sunnuntai 2. helmikuuta 2014

VALIOKUNNAN OPETUKSEEN ON TARTUTTAVA!

Vastuuvapautta pohtivan valiokunnan perustaminen oli oloissamme historiallinen teko. Vaikka valtuustossa vastuuvapauden kyseenalaistamisinto katosi kuin tuhnu Turkmenistaniin, niin koko prosessia voidaan pitää lähtöaskeleena kohti vastuullista yhteisten asioiden hoitamista. On ainoastaan siitä kyse tartummeko valiokunnan lausunnon tärkeimpään kohtaan vai annammeko kaiken jatkua kuten aikaisemmin.

Edellinen tarkastuslautakunta nosti kaupungin talousongelmia ja niitä synnyttäneitä ongelmakohtuja esiin. Valmistelun alaisille, odottaville ongelmille ei tehty aborttia, vaan niiden annettiin syntyä ja kasvaa. Tätä ongelmien kasvua jopa vauhditettiin palkankorotuksin ja kannustinlisin. Entinen tarkastuslautakunta sai valtuutetuilta ja etenkin hallituksenjäseniltä osakseen halveksivaa naurua ja julkiselta sanalta tylyn tuomion katkeruuden ja koston levittäjänä. Kuinka luottamushenkilöt suhtautuvat nyt valiokunnan huomioon?

Juuri nyt eli ihan justiinsa nyt valtuutettujen on ryhdyttävä omakohtaiseen pohdintaan valiokunnan leipoman pullan suhteen. Eihän tuossa pullassa paljoa rusinoita ole, mutta löytyy sieltä yksi sitäkin suurempi rusina: VALVONTA PETTI! Valvonnan pettämiseen tulee puutua, kun ensin pohditaan sen taustoja. Miksi valvontamme petti? - Yksinkertainen vastaus on kolmijakoinen: 1. Hallintosääntömme ja kaupunkiorganisaation toimintakaavio ei toiminut valvonnan suhteen. 2. Valvojiksi pääsivät väärät henkilöt, omien töppäysten salaajat. 3. Jopa aivan selkeältä näyttäneet tulevat epäonnistumiset korvattiin uskolla ja tiedosta, osaamisesta tai faktoista ei välitetty yhtään mitään: tätä voidaan kutsua poliittiseksi velttoudeksi.

Ensimmäinen asia mikä valiokunnan toteaman: VALVONTA PETTI suhteen pitää tehdä, on estää vallan valuminen edelleen virkahenkilöstön johto- ja valmisteluportaalle. Meidän pitäisi palata hallintosäännön ja päätäntätoiminnan suhteen samoihin kuvioihin, jotka 2009 aloittaneella valtuustolla oli käytettävissä. Nyt otettu askel taakse päin, on iso loikka eteenpäin. Lautakunnat on palautettava entiselleen.

Lukuisat toimivat lautakunnat, joihin on valittu asioista kiinnostuneet ja niihin aktiivisesti perehtyvät jäsenet, ovat tärkeitä nimenomaan valvonnan kannalta. Toimivan lautakunnan aktiiviset jäsenet ovat myös avainasemassa tiedonkulun suhteen. He voivat välittää valmistelusta sitä tietoa, minkä selvittämiseen hallituksenjäsenten kohtuulliset aikavarat eivät voi riittää.

Jos kaupunkimme suurinta rahamäärää käyttävä lautakunta ei pysy koskaan budjetissa eli syyllistyy jatkuvaan alibudjetointiin, on siellä tehtävä henkilövaihdoksia. Mitä teemme lautakunnalla tai sen jäsenillä, jotka eivät hallitse toimisektoriaan ja vielä vähemmän pystyvät johtamaan toimisektoriaan? Tällainen lautakunta on täysin turha, se sotkee toiminnallaan kaupungintalouden ja vie muiltakin luottamushenkilöiltä viimeisenkin uskottavuuden. Kaupungin tässä taloudellisessa tilanteessa vaaditaan luottamushenkilöiltä, työtä, perehtymistä ja kovuutta olla kaupunkilaisten takuuhenkilöinä.

