sunnuntai 9. maaliskuuta 2025

JUNA TUO VAI VIE RAHAT?


Rautatieliikenteen kehittäminen putkahti esiin useilla tahoilla, ensin isommissa kuvioissa, tyyliin tunninjuna, tämän jälkeen meidänkin nilkit lähtivät omilla pienemmillä junahaaveillaan julkisuustatamille meuhkaamaan. Itse kuulun siihen porukkaan, keiden mielessä jo valtakunnallinen huoltovarmuutemme huutaa runsaampia rautatievaihtoehtoja nykyisiä kuvioita täydentämään. Uudenkaupungin ja koko Vakka-Suomen kannalta, uusi ratahanke tekisi kulmakunnastamme entistä merkittävämmän vienti/teollisuus keskuksen. Nyt, jos koska Laitilan ja Uudenkaupungin olisi syytä lähteä yhteistoimin lobbaamaan uutta vientiratahanketta. Uskon vakaasti, jotta oikein suunnattu rata saisi taakseen Tampereen, Jyväskylän ja Kuopion seutujen elinkeinoelämän tuen.


Meillä, siis Uudessakaupungissa, uhotaan henkilöjunaliikenteen Turkuun tekevän positiivisia ihmeitä koko Vakka-Suomelle. Enkä pistä hanttiin, jos joku aloittaa liikennöinnin mainittuun kohteeseen vauhdilla: kerran tunnissa juna tulee ja menee. Olen jopa valmis käyttämään muutamia kymppitonneja kaupunkilaisten rahaa laitureiden rakentamiseen, mutta siihen saa rajoittua uusikaupunkilaisten rahoitus osuus. Lisäksi haluan mahdollisen junalla Turkuun ajelijayrityksen pitävän huolta siitä, että esim. Lokalahti ei jää liikenteelliseen mottiin. Henkilöliikennettä Turkuun puolustellaan vertaamalla sitä Ruotsin ja Tukholman lähiliikenteeseen, niiden toimivuuteen ja tuottavuuteen. Nyt sopii nostaa radanvarsien väkimäärä eron Tukholman ja meidän nurkilla. Ruotsissa radanvarsipaikkakunnissa asuu kymmeniätuhansia, suurimmissa jopa satatuhatta asukasta, joten siinä vaiheessa Uusikaupunki Turku raidehenkiliikenne vaikuttaa uskottavalta, kun esim. Vinkkilässä asuu 60 000 iloista ja matkustavaista vehmaalaista. Joten se siitä junahössötyksestä. Mielestäni moiseen suunnatut voimavarat ja varat tulee jatkossa tähdätä toisiin osoitteeseen uusien tähtääjien tekeminä.

Palataan vielä mainittuun ensimmäiseen ratavaihtoehtoon ja sen realistisuuteen. Käsittääkseni rata on vedetty jo Euraan asti, joten kyse ei liene kuin muutamien kymmenien kilometrien raiteiden rakentamisesta. Maasto Uudenkaupungin ja Euran välillä pysyy varsin tasaisena eikä soitakaan tuolle välille ihmeemmin satu. Nyt esim. aiemmin mainittujen teollisuusseutujen yrittäjille tarjoutuisi uusi satama, jota kilpailuttaa vienti/tuontikuljetusten osalta. Oma lukunsa sisämaahan suuntautuvalla radalla saavutetaan sen vaikutuksella huoltovarmuuteen, jota ei paranna satamien välisten ratayhteyksien kohentaminen. Otetaan vielä esimerkki radan voimasta historiasta. Tiesittekö, että aikoinaan Rauma jäi koossaan huomattavasti Uudellekaupungille. Rauman kasvu alkoi, kun sinne saatiin rautatie 1880-luvulla. Rauman radan maksoivat sikäläiset yrittäjät ja heitä pidettiin kaheleina hankkeensa vuoksi, nyt vetoa voidaan pitää neroutena! Rataliikenne puolustaa paikkansa, kunhan sitä kehitetään järjellä ja tulosvastuullisella rohkeudella.

12 kommenttia:

  1. Vastaukset
    1. Itse Turussa työssäkäyvänä pitäisi paikallisjuna olla kuin tehty kaltaiselleni. Mutta. Minulla kotiosoitteesta tulee matkata autolla tulevalle seisakkeelle ja taas Turun päässä kulkea asemalta työpaikalleni muulla kulkineella kuten Fölillä ja kävellä lähimmältä pysäkiltä säässä kuin sääsdä työpaikalleni. Tämän kaiken aika ja kustannus ei tuo hyötyä omalla autolla liikkumistani
      vastaan millään muotoa. Se että juna kulkisi aikatauluitettuna tunnin välein, on tyhjää istuinten siirtoa yhteiskunnan tukemana, bussien käyttöastekaan ei Uki-Turku välillä toimi itsestään kannattavasti, vaan tuettuna, niin mikään kuviteltu laskentamalli ei tuota junaliikennettä tee kannattavaksi. Mikäli se olisi kannattavaa, VR olisi ajanut tauotta tuota yhteyttä jo silloinkin kun autotehtaan puolesta siinä olisi joku mahdollisesti halunnut liikkua. Kaupunkien ja kuntien ei pidä alkaa harjoittamaan liikennettä, se tukee jo nyt vajaakäytön busseja ja niiden hintalappu on aivan eritasoa kuin kuvitteellisen junan.Tämän henkilöjunan kannattavuuslaskelmaan riittää maalaisjärki tilannetajulla höystettynä ja se juna meni jo ajallisesti jolloin se ehkä hetken olisi ollut käyttöasteeltaan jonkinlainen. Mutta Javan tavaraliikenteen väylä Euraan on mielekiintoinen avaus, mikäli sen avulla saadaan satamaan uutta eloa, selvittäkää ihmeessä sen mahdollisuudet

      Poista
  2. Tampereelta kuljettiin junalla festarikansaa Raumanmeren Juhannukseen joku kesä sitten. Siellä on siis valmis, vajaakäytöllä oleva rata, joka voisi palvella satamaakin, jos Tampereelta oli vietävää. Taitaa Tampere käyttää Porin satamaa.
    U:gissa oli aikoinaan hanke: Peipohjan rata. Mutta se todettiin turhaksi.

    VastaaPoista
  3. Poliittiset päätökset rajoittaa satamien kilpailua. Kansanedustajat puolustaa alueidensa satamia.

    VastaaPoista
  4. Kerrohan paikalla kokouksien tunnelmasta nauttineena, miten kh pj onnistui tehtävässä kun hän ei ole enää ehdolla?

    VastaaPoista
  5. Vie rahat mutta kenen?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ainakin veronmaksajien

      Poista
    2. Kyllä, utobistinen hanke lähijuna uki-tku

      Poista
    3. No, ei ainakaan tarvitse rataa rakentaa eikä sähköistää.

      Poista
  6. Miten joku kiskobussi voi viedä ukilaisten rahat?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pohdi sitä tolvana, ei junat kulje pyhällä hengellä. Juna tunnissa ja sata ihmistä pendelöi. Siinä ei Ukin rahat riitä. On vielä kalliimpaa kuin sikakallis Ukikyyti.

      Poista
  7. Junat kuljevat sähköllä Turun ja Ukin radalla.

    VastaaPoista

Tuhraappa tähän aikasi kuluksi jotain! Kiitos!