torstai 8. elokuuta 2019

UIMARANTA-ASUNTOJA-RIIPPUSÄNKYJÄ?

Sopisiko tähän asuntoja tahikka kenties sittenkin semminkin kuitenkin uiskentelijoiden ranta, jossa lapset voisivat kahlata ja aikuisemmat ihmiset kävellä uimaan hiekkapohjaiselta rannalta?

Löytyisiköhän tälle maakaistaleelle premmin uusikaupunkilaisia miellyttävää käyttöä. Nyt rannassa lojuu kymmeniä, ryteikön kasvun peittämiä, venetrailereita?
Pieni käyskentely merentietämissä, miltei kaupunkimme keskustassa osoittaa, että kaupungin omistamaa rantaa piisaa runsaasti. Niin halutessaan rannoillemme voisi kaavoittaa kymmeniä omakotitaloja tai lukuisia kerrostaloja. Onko parasta, jotta alue jätetään luonnon tilaan ja kenties kanadanhanhien ja merimetsojen temmellyskentäksi vai palvelevatko alueet parhaiten venetrailereiden varastona?

Pitääkö kaupungissamme käydä arvokeskustelu rantojemme tulevaisuudesta eli jätetäänkö ne luonnontilaan, käytettään nykytyylillä vai pyrimmekö suunnitelmallisesti hyödyntämään rantojamme uusikaupunkilaisten asumiseen ja viihtymiseen. Esimerkiksi leirintäalueemme on tyyliltään ja kunnoltaan kuin tuulahdus DDR:stä. Sen onneton olemus korostuu, jos sitä verrataan useasti maan parhaaksi palkittuun Rairannan leirintäalueeseen?

Uudenkaupungin keskustaa pyritään elävöittämään 900 000 eurolla. Jos tuo raha suunnattaisiin ryteikköisten rantojemme suunnitteluun, saattaisiko se tuoda kaupunkiimme juuri sen verran lisää väkeä, että keskustamme saisi uusista uusikaupunkilaisista piristystä, joka saisi keskustamme uudelleen elämään. Totuushan on se ettei ilman ihmisiä tarvita palveluita tahikka keskustaa, josta palveluita ammennetaan.

39 kommenttia:

  1. Forssin blogi on muuttunut surkeaksi ruikuttamiseksi. Kommentoijat eivät löydä Ukista mitään hyvää. Muuttaisivat pois pilaamasta muiden elämää.

    VastaaPoista
  2. Java on kaikkein negatiivisin. Hän tyrmää kaiken kaupungissa tapahtuvan. Javan mielestä kaikki on tehty aina väärin.

    VastaaPoista
  3. Katsokaa noita kuvia ja lukekaa alustus ja sanokaa, mitä negatiivista Javan ehdotuksessa olon.

    VastaaPoista
  4. Negatiivistä? Se ajatus ei ole kaupunginarkkitehdin

    VastaaPoista
  5. Melkoista ryteikköä se on keskustakin. Myönnetty 900.000 pitäisi käyttää asioiden TEKEMISEEN, ei ihmettelemiseen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Uki on puuhastelijoiden paratiisi. Kaupunki antaa rahaa turhuuteen ja lehti kehuu turhuuden. Tästä ei vaan voi tulla koskaan mitään hyvää.

      Poista
  6. Kaupunki on miljoonia euroja perseellään, velka lisääntyy, väki vähenee ja sihyllä viritellään kymmenienmiljoonien eurojen lisävelkaa. Pitäisi päättäjien hoksata ettei velkoja haudasta makseta.

    VastaaPoista
  7. Tässä alla kopioituna Harto Forssin uusin blogikirjoitus:
    "
    Kesälomien jälkeen eka kokous. Rahaa ei ole, menoja sen sijaan on. Alla pari esimerkkiä viranhaltija päätöksistä.

    Kaupunkisuunnittelu tilaa Innovarch Oy;lta
    tapahtumakadun suunnittelun katusuunnitelman
    hyväksyntää ja alustavaa kustannuslaskentaa varten
    kokonaispalkkiolla 58. 000,00 alv 0% + matkakulut (4
    henkilöä, sis. km-korvaukset) 6. 650,00 alv 0% ja
    lisämatkat 950 /henkilö/matka alv 0%.

