Lähes kaikki tahot kiittelivät Uudenkaupungin yksimielisyyttä ja sen löytymisen pitäisi olla kaikille kaupunkilaisille hieno juttu. Jotta yksimielisyydestä olisi maksimaalinen hyöty, sitä on syytä käyttää laajasti ja järkevästi kaupungin ja sen asukkaiden parhaaksi. Mitä enemmän yksimielisyydellä parannetaan kaupungin ja sen asukkaiden olemista, sitä paremmin täällä asiat ovat ja sitä positiivisempi kuva Uudestakaupungista lähtee maailmalle.
Positiivinen Uusikaupunki huomataan laajalti muualla ja jos tämän myötä syntynyt kuva on parempi kuin muualla asuvan ihmisen oman kotikunnan kuva, alkaa Uusikaupunki kiinnostaa muuttomielessä. Se, että säästämme yksimielisesti kaupungin talotta kuntoon, ei säväytä muualla eikä saa aikaan muuttorysäystä saati edes muuttovärähtelyä tänne. Perinteisellä säästämisellä ja talouden tasapainottamisella on niin ikävä kaiku, että ne eivät herätä kenessäkään positiivisuutta vaan puistatusta.
Jos säästämisen ja kaupunkiorganisaatiota järkeistämisen ohella ryhdymme yksimielisesti kehittämään kaupunkia parantamalla sen puitteita ja palveluita, herätämme maailmalla positiivista huomiota, saamme tänne uusia asukkaita, joiden avulla kaupungin talous kuntoutuu. Kun muualla tehdään pääsääntöisesti ankeita päätöksiä, meidän positiiviset päätökset loistaisivat kuin aurinko Suomi nimiseen synkkyyteen.
Positiivisuus saisi ihmiset kiinnostumaan ja muuttamaan tänne, rahoittamaan hankkeitamme, jakamaan väärien päätösten vuoksi kasautunutta taakkamme ja rakentamaan kanssamme Uudestakaupungista maamme mukavinta ja parasta asuinpaikkaa. Tämän kaiken toteuttamiseksi tarvitsemme ryhmän sopivia uusikaupunkilaisia luomaan positiivisen, mutta realistisen kehitysohjelman.
Ensinnäkin kamreeritar saa selvittää koko kaupungille avoimesti Uudenkaupungin taloudellisen tilanteen myös mahdollisesti laukeavien Kuntarahoituksessa olevien miljoonien eurojen vastuiden osalta. Niin ikään kaikille on avattava sote-uudistuksen vaikutukset ja Suomen valtion nykyinen taloudellinen tila ja sen ennusteet lähivuosille - siis Neuvostoliitosta tuttu viisvuotisennuste ja -suunnitelma. Näin kaikki voivat nähdä kehityksen realistiset mahdollisuudet ja luoda siltä pohjalta selkeät tavoitteet.
Tällä sapluunalla väistetään Uudenkaupungin kohellustyylinen asioiden hoito. Tästä hyvänä esimerkkinä on liikuntahalli. Kukaan ei tiennyt viisi vuotta sitten tilannetta eikä tiedä nyt, mikä tilanne on hallin suhteen viiden vuoden kuluttua. Meillä on vallalla äärimmäisen impulsiivinen valmistelu: Yht´äkkiä päättäjille tuodaan eteen joku Tontonmäki, Novidan osto miljoonilla, Pask´lahden rakentaminen jne.. Kun tällaisia miljoonatempauksia putkahtelee esiin vähintään kerran vuodessa, ei päätöksenteossa voi olla mitään suunnitelmallisuutta tai tolkkua.
Jos olisimme vuonna 2009 tehneet selkeän viisvuotissuunnitelman kaupungin kehittämiseksi ja noudattaneet sitä, olisi meillä nyt uusi monitoimihalli, täysimittainen tekonurmi, remontoitu uimahalli sekä alhaisemmat verot ja taksat sekä enemmän asukkaita. Selkeät, realistiset suunnitelmat ja niistä kiinnipitäminen mahdollistavat kaupungin kehittämisen ilman ikäviä taloudellisia yllätyksiä. Nykypoukkoilulla vain kasvatamme massiivista kiinteistöjen korjausvelkaa, joka syö päivä päivältä enemmän ja enemmän kehitysmahdollisuuksiamme.
