Kunnat kuuluvat menestyjiin ja häviäjiin. Niiden asukkaat kuin viranhaltijat pyrkivät menestyvään kuntaan eli yrittävät muuttamaan demokratian ja kuntaorganisaation kautta omaa kuntaa menestyväksi. Tuskin yhdenkään kunnan viranhaltijat myöntävät olevansa onnettomasti hoidetun, huonosti kehittyvän kunnan surkeita valmistelijoita. Tuekseen he useimmiten teettävät konsulttitöitä, joihin perustaen päättäjille esitetään uskottava kuva kunnan mainion virkakunnan loistavasta työstä. Usein tämä uppoaa päättäjiin kuin virtsa nietokseen ja silloin koko kunta on nesteessä. Tulisi pitää mielessä, että kunnan ainoat taatusti toimivat kehitysmittarit löytyvät tilastoista, jotka kertovat selkeää faktaa talouden vahvuudesta, palvelujen laadusta ja etenkin väkiluvunkehityksestä - kaikki muu on useimmiten valikoitua selittelyä.
Tuskin kukaan haluaa asua paikkakunnalla, jonka verot kohoavat ja palvelut muuttuvat päivä päivältä kehnommiksi. Sama pätee valmistelijoihin, jos he eivät pysty kehittämään omaa organisaatiota, jossa he nyt työskentelevät, haluavat siirtyä muualle positiivisesti kehittyvään kuntaan. Kyvykkäät lähtevät, kun pääsevät, töpöt jäävät, kun eivät muualle pääse - näin kuntien välinen tasoero kehittymisessä, tarjota toimivia palveluja edullisesti ja lisätä asukaslukua, kasvaa ja kasvaa. Onnettomasta organisaatiosta ja etenkin sen johdosta tulee rasite palkanmaksajilleen eli kuntalaisille, koska organisaatio pyrkii vain ja ainoastaan, konsteja kaihtamatta, turvaamaan elämäntyylinsä rahoittamisen eli työsuhteen ja palkkatason jatkumisen.
Kunnan valmistelussa pysyvän ja kasvavan osaamisvajeen poistaminen on hankalaa. Ensinnäkin päättäjien johtajista tulee nopeasti, kun paljon ovat valmistelijoiden kanssa tekemisessä, heidän kavereitaan - ja kaveriahan ei jätetä, vaikka toisaalta olisi kiinnipidettävänä tuhansille äänestäjille annetut lupaukset. Kun päättäjien ydinjoukko supistuu johonkin puheenjohtajistoon, ollaan silloin usein käännetty lopullisesti selkä heille, keiden luottamushenkilöiksi puheenjohtajat on valittu. Totuushan on se, että tuskin mistään löytyy organisaation johtajia, jotka yhdessä kyseenalaistaisivat oman asemansa, määränsä tai palkkansa. Mitään vippaskonsteja kaihtamatta organisaatiojohto pyrkii turvaamaan jäsentensä aseman ja tulotason. Mitä epätodennäköisemmin po. johtajat pääsevät muualle, sitä todennäköisemmin he tukevat toisiaan ja vahvistavat osaamattomien johtajien asemaa uhkaavaa muutosvastarintaa. Kun kaveripäättäjät alistuvat mainitun tyylisille valmistelijoille, eivät edes jinnit pysty turvaamaan ja toteuttamaan kuntalaisten toiveita. Sopii kysyä, voiko kunta kasvaa ja kehittyä tällaisen valmistelun ja sen hyväksyvien päättäjien johdolla?
https://sinun.vuodatus.net/lue/2022/12/uki-virkajohdon-pakohuone
VastaaPoistaKunta ei enää kasva. Viimeisen 30 vuotta asukasmäärä on pienentynyt. Monia johtajia kaupungissa on sinä aikana ollut. Mikä on siis juurisyy?
VastaaPoistaVähennettävää riittää. "Liikevaihtoon" nähden aivan järjetön määrä ei-suorittavaa väkeä! Tässä 160 tointa, suorittava porras pääosin puuttuu.
