keskiviikko 25. syyskuuta 2013

UUDENKAUPUNGIN TULEVAISUUS ON DEMAREIDEN KÄSISSÄ!

Viimeiset kymmenen vuotta opetustoimemme on ollut säästöjen kohteena. Vielä viisi vuotta sitten Uudessakaupungissa perusopetus tuotettiin verrokkikuntien keskiarvoa alhaisemmilla kustannuksilla. Supersäästämistä jatkui menneen valtuustokauden ja nyt perusopetuksemme nielee veronmaksajien varoja yli verrokkikuntien keskiarvon. Väärin kohdistetulla säästämisellä on hintansa. Näin siinä käy, kun dillet sähläävät eli et sinä silloin säästä litrasta maitoa puolta litraa jos kaadat maitoa puoli litraa maahan!

Kaupunginjohtaja(nykyinen) sanoi valtuustolle, että Uudenkaupungin kaupungin palveluksessa ei ole sen enempää väkeä kuin verrokkikunnissa eli työntekijämäärä on kuosissa. Sen sijaan kulut eivät ole kuosissa! Porvarit lyövät tiskiin prosentteja ja lukuja siitä työntekijämäärästä josta eroon pääsemällä kaapunnin talous saadaan balanssiin - vasemmisto taas palkkaa lisää väkeä - oikeisto syytää rahaa kaveripiireille ja porvariurheilulle - vasemmisto ei hyväksy säästöjen etsimistä - oikeisto nostaa säästövaateeseen perustuvia prosentteja ja liian työntekijämäärän lukua. TÄMÄ ON JUURI SITÄ DILLEPUUHAA, JOKA EI JOHDA TALOUDEN TASAPAINOTTAMISEEN, VAIKKA KAIKKI OVAT SIIHEN MUKA SITOUTUNEET.

Jos meidän kaupunkimme työntekijämäärä on ok., mutta kulut ei ja lomautamme kautta linjan työntekijöitä, säilyy organisaatiomme samanlaisena eli jatkossakin tulee tappiota. Sen sijaan, että porvarit hullunkiihko silmissä vaativat kohdistamattomia lomautuksia sekä irtisanomisia ja vasemmisto palkkaa lisää väkeä, meidän täytyisi puuttua kaupunkimme rakenteisiin ja etsiä ne kohdat, mistä kaupungin talous falskaa epäkliffasti! Kaupungintoimintoihin täytyisi perehtyä ja siihen ei ole halua, aikaa tai kykyä.

Ensimmäiseksi pitäisi pilkkoa mammuttimaiset hallintokeskukset pienemmäksi, niin etteivät ne olisi kuin hallitsemattomia neuvostoliittoja. Toiseksi kaupungissa pitäisi olla toimiva henkilöstöohjelma, josta nähdään eläkkeelle lähtijät ja tulevaisuuden kohdistustarpeet. Kolmanneksi tehostamiseen täytyy sitoutua niin virkahenkilö- kuin luottamushenkilötasolla. Jos osaamista tai kykyä em. tehtäviin ei löydy, on väkeä vaihdettava - KYSEESSÄ ON KAUPUNGIN JA SEN ASUKKAIDEN PARHAAKSI TOIMIMINEN!

Siis vielä kerran rautalangasta: Kaupungissa ei ole liikaa työntekijöitä, mutta työntekijöiden tuottaman organisaation kulut ovat 50 työntekijän vuotuisen palkan verran yli hyväksyttyjen kulujen. Sen sijaan, että lomautellaan umpimähkään työntekijöitä, täytyy löytää ne kohdat kaupunkimme toiminnoista, jotka aiheuttavat 50 työntekijän vuotuisen palkan suuruisen ylityksen. Tarvitsemme tehostusta ja tuota tehostusta tarvitaan päätöksentekoon asioihin perehtymisen ja vastuun muodossa.

Säästöistä höpöttäen, mutta säästöjen sijaan, nykyinen hallitus on viemässä tätä kaupunkia vuoden aikana kaksimiljoonaa euroa miinukselle. Se tekee kokoomuslaisittain laskettuna -5 555,55€/vrk ja keskustalaisittain laskettuna -8 000€/vrk. Ensimmäinen luku perustuu (vanha malli)pankkikoron vuotuiseen laskentaan ja jälkimmäinen luku perustuu leghorn kanan vuotuisiin munintapäiviin. Voidaan siis todeta numeroihin nojaten Kokoomuksen säästämisen olevan Keskustaa tehokkaampaa ja aktiivisempaa!

Vakavasti otettuna nykyisen hallituksen toimettomuus on halpaa verrattuna edellisen hallituksen jättämään negatiiviseen perintöön, joka lienee noin 7-8 miljoonaa euroa. Todellinen summa olisi noin viisimiljoonaa eroa suurempi, jos viime valtuustokaudella ei olisi myyty kaupunkilaisten omaisuutta(saaria, kiinteistöjä,kaatopaikkaa jne).

Joku saattaa edellä esitetyn perusteella luulla kaupunkimme tilanteen olevan toivoton ja vailla ratkaisua. Ei asia näin ole. Meillä löytyy ratkaisijoita, asioihin perehtyneitä vastuun kantajia. Toistaiseksi nämä on hiljennetty naapurikaupungista käsin - HILJAISET DEMARIT, NOUKAA ZORRON YÖSTÄ!

