tiistai 31. toukokuuta 2016

Onneton Finavia: Suomen matkailun jarru!

Finavian liikevaihto oli 2015 353,1 milj.€ ja liikevoitto 55,7milj€. Summat tuntuvat kunnioittavilta aina voittoa myöden. On kuitenkin huomattava Finavian asema monopoliyhtiönä, se ei käytännössä voi tuottaa tappiota vaikka lottoaisi kansan kustannuksella. Finavian johdannaissopimus on tutkittava, mutta samalla yhtiön toimia pitäisi muutenkin penkoa perusteellisesti. Finavia on sataprosenttisesti Suomen valtion omistama toimija, mutta palveleeko yhtiö koko Suomea? Tarkemmin katsottuna yritys palvelee vain Finnairia ja pääkaupunkiseutua vähät välittäen muusta Suomesta.

Viime vuosina Finavia on ajanut alas Suomen maakuntakenttiä, kun se samalla on tehnyt valtavia investointeja Vantaan lentokenttään. Mikäli vertaa Vantaan lentokentän liikennöintitiheyttä merkittäviin kansainvälisiin kenttiin, tuntuu toisen terminaalin rakentaminen täysin päättömältä haaskaukselta ja  turhalta investoinnilta. Laajennusta perustellaan Finnairin kasvavalla Aasian  liikenteellä eikä suomalaisten edulla. Laajennus rahoitetaan ajamalla maamme muiden kenttien liikennettä alas tai ainakin muut kentät ovat juuri Finavian toimien vuoksi menettäneet lentovuorojaan.

Ryanair lopetti lukuisat lentovuorot Turusta ja Tampereelta. Syyksi Ryanair ilmoitti Finavian korotetut valvontamaksut. Samaan aikaan mm. SAS on vähentänyt suoria lentoja Turusta sen pääkentille ja jatkolennoille. Hinnoittelullaan Finavia on vienyt edullisen lentovaihtoehdon  suomalaisilta ja kaventanut rajusti ulkomaille suuntautuvia lentovaihtoehtoja. Tämä kaikki on satanut Finnairin ja Vantaan lentokentän laariin. Kaiken edellä mainitun seurauksena Vantaalle ollaan tekemässä miltei miljardin euron investoinnit.

Suorien kansainvälisten lentojen puuttuminen esim. Turusta hankaloittaa sikäläisten yritysten ulkomaankauppaa. Sama pätee muualle Suomeen, jossa sijaitsee ylivoimaisesti suurin osa esim. maamme vientiteollisuudesta. Kyseinen lentotoiminnan keskittäminen saa yritykset siirtämään pääkonttorinsa pääkaupunkiseudulle. Tästä seuraa yrityksille merkittäviä kuluja ja se hankaloittaa niiden toimintaa. Tilanne olisi kokolailla toinen, jos Finavia keskittyisi palvelemaan koko maata luomalla esim. laadukkaita maakuntakenttiä vaikkapa Ouluun, Tampereelle, Kuopioon, Kajaaniin, Jyväskylään, Vaasaan, Lappeenrantaa Turkuun ja matkailun kannalta tärkeälle Rovaniemen kentälle.

Nykyisellä politiikallaan Finavia palvelee yritysten sijaan sijaan sijoittajia, omistajia ja pääkaupunkiseudun hallintoeliittiä. Tämän mahdollistamiseksi Finavia pistää muun Suomen maksamaan heikentyneillä palveluilla, hitailla maayhteyksillä sekä selvällä rahalla. Kansantalouden kannalta kyseessä silkkaa hölmöily. Tätä on jo jatkunut usean vuoden ajan, siksi sopii muistaa, mitä aikoinaan Rayanairilta todettiin: Me palaamme Tampereelle ja Turkuun, kun Finavia toimii kuten aiemmin. Samaa pätee varmasti myös SAS:n suhteen.

Ulkomailta Suomeen suuntautuva lentomatkailu rajoittuu lähes tyystin Vantaan lentokentälle ja sen ympäristöön. Kaikki hiukankin maailmaa nähneet tietävät, ettei maailman metropoleista tuleville pääkaupunkiseudulla ole mitään merkittävää tarjottavaa. Helsinki on vain nuhruinen, pitkälti venäläisten suunnittelema pikkukylä, jonka täyttävät epämiellyttävät, huonolla itsetunnolla varustetut ihmiset. Ulkomailta pääkaupunkiin saapuvalle matkan jatkaminen Vantaalta todelliseen Suomeen: saaristoon, järviseudulle, Lappiin jne. on niin hankalaa, että Suomeen ulkomaalaisten tutustuminen vaihtuu matkaksi Ruotsiin. Kuvitelkaa vaikka lapsiperhettä, joka haluaa nähdä Savon tai Lapin: Kuinka moneen kertaan perhe saa kantaa kapsäkit ja rattaat liikennevälineestä toiseen ennen kuin pääsee matkakohteeseen.

Valtiovallan pitäisi pitää huolta siitä, että Finavia palvelee harvaan asutun Suomen asukkaita tasavertaisesti eikä hyysää ainoastaan yhtä, kansantaloudellisesti tuottamatonta, kulmakuntaa plus Finnairin Aasiaan menijöitä. Toimiva maakuntakenttäverkosto, jota Finavia markkinoisi tasapuolisesti turisteille on koko Suomen etu. Tuolloin viimeinkin maahamme kohdistuva matkailu alkaa vetää ja siinä sivussa samoilla lennoilla aukeavat mannermaan matkailukohteet tasapuolisesti kaikille suomalaisille.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Tuhraappa tähän aikasi kuluksi jotain! Kiitos!