sunnuntai 1. lokakuuta 2023

Näin vastasin ristiruutuunjournalimiin

Kaupungin talouden kuntoon saattaminen tarvitsee merkittäviä manööverejä: Johto-organisaatiota on kevennettävä, valmistelijoiden osaamista tulee tarkastella, heidän tekojensa onnistumisia realistisesti pohtien, vastuuta on jaettava suoritustasolle, yhteistyötä naapurikuntien kanssa kasvatettava - esim. voiko meillä olla yhteinen henkilöstöpäällikkö Laitilan kanssa ja entä voivatko kaupunkien organisaatiot tukea toisiaan tarjoten säästöä ja laatua valmisteluun? 


Uudellakaupungilla oli Suomen parhaat kasvuedellytykset ja niistä ei saatu kiinni, päin vastoin kaupungin väkiluku kasvun sijaan romahti - onko meillä keskeiset virat henkilöintetty riittävällä osaamisella. Nyt on rehellisen ja avoimen tarkastelun paikka - kaupungin asukasluku laski alle 15 000, viimeinkin luottamushenkilöiden tulisi vaatia ja valita toimivia ratkaisuja ontuvien selitysten sijaan. Lain mukaan YT-neuvottelut täytyy aloittaa välittömästi, kun talousnäkymät niitä edellyttävät, joten olimme myöhässä ja muistutan, po. neuvottelujen aloittamista esitetyn jo paljon aiemmin ja useasti hallituksen pöydässä.

Turhista kiinteistöistä on yksinkertaisesti päästävä eroon - nykytyylinen omistamisen riemu on kaupunkilaisille äärettömän kallista. Ikävä kyllä mitään kaupungin taloutta pelastavia kultamunia ei taida kiinteistöistämme löytyvän, joten pitkälti ostajan markkinoilla mennään. Tärkeintä on kutistaa korjausvelkaa, jonka seuraava korjauspommi odottanee lahoavassa lankkurannassamme. Jos kasvaneeseen kiinteistömassaongelmaan olisi puututtu jo kaksikymmentä vuotta sitten, olisivat asiat rutkasti paremmalla tolalla. Ehkäpä jo vuosia sitten esittämäni, laajasti markkinoitu, kiinteistöjen ja tonttien myyntitapahtuma, jossa olisi mukana yksityinen tarjonta, lisäisi kiinnostusta kaupunkiamme kohtaan.

Strategiassa tavoitellaan kasvua, niin sen eteen tulisi tehdä myös jotain - kuten olen tuhannet kerrat esimerkein todennut, meillä on siihen mellevät edellytykset! Tuntuu tragikoomiselta, koska mitään konkreettista ei ole tehty Uudenkaupungin kasvun eteen. Meillä on ryteikköä, veneen säilytystä, kauppaa ja päiväkotia siellä, missä muissa kunnissa asuvat suurimmin kaupungin kassaa kartuttavat asukkaat - voisimmeko toimia kuten muualla? Kaupungin viihtyvyyttä on lisättävä ja etenkin sen markkinointi on nostettava edes välttävällä tasolle - ei ketään kaupungin ulkopuolella kiinnosta paikallisten linssiluteiden kuvissa virnuilu ja itseriittoinen esiin tunkeminen - miksei huomioida esim. Gordon Herbertiä? Kumpi on uskottavampaa kaupungin markkinointia: antaa se heidän, käsiin, ketkä kuittaavat Uudestakaupungista ison tilin, mutta eivät edes harkitse tänne muuttoa vai esitellä maailmalle maailman kuuluisa kaveri, jolle on tarjolla haluamansa paikka missä tahansa maailman kolkassa, mutta hän valitsee Uudenkaupungin - odotan edes askeettista järjen käyttöä Uudenkaupungin viestinnässä ja markkinoinnissa.