12 kommenttia:

  1. Hei kuules että mihin perustuu tämä että
    vasemmisto palkkaa lisää väkeä?
    Miten se on mahdollista kun enemmistön päätöksellä useimmat valitaan?

    VastaaPoista
  2. Hei kuules että mihin perustuu tämä että
    Ensimmäiseksi pitäisi pilkkoa mammuttimaiset hallintokeskukset pienemmäksi, niin etteivät ne olisi kuin hallitsemattomia neuvostoliittoja.
    Kuinka pieneksi ne pitää pilkkoa kun niitä on vain kolme eli halke, sipa ja sote?

    VastaaPoista
  3. Huppista!

    Rahastot käytettiin suuren johtajan aikana "tuottavasti" hurvitteluun.Meillä on ollut kaksi kuntavaalikautta sellaiset hallituksen jäsenet ja valtuutetut joita on vedetty,kun pässiä narusta terastetavaksi ja jatkuu vielä samaan tyyliin.

    VastaaPoista
  4. Kiitos piipahtelusta ja kommentoinnista! Kun uutta arkkitehtia palkattiin, enemmistön enemmistä oli vasemmistoa, riittävää apua tuli Ketkustasta ja Kokomustasta! Jos hallintokeskuksia olisi enemmän kuin nuo kolme niin eikö ne silloin olisi pienempiä? Minut on pelattu tiedonsaannista niin syrjään, että oikaiskaa ja totuus on muuttunut! Tuo viimeinen pitää kutinsa, rahastot meni ja viime valtuustokaudella alkoi kaupunkilaisten omaisuuskin muuttua vastuuttoman politiikan maksuvälineeksi!

    VastaaPoista
  5. Hei kuules jos olisi enemmän palvelukeskuksia niin sitten olisi enemmän pomoja ja päälliköitä. Menisi siis pahempaan suuntaan. Voi voi.

    VastaaPoista
  6. Ryppynokka

    Sitten on asiat hyvin kun myydään kaikki se omaisuus mikä veronmaksajien markoilla on ostettu mitä senjälkeen myydään kun ei ole myytävää

    VastaaPoista
  7. Kiitos vierailuista ja osanotosta kommentointiin! Pomojen ja pikkunilkkien määrä kasvaa sitä enemmän mitä kauempana isot kihot ovat suorittavasta työtä. Samalla katoaa tulosvastuu ja teho niin johdosta kuin suorittavasta portaasta vai voiko joku sanoa Neuvostoliittoa johtamisen ja tuottavuuden onnistuneeksi kombinaatiksi!

    Meillä hyvän esimerkin löytää yksiköstä joka vastaa kymmenienmiljoonien eurojen omaisuudesta ja tuhansien ihmisten palvelusta, mutta ei itsenäisesti päätä budjetistaan eikä työntekijöistään. Tästä johtui melkoisiin mittoihin kasvanut kenttämestari episodi - hallintokunta kunta kuppaa toisen rahoja käyttäen härskisti hyväksi kaupungin sisäistä monopoliasemaa. Muutama hallintokunta lisää ja niiden johtavat virkahenkilöt johtoryhmään, suoraan vastuullisiksi lautakunnille ja hallitukselle - johan alkaisi kaupungintalouden vuotokohdat löytymään. Tein tästäkin aloitteen, mutta ex suurijohtaja pisti sen mappi ööhön. Täytyy myöntää, että muistaakseni olen itsekin ollut munimassa hyväksyessäni nykyisen hallinto- ja kehityskeskuksen synnyn.

    Näinhän se on kuten 22.44 todetaan. Kansalle tarjotaan lumemenestyksen kunniaksi makkaraa ja kahvia vaikka kansan selän takana myydään hirveässä hädässä kansan omaisuutta. Leipää ja sirkushuveja on tarjottu kuten Roomassa, enää meillä puuttuu, että joku Tuikkaisi koko paskan tuleen!

    VastaaPoista
  8. Nyt en ymmärrä tätä logiikkaa että pitäisi lisätä hallinto-osastoja. Nyt menee metsään ja lujaa.

    VastaaPoista
  9. Kiitos käynneistä ja viestistäsi! Niin se vaan on! Yllä on minun perusteluni. Lisäksi voin todeta, että mammuttimainen sosiaalipuoli ei ole koskaan pysynyt budjetissa.

    VastaaPoista
  10. Aikamoinen on organisaatio kaupungin liikuntapalveluissa kun vertaa lähikuntiin, selviää aamun US:sta.
    Miksi esim. uimahalli ja kirjasto pitää kokonaan sulkea lomautusten vuoksi kun väkeä kummassakin on vaikka muille jakaa? Yksityisellä sektorilla työt jaetaan jäljelle jääneiden kesken, kunnalla vaan valitetaan ja lopetetaan se vähäkin työnteko.

    Hartolta olen kysellyt paljonko kaupunki maksaa musiikkiopiston kuluja vuodessa, vastausta en ole saanut. Tiedätkö sinä Java?

    VastaaPoista
  11. Koitin etsiä minäkin ,mutta en löytänyt muistaakseni aika huomattava summa kuitenkin.

    VastaaPoista
  12. Kiitos vierailuistanne ja viesteistä! Kysyin kamreerittarelta Uudenkaupungin osuutta musiikkiopiston kuluista. Kiireensä vuoksi hän lupasi toimittaa pyytämäni tiedon myöhemmin eli eiköhän huomenna tai alkuviikosta olla viisaampia.

    VastaaPoista

Tuhraappa tähän aikasi kuluksi jotain! Kiitos!