    Kaupunkisuunnittelu tilaa Agaard Oy;ltä
    monitoimirakennuksen suunnittelun ja
    kannattavuuslaskelmat kokonaispalkkiolla 19. 500,00
    alv 0%

    Varsinaiset asiat käynnistyvät Miklinkarin ranta-asemakaavoituksen aloittamisella.

    Tämän jälkeen onkin pitkä liuta läpihuutojuttuja, kunnes tullaan puolivuotiseen osavuosikatsaukseen, sen lukemat ennustavat tämän vuoden alijäämäksi n. 4 Milj/€. Siinä onkin purtavaa, vuotta on enää jäljellä 5 kuukautta. Aiemmin homma olisi ollut helppo ratkaista, korotettu vero%:ia 2,5. Nyt laki on ollut jo jonkin aikaa sellainen ettei vero% voi muuttaa kesken vuoden. Veroja kertyy puoli milliä ennakoita vähemmän, menot kasvavat pari milliä ja poistot tulevat kasvamaan. Tämä on tilanne ennen sihyn, tk:n, keskustan elävöittämistä jne. Pitäisikö vihdoin ottaa lusikka kauniiseen käteen ja pridisoida tulevat menot?
    "

    Herättääkö joku tai jotkut asiat Forssin "kh esityslista 12.8.2019" otsikoidussa kirjoituksessa ihmetystä?
    Kaupungin väestötilanne synkkenee entisestään, menot jo suuremmat kuin tulot, ylisuuret investoinnit aloittamatta ja rahaa löytyy 43-0 päätöksillä riippukeinu-tyyliseen katukoristeluun. Koittakaas nyt päättäjät päivittää suunnittelu- ja hankemäärärahojen myöntämiset synkroniin syksyn aikana.
    Nyt asukas-asiakas-määräraha-ennuste eivät ole hallinnassa.
    Jos tähän tulisi vielä maailmalta autoteollisuuden iso markkinahäiriö? Mitä sitten Uki? Mitä sitten 43-0-päättäjät?
    Mitä sitten esittelevät virkamiehet?


    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kaupunki tuhom parttal. Wala ja veijarit vauhdissa.

      Poista
  8. Uudenkaupungin upotus alkoi Kosken aikana. Walan paluuu valtaan toi saman menon takaisin.

    VastaaPoista
  9. Nopeasti arvioiden 300-400 keskitasoa korkeampitasoisia asuntoja mahtuisi Janhuan kärjen ja Hiun pilvilinnan väliin. Kesantoina ja pajukkoina ne rantametrit eivät tuota mitään Ukilaisille. Kaikki uudet tulot tarvitaan.

    VastaaPoista
  10. Onko Valkosen ja Aaltosen esityksissä muuta vikaa kuin esittäjät?

    VastaaPoista
  11. Kiitos käynneistä ja asiallisista kommenteista! Minä en tee esityksiäni enkä julkaise kuvia ketään vastaan tai omaksi hyödykseni. Kaikella mitä nyt esitän ja julkaisen, pyrin parantamaan uusikaupunkilaisten elämää jopa niin paljon, että saisimme lisää uusia uusikaupunkilaisia. En halua itse merenrannalle asumaan tai tornitaloon kitumaan. Viihdyn luonnon rauhassa enkä kaipaa ihmisiä ympärilleni, haluan elää täällä syrjässä, luonnon keskellä rauhassa ja kun aika koittaa, potkaista kerralla vauhdikkaasti tyhjää ja poistua sähäkästi porukasta. Siis en tavoittele esityksilläni nykyistä parempaa henkilökohtaista asemaa, taloudellista hyötyä tahikka rantatonttia tms.

    Kantapään kautta olen jotain oppinut ja pyrkinyt muuttamaan kaikki tietävää öykkärityyliäni rakentavammaksi, muita kuuntelevammaksi ja omat tavoitteet taakse laittavaksi. Suosittelen samaa yhteiseen hyvään pyrkiville päättäjille. Uudestakaupungista löytyy osaamista ja jokainen meistä osaa jotain, mutta kohtaako kaupungissamme eri tekijöiden osaaminen ja kaupunkilaisten osaamistarve parhaalla tavalla? Tätä soisi jokaisen pohtivan ensin oman osaamisensa ja annettujen tehtävien suhteen. Tämän jälkeen voimme kääntää katseemme lajikumppaniemme kykyyn suoriutua heille annetuista tehtävistä. Lähihistoriaa tutkimalla jokainen voi kartoittaa oman ja lähimmäisen osaamisensa ja tehdä omat johtopäätökset.

