maanantai 6. lokakuuta 2014

KUNTIEN TYÖNTEKIJÄT EIVÄT SOVI HALLITUKSEEN EIKÄ VALTUUSTOON!

Valtakunnan huipulla käydään nyt samaa vääntöä kuin Uudessakaupungissa 2008. Tuolloin ryhmäni esitti ettei hallituksessa pidä istua kaupungintyöntekijöitä. Tätä esitystä ei otettu vastaan suurella hyväksynnällä, pikemminkin se torjuttiin. Ainoastaan Keskusta oli asiassa kanssamme yhtenevällä näkökannalla ja valmis tekemän paikanjakopätöksen tältä pohjalta.

Nyt siis valtakunnan tasolla ollaan vastaavassa tilanteessa ja asia saattaa mennä jopa läpi. Mielestäni ei riitä, että kunnan työntekijät suljetaan vain hallituksesta; heidät täytyisi sulkea ulos myös valtuustosta. Olen tänään keskustellut asiasta muutamien kaupunkimme työntekijöiden kanssa ja he näkevät asian kanssani samoin eli ei kaupungin työntekijöitä valtuustoon eikä hallitukseen.

Valtuustossa tai hallituksessa istuva kunnan työntekijät ovat vallallan välineitä valmistelijalle. Jos maanatain valtuustossa vastustat valmistelijaa ja olet muutaman tunnin hänen yläpuolellaan, kuinka käy seuraavana aamuna, kun menet valmistelijan käskytettäväksi töihin? Mitä isommasta asiasta kyse, sitä suuremmat ovat valmistelijan vaikutusmotiivit!

Kun päättävätelimet täytetään sopivilla kunnan työntekijöistä valituilla luottamushenkilöillä, saattaa huonosta työtä seurata esittelijöille palkankorotuksia, kannustinlisiä ja mokat jäädä unholaan. