maanantai 10. maaliskuuta 2025

OSTOSMATKA JUNALLA - BUAAH!


Ensin odotat bussia, joka ei tule ja jätät ostosreissun siihen tai turvaudut omaan autoon ja ajat lähimmälle asemalle Uuteenkaupunkiin tai Vinkkilään. Hyppäät junaan ja hyssyttelet reilun tunnin Turkuun. Turun asemalla lompsit miltei kilometrin Puutorilla tai bussiasemalle, jossa nouset linja-autoon jatkaaksesi Myllyyn, Skanssiin tms.. Sinulta tuhraantui reilut pari tuntia, jotta pääsit ostelemaan erinäisiä tuotteita. Kas, kun ostoksesi suoritettuasi palaat kassit täynnä tavaraa riemusta kiljuen bussiin, tavarat linja-auton päätepisteestä junaan kannettuasi istahdat vaunun jakkaralle kasseinesi, joka palauttaa sinut omaan kaupunkiisi ja autollesi. Eikä junalla kaavailtu työmatkakaan tunnu ostosreissua sutjakkaammalta, koska kaikki työpaikat Turussa eivät sijaitse rautatieaseman läheisyydessä tai Kupittaalla. Käytännössä reissut junalla Turkuun vievät lähemmäs tai yli kaksi tuntia per sivu.


Entäpä sitten, jos satut ostamaan Turun reissulta salmonella kananmunia tai väärän kokoiset jalkineet, ei muuta kuin sama reissu uudestaan. Junailu Uudenkaupungin ja Turun välillä vaatii aikaa ja vaivaa, joten eiköhän Alinan palvelut ja laadukkaat tuotteet puolustavat paikkaansa, kuten muidenkin ostosten tekeminen täällä. Yleensäkin sopii pohtia henkilöjunahössöttäjien aatosten syvällisyyttä, ovatko he esim. ottaneet huomioon lokalahtelaiset ja muut etäällä radasta asuvat ja entä junahössöttäjien aiemmat aikaansaannokset? Eikö juuri heidän nerokkaan valmistelunsa ja junttaamiensa päätösten seurauksena kaupunkimme talouden ovea kolkuttele selvitysmies ja eikö näiden henkilöjunahössöttäjien meriiteistä kerro parhaiten kaupunkimme runsaat käyttämättömät kehitysmahdollisuudet ja siitä sikiävä kiihtyvä väkikato

72 kommenttia:

  1. Juuri näin, kuka vielä kannattaa lähijunaa, ei kyllä sovi päätäjäksi kun realismi hukassa.

    VastaaPoista
  2. Junan mahdollinen tulo Ukiinko on Ukin suurin ongelma ja päättäjäksi haluat päästä edelleen?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eikö tonttu osaa lukia?

      Poista
    2. Ei, mutta pitää puhua etukäteen. Turhaan konsulttiin jo 13000€ parempaa käyttöä tuollekin rahalla.

      Poista
    3. Meni jo suunnittelun atk lisensseihin moninkertaisesti.

      Poista
    4. 11.48 kyllä. Eurookaan ei kannata laittaa jos asukkaiden hyöty puhdas nolla. Rahalle pitää saada vastinetta.

      Poista
    5. "Lokalahtelaisen asialla: Java Valkonen"

      Poista
    6. Voisiko joku kertoa, mistä kaupungin rahoittamasta hankkeesta on tullut vastinetta siihen sijoitetulle pääomalle?

      Poista
  3. Onneksi tämä henkilöjunakysymys (tarkoittaisi työpaikkaliikennettä molempiin suuntiin) ei ole ajankohtainen. Bensaa on vielä saatavilla, ja sähköäkin riittää. Jos joskus junaan joudumme turvautumaan, se olisikin jo sitten höyryjuna

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Älä, älä, saataisihan se olla vetyveturi vai kulkisiko vihreällä ammoniakilla?

      Poista
  4. Jokos raatihuone ja eskoholvi myytiin. Niistä saa rahaa monille eri konsulteille.

    VastaaPoista
  5. Juna tulee
    https://www.vakka.fi/uutiset/turkuuusikaupunki-ja-raisionaantaliratahankkeiden-suunnitelmat-nahtaville-6.221.158908.b09ef328d3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juna on jo ja TAVARALIIKENNE jatkunee jatkossakin Uuteenkaupunkiin.

      "Hankekokonaisuuden tavoitteena on turvata Uudenkaupungin
      tavaraliikenteen jatkuminen ja mahdollistaa Helsinki-Turku-
      kaukojunaliikenteen jatkaminen Raisioon ja Naantaliin."

