torstai 23. kesäkuuta 2022

PÖLHÖLÄSSÄ PÖLHÖILLÄÄN KESKUSTA, KESKUSTAA KEHITTÄMÄLLÄ, TYHJÄKSI

Pölhölän päättäjät hihkuvat riemusta, sillä he ovat löytäneet luottamushenkilöinä yhteishengen luottaa siihen, että vanha meno saa jatkua. Tämä ei tietenkään noudata luottamushenkilöiden enemmistön äänestäjille antamia vaalilupauksia. Niin äänestäjät kuin annetut lupaukset on unohdettu eli loppujen lopuksi vaaleissa vähemmistöön jääneet päättäjät ovat sanelleet tasan tarkkaan haluamansa, kun asia on kokouksissa nuijan kopautuksella siunattu. Kaikkein tärkeimmäksi on noussut iloisen hallituksen mukavan myhäilyn höystämä yhteistyö, jonka rinnalla itse päätökset ja niiden seuraukset vaikuttavat vähäpätöisiltä.


Konkretia puhuu edellisen kappaleen puolesta. Pölhölässä pölhöillään ja kunnolla. Otetaanpa esimerkkinä pölhölän pääkadun ja keskustan kehittäminen. Valmistelijat eli valon tuojat(latinaksi lucifer) loivat nimikko kadun Demon´s street (latinaksi Via Lucifer). Äänin 6-5 Pölhölän keskustaan tehtiin liikenne tukos. Pölhölän vilkkain risteys motitettiin vilkkaammalta suunnalta tulevalta liikennevirralta. Jokainen, siis täys´ päinen, tietää, mitä tämä merkitsee Pölhölässä, josta puuttuu julkinen liikenne. Keskustan elävyys näivettyi ja liike-elämä riutui kuin vedetön ja janoinen busmanni Kalaharin kuumuudessa. Vaikka kerma hihkui ja media ylisti Via Luciferusta, tavallisille pölhöläläisille se avautui tyhjänä ja kalliina fiaskona.

Via Luciferus oli vain muutaman sadantuhannen euron siemen, josta kasvoi miljoona kulu: mielikuvituksettoman pelkistetty kiinalaiseen graniittiin perustuva kiviniitty. Kansa kyllästyi tähän ja äänesti valtaan pölhöilylle vaihtoehtoa tarjonneen porukan. Vaan kuin kas kävi, sama meno jatkuu ja Via Luciferus saa entistä vahvemmin päättäjiltä jatkoa. Se rakentaminen käynnistyi hyvin pölhöläläisittäin, kun kadun viherrakentamiseen annettiin rahaa satatuhatta euroa, hävisi sen seurauksena alueelta välittömästi viimeinenkin puu vihreine lehtineen.

Eikä siinä kaikki, kun Pölhölän keskustaa muka kehitetään miljoonilla euroilla ja yritetään turvata Pölhölän satavuotinen ihmisvilinän jatkumo, niin samaan aikaan samojen päättäjien siunaamana upotetaan kymmeniä miljoonia euroja, kenties satamiljoonaa euroa, miltei kilometrin päässä sijaitsevaan kaikkien pölhöläläisten yhteiseen olohuoneeseen, oikeaan superviihtymiskeskukseen. Jokainen normaalisti ajatteleva tallaaja hoksaa, että viimeistään tuleva sadanmiljoonan hanke tyhjentää Pölhölän keskustan lopullisesti. Ehkä sinä ihmettelet tätä, mutta niin ihmettelevät myös useat pölhöläläiset, jotka aikansa päätään pyöritettyään, jos saavat asuntonsa myytyä, poistuvat Pöhölästä. Ennen näin tekivät lapsiperheet, nyt niin tekevät myös ikäihmiset.

Jos kritisoit mainittua tai esität konkreettisia vaihtoehtoja, sinut julistetaan Pölhölän poliitikkoja/viranhaltijoita sisältävässä kermapiirissä ikäväksi jarruksi hyvän moodin pilaajaksi. Mutta ajatelkaa petroskoilaista turistia, joka on kierrellyt Pölhölässä, nähnyt hirtettyjä tuoleja, tyhjän torin ja päätynyt repsottavan lankkurannan päähän. Mitä hän miettii katsoessaan keskustassa vuosia pajukkoa kasvanutta rakennusmonttua? Eiköhän petroskoilainen ala näkemänsä jälkeen kaipaamaan Pölhölästä kotiin iloiseen, vaikka hiukan seminuhruiseen, Petroskoihin. Jos siis joku, pölhölän napatyyppi, puhuu luottamuksesta ja on olevinaan luottamushenkilö, hänen tulee ensin olla luotettava ja avata vasta sitten suunsa lausuessaan sanan luotettava!