Winteri syntyi enemmän tai vähemmän yhteisellä päätöksellä ja fakta on sen valmistuminen, joten se on selkeä realiteetti jolle emme voi mitään. Koska Winteri herättää ja jakaa tunteista vieläkin, olisi varottava sen herättämän vastakkainasettelun kohottamista kaupunkia repiväksi taantumuksen voimaksi, joka tekee Winteristä viimeisen lankun, jolle Uusikaupunki marssitetaan reilun 400-vuotisen historian päätteeksi. Vaikka aikoinaan vastustin mainitun kokoista Winteriä, toivon siitä yhteistyöllä muodostuvan vetovoimatekijä, joka nostaa Uudenkaupungin positiiviseen lentoon!


Kiitos kyselystä ja kivaa sunnuntaita!

34 kommenttia:

  1. Lopputulos näkyy jo. Törmäyshän se on. Kuka kaupunkia oikein johtaa?

    VastaaPoista
  2. "Vaikka aikoinaan vastustin mainitun kokoista Winteriä, toivon siitä yhteistyöllä muodostuvan vetovoimatekijä, joka nostaa Uudenkaupungin positiiviseen lentoon!"
    Uskotko tähän aidosti ?

    Takuuvarma "vetovoimatekijä" olisi U:gissa yritysten maksama korkeampi palkka kuin muualla Suomessa vastaavasta työstä ja työpaikkoja olisi useita satoja ja eri tasoisia. Tämä on kerran koettu toimivaksi 70-luvulla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos hyvistä kommenteista ja vierailuista. Kaupungin saaminen positiiviselle uralle vaatii uskon sijaan työtä ja yritystä. Meillä on joitakin yrityksiä, joissa tyntekijät viihtyvät ja tienaavat kohtuullisesti, joissakin näistä on jopa pulaa työntekijöistä. Ikävää, että niitä ei käytetä kaupunkia mainostettaessa.

      Poista
    2. Ei kaupungin tarvitse mainostaa yritysten mahdollisuuksia. Yritykset huolehtivat omista tarpeistaan. Työmarkkinatorilla on melko "köyhä" tarjonta. Eri paikoissa muutama paikka avoinna. Ei näistä muutamista ole "vetovoimatekijöiksi".

      Poista
  3. Kannattaa hieman tutkia tarkemmin näitä kaupungin suurimpia työllistäjiä. Tavallisen duunarin palkat eivät ole niissä yhdessäkään liiemmin tes-palkkojen yläpuolella.

    VastaaPoista
  4. Johto-organisaation keventämisestä ja valmistelijoiden tarkastelusta olen täysin samaa mieltä. Kaikkia älyttömiä ideoita EI tarvitse ottaa edes käsittelyyn. Lisäksi meillä valitettavasti on asukkaita härskisti manipuloiva paikallismedia. Lauantaina se julkaisi mielipidekyselynsä tulokset otsikoiden "katukuopat ja Rauhanpuisto remppaan", vaikka jutusta käy ilmi, että 21% vastaajista oli sitä mieltä, että Rauhanpuistoa on korjattava (HUOM! 79% oli sitä mieltä, ettei tarvitse) ja kuitenkin 19% oli sitä mieltä, ettei siihen saa koskea. Melkolailla vääristelty otsikointi, joka antaa kuntalaisten mielipiteistä täysin vääränlaisen kuvan. Ihmetyttää, että paikallislehti hehkuttaa aina näitä arkkitehdin ideoita, oli niissä sitten järkeä tai ei - useimmiten ei.

    VastaaPoista
  5. Kiitos käynneistänne ja kommenttiosioon kirjoittamisesta. Markkinoinnilla tarkoitan sitä, että kerromme omista yrityksistämme ja puitteista, joita kaupunki tarjoaa niin uusille asukkaille kuin yrittäjille. Mitä talouteen tulee, meillä eletään tarkan euron ja on tunnustettava, että meillä ei ole enää varaa virheinvestointeihin.