      Näin ainakin vayla.fi sivustolla luettavissa.

      Poista
  6. Kiitos käynnneistä ja kommenteista! Eipä ole hallituksen pöydässä isommin serpentiinit lennelleet eikä laseja kohoteltu onnistumisille. Puhenjohtaja, kaupunginhallituksen, ei ole päässyt helpolla, mutta ilman isompia mokia, asiat pienessä piirissä ennalta sopien, on hallitus hoitanut tehtävänsä. Koko kaupunkia on kehitettävä tasapuolisesti, Lokalahtea ei sovi unohtaa. Meidän on viiimeinkin lopetettava joutava haihattelu, mielestäni vielä voimme tyehdä muutakin kuin säästää tämä kaupunki kuoliaaksi. Nyt olisi rohkeiden hankkeiden aika muuiden kuntien säästäessä ja laskiessa poismuuttokynnystään!

    VastaaPoista
  7. Rohkea hanke on siis henkilöjunan palauttamiseen tähtäävä päätöksenteko!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lähinnä hullunrohkea ! Suunnitelmien mukaan onneksi sentään tavaraliikenne jatkuu U:kiin.

      Poista
  8. Entäs 20 vuoden sopimussuhde Wintterissä?

    VastaaPoista
  9. Sen päättivät "Hullut ja Rohkeat" ja sillä mennään.

    VastaaPoista
  10. Henkilöliikenne ei nyt näemme (onneksi) toteudu hankkeen mukaan:

    "VAIKUTUKSET
    Tasoristeysten poistojen ja parannusten
    avulla parannetaan tienkäyttäjien turvalli-
    suutta.

    Radan korjaustoimenpiteillä varmistetaan
    Uudenkaupungin ja Naantalin tavaraliiken-
    teen turvallinen jatkuminen.

    Radan perusparannukset vähentävät lii-
    kenneverkon korjausvelkaa ja radan kun-
    nossapitokustannuksia.

    Raisio-Naantali-rataosan sähköistys mah-
    dollistaa henkilöjunaliikenteen käynnistä-
    misen Naantaliin."

    vayla.fi

    VastaaPoista
  11. Kohtuutta myös bloggarille kerrontaan. Tiedoksi, että Raisiossa on seisake. Siitä pääsee mm. Myllyyn ja telakalle bussilla noin 10 min. välein sen mukaan, miten kiskobussi liikennöi. Työvuorojen alussa ja päättyessä telakkaliikennettä kiskobussiin ja kiskobussilta priorisoidaan. Kiskobussi odottaa, jotta mm. telakan työvuorolaiset ehtivät kyytiin tai saavat kyydin bussiin.
    Turun Kupittaalla on asema. Siitä pääsee kävellen Tyksin eri osastoille ja myös yliopiston rakennuksiin. Kuin myös jatkoyhteyksiin mm. Helsinkiin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos asiallisesta kommentista! Ensin Turkuun kunnon maaliikenneasema, sitten Uusikaupunki mukaan tai mielummin palvelut ja työpaikat tänne kuin Turkuun. En oikein luota sikäläiseen päätöksentekoon ja tekijöihin. Pahimmillaan saaamme jonkun funikulaarivirityksen tai maagisen kalliita toimimattomia siltoja. Meillä on esimerkkejä turkulaisten osaamisesta, kun yksi sikäläinen heppu poistäytyi tänne TuTon pipo silmillä sotkemaan kaupunkimme äänestäjien toiveet plus tahdon ja siinä sivussa koko kaupungin talouden. Enemmin kannattaa haaveilla tooimvasta köysiradasta Tampereelle kuin turkulaisten tekemistä järkevistä poliittisista päätöksistä. Turkulaisten katastrofaalisista touhuista kärsii vähiten, kun pitäytyy niistä mahdollisimman kaukana, sitä ei todellakaan voi pitää minään maakunan veturina vaan jarruvaununa, katsokaa nyt tuota Varhaa - kaikki Turkuun ja loput vaikka hautaan!

      Poista
  12. Kiitosta vaan käymisistä ja kommenteista. Joo, nyt satsataan tosissaan rautateihin ja luvataan jokaiselle uudelleuusikaupunkilaiselle oma resina - yksinäisille tavallinen ja perheille pumppuresina, kaikki sähköavusteisia ja katettuja kaiken sään resinoita. Radanvarteen parin kilometrin välein taukohuoneita ureaneritykseen ja resinakokemuskokousiin, jossa resinoijat voivat vaihtaa kokemuksiaan tuntemuksiaan sekä innovaatiotaan henkilökohtaisista resinavariaatiosta. Pistoraide Alkoon ja S-Markettiin sekä tietenkin torille hevoistenjuottokaivolle hörppypullon latausta varten.