Puolueiden on oman etunsa sijaan kyettävä ajamaan kaupunkilaisten etua. Kaupunkilaisten edun nimissä luottamuspaikat täytyy uskaltaa täyttää toisen puolueen jäsenillä, jos siellä on omia vaihtoehtoja parempia tarjokkaita tarjolla. Nyt luottamuspaikat ovat lähinnä puolueen sisäisiä palkintoja ja kauppatavaraa, joiden jaossa pätevyys tehtävän hoitoon jää sivuseikaksi. Mikäli luottamuspaikkojen täytössä toimitaan jatkossakin kuten täällä on tehty vuosia, luottamushenkilöiden uskottavuusvaje säilyy. Sen seurauksena on täysin turha edes yrittää saada ryhtiä tai laatua virkahenkilöiden tekemään valmisteluun ja valmistelun toteutukseen.

Valiokunnan korostama valvonta on virkahenkilöidemme suhteen kaikkein tärkein asia ja sitä sopisi käyttää vaikkapa kaupunginjohtajan päätöksessä nimittää, omin nokkineen, arkkitehti teknisen puolen johtajaksi. Onko kyseinen nimitys perusteltu vai vain överiä jatkoa entiselle palkankorotus/kannustinlisäpolitiikalle? Puhuvatko näytöt nimityksen puolesta vai olisiko ratkaisun oltava täysin päinvastainen? Onko meidän virkahenkilöstöjohtomme laadultaan peräti varsin onnetonta? Minkälaisia säästö/kehitysesityksiä on virkahenkilöjohdoltamme tullut menneenä vuotena? Mikä on kaupunkimme tilanne kuluvan vuoden lopussa ja 2015, 2017? Onko meillä toimivaa johtajuutta virkahenkilö/päättäjätasolla? Kun saamme näihin kysymyksiin edes jonkinlaisia realistisia vastauksia, silloin ennakkovalvontamme toimii edes jotenkin!

21 kommenttia:

  1. Turkulaisilla ainakin oli hauskaa kun kuulivat kuinka tarkkaan lautakuntia valvottiin kaudella 2008-2012. Tehtävää toeteutti edellinen kaupunginjohtaja, joka marssi kutsumatta ja kutsuttunakin kokouksiin. Ei onnistuisi isommissa kylissä

    VastaaPoista
  2. Hallintosäännön nojalla kj:lla on osallistumisoikeus kokouksiin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ei kai sitä tässä epäillä, mutta motiiveja.

      Poista
  3. Viimeinen kappale tarkistelussa ja nimitys tekniseksi johtajaksi- sellaista nimitystä ei ole voitu tehdä vai onko joku virka ollut pakkasessa?

    VastaaPoista
  4. kaunainen vai Kauniainen ?3. helmikuuta 2014 klo 10.24

    Ei U:gissa ollut viime vaalikaudella sellaisia poliitikkoja, jotka olisivat yhdessä rintamassa kyseenalaistaneet kaupunginjohtajan toimissa yhtään mitään. Ydinryhmä ja Kj tekivät mitä lystäsivät, osakeyhtiöitä syntyi, lautakunnan päätöksiä muutettiin manipuloimalla, missio oli yhtä kuin elinkeiniopolitiikka.
    Soraäänet tukahdutettiin alkuunsa. Heistä tehtiin hulluja, kehityksen jarruja.
    Ensimmäinen mielenkiintoinen ulkoinen ilmiö oli nyt tämä Järvisen toimikunta ja sen toiminta. Luulenpa, että he tiedottivatkin raportinsa ihan itsenäisesti julkisuuteen. Ennen tiedotus oli tiukasti kaupunginjohtajan käsissä, hän jopa halusi hallintosäätöön siitä vielä ehdottomamman version : Vain hän tiedottaisi. Kh:n puheenjohtaja piti saada ulkopuolelle.
    Kun näitä johtamismetodeja tarkastelee jälkeenpäin, ei tulokset niin järisyttäviä ole. Joku halliyrittäjä paikkakunnalle on saatu, Soijatehtaaseen oli nykyiselläkin KJ:lla sormensa pelissä eikä sen työllistävä vaikutus ollut ratkaiseva. Muut Isot työnantajat toimivat suhdanteittensa mukaan.
    Saldo: kaupungin väkiluku on ollut koko ajan laskeva, työttömien määrä on ollut koko ajan huomattava, nyt sekin pahenee.
    Miksei paikallislehti koskaan kirjoita konkretiaa paikkakunnan tilasta ?
    En tiedä, kirjoittaako Länsi-Suomi tai muut, mutta Raumalla ainakin aluksi kiiteltiin ja kumnarreltiin. Minusta maa- ja kiintestökaupat eivät ole VIELÄ kiitoksen väärti. Tässä vaiheessa vasta tyhjennettiin kaupungin kassa. Onhan siinä tekemisen meininki.

