Hallinnon ollessa huonoa, täytyy hallintosäätöä muuttaa. Nyt joku saattaa kysäistä: millä mittarilla voimme päätellä hallinnon laadun? Jos kaupungin elinkeinoelämä tarjoaa mahtimahdollisuuden kaupungin kasvulle, verotulojen lisäykselle eli sen nykyisten plus uusien asukkaiden palveluiden parantamiselle sekä elämisen puitteiden parantamiselle, mutta kaupunkiorganisaatio ei saa tästä kiinni, vaan päin vastoin kaupunki velkaantuu ja pysyy muuttotappioisena, silloin hallinnon laadussa riittää mätäpaiseita puhkaistavaksi und kasvaimia karsittavaksi.
Meillä hallintosääntöuudistusta on siirretty ja siirretty organisaatiojohdon taholta vuoden. Tämä on tapahtunut vaikka kaksi hallituksen jäsentä on toistuvasti pyrkinyt hoputtamaan po. valmistelua. Kammottavinta lienee se, että päättäjien annettiin pitkään ymmärtää jonkinlaisen valmistelun etenevän kulisseissa. Murheellinen totuus rävähti esiin alkukesästä, kun virkakunnan kihot esittivät valtuustoryhmille: Tehkää te hallintosääntöehdotukset, niin rakennetaan koko kuvio siltä pohjalta. Hallintosäännön suhteen hukattiin kokonainen vuosi valmisteluaikaa.
Sote-uudistus astuu voimaan 1.1.2023, joten olemme ajautuneet tilanteeseen, jossa meidän on pakko muutamassa kuukaudessa siittää ja synnyttää uusi hallintosääntö. Kiireen vuoksi päättäjien täytyy keskittyä vain niihin asioihin, joiden täytyy valmistua vuodenvaihteeksi, kaikki muu tulee jättää tuonnemmaksi. Ensimmäiseksi on varmistettava, että kaupunki ei joudu esim. sopimusrikkomuksiin tms. eli uudistuksen tieltä täytyy purkaa kaikki mahdolliset padot. Jos luottamushenkilöt eivät viimeinkin ota tässä valmistelussa selkeää johtajuutta ja tee hallintosääntöön merkittäviä uudistuksia, me jatkamme nykytyylillä ja olemme nykyorganisaation vanki pitkälle tulevaisuuteen.
Päättäjät ovat 14 000 uusikaupunkilaisen luottamushenkilöitä, eivät virkahenkilöiden ja kaupunkilaisten parhaaksi heidän tulee tehdä päätöksiä. Jotta tämä onnistuisi luottamushenkilöiden tulee pitää käsissään kaikki päätöksenteon langat. Virkahenkilödiktatuuri ja sieltä kumpuavat idiotismin hullutukset täytyy hallintosäännön avulla teilata. Korostan vielä Uudenkaupungin menettäneen kaiken vetovoimansa asuinpaikkana ja jopa työnantajana. Tällaiseen jamaan kaupungin ajanut organisaatio ei yksinkertaisesti voi, ilman selkeitä muutoksia, jatkaa 1.1.2023.
Sen sijaan, että joku johtoryhmä tai muu kuppikunta alkaisi valmistelemaa ja varmistelemaan itselleen työpaikkaa täytyy esiin ottaa kaupunginhallituksen osaaminen. Siellä istuu juristeja, henkilöstöjohtajaa jne. eli osaamista, kokemusta plus tietämystä hallituksesta pulppuaa paljon enemmän kuin kaupungin nykytilaan ajaneella virkahenkilöjohdolla. Joku saattaisi epäillä, että hallintosäännön valmistelu ajettiin tietoisesti vallitsevaan kiiretilaan, jotta organisaation kihot voivat marraskuussa päättäjien eteen paperin ja sanoa: Ottakaa, ette voi muuta, koska kaiken täytyy olla kunnossa vuoden vaihteessa. Tästä johtuen totesin eilen po. virkamiesvalmistelusta etteivät pukit voi olla kaalimaan vartioina!
keskiviikko 7. syyskuuta 2022
HALITSEMATONTA HALLINTOSÄÄNNÖN VALMISTELUA
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Hei Java voit sinä ilmoittaa nimeltä kuka tai ketkä sanoivat että asia on vireillä ja sitten että tehkää itse. Heillä on virkasuoja mutta samalla velvollisuus, tämä koskee myös sitä että annetaan ymmärtää jokin asia, mikä ei pidä paikkansa. Virkatehtävien laiminlyönti ainakin moite, voi olla myös sitä että estää toimintojen toteutumisen, valmistelujen oletuksella. SOTE:sta johtuen pääpaino pitäisi olla kuntalaisten toimintakyvyn, toimintamahdollisuuksien sekä toimintahalun turvaamisessa ja kehittämisessä. Olen samaa mieltä että on epäammattimaista toimintaa.
VastaaPoistaPlus & und. Joopa joo. Onkin ollut liian hiljaista tämä asian valmistelu. Kun Ugin työntekijämäärästä siirtyy yli puolet sotealueelle niin sen pitää näkyä etenkin johtoryhmässä ja siihen kuuluvien virkakuvissa.
VastaaPoistaOrganisaatiolla on aina nimetty johtaja, joka alaistensa määrän suhteessa nauttii kohtalaista palkkaa. Ugin oma sotejohtaja jo valittiin sotealueelle. Entäs ne muut johtajat? Ei voi olla niin, ettei soten alkaminen näkyisi heidän palkkanauhassaan. Muistakaa tämä.
Ei siirry puolia 400, kun tilapäiset mukaan lukien on nyt noin tuhat.
VastaaPoistaEi olen merkitystä sillä, siirtyykö työntekijöistä 40 tai 45 %. Mutta isoin ja kallein sektori siirtyy.
VastaaPoistaKiitois käynneistä ja kommenteista! Minulle mönkii päähän väkisinkin sellainen mielikuva, että organisaatiomme johto yrittää vetkuttelulla turvata omaa asemaansa tilanteessa, jossa sen alaisista toiminnoista katoaa 60 prosenttia. Mielestäni muutoksen seurauksena tulee tarkistaa niin organisaation yläpään palkkoja kuin tarvittavan henkilöstön määrääkin. Kuntalain mukaan kunnanhallituksen päätehtävä on vastata kunnan taloudesta ja luottamushenkilön on toimittava kunnan ja sen asukkaiden parhaaksi. Onko kaupunkilaisten edun mukaista antaa oikeuden selvittää, noudattavatko meillä valmistelusta vastaava viranhaltija ja puheenjohtaja kuntalakia?
VastaaPoista