Valtamediamme, eikä paikallinenkaan, juuri halua etsiä todellisia, kaikkia Suomessa asuvia hyödyttäviä, valopilkkuja talouselämämme perustasta vientiteollisuudesta. Totuus on kuitenkin se, että, kun Vahterus, kasvaa, kasvaa Kalanti ja kun Kalanti kasvaa hyötyy siitä Uusikaupunki, kun Uusikaupunki tuottaa, hyötyy siitä koko Suomi. Voisimme ihan rehellisesti ja positiivisesti nostaa, nykyisen kansainvälisen ankeuden keskellä, Kalantia Suomen positiivisinta aluetta, joka muuttuu pian energiaomavaraiseksi ja pesee kaupunkisuunnittelun ansiosta keskustansa kasvot.
Kaupunkiorganisaatiostamme kaupunkisuunnittelu on ollut kirkastamassa helmeä nimeltä Kalanti ja pian kadut ja keskusta hohtaa uututtaan. Varsin murheelliselta tuntuu, kun kaupungin toisien sektoreiden suunnalta saamme kuulla ikäviä tuulahduksia: Tulevaisuudessa ei koulua eikä liikuntamahdollisuuksia nykylaajuudessa. Katsellessanne Kalannin asumispuitteita ja jos niihin lisätään Pyhämaa ja Lokalahti, siirrytään tarjontaan, jossa Turku jää auttamatta toiseksi. Meillä voit elää muun perheen kanssa viihtyisästi plus turvallisesti luonnon helmassa ja tämä onnistuu peräti edullisesti. Juuri nyt on markkinointimomentum, kun isoissa kaupungeissa on levotonta ja väkivaltaista, tarjoaa meidän maaseutumme turvallisen ja edullisen vaihtoehdon Varissuon ja Lausteen rauhaa kaipaaville asukkaille.
Meidän keskustamme ei, edullisuuden sijaan tarjoa turkulaisille mitään merkittävää lisää, mutta mahdollisesti maaseutuamme asuttamaan muuttavat turkulaiset tekisivät ostoksiaan keskustassamme ja elävöittäisivät sitä ratkaisevasti. Meillä on jopa runsaasti liiketilaa, johon turkulaisia palvelevat uudet yrittäjät voisivat sijoittua. Nyt joku kysyy: kuka muuttaisi Turusta tällaiseen tuppukylään. Vastaukseni on: eipä juuri kukaan, mutta Turussa asustaa 200 000 ja hiukan lisää asukkaita. Prosentti tuosta asukasluvusta on 2 000 asukasta, jos heille osataan markkinoida Uuttakaupunkia luonnonkauniina, rauhallisena, turvallisena, monipuolisen vapaa-ajan paikkakuntana, josta saat ökykämpän turkulaisen kolmion hinnalla, niin luulisi tärppäävän. Tätä mahdollisuutta on toitotettu jo kymmenen vuotta, mutta saisiko se nyt ja viimeinkin kannatusta siipiensä alle Vahteruksen ja Kalannin nosteesta?
Sinä jaksat vouhottaa kasvua. Jos keskitytään Wintterin velkojen maksuun. Siinä on tarpeeksi.
VastaaPoistaPitäisi päästä kulkemaan töihin myös Turun suuntaan. Sitä tukisi raitiotielinja Turkuun ja takaisin.
VastaaPoistaAutolla pääsee. (37 vuotta tuota työmatkaa takana). Turussa auttamattoman hitaat jatkoyhteydet ja juna-asemaltakin yli 500 m lähimpään bussiin.
PoistaMoottoritien Turkuun. Siinä sopii bussien ja henkilöautojen matkata nopeasti.
VastaaPoistaJos pysyttäisiin realismissa niin se on kaikkien etu. Ettei unohdu, niin
VastaaPoistaUkin asukkaille on edessään todella raju tulevaisuus.
Laina ja leasingmenojen euromäärät kasvavat miljoonilla vuositasolla kun ensi vuonna Wintterin rakentamisen laina ja leasinglyhennykset
ja sen elinkaarisopimusvelvoitteet alkavat juosta kaikki samaan aikaan 20 vuoden ajan.
Harmi vain, että kuntaveroja maksavien asukkaiden määrä putoaa yhä huolestuttavampaa vauhtia.
Mitä tästä seuraa?
Tämäkö sitten tapahtuu: Äkillinen ja nopeutuva verotulojen romahdus, asukaslukuun nähden ylisuuri asuntotarjonta, asuntojen jo entisestään matalan hintatason romahdus, vuokra-asuntojen määrän kasvu ja vuokratason lasku entisestään, lähes pakkopäätöksillä tehtävät sopeutustoimet kaupungin hallinnossa, asukasluvun lasku kiihtyy.
VastaaPoistaKaupungin sopimusvelvoitteet silti säilyvät -itse asiassa kasvavat Wintterin valmistumisen myötä. Mutta. Selviytyykö kaupunki velvoitteistaan jos kyselyn luvut alkavat näyttäytyä toteen?
Mitä mieltä sinä olet?
Kiitos käynneistä ja hyvistä pohdinnoista! Jos mitään ei edes yritetä pääsääntöisesti kaikilla menee huonosti, joten on syytä yrittää, vaikka haasteelliselta se tuntuu!
VastaaPoistaKäsiteltävää kaupunkisuunnittelujaostolle: Ottakaahan puheeksi se kummallisuus, että Kalannin koululta 16.30 lähteväksi ilmoitettu bussivuoro, jonka pitäisi kiertää reitti Kallela - Levonniittu - Haudo jätetään ajamatta ja bussi lähtee suoraan Ugin keskustaan, jos koululta ei tule ketään kyytiin. Reitti voidaan ajaa myös väärinpäin. Ei oikein toimi tämä arkkitehdin luoma sisäinen liikenne. Kai se reitti pitää ajaa aikataulun ja reittikartan mukaan, kun siitä kerran maksetaan? Oma lapseni jäi ilman kyytiä, kun odotti Kallelantie alussa ko. bussia. Uiton plarissa ei näemmä saa arkkitehtiä arvostella, kun se jätti mielipiteeni julkaisematta.
VastaaPoistaKirjoita edellinen palaute kaupungin nettisivuille. Arkkitehdillä ei tässä liene osaa eikä arpaa vaan kyseessä ollee autoilijan tai kuskin oma päätös?
VastaaPoistaSehän tätäkin soppaa sotki.
Poistahttps://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2000010641615.html
VastaaPoistaPuheita voidaan pitää vaikka kuinka paljon mutta nyt tarvitaan tekoja. Puheiden pitäjät voisivat antaa tilaa tekijöille, joita toivottavasti löytyy.
VastaaPoistaTekeminen on kuuntelemista ja yhteistyötä päätösten eteen.
PoistaJotain saadaan aikaan vain tekemällä. Jokainen todennäköisesti pystyy kuuntelemaan ja tekemään yhteistyötä. Valitetavasti niistä ei synny mikää ellei joku TEE jotain. Poliittista höpinää tässä "kylässä" kyllä riittää ja näennäistä yhteistyötäkin mutta kun niistä ei synny mitään !
Poista