    Alicellekadulle oma resinakaista ja viimeisetkin autot helvettiin Uudenkaupungin keskusta. Hiilineutraalista raitioliikenteestä tehdään Uudenkaupungin vetovoimatekijä kaupungin sisäisen resinarautatieverkon luomisella. Välittömästi on tehtävä hankeresinaliikennesuunnitelma Uudestakaupungista Laitilaan, aloittaakaamme se vaikkapa Kalannin koulun pihalle suunniteltavasta liikenneturvallisuutta lisäävästä 200 resisinan resinakatoksesta. Myllymäelle vedetään kiskot, jotta resinalla pääsee ihailemaan kaupungin hienointa puistuoa kuin myös kaupunkikuvaan kuuluvaa vesitornia, niin siis vai vesitornia.......??

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei onnistu. Kastuu valituksiin jo Alisellakadulla.

      Poista
  13. Laukalle lähti taas asiapuolinen kommentointi.
    Suhteutusta asioihin nyt. Kuten tiedossa on,
    Mörnen korjausten kustannusarvio 30 milj. euroa ja Kalannin yläasteen korjaukset 15 milj. euroa.
    Nämä kun laskette yhteen niin sillä summalla saa roudata vaikh tyhjillä kiskobusseilla monta reissua ilmaseksi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. mitä hyötyä siitä roudaamisesta on

      Poista
  14. EU kannattaa Helsinki-Tukholma-välin megahankkeen selvittämistä
    https://www.hs.fi/talous/art-2000011065698.html

    VastaaPoista
  15. Kiitos Java kun huomioit Lokalahtea. Sieltä on kai lyhin matka Turkuun. Saattaisin melkein aja autoni Vinkkilän pysäkille ja hypätä junaan. Muuten olen sitä mieltä henkilöjunahanke (kunhan saadaan järkevästi) palvelee Turun talousaluetta johon Uudenkaupunginkin tulisi kiinteästi kuulua.

    VastaaPoista
  16. Niinpä. Kalannilla ja Pyhämaalla niin väliä olekkaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kalannin ja Pyhämaan kunnat olisivat voineet itse hoitaa palvelunsa ja vetovoimansa kuntoon aikoinaan. Lokalahti on ollut aina toivoton tapaus, mutta ehkä sekin nyt jonkun tullista olisi saanut houkuteltua. Tervetuloa kuitenkin nauttimaan Uudenkaupungin mahtavista palveluista, kun taidot ei riittäneet aikanaan omiin palveluihin. Javaa tai ihan ketä tahansa Perussuomalaista äänestämällä saavat ihan kaikki Lokalahden, Kalannin ja Pyhämaankin kuntalaiset pitää kaikki nykyiset palvelut (todennäköisesti tulee kaikenlaista kivaa lisää), Uudenkaupungin kaupunkilaisten tukemana.

      Poista
    2. Ei auta, kun asukkaat muuttaa pois, samanlaista muualla Suomessa, suuri on kaunista.

      Poista
    3. moni ajattelee suuren olevan vaarallista.

      Poista
  17. Kiitos käynneistä ja kommetteihin käyttämästänne ajasta! En missään tapauksessa vastusta periaatteessa henkilöliikennettä, joka tapahtuu rautatien päällä. Mielestäni nyt meillä on tärkeämpiäkin investointikohteita ja puutteita vähille varoillemme. Jos kaupunki saadaan kunnon nousukiitoon, tulee, hyvässä lykyssä, kisa kuka saa operoida rataosuudella TKU - UKI.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Operoinnissa on vain YKSI vaihtoehto, joten turha edes unelmoida/esittää kilpailutusta. Kaiken lisäksi kaupungilta vaaditaan tukea liikennöinnille eli matkustajat eivät matkojaan yksin maksa. Tuki tule olemaan miljoonaluokkaan per vuosi. Onko Java nyt "kelkkasi" kääntynyt ? Miten onkaan tultu toimeen yli 30 vuotta ilman henkilöraideliikennettä ? Vastaus on että HYVIN ja raideliikennettä ei tarvita enää mistään TODELLISESTA näkökulmasta vaan se joidenkin utopistisissa unelmissa.