    Kuten Harton blogin ote osoittaa, kaupunkimme tilanne on ajautunut katastrofaaliseen tilaan. Tästä tilanteesta meidän on turha syyttää kaupunkiorganisaatiota, sillä se toimii luottamushenkilöiden päätösten mukaan. Luottamushenkilöt voivat vaatia avoimuutta, uusia esityksiä tai jopa vaatia virkoihin parempia valmistelijoita. Kari Kosken tai muiden valmistelijoiden vetäminen nykyisten ongelmien aiheuttajiksi on vastuunsiirtoa päättäjiltä valmistelijoille. Aikoinaan päättäjät olisivat voineet äänestää ei käy ja vaatia parempaa valmistelua. Kun päätöksenteko ajautuu tämän pisteen yli, siirtyy myös vastuu virkakoneistolta luottamushenkilöille.

    Pidän täysin käsittämättömänä nykyistä tilannetta, jossa kukaan ei näytä välittävän vähääkään kaupunkimme kasvu- saati talousluvuista. Yhdet tekevät mammutti rakennelmia ja toiset kanavoivat rahaa konsulteille, vaikka kehityksen suunta osoittaa molemmat ratkaisut vääriksi. Sen sijaan, että nykyinen meno siunataan äänin 43-0, täytyisi sille löytyä vaihtoehtoja. Minä olen pyrkinyt esittämään kasvuvaihtoehtoja, joiden seuraukset helpottavat laiminlyödyn kunnallistekniikan ja kiinteistömassan päivittämistä ajan vaatimusten tasalle. Lienee jokaiselle selvä, että isommasta porukasta kerättäessä rahaa, sitä tarvitsee antaa nuppia kohden vähemmän kuin pienessä porukassa: RANTOJEN PAJUT EIVÄT MAKSA VEROJA, MUTTA SINNE TALONSA RAKENTAVAT MAKSAVAT!

    Suosittelen mallin ottamista Harton varoituksesta. Nyt ajamme kaupunkia väärin perustein, faktoista välittämättä onnettomaan jamaan. Tämän tien päässä odottavat ratkaisijat eli valtionvarainministeriön virkahenkilöt, jotka pistävät kovalla kädellä ja tunteettomasti kaupunkimme talouden tilastolliseen kuntoon. Tämä taas tarkoittaa huonompia palveluita, elämisen puitteita jne.. Valinta on vielä meidän käsissämme, mutta onko se siinä enää muutaman vuoden kuluttua? -Tuskinpa on, jos tämä meno jatkuu!

    VastaaPoista
  12. Santtion leirintäalue

    Tässä esimerkki kaupungin kaavoitusprosessista, jossa leirintäalue aiotaan muuttaa asumiskäyttöön.

    https://yle.fi/uutiset/3-10911561

    Aikakin on kuulema rahaa, niin huomioikaapa prosessin aikajänne. Eli asiaan pitää tarttua jos ylipäätään aikoo jotain kaupungin uudisrakentamista edistää. Kaupunki tarvitsee ainakin rahaa eikä leirintäalueen pito ydinkeskustan alueella tunnu kovin järkevältä tai ole lakisääteinen peruspalvelu.
    JAa

    VastaaPoista
  13. Rannoille saadaan hyviä veronmaksajia rahoittamaan menneiden vuosien vikatikit.

    VastaaPoista
  14. Kaupungin talous vinotuu käyttötaloudesta. Tämä tietää väkisinkin lomautuksia ja irtisanomisia. Riippusängyt ja demokadut jouduttavat negatiivista kehitystä. Lopputuloksena lakisääteisten palvelujen hinta nousee ja laatu huononee.

    VastaaPoista
  15. Jos rannoissa on vetoa, miksi Janhuaan ei nouse taloja? Uuteenkaupunkiin ei haluta muuttaa ja piste!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Janhuasta. Korttelikohtainen ryhmärakentaminen ei oikein ole houkutteleva vaihtoehto eikä kaavaa ole haluttu muuttaa. Kaupungilla on siis varaa säilyttää keskeisiä merenrantojaan pajukkoina, kaislikkoina, joutomaina, irtotavaroiden ilmaisina varastoina ja lumenkaatopaikkoina.
      Kaavoituksen muuttaminen vie yli vuoden, joten nyt on korkea aika määrätä uutta suuntaa kaupunkisuunnittelulle. Janhuan kärjestä pilvilinnaan on lähes 2km merentaa uudistettavissa. Rivitaloa, kerrostaloa ja yhtenäinen rantapromenadi. Esimerkkinä. Siitä se 300-400 uutta asuntoa.