Hyvää juhannusta
           ja
       onnea
 isosta kannusta!

55 kommenttia:

  1. Mielenkiintoista, tämähän on mielenkiintoinen bloki, melkolailla kiinnostavaa asiaa ja mielikuvituksessa voisi ajatella sopivan jopa Uuteenkaupunkiin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Java täällä valittaa, älä usko sen valheisiin.

      Poista
    2. Mitä valheita?

      Poista
  2. Yhtä en ymmärrä. Miksi puut otettiin otettiin uusitulta katuosuudeltä pois?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Entiset täyty hävittää alta pois, että siihen sopii sadallatonnilla uusia istutuksia.

      Poista
  3. U:gin Alisenkadun uusiopäällystettyjen kivikortteleiden istutuksista en tiedä vielä tarkemmin enkä niille myönnetyistä määrärahoista.
    Moni asia on kuitenkin alkanut mietityttää tässä kivikatuhankkeessa:

    1. Kestävätkö kivet talvikauden aurausta, hiekotusta ja talvirenkaita? Jo maanantaina 30.5 jalkakäytäväosuuksilta oli useiden kivien kulmat rikki eikä työmaata oltu edes otettu vastaan!

    2. Kun nyt kaksi kortteliväliä kivetetään ilmeisesti "umpeen" niin mitä tällä umpikivipinnoituksella oikeasti haetaan semminkin kun mediassa puhutaan kävelypainotteisesta katuosuudesta? Ellei autoliikenne välity entisen tapaan näiden Alisenkadun kortteleiden läpi ja alueelle tulee parkkipaikkamullistus, niin sekö niitä asiakkaita lisää kivijalkakaupoissa?

    3. Minkäköhän näköinen on tämä valmis kivipinta, kun sen päällä alkaa liikennöinti? Jollain voi tulla tunne, että pinnallahan voi sutia..saadaanko siis musta kumirantuinen vaalea kivipinta, josta tulee eräänlainen nähtävyys?

    Muistetaanpa yksi asia kivipinnoituksesta: U:gin torihan on umpikivetetty. Mutta siinä ei ole talvikunnossapitoa saati autoliikennettä. Torille tilattiin kiinalaiset kivet, jotka eivät kestäneet pakkasta. Ne, kivet, jouduttiin vaihtamaan..

    Tommottis.
    Hyvää juhannusta!
    JAa

    VastaaPoista
  4. Ikävien asioiden erikoisblogi.

    VastaaPoista
  5. Hyvä että joku osaa pukea ikävät asiat sanoiksi. Me ukilaiset veronmaksajat maksamme nämä erikoiskokeilut. Uki ei muutu Turuksi tai Helsingiksi, jossa voi olla kävelykatuja pelkästään asukaslukunsa perusteella. Se olisi jo korkea aika päättäjien enemmistönkin uskoa
    . Mutta silti hyvää juhannusta! Suomi on hieno maa vaikka keskiverron palkansaajan elintaso elintaso putoaa vuoden sisällä jopa 20 prosenttia. Siis käteen jäävä palkan osa pakollisten menojen jälkeen jos näitä menoja vertaa nykyhetkeen.

    VastaaPoista
  6. Onko Valkosen ja J. Aaltosen väittämät totta? Jos näin on, niin Ugi on kusessa.

    VastaaPoista
  7. Saastamoinen ennusti oikein luvuilla.

    VastaaPoista
  8. Mitä Uudessakaupungissa on vialla. Kaupungin asukasluku laskee eikä sen estämiseksi tehdä mitään. Luuleeko joku pääkadun pinnan uusimisen tuovan tänne uusia asukkaita?

    VastaaPoista
  9. Muualla Citymarketit ja Prismat ovat tyhjentäneet keskustat ihmisistä. Ugista ne puuttuvat. Kaupunki rakentaa itse kaupunkilaisten olohuoneen syrjään ja tyhjentää sillä keskustan.

    VastaaPoista
  10. Näin se on. Itäkeskuksessa on Ukin kaikki isot kaupat. Kivijalkakaupat saavat nyt viimeisen iskun Aliselkakadulla kun autojen pääsyä kauppojen viereen entisestään heikennetään. Tätä kävelykatuosuutta on erittäin vaikeaa ymmärtää, ketä se palvelee.

