut mitään eikä ollut mitään suunnitelmiakaan. Jouti loppua."

      Saiskos tähä jonku selvennökse

      Poista
    4. Juhlavuotta ei hyödynnetty matkailussa, tapahtumat eivät vetäneet väkeä eikä päätöksenteosta saanut tietoa. Pienen piirin puuhastelua. Kaverit kehu toisiaan. Somea ei osattu hyödyntää. En ole aiempi kommentoija.

      Poista
    5. Raumalla ei harrasteta kuten täällä vaan tehdään töitä.

      Poista
  14. Juhlavuoden toimikunta epäonnistui työssään totaalisesti, etunenässä tapahtumakoordinaattori Rami Nummelin (mahtoiko edes käydä U:gissa). Juhlavuosi on jo moneen kertaan käsitelty, ei liity tähän aiheeseen.

    VastaaPoista
  15. Kiitos käynneistä ja kommenteista! Juhlavuosi oli ja meni ja sitä olisituskin voinut surkeammin hoitaa, mutta ei vika ollut viestijöissä, vaan ettei ilmennyt ihmeemmin viestittävää. Jospa katsoisimme viestinnän tulevaisuuteen. Minä heitin puolihuolimattomasti ja hätäisesti yhden väsäyksen, joten luulisi olevan helppoa pistää paremmaksi! Vai onko todellakin niin, että ei esitetä saati tehdä mitään, jotta voidaan haukkua ettei mitään tapahdu?

    VastaaPoista
  16. Kuinka monta helvetin facebook-ryhmää tarvitaan kaupungin viestintään? Yksi riittää. Yksi www-sivu riittää. Keep it simple and cheap!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. voi pyhä yksinkertaisuus. Nyt on kyse viestinnästä.

      Poista
    2. Simple anonyymi 23.16 yrittää sitkeästi ottaa kantaa asiaan, josta ei tunnu olevan hitustakaan perillä. Liekö pakkanen jähmettänyt ajattelun?

      Poista
  17. Mitä sinä Java kuvittelet, että viestintäkoordinaattori teki? Verraten siihen, mitä ehdotat, hän teki juuri noita asioita. Vaan ei puolessa tehdä ihmeitä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Teki viestintää piiloossa? Viestintää ei näkynyt eikä kuulunut. Valkonen esittää hyvän rungon viestinnälle, mutta sitä ei voi toteuttaa, kun esittäjä on Valkonen.

      Poista
  18. Viestintä on esimerkki päättäjistämme. Kukaan heistä ei tiedä viestinnästä tuon taivaallista, joten ei tehdä mitään. Päättäjät eivät antaudu keskusteluun, pelkäävät hölmöytensä paljastuvan. Entinen viestintäkoordinaattori ei ottanut esiin valtuustonkokouksien televisiointia. Se osoittaa hänen rajoituksensa tehtävään.

    VastaaPoista
  19. Entinen viestintäkoordinaattori oli siis kuka

    VastaaPoista
  20. Kyllä: "Toimiva viestintä parantaa kaupunkimme julkisuuskuvaa, päätöksenteosta tulee avoimempaa, yhteistyökumppaneiden kanssa toiminta jouhevampaa ja päättäjien keskinäinen kommunikaatio helpottuu. On vain löydettävät oikeat käytännöt, kyettävä tekemään niistä rutiineja ja näin on luotu viestintämme pohja pitkälle tulevaisuuteen".
    Kysyn että onko kaupungin palveluksessa ollut joskus korkeakoulututkinnon viestinnässä hankkinut tiedottaja tai ylipäätään joku tiedottamisisesta vastannut?
    Tosin vastuu tiedottamisesta on mitä on. Taustalla on aina jotain suunniteltua.

    VastaaPoista
  21. Viestinnän tärkeyttä ei ymmärretä. Hyvä esimerkki tästä on Facebook ylempi kommentti

    VastaaPoista
  22. Suurin osa tässä kirjoittavista ei ymmärrä viestinnän tärkeyttä, eikä varsinkaan mitä viestintä on.
    Viestintä on paljon laaja-alaisempi juttu, ei pelkkiä facebook-ryhmiä.

    VastaaPoista
  23. Kiitos käynneistä ja kommenteista! Taitaapa olla niin ettei tulevaisuuteen luotaavaa viestintäkeskustelua tahdo syntyä, joten pistinpä pienen opetusprovoalustuksen!

    VastaaPoista
  24. Näin on. Viestintä epäonnistuu aina. Terveisiä Äänekosken eteläpuolelta Hirvaskankaan 24h Abc:ltä. Päivän Keskisuomaisen pääjuttu on: laitoshoidon henkilöstömitoitus on Suomessa Pohjoismaiden heikoin. Nyt kotihoitokin on tullut alas rytisten.

    Hyvä Suomi! Näin me hoidamme vanhuksiamme. Heitä, jotka rakensivat Suomen toisen maailmansodan jälkeen.

    VastaaPoista

Tuhraappa tähän aikasi kuluksi jotain! Kiitos!