      Poista
    2. Kiitos tiedosta. Olen aina ihmetellyt, mikseivät meidän rannat kelpaa, kun muualla ne ovat rikkaiden asuttamia. Asukaskatomme johtuu päättäjien typeryydestä.

      Poista
  16. Uusikaupunki mielletään luuserien kaupungiksi. Siinä syy muuttokynnyksen korkeuteen. Täällä mikään järkevä ei etene.

    VastaaPoista
  17. Reijonsaarella on käsissä Uudenkaupungin tulevaisuus. Onko nuorella naisella eväitä muuttaa Walan valitsema suunta. Vielä enemmän luonnetta vaatii P, jos aikoo istää virkamiehet ruotuun.

    VastaaPoista
  18. Forss tuo selkeästi esille miten huonosti kaupungin asiat on hoidettu. Miten tähän on voitu tulla ja vielä ollaan pistämässä hirvittävä summa Kalannin kunanataloon ja keskustan kehittämiseen. Olisi aika tarttua Aaltosen ja Valkosen vaihtoehtoihin. Vai onko niin, ettei näihin voi tarttua , kun ne ovat Aaltosen ja Valkosen esityksiä?

    VastaaPoista
  19. Jo ensi vuonna korotetaan kunnallisveroa eikä sihyä ole edes aloitettu tai terveyskeskuksen remonttia. Investointien lainojen hoitokuluista tulee myös käyttömenoja ja se tietää kiristystä palveluiden rahoitukseen ja henkilöstöön.
    Mistä kunta saa lisää rahaa niin kysynpä vaan.

    VastaaPoista
  20. Kiitos käynneistä, asiallisista kommenteista sekä hyvää kävelyretkeä sateen puhdistamaan raikkaaseen ilmaan! Aaltosen esityksestä yritettiin joskus muuttaa Janhuan niemen rakennustapaa, jotta sinne saataisiin asukkaita ja kaupungin kustantama asfaltti ja kunnallistekniikka hyödynnettyä. Lienee turha mainita, että hävittiin po. äänestys. Nyt tuosta päätöksestä on kulunut kymmenisen vuotta, joten voisiko joku valtuutetuista yrittää uudelleen, josko valtuutettujen mielet ovat muuttuneet?

    Muutenkin meidän tulee, sen sijaan, että ripustelemme jakkaroita puihin ja ripottelemme niitä pitkin kylää, istua jakkaroille ja ryhtyä yhdessä pohtimaan mihin nykytyylillä mennään. Minä näen nykytyylin johtavan kaupungin alasajoon ja lopulta pakkoliitokseen - OLEMME TÄLLÄ MENOLLA HÄVITTÄMÄSSÄ 400 VUOTTA VANHAA KAUPUNKIA MAANPÄÄLTÄ! Tarvitsemme rakentavaa keskustelua ja yhteistyötä helvetillisen härkäpäisyyden sijaan!

    VastaaPoista
  21. Valtuutettujen tehtävä on pistää sihy ja keskustan nimissä tapahtuva haihattelu välittömästi jäihin.

    VastaaPoista
  22. Sihyn koulutilat on nyt mitoitettu niin, että sinne mahtuu kaikkien Ukin ala- ja yläkoulujen oppilaat. Onko tarkoitus, että vanhat kylien koulut suljetaan sihyn koulutilojen valmistuttua?
    Vai ohjaako koulutilojen suunnittelua 20300 asukkaan väestötavoite vuoteen 2030?
    Oli kumpi tahansa ohjenuorana tilasuunnittelussa niin tiloja suunnitellaan nyt 300-400 oppilaan haamutarvetta varten. Vielä taustaa ja ristiriitasuutta. Viikaisilla on raportoitu olevan noin 2000-2500 neliötä "hukkatilaa" ja silti koko rakennus on määrälaskennassa neliöity korjattavaksi. Kustannusten yhteissumma on tässä laskelmassa tullut tietenkin suureksi. Tämä loppusumma oli alkujaan yksi oleellisin määräävä tekijä, jonka pohjalta tehtiin vertailulaskelma Viikaisten perusparannuksen ja uudisrakentamisen väliltä. Lopputuloksen tiedämme. Siksi on kysyttävä, miksi uusienkin koulutilojen neliö- ja oppilasmitoituksessa käytetään lähes samoja arvoja? Ylisuuri uudisrakennus maksaa enemmän, sen ylläpito maksaa enemmän, sen elinkaarikustannus on suurempi, sen hiilijalanjälki on suurempi.
    Nyt on korkea aika tarkistaa neliömäärät reaaliselle tasolle. Kaupungin asukasmäärä on vuonna 2030 lähempänä 14000 kuin 20300.
    Tilastot ja ennusteet ovat tämän Ukin väkikehityksen suunnan jo näyttäneet vuodesta 1992.
    Nyt julkisuudessa esitellyt koulutilat ovat rakennuskustannuksiltaan 5-7 milj. euroa ylihintaiset ja vastaavasti elinkaarisopimuskauden 20-25 vuoden aikana ylisuurten neliöiden rahoitus-ja kiinteistöhoitokulu yhteensä lähenee 0.5-0.75-kertaista summaa rakennuskuluista.
    Tämä sihyhanke ei ole nyt kustannuksiltaan hallinnassa. Konsultit eivät vastaa kustannusten ylityksistä, ylisuurien tilojen mitoituksesta tai vastaavista. Kse 2013-sopimusehtoihin sidotut konsulttisopimukset eivät ole tae sihyhankkeen tilakäytön suunnittelun onnistumisesta. Sihyn projektipäällikkö, muutama virkamies ja jälkikäteen ohjausryhmä tekevät nyt niin suuria linjanvetoja kaupungin talouden tunnuslukuihin ja mittareihin seuraavaksi 50 vuodeksi, että päättäjille pitää antaa parempaa tilannetietoa heti syyskauden alussa, jotta saadaan laajempi uusi ja päivitetty mielipide ja päätös sihyn kokoluokasta. Se on aivan liian iso Ukiin. Kaupungin tehtävä ei ole olla pilottikaupunki näin suurelle hankkeelle jos se toteutetaan elinkaarimallilla.
    Tässä yhteydessä en ota kantaa uimahallin mitoitukseen enkä uuteen monitoimihalliin. Niissä on kuitenkin sama em.syy-ja seurausolettama. Liian suurta ei pidä tehdä.
    Edelleen pitää muistaa, että kaikki kyselyt Viikaisten koulurakennuksen kunnosta ja purkamisen järkevyydestä ovat päätyneet samaan virkamiesten lausumaan. Viikaisten koulun kunnostus tulee kalliimmaksi "elinkaarisopimuksen" 20-25 aikana kuin uudisrakennuksen teko.
    Niinhän se ehkä tulee tai ei tule, kun laskenta on tehty koko Viikaisten rakennuksen neliöille. Siis myös niille hukkaneliöille. Sama toteamus vielä, että tilatut määrälaskennat ovat sidottu kse-sopimusehtoihin. Kaikki mittatiedot on annettu kaupungilta eikä määrälaskennan mittoja ole paikan päällä tarkistettu eli tarkistusmitattu. Vastuu on tilaajalla. Se tarkoittaa, että veronmaksajat maksavat!

    VastaaPoista
  23. Siinä hyvä ja kiihkoton kirjoitus. Mutta vaikutaisiko kaupungin väkiluvun kasvuun positiivisesti, jos uusien seinien rakentaminen korvattaiosiin opetuksen monipuolistamisella. Urheilu ja kulttuuripainotteisia luokkia.

    VastaaPoista
  24. Paremmat ja asialliset sihytilat tarvitaan ottamatta kantaa purkuun tai korjaamiseen. Niihin ei ole ammattitaitoa kommentoida tämän enempää. Opetuksen erikoistumisesta. Se tuskin vaikuttaa kuin hyvin marginaalisesti. Ukilla ei ole taloudellisia resursseja tukea erityisiä harrastepohjaisia opetusmetodeja. Musiikkiluokkien pyörittämiseen menee jo extraa ja se on yhteisestä opetuskassasta koko ajan pois.
    Veikkaan vielä, että opetuksen rahoja joudutaan muutenkin karsimaan sihyn edistyessä. Ennuste ei ole kovin valoisa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Opetusrahat tulevat valtionosuuksista. Niiden käyttäminen tulee keskittää täydellisesti opetukseen eikä pienen piirin tuolihullutukseen ja riippumattoihin.

      Poista
  25. Erikoislukiot voivat houkutella oppilaita muualta, mutta tuskin uusi rakennus. Näin epäilen asian olevan.

    VastaaPoista
  26. Opetuksen kalliilla kikkailulla erikoistumalla jonnekin väkipakokunnassa ei ole mitään mahdollisuutta menestyä kun ei edes perusopetus ja lukio toimi tällä hetkellä terveissä tiloissa. Tilat pitää kunnossa.
    Katsotaan sitten mijin meillä on sitten varaa.

    VastaaPoista
  27. Kaupungin perusinfra ja kiinteistöt on jätetty vuosikymmenet rempalleen. Niiden korjaaminen onnistuu, jos Ugin asukaslukua kyetään kasvattamaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei onnistu enää tai ei ole taloudellisesti järkevää enää "kaikkea" korjata! Korjausvelka on jo useita kymmeniä miljoonia euroja!
      Mikäli asukasluvun nostolla aiotaan paikata käyttötaloutta, niin se vaatisi yli 300 uuden hyvätuloisen sinkun muuttoa Ukiin. Hyvätuloinen on suomalaista keskimääräistä palkansaajaa hyvätuloisempi.

      Poista
    2. Ykskoivusta mallia. Rantojen järkevällä kaavoituksella saadaan runsaasti rikkaita veronmaksajia Ukiin.

      Poista
  28. Pystytäänkö Uudessakaupungissa rakentamaan niin ylivertainen koulurakennus, että se saa lapsiperheet muuttamaan tänne? Epäilen suuresti.

    VastaaPoista
  29. Pelkkä koulu tuskin perheitä houkuttelee. Vanhemilla pitäisi olla myös työpaikka.

    VastaaPoista
  30. Nukkumisen ja töissäkäymisen lisäksi ihmiset harrastavat. Hyvät harrastuspaikat saavat kaikki liikkelle nuoret ja vanhat. Uudesta mammutrtikoulusta vouhottominen ei ole hallitsevan muuttotappion vallitessa järjellä perusteltavissa.

    VastaaPoista
  31. Kiitos käynneistä ja selkeitä kehitysvisiota sisältävistä kommenteista! Jospa yhdistäisimme edellä esitetyt ideat sekä liittäisimme niihin kaupungissa unholaan jääneet kohteet ja lähtisimme tältä pohjalta suunnittelemaan viisivuotisohjelmaa.

    VastaaPoista
  32. Hei, juhlakausi on taas täällä. Niiden, jotka hyötyivät meistä, tulisi tulla esiin ja antaa todistus meistä. Niiden, jotka eivät ole saaneet meiltä lainaa, tulisi ottaa yhteyttä meihin nyt.

    Pieni johdanto itsestäni.
    Nimeni on Claudia Klein, olen saksalainen ja edustaan ​​Spotcap Global Financial Services -yritystä. Annamme kaikenlaisia ​​lainoja 3 prosentin korkotuella

    Tarvitsetko lainaa velan vakuuttamiseksi ennen vuoden loppua?
    Tarvitsetko lainaa yrityksen perustamiseen tai liiketoiminnan laajentamiseen? Tarvitsetko lainan lomalle?
    Tarvitsetko lainan auton tai talon ostamiseen?
    Tarvitsetko lainaa uuden projektin käynnistämiseen tai nykyisen projektin loppuun saattamiseen?

    Mistä tahansa syystä se voi olla ja tarvitset rahaa. Tässä on ratkaisu taloudellisiin huolenne.
    Asianomaisten osapuolten tulee ottaa yhteyttä meihin saadaksesi lisätietoja sähköpostitse: | spotcapglobalservices@gmail.com | tai viesti meille WhatsAppissa: +4915758108767 |

    Lainaamalla verkossa olemme erittäin luotettavia ja luotettavia. On erittäin tärkeää, että työskentelet oikean yrityksen kanssa. Autamme sinua saamaan lainaasi parhaan hinnan riippumatta luottoasi! Jos etsit minkäänlaista lainaa, olemme oikea yritys, johon voit ottaa yhteyttä.

    Ota yhteyttä jo tänään saadaksesi lisätietoja lainatarjouksestamme tämän sähköpostin kautta: | spotcapglobalservices@gmail.com | tai viesti meille WhatsAppissa: +4915758108767 | & Vastaa hetkessä.

    VastaaPoista

Tuhraappa tähän aikasi kuluksi jotain! Kiitos!