      Poista
  18. Toimeen on tultu niin hyvin viimeisen 30 vuotta että kaupungin väkiluku on pudonnut yli 3000 asukkaalla.

    VastaaPoista
  19. Kiitos käynneistä ja kommentoinneista! Lähtisin juna touhussa yhdessä laitilalaisten kanssa neuvottelemaan Tampereen ja Jyväskylän suuntaan ratahankkeesta Uudestakaupungista itään - rata tulee jo Euraan asti. Uskoisin mainittujen seutujen olevan kiinnostunut nopeammasta rautatieyhteydestä maailmalle ja siitä, että satamien välille saadaan kilpailua. Kuten olen todennut henkilöliikenne junavetoisesti Turkuun lienee tuottavaa, kun Vinkkilässä asustaa 60 000 vehmaalaista, radanvarrelta löytyy 50 000 mynämäkeläistä ja Nuosiaisissa 50 000 ihmistä muuttaa lähemmäs heidän asemaa - tuolloin ollaan miltei samoissa väkimäärissä kuin Ruotsin pääkasupunkiseudulla. Tuo sisämaahan vievä rautatiehaave ei etene ilman Hämeen ja Keski-Suomen kansanedustajien apua. Heidän turkulaisiin ja satakuntalaisiin kollegoihinsa emme voi luottaa pätkän pienimmän pätkän osan vertaa, hyvänä esimerkkinä tästä on Laitilan risteysrahojen siirtyminen Eurajoelle - eikö ole vinhaa, omat kansanedustajamme jarruttavan meidän kehitystä, mutta rahat ne vie Turkuun! Onneksi Korihait kellisti Katajan Joensuussa, revitään siitä riemua!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sinun junakuvio on liian vaikea virkamiehillemme vai luuletko sen saavan pyörät pyörimään?

      Poista
  20. En usko junaan. Mutta mikä helvetti on se lasihökötys torilla Rauhan muistomerkin edessä? Ajattelin että se on vaan joulun ajan siinä havuvarastona, mutta nyt kun vieläkin siinä tönöttää niin alkaa pelottamaan että on jäämässä siihen pidemmäksikin aikaa? Mutta eihän tuollainen voi siihen jäädä. Eihän!?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä se upea lasirakennus sopii tähän Suomen ainoaan meren rannalla olevaan puutalokaupunkiimme, ole vaan hiljaa. Kyllä SDP on sen hyväksynyt.

      Poista
    2. Kysäsepä arkkitehdiltä. Kai se on suunniteltu Apolissa. Maksaako Alina siitä pömpelistä vuokraa?

      Poista
  21. Henkilöjunan paluusta Uki-Tku välille päättää päättäjien enemmistö. Yksinkertaista vai mitä?
    Aivan samanlailla kuin Wintteristä tai Alisenkadun osan kivipinnoitteesta päätettiin. Enemmistö päättää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juuri näin. Turhaan Jawa hännystelijöineen vinkuu tästäkin, kun omalla porukalla ei ole edes teoriassa mahdollista saada enemmistöä. Tällä kaudella pääsivät apupuolueeksi, erittäin laihoin tuloksin, suurin saavutus taisi olla keinonurmikentän vastustamisen yrittäminen. SDP loves Uki.

      Poista
    2. Ei yksin, mutta suuri mahdollisuus vaikuttaa. Moni päätös olisi ollut erilainen, jos kuusi valtuutettua olisi äänestänyt 'jaa'.

      Poista
  22. Sdp takaa, että veroprosenttia vuosittain nostamalla Ukin kaupunki saa velkansa jotenkin hoidettua muutaman tukevan vuoden. Samalla tämä "Sdp loves Uki" takaa sen, että kaupungin pitovoima heikkenee.
    Eli väkipako jatkuu!
    Tämäkö on ukilaisten asukkaiden rakastamista?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä se on rakastamista, tänne jää vain kaikki rakastettavat ukilaiset. Persut ja muut ei niin rakkauden perään olevat asukkaat, saavatkin muuttaa Lokalahden kuntaan.

      Poista
    2. Koskien kaupunki, eipä vaan taida heillä rahat riittää kaiken ylläpitoon. Muuttanevat siis Turkuun, kun Raumalle eivät enää kehtaa mennä.

