Kaupungin keskustaan on uhrattu ja päätetty uhrata yhteensä reilut kaksimiljoonaa euroa. Puolet siitä on toteutettu ja jokainen rehellisesti asiaa arvioiva on todennut, että ahterilleen meni ja äärettömän pahasti. Sen sijaan, että nyt jatkamme rypemistä osaamattomien kallista fiaskoa mollaten, on meidän käännettävä katse tulevaan. Nyt täytyy pelastaa se, mikä on pelastettavissa eli kannustaa kaupunkilaisia ideoimaan, miten nykyistä keskustaa voi parhaiten hyödyntää.
Päättäjien ja valmistelijoiden täytyy myöntää rajalliset apunsa keskustan kehittämisessä. Siksi viimeinkin on luotettava kaupunkilaisiin ja annettava heidän mielikuvituksensa lentää. 15 000 ihmisestä löytyy taatusti enemmän aivokapasiteettia plus luovuutta kuin pienestä, muutamalla puuha-Pirkolla täydennetystä, hyvä veli poppoosta. Viimeinkin ihan oikea avoimuus ja kaupunkilaisten tahto täytyy selvittää, jotta saamme toimivan keskustan. Kaupunkilaisten kuulemisella sekä kuulemisen toteuttamisella on iso kiire, sillä keskeiset pääkadun yrittäjät ovat jättämässä nykyiset toimitilansa.
Samalla päättäjillä on käsillä hallintosäännön muokkaus entistä toimivammaksi. Osa tätä muokkausta on, munauksia solkenaan suoltavan, kaupunkiorganisaation saattaminen toimivaksi. Uusikaupunki on yli 400 vuotta vanha kaupunki, joten jo historia velvoittaa meitä luomaan organisaation, joka palvelee kaupunkimme 15 000 asukasta niin hyvin, että he viihtyvät täällä hyvien palvelujen keskellä turvallisuutta tuntien. Ei riitä, että tehdään ylevä strategia ja odotetaan, että organisaatio, joka todistetusti ei pysty sitä toteuttamaan, alkaa keksiä selityksiä juuri luodun strategian epäonnistumiselle.
Uusikaupunki on peräkylä jonka ihmiset eivät halua uudistautua. Tietty porukka häärää omia juttujaan ja muut seuraa vierestä mutisten: Näin se on aina ollut ja tulee olemaan. Katukuvasta löytyy vain laahustavia vanhuksia. Ainut mikä saattaisi saada aikaan hieman säpinää tuohon kalkkiintuneeseen katukuvaan on se, että tuosta "penkkimunasta" kuoriutuu samanlainen otus, kuin Mihail Bulgakovin kirjassa. Siinä olisi vanhakansa ihmeissään.
VastaaPoistaTerv.PianoMan
Kiitos vierailuista ja kommentista! Uskon kaupungista sen 15 000 asukkaalta löytyvän luovuutta, joskaan ei ihan Bulgakovin suuntaista. Meillä vallassa ovat he keiltä puuttuu tyystin luovuus ja he estävät suuren enemmistön luovuuden vaiktusmahdollisuudet.
PoistaLohtajan ja Hennon tapaukset osoittavat, että kaupunkilaisille ei edes vastata. Miten silloin voi kuvitella, että heiltä kysyttäisiin yhtään mitään?
VastaaPoistaKun vaalitkaan eivät tuoneet muutosta, niin turha sitä on odottaa.
VastaaPoistaKyllä se Valkonen taitaa niin olla, että kaikki 'hallintosäännön muuttamiset toimivammiksi' ja 'uudistamishankkeet', joita kaupunkilaisten rauhallisesta elämästä vieraantuneet 'tietyt porukat' ajavat silmät vallanhimoa kiiluen, ovat tuomittuja epäonnistumaan. Kaupungin kehittämisen on tapahduttava alhaalta ylöspäin, eikä ylhäältä paremmintietävästi sanellen.
VastaaPoistaKiitos hyvistä kommenteistra ja ahkerasta vierailuista! Juuri noin Olavi Koskela, alhaalta ylöspäin, tulisi päätösten syntyä. Nyt on vuosi odotettu esim. hallintosäännön kanssa kertomatta sen muutostarpeista tai vaihtoehdoista kaupunkilaisille mitään. Kyseessä on iso uudistus jo siksi, että 60 prosenttia kaupungin tehtäväkentästä poistuu, joten valmisteluun, vaihtoehtoihin ja keskusteluun olisi tullut käyttää avoimuutta ja aikaa. Minun nähdäkseni nyt määrätyt tahot pelaavat puntit pelosta tutisten itselleen aikaa ja entistä asemaa tulevan organisaation korkeimmalla oksalla.
VastaaPoistaKaupungin suurin menoerä on palkkakulut, jotka eivät taida muuttua samassa suhteessa kuin sotealueen toiminnot ja sen vaatimat henkilöstömuutokset kaupunkiorganisaatiossa vuoden 2023 alusta. Mitäs sille tehdään käytännössä?
VastaaPoistaKuinka paljon suunnilleen Ukin yli 1000 työntekijästä henkilökuntaa siirtyy sotealueen palkkalistoille?
Verotulot pienenee 50% tällä logiikalla 500 pitäisi siirtyä hyvinvointialueelle eli puolet.
VastaaPoistaEU, Suomi ja kunnat joutuvat kiristämään vyötä.
VastaaPoistaSotealueelle tapahtuva henkilöstösiirto ei mene edellisen kommentin luvuilla. Luvut ovat Ukin kannalta vielä raaemmat. Miten on laskettu, miten Uki selviää jos on laskettu ollenkaan?
VastaaPoistaPaljonko on sotepuolen henkilöstöä? Laskeeko henkilöstöpäällikön palkka tai kaupungin johtajan kun työtkin vähenee?
VastaaPoistaPaljonko kannattaa panostaa sotekiinteistöhin, kun kolmen vuoden päästä ne voi jäädä tyhjäksi??
VastaaPoistaOsa niistä jää jo nyt tyhjäksi.
VastaaPoistaJääkö, mistä tieto? Miten vihree talon, suostuuko hyvinvointialue maksamaan ylisuurta vuokraa, noin 10 vuotta.
PoistaUgin sanomissa oli juttu viime viikolla sotekiinteistöistä.
VastaaPoistaNiin oli, mutta ilman lopullista päätöstä.
VastaaPoistaUki ei sanele sotealueen vuokratasoa. Vuokrien tasoista saa jättää Ukin virkamiehet vaikka kuinka monta eriävää mielipidettä.
VastaaPoistaKatsokaa vaan, niin A-sairaala jää Ukin murheeksi, jos ei sitä vuokrata pilkkahintaan.
VastaaPoistaIlmeisesti hyvinvointialueet määrää mitä tehdään, neuvotteluvaraa ei ole???
VastaaPoista