    VastaaPoista
  11. Ettei vaan unohdu niin nyt Lidlille kaupunki kaavoittaa lisätilaa itäkeskukseen. Se entisestään vahvistaa kauppakeskittymän paikallaoloa itäisellä alueella, mikä ei ole Alinenkatu ilman parkkipaikkoja.

    VastaaPoista
  12. Myös Ukikyyti vie asiakkaita keskustasta marketteihin.

    VastaaPoista
  13. Aaltosen kirjoitukseen viittan. Onko ostettu sekundaa halvalla, onko katu valmistettu huolimattomasti kiviä särkien ja onko kaupuingin syytä vastaan otta katuosuus, jos se ei ole uuden veroinen?

    VastaaPoista
  14. Ei huolta huomisesta. Kohta Ugin kiinteistösijoitus kohteessa, vanhan Eskoholvin rakennuksissa alkaa huikea asiakasvirta!!!!

    VastaaPoista
  15. Arkkitehti ajaa koko kaupungin konkurssiin, seuraavaksi katetaan koko keskusta ja näköispatsas arkkitehdille, kaupunkilaisille iso tappio kun oikeus vapautti edellisestä rikoksesta.

    VastaaPoista
  16. Kiitos käynneistä ja kommenteista! Virkahenkilöstöön eli valmisteluun ja toteutukseen kohdistuva kritiikki on nyt liki kohtuutonta. He vain toteuttavat luottamushenkilöiden päätöksiä. Arkkitehdillä tai kaupun ginjohtajalla ei ole yhtään ääntä päätöksestä äänestettäessä. Jos joku asia on hyväksytty hallituksessa esim. 10-1 eli päätös on kirjattu yksimieliseksi, on virkahenkilöiden noudatettava sitä.

    VastaaPoista
  17. Nuo ufohirviöt eivät sovi vähääkään mielikuvaan vanhasta merellisestä puutalokaupungista. Korvausvaatimuksia pitäisi vaatia päättäjiltä, jotka tämän kauhistuksen ovat hyväksyneet. Kaupunkikuvamme on tuhottu eikä se palaudu entiselleen ilman rivojen uutuuksien purkamista!

    VastaaPoista
  18. Ehkä tuo yksin jäänyt on ainoa pölhö ja enemmistö hallituksesta toimii yhteistyössä kaupunkimme parhaaksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Enemistö kaupungin " parhaaksi" tuhoksi

      Poista
  19. Vuoden sisällä nähdään, paljonko veroja on korotettava 2024 alkaen. Sen verran on nyt maailma sekaisin koronan ja Ukrainan sodan seurauksena. Edessä on tosi ankeat ajat, kun vähätuloiset ajetaan entistä ankeampaan ahdinkoon. Kyllähän hyvätuloiset tästä jotenkin selviää. Jätetään auto vaihtamatta joka kolmas vuosi uuteen eikä käydä kahta krtaa vuodessa ulkomailla aurinkoa ottamassa.

    VastaaPoista
  20. Oli pakko käydä katsomassa Alistakatua. Se on aivan mauton rakennelma merelliseen puutalokaupunkiin, kuinka sen tekemiseen on voitu antaa lupa? Kaiken kukkuraksi paahtava aurinko häikäisee heijastuttutuaan vaaleasta kivistä silmiin.

    VastaaPoista
  21. Hyvä siitä tulee. Odottakaa nyt, että se tulee valmiiksi, istutuksia ei vielä ole. Älytöntä arvostella keskeneräistä työtä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Höp, höpö. Keskeneräinen se tietenkin on, mutta miksi odottaa kadun valmistumista, kun jokainen voi kuvitella Alisenkadun joulukuun loskaan tai tammikuun kylmyyteen. Ei siinä paljon istutukset auta vai muovi kasvejako sinne tulee? Täysin epäonnistunut toteutus. Jo nyt näkee, että miljoona meni harakoille ja purkurahat päälle

      Poista
  22. Täällä on ihan turha kirjoittaa mitään järkevää ja vaatia järkeä tai ymmärrystä. Alinenkatu syntyy demokraattisen päätöksen tuloksena. Jos se ei kaikkien mielestä onnistu täydellisesti, niin tuskin meistä kukaan on täydellinen. Saisiko hiukan jäitä hattuun ja ymmärrystä niille, jotka saavat jotain aikaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu, saavat kaupungin rahat tuhlattuja huuhaa hankkeisiin. Kyllä kannattaa kehua.

      Poista
    2. Parempi olisi ollut, jos ei kukaan tätäkään olisi saanut aikaan.