Kun Uudenkaupungin realistiset kehitysmahdollisuudet on kartoitettu, perustamme kaupunkiin kehitysryhmän. Tämä tietenkin sillä edellytyksellä, että Uudellakaupungilla on taloudelliset edellytykset kehittyä. Kehitysryhmään valittavilla ihmisillä on oltava tietoa, intoa, vastaanottokykyä, luovuutta eikä joukossa saa olla yhtään itsekästä jarrua, aina vastaan peruspessimistiä, joka jo ikävällä olemuksellaan ja härkäpäisyydellään sabotoi muiden ryhmäläisten työn.
Meillä politiikasta on seuloontunut lukuisia luovia ja yhteistykykyisiä tyyppejä, joita olen nähnyt esittämässä tai kannattamassa vaihtoehtoja. Voinkin miltei mennä valalle siitä, että kaupungin kehittämisen kannalta parhaat kaupunkilaiset eivät ole luottamustehtävisä: Jarno Nikula, Sanna Loven, Mikko Siivonen, Markku Varjo, Jarmo Segerroos. Heidän lisääksi lisäisin ryhmään Harri Lehtosen, Sonja Stenmannin ja Esa Kerkolan. Valtuustosta valitsisin kehitysryhmään Sami Virtasen ja kaksi Järvistä ja virkahenkilöistä kamrerittaren pitämään kehityksen talouspuitteet realistisina ja teknisenjohtajan tuomaan alansa osaamista.
Luonnollisesti kaupungissa on muitakin ihmisiä, joilla tietoa, visioita , kyky kuunnella muita ja saada suunsa auki, mutta tuossa on tyyppikavalkaadi, joka varmasti sitoutuisi asiaansa. Ryhmän vetäjäksi pistäisin valtion tuet, alueen olot, seurat ja puuhaihmiset tuntevan Tuija Suomisen.
Edelleen Valkonen maalaat ukikuvaa niin suurella pensselillä ilman värejä että oksat pois. Mitään valmista kuvaa ei synny. Puhetta ja tekstiä sekaisin kun aikansa laittaa sekaisin niin niihin alkaa uskoa itsekin.
VastaaPoistaKiitos kommentista ja vierailusta! Ei pensseli ole koskaan väärä, vika on aina maalaajassa! Eikä nyt ole kyse uskosta!
VastaaPoistaanonyymi 19.45
VastaaPoistaota itse pensseli käteen ja maalaa jotain. on helpoa arvostella muita, kun itseltä ei synny mitään.
Harvinaisen maanläheinen juttu Javalta. En löydä edes piiloviestejä.
VastaaPoistaPERKele sentään, J. Valkonen!
VastaaPoistaHieman tosin kovaa Ukis-faktaa eli
listataan asioita seuraavasti:
Uudesssakaupungissa on kymmenittäin vapaita omakotitontteja jos haluaa rakentaa Ukiin -sen- omakotitalon. Miksei rakenneta? Siis ne? Siihen löytynee suurin syy maan / Euroopan / maailman taloudesta ja omakotitalorakentamisen kenties pysyvästä hiipumisesta valtakunnan tasolla.
Kaupungissa on jatkuvasti -koko ajan- toista sataa asuntoa myytävänä. Miksei niitä osteta tai asunnot kierrä -vaihda omistajia- paremmin?
Kaupungin vuokra-asuntoja on nyt vapaina tai vapautumumassa tusinan verran
( http://uusikaupunki.fi/template_1.asp?id=1687 )
Tässä taustaa siihen, että asumisen puitteet ollevat Ukissa kunnossa. Ja, asumisen lainanhoitokulut ovat Ukissa matalalla tasolla. Meillä ei taida olla enää edes pulaa vuokra-asunnoista jos on koskaan ollutkaan. Niitähän on Ukin omistuksessa lähes Suomen ennätysmäärä, yli 830!