    Voi olla, että uusi kaupunginjohtaja onnistuu saamaan yrityksiä paikkakunnalle. Voi olla, että kaupunki lähtee nousuun STX:n ja sellutehtaan suoneniskujen jälkeen. Mutta Uudessakaupungissa ei niin käynyt, kaikkea ei ole vielä nähty.

    VastaaPoista
  5. "Kaupunkilaisten edun nimissä luottamuspaikat täytyy uskaltaa täyttää toisen puolueen jäsenillä, jos siellä on omia vaihtoehtoja parempia tarjokkaita tarjolla. Nyt luottamuspaikat ovat lähinnä puolueen sisäisiä palkintoja ja kauppatavaraa, joiden jaossa pätevyys tehtävän hoitoon jää sivuseikaksi. Mikäli luottamuspaikkojen täytössä toimitaan jatkossakin kuten täällä on tehty vuosia, luottamushenkilöiden uskottavuusvaje säilyy. Sen seurauksena on täysin turha edes yrittää saada ryhtiä tai laatua virkahenkilöiden tekemään valmisteluun ja valmistelun toteutukseen.
    "
    Puoleetko luopuisi vaaleilla voittamistaan suhteelisista paikostaan? Utopiaa.
    Niin kauan kuin näin toimitaan, luottamushenkilöiden uskottavuusvaje säilyy? Fakta.

    VastaaPoista
  6. Klo 12.11 on täysin oikeassa. On puolueen sisäinen asia asettaa luottamustoimiin mahdollisimman pätevää väkeä. Käytännössä se tarkoittaa yleensä pitkäaikaisia puolueaktiiveja, joiden omassa hallinnassa ja harkinnassa on tehtävään soveltuva pätevyys. Usein paikat täyttyvät maallikoista...
    Muunlaista järjestelmää Suomessa ei ole, ei ainakaan kunnalliselämässä.
    "kaunainen vai Kauniainen on jäljillä. Onkin aika kuvaavaa, että edellinen kausi päättyi suureen epäilyyn siitä voidaanko tili- ja vastuuvapaus myöntää. Käytännössähän tilanne oli sellainen, että sitä ei olisi tarvinnut myöntää.
    Ja sama tonttu-ukkoporukka on edelleen vallan kahvassa. Uusikaupunkilaiset haluavat näin olevan. Itse mietin asuinpaikkaa muualta, mutta en suuntaa pohjoiseen.

    VastaaPoista
  7. Nopea nousu ykkösriviin
    http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014020318003304_uu.shtml

    VastaaPoista
  8. Ihmettelijä!

    Mistähän kaupunginputjettikirjasta löytyisi näiden jäähallien lamppujen vaihto jos säästöä syntyy vain 5000€/v ja vaihtokulut 500 000€ +Laineen konsulttipalkkiot .