      Poista
  23. Ennen kuin vaadit muilta järkeä, käy itse katsomassa Alistakatua. Voiko olla ankeampaa ja tylsempää katumaisemaa? Mistä talven kestävät kasvit ja mitä ne on? Kirjastoon adressi, joka tähtää hankkeen lopettamiseen ja nykyisen osuuden purkamiseen. Siihen tulee äkkiä nimiä.

    VastaaPoista
  24. Rahan tuhlaaminen ei ole temppu eikä mikään. Saati vielä, elleivät ne rahat ole selkeästi omasta lompakosta. Kaupungista löytyy jo liian monta kohdetta, joihin olisi pitänyt investoida huomattavasti aiemmin.
    Nyt osaa korjataan liian myöhään. Sen vuoksi korjauksille tulee liian isot hintalaput. Ylisuuret hintalaput ovat taas muista pois. Lomien jälkeen saadaan taas lukea "yllätyksistä".

    VastaaPoista
  25. Yllätyksistä voitaisiin käyttää myös sananoja tahallinen laiminlyönti. Kaikki on päästetty tietoisesti rempalleen luottamalla hyvään tuuriin. Tämän vuoksi pitäisi adressia kerätä oikeiston hallituksen jäsenten erottamiseksi. He söivät vaalipaukset. Mutta adressia ei voi laittaa kirjastoon, koska se on ollut jo kaksi vuotta suljettuna. Miten kirjaston korjaus on edennyt tämän valtuuston aikana. Ei mitenkään. Hävetkää oikeisto.

    VastaaPoista
  26. Kävin pitkästäaikaa Ugissa sukuloimassa ja kiertelimme kaupunkia ja sen upeaa rantaa. Se on aidosti hieno ja idyllinen kaikkine kuppiloineen ja ravintoloineen. Keskeneräistä Alistakatua ei oikein vielä saanut hahmottumaan, mutta koruttomampi se oli aikaisempien lehmusten jälkeen. Saa nähdä kun se kaikkineen on valmis, varmasti hieno joskin antaa rakennuksille nyt nähden selkeän siistimis ja julkisivujen läpikäyntikehotteen.
    Mutta katujennne asfaltoinnit koko kaupungin
    keskustassa ja kortteleissa oli surkeaakin surkeampi. Niissä alkaa olla pinnoitteet siinä kunnossa että turvallisuus on niissä menetetty. Sen saimme konkreettisesti kokea vastaantulleen moottoripyörän väistäessä kadulla ollutta vauriota samaanaikaan itse väistäessäni rengasrikkoa. Autokaupunki ja
    tkeskustan kadut ovat tuossa kunnossa ?? Jakeluliikenteelle varmaan jo haasteellinen
    saada rahti ehjänä kohteeseen.
    Voin toki haukkua väärää puuta, jos pinnoitteet on tilattu ja kaupunki saamassa jo tänä kesänä uudet sileät kadut..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ari Saastamoinen ja Juha Aaltonen ovat selkeillä luvuilla kertoneet Uudenkaupungin elävän yli varojensa. Meillä kaupunginhallitus pyrkii tekemään kaikensa henkilöautoilun hankaloittamiseksi. On aivan turha odottaa mittavaa parannusta teiden kuntoon.

      Poista
    2. Ari Saastamoinen on ainoa uusi valtuutettu, joka ei huku hiljaisten massaan.

      Poista
  27. Pieni tarkennus. Joulukuussa 2021 uuden kaupunginvaltuuston enemmistö myönsi äänestystuloksella määrärahat nyt po. Alisenkadun kakkosvaiheen remontin toteuttamiseksi. Jo tuolloin Alisenkadun remontin ykkösvaihe oli jouduttu keskeyttämään talven vuoksi. Alinenkatu oli katkaistu kaikkein keskeisemmästä osastaan lähes puoli vuotta. Kaupungin keskeisin kortteliväli oli näin ollen työma-aidoilla suljettu työmaavarasto! Mutta kenen päätöksellä tai valtuuksilla?

    Ja, ettei ainakaan minun osaltani jää epäselväksi, niin mielestäni Alisenkadun ajoratoja ei olisi pitänyt lähteä kivettämään. Perusteluita löytyy juhannannusaaton kommentistani.