VastaaPoista2 asumisneuvojaa
Maahanmuutto- ja palvelukoordinaattori
KV-koordinaattori
Projektikoordinaattori (maahanmuuttajat)
Palvelusihteeri (asuminen)
Kirjastotoimenjohtaja
Kirjastonhoitaja / Aikuisten kirjastotyö ja tapahtumat
Kirjastonhoitaja / Digiopastus ja kaukopalvelu
Kirjastovirkailija / Kirjaston kotipalvelu
Kirjastonhoitaja / Kalannin kirjasto
Informaatikko
2 Kirjastoautovirkailijaa
Hyvinvointijohtaja
Liikuntapalvelujen vastaava
Palvelusihteeri (hyvinvointi- ja vapaa-aikapalvelut)
Sosiaaliohjaaja-lähiesimies
Yhteisöllisen hyvinvointityön kuraattori
Harrastamisen hankekoordinaattori
Palvelusihteeri
3 Liikunnanohjaajaa
Uinninvalvoja
Kahvion hoitaja (uimahalli)
2 Kahviotyöntekijä (uimahalli)
Nuorisopalvelujen vastaava
3 Nuoriso-ohjaajaa
toiminnanohjaaja
2 Etsivä nuorisotyöntekijä
Työpajaohjaaja
Työllisyysohjaaja
3 Työtoiminnan ohjaajaa
Kulttuuripalvelujen vastaava
Kulttuurituottaja
Matkailusuunnittelija
Kaavoitusarkkitehti
Kaupunginarkkitehti
Suunnitteluinsinööri
2 Suunnittelijaa
Ympäristönsuojelupäällikkö
Ympäristösihteeri
Kaupungingeodeetti
Kiinteistörekisterin hoitaja
Lupasihteeri
Paikkatietoinsinööri
Paikkatietoavustaja
Tekninen johtaja
Rakennustarkastaja
2 Tarkastusinsinööriä
Toimistosihteeri
Kiinteistöpäällikkö
Työpäällikkö
Varikon esimies
Teknikko
Kiinteistönhoitaja
Vihertyönjohtaja
2 Asentajaa
Ympäristöterveydenhuollon johtaja
5 Kunnaneläinlääkäriä
Valvontaeläinlääkärin sijainen
5 Terveystarkastajaa
Rahoitussihteeri
6 Rehtoria
Lukion vararehtori
Vararehtori
2 Apulaisrehtoria
4 Koulusihteeriä
6 Vastaava opettajaa
Oppilaanohjaaja
Lukion opinto-ohjaaja
Opintosihteeri
Hallintosihteeri (kasvun ja oppimisen palvelut)
Kiusaamisen vastaisen työn koordinaattori
Koulukuraattori
Koulunuorisotyöntekijä
Nuoriso-ohjaaja
Varhaiskasvatuksen johtaja
Sivistyspalvelujen erityisasiantuntija
Varhaiskasvatuksen palveluohjaaja
3 Päiväkodin johtajaa
Palvelusihteeri (henkilöstöpalvelut)
Palvelukoordinaattori
Talousjohtaja
Controller
Laskentapäällikkö
Kirjanpitopäällikkö
Talouspalvelusihteeri
Taloussihteeri
Laskutussihteeri
Palvelusihteeri
Museonjohtaja
Museoamanuenssi
Museoavustaja
Ääniteknikko
3 Koulukuraattoria
Opetustoimenjohtaja
Kaupunginjohtaja
Elinkeinojohtaja
Tiedonhallintapäällikkö
Tiedonhallintasihteeri
Toimistosihteeri
Henkilöstöjohtaja
Henkilöstösihteeri
Hallintosihteeri (hallinto- ja elinvoimapalvelut)
Palvelusihteeri
Hallintoasiantuntija
4 Toimistosihteeriä
Viestintä- ja palvelusihteeri
2 Informaatikkoa
Media- ja asiakaspalvelusihteeri
Kaupunginpuutarhuri
3 Liikuntapaikkojenhoitajaa
Ruokapalvelupäällikkö
Ruokapalveluesimies
ICT-päällikkö
ICT-pedagogi
Kaupungin palveluksessa ei ole kunnaneläinlääkäreitä eikä terveystarkastajiakaan viittä kappaletta. Tässä yksi huomio "listasta".
PoistaUlos vaan kaikki jotka ei täällä asu. Kuinka paljon esimerkiksi opettajia kulkee tänne päivittäin Turusta tai muualta? Ja taitaapa niissä pendelöijissä joku johtopallilla istuva paskahousukin olla.
VastaaPoistaKiitos kommenteista ja todella hyvästä listasta sekä visiiteistä blogissa. Mielestäni po. listassa lähestymistapa on parempi, kun esiin nostetaan hallintoa eikä vain palvelujen käytännön suorittajia. Toki tuossa listassa on myös suorittavia työntekijöitä, mutta ehkäpä juuri johdosta väkeä vähentämällä tai palkkoja kohtuullistamalla turvattaisiin muutamaan johtajaan kohdistetulla toimenpiteellä useamman suorittavan tason työntekijän tuottaman palvelun jatkuminen.
VastaaPoistaEhkäpä etenemme po. projektissa väärin päin, kun kysymme kaupunkiorganisaation johdolta, säästöistä - olisi ehkä parempi kysyä kaupunkilaisten kanssa kosketuksessa olevilta työntekijöiltä, heidän organisaation johtoon kohdistuvista säästöehdotuksista.
Luuletko Java vasemmiston olevan kiinnostunut tavallisista duunareista. Johtajia he suojelevat, jonkun lastentarhanopettajan tai puistotyöntekijän potkut ei vasemmistoa hetkauta.
PoistaHaloo nyt taas. Se nyt on vaan niin ettei ilman johtajia olisi duunareitakaan.
VastaaPoistaHalloo itteles idiotti. Kokeneet työntekijät osaa ilman johtajaketjua tehdä ruokaa ilmankin ja paikata tyeitä, kun niihin tulee reikä. Mihin tarvitaan ukin omaa henkilöstöjohtajaa ja mitä elinkeinojohtaja tai kaupunginjohtaja on saanut aikaan, talousjohtajan aikana kaupunki ajautuu konkorssin partaalle. Väärät joihtajat on kallis kulu.
PoistaKaupunginvaltuuston enemmistö johtaa kaupunkia vuosittain myöntämiensä määrärahojen puitteissa.
VastaaPoistaTahdoton valtuusto, joka on hyväksynyt kaiken esitetyn. Nyt sama valtuusto vaatii kaupungin työntekijöjöiden irtisanomisia, omien väärien päätösten vuoksi. Samalla palvelut heikkenevät, kun johtajat saa jatkaa. Missä toteutuu kaupunkilaisen etu.
VastaaPoista