      Poista
  23. Kiitos visiiteistä ja vainnäöstänne kommenttien kirjoittamiseen! Lasihäkkyrästä en tiedä mitään, viinipisteen etäaste - sellaistahan yksi kellokas tänne unelmoi. En ole koskaan vastustatunut tekonurmea. Esitin sellaista tänne jo reilut kymmenen vuotta sitten. Silloin jalkapallomme eli suuruusaikaansa. Meille tulee miljoonan euron viritys eli Suomen kallein tekonurmiviritys. Muualla tuolla hinnalla olisi tehty kolme, miltei neljä tekonurmea. Mutta se siitä päätös on tehty. Demarit ovat loogisia verronkorotuksineen, he ovat olleet tekemässä päätöksiä, joiden takia veronkorotukset täytyy tehdä - sen sijaan ne poppoot, ketkä kannattivat demareiden hankkeita ja silti vastustivat veronkorotuksia, ovat vastuuttomia huuhaapäättäjiä. K. Kosken ollessa kaupunginjohtaja hänellä ei ollut yhtään ääntä, ei täällä eikä Raumalla. Nyt pariskunnalla on kaksi ääntä, joten hiukan kohtuullisuutta syyttelyyn. Ja vielä sellainen huomio Merja Koskesta, istun hänen kanssaan kaupunkisuunnittelupoppoossa ja rouva Koskelta löytyy niin luovuutta kuin yhteistyökykyä. Vika on toisaalla etteivät tehdyt suunnitelmat hyödynnä kaupunkilaisiasa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi olla, että luovuuten ja yhteistyökykyyn olisin epäileväinen ellei kyse ole myötäilevä tilanne. Todellisuus voi olla aivan toista kun ollaan erimieltä. Naamiot on silloin riisuttu.

      Poista
    2. Kiitos käynneistä ja kommentistasi! Juuri noin, mutta kumman vika hän joka saa tahtonsa läpi vai hän joka antaa periksi?

      Poista
    3. Riippumatta siitä kenen on vika niin päätöksen tekee se joka on "vahvempi" esim. organisaatiossa yleensä esihenkilö. Päätöksestä yleensä seuraa vastuu siitä paitsi politiikassa. Jos olet erimieltä niin sinua ehkä pidetään yhteistyökyvyttömä. Samaa mieltä tai eri mieltä olemalla voit siis olla oikeassä tai väärässä.

      Poista
    4. Kiitos käynneistä ja hyvästä täydennyksestä. Oma ongelma piilee siinäkin, jos luottamushenkilö sijoituu työelämässä valmistelijan alaisuuteen. Jos äänestät valmistelijan esitystä vastaan, saattaa seuraavana päivänä olla ikävää töissä, kun asema vaihtuu päättäjästä alaiseksi.

      Poista
  24. 22.11 Javalta hyvä huomio. Uskon, että tämä on totta; varmaan monessa kunnassa on sama ongelma, että ei voi puhua valtuutetun omasta tahdosta.

    VastaaPoista

  25. Onko Ugissa ehdolla myös seksuaalivähemmistöjen edustajia, jotta olisi ehdolla yhteiskunnan kaikki suunnat?

    VastaaPoista
  26. Useampikin on ehdolla???

    VastaaPoista
  27. Nyt ei tyhmä äänestäjä ymmärrä.
    Miten hyvinvointi- ja vapaa-aikalautakunta esittää yhtä kokonaista henkilötyövuotta, jotta Kalannin nuokkari saataisiin pidettyä auki kolmena iltapäivänä, 5 tuntia kunakin? Eli tämän yhden henkilötyövuoden työ näkyisi palveluna 15 tuntia viikossa?? Mitä tämä henkilö muuna aikana tekisi, nauttisi vaan palkkaa vai? Nuokkarin auki pitäminen ei vaadi mitään ihmeellistä suunnitteluaikaa, kuten vaikka opettajien työ.
    Kun kunnan työntekijöiden työaika on 37,5 tuntia viikossa, riittäisi laskujeni mukaan tuon kaltaiseen aukioloon 0,5 htv. Eikä sitäkään ympärivuotisesti, koska nuokkari kuitenkin suljettuna loma-ajat ja koko kesän. Yritetäänkö tässä nyt väkisin saada Kalannista nuorten palvelut pois esittämällä liian suurta määrärahaa? Onko esittelijä, lapseton Ykskoivusta liian näköalaton maailmankansalainen ymmärtääkseen maaseudun nuoria?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lomautetaan tekninenjohtaja komeksi kuukaudeksi. Sillä rahalla ja tekemättä jääneillä töppäyksillä Kalannin nuorisotilat pyörii 24/7 vuoden.