Joten mikä meiltä puuttuu? Ai se liikuntahalli vai? No mutta, meillähän on kolme isoa liikuntahallia kahdella yläasteella ja Pohitullissa. Kaikissa kaupungin omistamissa kouluissa on urheiluhalli edelleen! Plus Novidan osaomisteinen halli. Plus yksityinen ent. tenniskeskus.
On uimahalli, jäähalli, golfkenttä (yksityinen), kuntoputki (yksityinen), urheilukenttä ja lukuisia eri pururatoja.
Siis mikä meiltä puuttuu- täällä pussin perällä?
Muistetaan vielä, että se meri on edelleen ihan rannas.
Iso Ukin ongelma on kaupunkirakenteen hajoaminen -näin väitän. Kiitos monien jo tehtyjen kuntaliitosten. Liian paljon
liian laajalla alueella kaupungin ylläpidettävää -on se sitten infraa maassa tai seiniä.
Koska se laaja kiinteistöselvitys -palvelurakenneselvitys- valmistuu? Liian kauan kestää. Jumalauta!
Mutta, jos Ukiin tehtäsi velaksi uusi ajanmukainen urheiluhalli -se monitoimihalli, niin sehän olisi vain poliittinen päätös ja piste. 5 miljoona velkaa ja piste. Vai menikö tämä 5 miljoonaa jonnekin jo- tehtaisiin, halleihin, hankkeisiin, yhtiöihin. Takaisinmaksuajalla 50-70 vuotta jos edes riittää.
Hetkinen.
Siis takaisin. Miten hoidetaan Suomen ennätystahdilla kasvava joukko vanhuksiamme.
Joten realistinen ajattelu takaisin vai tehdäänkö lisää velkaa taas uusiin halleihin? Jos tehdään, niin hoidetaan myös ajanmukaiset tilat ukilaisille ikääntyville asukkaille. Se, jos jotain maksaa. Nämä ihmiset eivät asu vastaanottokeskuksissa tai vastaavissa.
Sopii pohtia. Jos tässä oli kirjoitusvirheitä, koitakaa ketää. 10 min "tupakkitauko" loppui nyt.
Ajan puutteen vuoksi en kirjoita tähän nimeäni, koska se taitaa selvitä muutenkin ;)
Olipa anonyymiltä (kuka sitten lieneekään) hyvä kirjoitus. Yhdyn siihen täysin. Liikuntapaikkoja ja -mahdollisuuksia on jo vaikka kuinka. Olisi vaan niitä liikkujia. Mutta kaupunkimme vanhusten oloja pitäisi todellakin parantaa. Ihan kauhulla luin sosiaalilautakunnan esityslistan liitteenä olevaa listaa kotihoidon palvelumaksujen korottamisesta. En kyllä halua joutua kaupungin tai muunkaan vanhustenhuollon varaan. Vaikka eläkkeeni onkin keskiverto, kun siitä maksaa vuokran sekä kotipalvelun maksut, turvapuhelimet ja käynnit ym., en tiedä mitä enää pystyy syömään. Äkkiä nyt pitäisi päättäjien osata asettua vanhusten asemaan ja tehdä jotain muutakin kuin maksujen korotuksia vanhusten elinmahdollisuuksien turvaamiseksi.
PoistaNäinhän se on. Ellei sitä poliittista tahtoa ole niin asiat jumittuu. Jonkun täytyy tehdä aloite. Mutta mitä Uudessakaupungissa todella tarvitaan muuta kuin paremmat kulkuyhteydet.
VastaaPoistaHyvä tänne on kulkea vai tarviiko joku lentokenttää
VastaaPoistaJos liikut omalla autolla niin toki on hyvä kulkea. Mutta julkiset kulkuneuvot eivät sinua riittävästi palvele mikäli omaa autoa e ole. Bussivuorot ovat niin vajavaiset päivisin.
PoistaBisnestä se on bussiliikennekin eli matkustajia pitää olla riittävästi, jotta vuoroja kannattaa ajaa. Nykyisin bussikuski kuskailee useasti pelkkiä penkkejä, joten mitään realistista tarvetta vuorojen lisäämiseen ei ole. Harmillista, mutta näin se vaan on pienten paikkakuntien kohdalla.
PoistaIhmeellistä vähtäämistä pidetään urheilupaikkojen osalta. Kuten anonyymi 22.48 luetteli, niin kaupungista löytyy aivan riittävästi puitteita monien lajien harrastamiseen. Pidetään nyt vaan nykyisetkin puitteet edes joten kuten käyttökunnossa. Mikäli joku lajin harrastaja haluaa edetä lajissaan korkeammalla tasolla ja puitteet eivät hänelle riitä, niin sitten vaan yksikertaisesti pitää siirtyä harrastamaan toisaalle. Kyllä kaupungistamme löytyy riittävästi tärkeämpiäkin kohteita, joihin suunnata niukat ja rajoitetut resurssit.
VastaaPoistaKiitos käynneistä ja hyvistä kommenteista! Sotepuolen hoitaa tulevaisuudessa valtio, joten se siitä. Jäljelle jäävällä päätövallalla pidämme huolta lähinnnä siitä hoitaako valtio sotepuolta täällä vai muualla, tämän taas ratkaisee asukasmäärä. Asukasmäärän taas ratkaisee kaupungin viihtyvyys, turvallisuus ja niin yksityiset kuin julkiset palvelut.
VastaaPoistaMailma muuttuu ja ihmisten käyttäytyminen siinä sivussa. Meidän infra on pitkälti suunniteltu ja tehty 1970-luvulla. Tämän päivän vaatimustaso on aivan toista, kaikki liikuntapaikkamme eivät täytä edes lajiliittojen vaatimuksia. Kuka haluaa lapsensa elävän ja käyvän koulua 1970-luvun tasolla? Otetaanpa vertaukseksi 1970-luvun Ford Escort ja uusi Ford Focus, kumman lapsiperhe valitsee vuonna 2015? Ei liene epäilystäkään kumman! Lapset ja heidän saamat puitteet ratkaisevat asuinpaikan nykyään, kuten tilastot Uudenkaupungin osalta ikävästi osoittavat. Ihmiset eivät muuta paikkakuntaan, joissa lapselle tarjotaan nykyistä kotipaikkaa huonommat puitteet tulevalle elämälle.
Liikuntapaikat ovat vain yksi esimerkki kaupungin kehittämisestä ja sen tekemisestä muuttovoittoiseksi. Paljon muutakin tarvitaan. Jos mitään ei tehdä, on Uusikaunki jo lähitulevaisuudessa vain hautausmaan odotushuone. Tarvitsemme innovatiivistä ja yhteistyökykyistä kehitysryhmää, muuten saamme pian pohtia sitä, kuka peittää viimeisen uusikaupunkilaisen haudan.
Uudenkaupungin väkiluku olisi paljon nykyistä pienempi, mikäli täkäläisillä ei olisi rahat kiinni asunnoissa. Itsekin olin tosi lähellä talokauppoja. Luonnosta pitävä lapsiperhe kävi jo neljästi katsomassa taloa sekä tonttia ja suunnitteli kaiken näköistä, mutta sitten jyrähti: TUOHON TULEE JÄTTITUULIMYLLYJÄ. Nyt perhe asuu Mynämäellä, joten kiitos tuulimyllyvalmistelijalle, sen vuoksi minä moni muu asuu yhä täällä. Ainakin minä koen olevani vankina Uudessakaupungissa!
Julkinen liikenne on utopiaa niin kauan kuin ihmiset joutuvat hoitamaan jopa ostoksensa yksityisautoilla. Harva lähtee Myllystä tms. hakemaan bussilla esim. joululahjoja. Ehkäpä jo muutamassa vuodessa nettikauppa vapautta monet uusikaupunkilaiset yksityisauton tarpeesta ja silloin syntynee markkinarako julkiselleliikenteele.
Pariisin ilmastosopimuksen tuulet alkaa kohta puhaltaa Ugissa.
VastaaPoistaUgissa valmistettujen Thinkien myynti räjähtää kasvuun. Niitä Koski vieressä poseeraten kauppasi.
VastaaPoista