    VastaaPoista
  6. Se on silleen, että kaupunkisuunnittelu on kaiken järjettömyyden alku ja juuri, esimerkiksi A-Sairaala/Terveyskeskus ja siihen liittyvät Virolaisten omistamat rakennukset, pihoineen ja paikoitustiloineen, sinne on uponnut miljoonia paljon, Alisenkadun pilaaminen, Kaupunginlahden kaunistus ja Sorvakonniemi uimapaikkoineen, Mältikallion kerrostalohanke pyöräteineen, Esko-Holvin kiinteistön osto ym.ym. Kaikissa kaupunkisuunnittelu mukana ja lissä on ideapankista tulossa, uskokaa pois. Kaupunkisuunnittelu, kuin myös koko Kaupungin johtajaryhmä, niitä on paljon, olisi syytä laittaa yt neuvotteluissa poistolistan kärkeen ja sieltä sitten alaspäin ja vasta viimeiseksi ns. suoritusporras.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo ei onnistu ennen kuin vaihdetaan kaupunginhallituksen enemmistö. Se jatkoi samaa tuhlausta kuin edeltäjänsä.

      Poista
    2. Ehdottomasti vaihdettava koko kaupunginhallitus ! Siinä ei ole yksikään jäsen toista parempi. Eikä tarvitse selitellä jälkikäteen valintoja (hyväveli, puolue, tms.)

      Poista
  7. Talousjohtajan mukaan kolmen miljoonan säästöjä on hankala löytää. Nyt ei ole kyse siitä onko se helppoa vai hankalaa vaan säästöt on löydyttävä ! Vähän "tiheämpi kampa" vaan käyttöön niin kyllä säästöjä löytyy.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Luuletko organisaatiojohdon esittävän tehtävien vähennystä organisaatijohtoon? Näin ei käy koskaan. Hallitus on täysin kelvoton, palkkasi joukostaan päättäjän kaupunginvirkaan ja energiasyöppöön taloon, joka pitäisi ensimmäisenä hävittää.

      Poista
  8. Kuka sahaisi omaa oksaansa, jonka päällä istuu korkealla puussa? Ei yksikään. Poliitikot joutuvat äänestämään asiasta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jos vaikka käyttömenoista vähennetään kolme miljoonaa euroa, vaikka "juustöhöyläperiaatteella" niin virkakoneisto hoitaa asian tavalla tai toisella. Nyt ei äänestyksillä saada aikaan säästöjä vaan tekemällä ne säästöt ! Kriisikuntastatus on kaikkein huonoin vaihtoehto veto-/pitovoimatekijänä mutta siihen suuntaan mennään nyt lujaa ellei valtuusto päätä kolmen miljoonan euron säästöistä. Nyt tarvitaan säästöistä valtuuston yksimielinen päätös kuten Wintteristä päätettäessä.

      Poista
  9. Saanen epäillä, että valtuustolta tulee yksimielistä päätöstä tarvittavista säästöistä. Saahan sitä toki unelmoida.

    VastaaPoista
  10. Ei tule. Todisteena tänään Ukin sanomien julkaisema torsogallup.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Miten lehti kehtaa julkaista naurettavan gallupin? Tämä ei ole huippujournalismia, ei edes lähellä neuvostotasoa. Uiton jakkara heiluu?

      Poista
    2. Vai journalismia - buaah!

      Poista
  11. Mitä ihmeellistä siinä, näitähän kyselyitä on aina ollut joka lehdissä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Missä muissa lehdissä. Mistä tiedät mitä vastauksista jätettiin pois ja kuinka kauan kukin sai aikaa vastata kysymyksiin ja kuka kysymykset laati?

      Poista
  12. Tasan tarkkaan ainoa vaihtoehto U:gille on saada 3 M€ pysyvät säästöt. Ukarin kyselyssä muulle ajatukselle vastanneet voinevat aloittaa "poliittisen uransa päättymisen surutyön" jo nyt. Nyt ei tarvita "säätämistä" vaan säästöt valtuuston päätöksellä.

    VastaaPoista
  13. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  14. Onko kaupunkisuunnittelu arkkitehteineen, hyvinvointipalvelut johtajineen ja elinkeinojohtajan palvelut lakisääteisiä palveluita? Jos eivät ole, niin ne karsitaan viimeistään kriisikuntavaiheessa. Tämän kokoisessa ei tarvita noin isoa organisaatiota edellä mainittuihin hommiin. Hoitihan K. Koskikin elinkeinojohtajan työt omien töiden ohella.