    Mitä sitten esim. valtuutettu Ari Saastamoisen esillenostamiin laskelmiin ja ennusteisiin kaupungin talouden kehityksestä tulee, niin pidän niitä erittäin arvokkaina nostoina eri medioissa. Niihin em. ei ole juuri vastineita kirjoiteltu. Miksiköhän?
    JAa

    VastaaPoista
  28. Mikä on vialla, kun järki häviää aina tyhmyydelle Uudessakaupungissa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jos joku esittää täällä vaihtoehtoja faktoihin vedoten, hyökätään hänen kimppuunsa joukolla. Paras esimerkki on Eero Hento, jota omatkin väheksyvät julkisesti. Meillä järjen ääniä yritetään hiljentää pilkallisilla kirjoituksilla. Siinä syy, miksi tyhmyys jyllää meidän päätöksissä.

      Poista
  29. Eiköst nämä Henton varoittelut ole tulleet jo toteen? Hinnat nousee ja myös lainojen korot. Sihyssä tulee vielä monta mutkaa matkaan pelkästään jo rakennusvaiheen aikana. Ne ovat force majouriin viittaavia asioita, joiden lopullinen maksaja on aina tilaaja.

    VastaaPoista
  30. Materiialikustannusten nousu nostaa myös sihyn kustannuksia, kuinka paljon??

    VastaaPoista
  31. Tai joidenkin materiaalien saatavuus pysäyttää koko työmaan. Joten mitä sitten keksitään?

    VastaaPoista
  32. Mistä kaikesta joudutaan luopumaan Alisenkadun kivipäälystekatujen vuoksi. Jääkö Winteri kesken?

    VastaaPoista
  33. Ei jää, mutta moni muu pienempi ja tarpeellinen jää edelleen korjaamatta. Kun kaupungin rakennukset ja tiet jäävät hoitamatta, niin se heijastuu saman tien paikkakunnan yksityisten omustamien rakennusten myyntihintoihin ja -aikoihin. Alentavasti!

    VastaaPoista
  34. Sillä rahalla mitä vuosien ajan on heittetty hukkaan, olisi kaupunki kukoistuksessa, olisi uusi uimahalli palloiluhalli ym.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heitetty hukkaan? Mitä rahoja? Tontonmäki-talot lienee suurin taloudellinen menetys viimeisen 10 vuoden aikana. Tuolloinkin kaupunkia kehitettiin, mutta ei liikekeskustasta.

      Poista
    2. Suiinä sulle hukkaanheitettyjä miljoonia: Risteysten katukivetysten valot, sataman soijasäiliö, keittiöiden rakentaminen ja purku, väistötilat useassa paikassa, demokatu, Esko-holvin osto, tupsula, esiintymislava vouhotus, Ukikyyti, Vihreä talo, A-sairaala, rantarakennelmat, ent. puheenjohtajan ulkomaan matkat, virkahenkilöiden luottokortin vingutus maailmalla, tiedottajan palkkaaminen viranhaltijapäätöksellä, epäonnistuneeseen tiedottamiseen heitetyt varat jne. jne. etc. . Näitä riittää ja niillä olisi tehty monitoiimihalli, uimahalli ja pistetty kaupungin kadut turvalliseen kuntoon pariinkin kertaan.

      Poista
    3. Jee, demokatu mainittu.

      Poista
    4. Mikä vitun jee? Jos demokatuu ei olisi tehty eikä mainittu, oltaisiin satojatuhansii rikkaampii.

      Poista
    5. Jee, demokatu mainittu taas.

      Poista
  35. Satamaan rakennettu soijaöljyn varastointi säiliö, makso miljoonan jota ei ikinä käytetty.

    VastaaPoista
  36. Missä on etanolitehdas, jonka piti tulla Hangon saareen? Siihenkin upposi satojatuhansia euroja ja koko idea oli kusetusta vai onko tehdas tulossa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. 500000€ kuulemma kustannukset, etanoli-rahat meni ja tulos nolla. Hinkuhanke 120000€, suuriseikkailu, kukaan tiedä mitä maksoi kun oli avoin shekki. Pakkahuoneella ropellit 50000€, yrittäjä kiitti rahoista ja vaihto paikkakuntaa. Hullutuksen sen kun jatkuu, varmaan suomen kallein rapattu seinä Ym

      Poista
  37. https://www.uudenkaupunginsanomat.fi/2022/06/uudistettu-alinenkatu-avataan-katutanssein-toimintatorstait-kaynnistyvat-keskustassa/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Veikkaan, että on väärin järjestetty.

      Poista
    2. Miksi piti tehdä miljoonalla katu tätä varten, kun vieressä on tyhjä tori?

      Poista

Tuhraappa tähän aikasi kuluksi jotain! Kiitos!