      Poista
    2. Mitä töppäyksiä tekninen johtaja on tehnyt?

      Poista
    3. Tai hyvinvointijohtaja, joka tuottaa kalantilaisille vain pahoinvointia.

      Poista
    4. Vastuullinen johtaja etsiköön omasta talousarviostaan rahoituksen tai järjestelyn Kalannin nuokkarille. Ei voi olla niin että valtuusto on hyväksynyt talousarvion ja jo muutaman kuukauden jälkeen sitä olla repimässä auki. Saadaan muka ensin säästöjä mutta sitten niitä ei enää olekaan kun kun niitä yritetään palauttaa takaisin. Uskottavuus koko päätökseen tekoon on ennenkin ollut heikko mutta nyt se heikkenee edelleen. KH karsi 1 htv:n ja valtuusto sen yksimielisesti hyväksyi talosuarvion käsittelyssä. Nyt on Hyvinvointijohtajalla näytön paikka hoitaa asia ilman lisäkustannuksia.

      Poista
  28. Erikoista henkilöresurssien suunnittelu!
    Mutta kertokaapa, missä on tämä Kalannin nuokkari eli missä rakennuksessa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Yläkoulun/ urheiluhallin yhteydessä. Ei vuokranmaksua!

      Poista
  29. Entäs miten tuo tila on ollut avoinna nuorille? Vain arki-iltoinako?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nuoremmille heti koulun jälkeen. Oiva paikka viettää aikaa kavereiden kanssa, ennen kuin bussi vie kotiin, jossa ei välttämättä kavereita ole lähietäisyydellä (toisin kuin keskustassa).

      Poista
    2. Wintterissä on kalantilaisillekin aikaa ja virikkeitä odotella bussin tuloa.

      Poista
  30. Kiitos käymisistä ja loistavista kommenteista! Meillä satsattiin melkoisesti keskustaan ja joidenkin mielestä nämä miljoonat eurot menivät kankkulan kaivoon. Jos nain ei olisi tehty, nyt ei tarvitsisi pihistelypuheissa nostaa esille Kalannin ja Lokalahden palveluita eikä Hakametsän koulun lopetusta. Olisiko uusi,harkitsevampi toimintamuoto sellainen, joka takaisi laajemminkin kaupunkilaisten palvelut myös Lokalahti, Pyhämaa, Alsila ja Kalanti huomioiden? Pitäisikö koko paletti vetää uusiksi valmistelöijoita myöden - löytyykö kaupunkilaisilta uskoa valmistelukoneistomme kykyyn vastata ajan haasteisiin?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jos ja kun Wintterissä on kapasiteettia Hakametsän koululaisille niin sinne vaan, mars mars. Matka ei ole mikään ja siellä on uudet tilat ja oppimisympäristöt. Hakametsän koululle "dynamiitti ja puskutraktori"

      Poista
    2. No ei todellakaan löydy uskoa, eikä ole löytynyt pitkään aikaan. Yhtenä päivänä kaupungilla kävellessäni aloin laskea montako lyhtypylvästä on pystytetty keskelle parkkipaikkaa tai ajorataa, loppui laskutaito kesken. Pieleen menee, mutta toivottavasti kuntalaiset heräävät vaaleissa vaatimaan muutosta!

      Poista
  31. Vaalit tulossa ja kirjoituksia löytyy ja puheita. Teot ratkaisee kun katsoo mitä ko valtuutetut ovat äänestäneet päätöksissä tai puolue, ovatko olleet kansan asialla. Helposti löytää mitä ei ainakaan kannata äänestää vaikka nyt lupaa mannaa kansalle.

    VastaaPoista
  32. Oletan täällä kirjoittelevan pääasiassa persumiehien, joten muotoilen yhteen vaalikoneväittämään liittyvän kysymykseni sen mukaan:

    Jos sinä olisit syntynyt juuri siihen miehen olemukseen jonka peilistä näet, mutta olisitkin äitisi kohdussa saanut pojan kehon kehittyessä tytön identiteetin eli sen jota me kutsumme sieluksi, niin miten siihen suhtautuisit? Haluaisitko kutsuttavan itseäsi mieheksi vain koska vartalosi on miehen, vaikka sielultasi tunnet olevasi nainen, ja sinun olisi pitänyt syntyä naisen vartaloon?

    VastaaPoista
  33. Woke in Usa now! You have to call to Usa!

    VastaaPoista

Tuhraappa tähän aikasi kuluksi jotain! Kiitos!