    VastaaPoista
  15. Plarista
    Henkilöstön vähennystarve jopa 50 ja Cruselli mukaan toimitilaselvitykseen – Kaupunginhallitukselle uusi esitys talouden sopeuttamisesta
    https://www.uudenkaupunginsanomat.fi/2023/10/henkiloston-vahennystarve-jopa-50-kaupunginhallitukselle-uusi-esitys-talouden-sopeuttamisesta-ja-yt-neuvotteluista/

    VastaaPoista
  16. Lähtijöiden keskiarvokulu vuodessa pitää on 60t€. Eli jos lähtijöitä on sen alle niin pitää olla ylikin. Myytti mukavasta kunta-alan toimesta on nyt ohi, ainakin U:gissa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Yhteisiä virkoja vehmaan, laitilan, kustavin, taivassalon ja pyhärannan kanssa. Se tiivistää muuten kin yhteistyötä, jota tarvitaan Varhan tulevaa mielivaltaa vastaan.

      Poista
    2. Varhassa on useita Vakka-Suomen kuntien edustajia eli he voivat vaikuttaa eikä kyse ole yksin Varhan mielivallasta vaan ehkä edustajien puuttuvasta yhteisestä kyvystä ajaa Vakka-Suomen etua.

      Vakka-Suomen pienissä kunnissa viranhaltijoilla on käytännössä monen viranhaltijan tehtävät hoidettavina. Eli resurssit on mitoitettu käytännössä minimiin. Yhteisten virkojen, yli kuntarajojen, mahdollisuutta en pidä realistisena vaikka ajatus ehkä tuntuukin hyvältä.

      Poista
  17. 15.39 kommentoinut väittää, että:
    "
    Vakka-Suomen pienissä kunnissa viranhaltijoilla on käytännössä monen viranhaltijan tehtävät hoidettavina. Eli resurssit on mitoitettu käytännössä minimiin.
    "
    Mihin tietoon näin kova väite perustuu tai olisiko antaa edes jokin esimerkki jostain viranhaltijasta? Sellaisesta, joka siis tekee monen viranhaltijan työt. Esimerkin vuoksi voi lähteä liikkeelle Vakka-Suomen suurimman kaupungin johtavista viranhaltijoista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kokemukseni perusteella totean että Vakka-Suomen pienten kuntien toiminnoissa on tehtäviä yhdistetty useiden eri virkojen tehtävistä. Jokaiselle tehtävälle kun ei ole järkevää perustaa virkaa kunnassa. Ehkä Uusikaupunki on vielä tilanteessa, jossa tehtäviä ei ole tarvinnut yhdistää, koskien myös ns. johtavia viranhaltijoita. Näin tulee ehkä käymään lähitulevaisuudessa.

      Poista
  18. Henkilöstö päälikkö, väki väheni puolella, mutta palkka pysyy samana.

    VastaaPoista
  19. Kaikki viranhaltijat säilyttivät palkkatasonsa 2023 alussa jotka jäivät kaupungin palvelukseen sotesiirtymän jälkeen.

    VastaaPoista
  20. Talousjohtajan jää eläkkeelle. Hänen tilalleen henkilö, joka korvaa kaupunginjohtajan ja elinkeinojohtajan. Jos meille jää ainoastaan yksi koulu, sen rehtori voi hoitaa opetustoimenjohtajan tehtävät. Yhteinen henkilöstöpäälikkö Laitilan kanssa on hyvä esitys, avaa tien Laitilan kanssa yhteisten virkojen palkkaamiselle. Helposti pääsemme eroon turhista johtajista, mutta on turha luulla, että johtajat esittäisivät omien virkojensa karsimista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kaupunkisuunnittelu teknisen johtajan (uuden) alle, säästyy 13 ihmisen palkka. Rakennusvalvojat yhteiset naapurikuntien kanssa (saisi joskus kiinnikin). Tarvitaanko 2 asumisneuvojaa kaikkien muiden koordinaattoreiden lisäksi? Jne.

      Poista
  21. Vasemmisto puolustaa herrojen asemaa ei työntekijöiden. Omaisuuden myynnillä ei itse ongelma, kaupungin talouteen nähden liian raskas johtajaorganisaatuiuo ei poistu.

    VastaaPoista

Tuhraappa tähän aikasi kuluksi jotain! Kiitos!