    VastaaPoista
  9. Kiitos käynneistä ja hyvistä kommenteista! Useimmiten entisen kaupunginjohtajan osallistuminen oli jo juristitaustan vuoksi perusteltua. Tämän vuoksi hän itsekin pyysin erääseen kinkkiseksi ennustettuun lautakunnankokoukseen. Yleensä mitään ongelmia ei ollut, mutta kun niitä oli, ne pahimmillaan aiheuttivat lautakunnan enemmistön ulosmarssin.

    Esitin liikuntalautakunnan kokouksessa led-valojen asentamista jäähalliin jo 2009. Tuolloin paikalla ollut rakennusmestari ei noteerannut koko ajatusta. En ymmärrä miten joku lampun vaihto voi liittyä johonkin naurettavaan hankkeeseen, josta ei ole ollut mitään muuta hyötyä kuin se, että yksi hemmo pääsi ministerin matkassa Afrikkaan. Kai jokainen vaihtaa lamppuja parempiin ja energiatehokkaampiin ihan omin nokkineen kotonakin, ei siinä mitään konsultteja tarvita. Saman luulisi olevan ratkaisun kaupungissakin, jossa sentään on alan ammattilaisia töissä toisin kuin kotona.

    VastaaPoista
  10. Ugin Sanomista löytyy lamppujen vaihto launtain lehdestä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Täällä vähän numeroita aiheeseen liittyen:

      https://wwwp5.ymparisto.fi/hinku/Kohteet/Tiedot.aspx?Id=250

      Varavaltuutetulta on ilmeisesti jäänyt huomaamatta, että hiilidioksidipäästöjä yritetään rajoittaa/vähentää muuallakin kuin Uudessakaupungissa?

      Poista
  11. Voi voi. Lampppujen vaihto vaikka po. jäähalliin ei nyt ole ihan noin suoraa laskentaa kuin yo. linkissä annettiin ymmärtää. Mutta tässä vähän tasapainotusta
    http://fi.wikipedia.org/wiki/Energia_Kiinassa

    VastaaPoista
  12. Siitän parassäästo olisi tullut hinkuhankeeseen,kun koko ryjähallin olisi taputellut maantasalle.

    VastaaPoista
  13. On perinkummallista, että konsultille maksetaan iteselvyyksien sanomisesta.

    VastaaPoista
  14. Kiitos vierailuista ja kommentin jätöstä! Taitaa meillä suurin päästöjen vähennyksen syy löytyä kadonneista työpaikoista ja väestökadosta. Parasta jäähallin lamppujen vaihdossa oli se, että kerrankin työ tehtiin paikkakuntalaisia työllistävän paikallisen yrityksen toimesta. Enkä ymmärrä miksi kaikkeen tarvitaan aina joku hanke ja konsultteja. Luulisi hölmömmänkin hoksaavan ilman konsulttia ja hanketta, että wähempi wattinen lamppu kulutta wähempi sähöö! Myös muutakin kuin Aku Ankkaa lukemalla saa pakostakin tietoonsa led-lamppujen paremman keston. Jos meidän virka-asiantuntijat eivät tiedä lampuistakaan tuon taivaallista, lienee parempi vapauttaa heidät tuusta . siis vastuusta!

    VastaaPoista
  15. "Jos meidän virka-asiantuntijat eivät tiedä lampuistakaan tuon taivaallista, lienee parempi vapauttaa heidät tuusta . siis vastuusta!"

    Jos oman osaamisensa puutteita ulkoistaa on töissä väärässä paikassa. Kyllä virkamiehellä pitää olla ammattitaitoa ettei kaikkea tarvitse kysyä konsulteilta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kaupungin palveluksessa ei ole sähköinsinöörejä. Tämä ei ole puolustus sille että konsultteja käytetään.

      Poista
  16. Kiitos käynneistänne ja kommenteistanne! Jos joku tavallinen meikäläinen tietää katuvaloista enemmän kuin kaupungin miljoonainvestointeja valmistelevat tyypit, silloin koko päätöksenteolta on pohja pois jo valmistelun laadun osalta!

    VastaaPoista

Tuhraappa tähän aikasi kuluksi jotain! Kiitos!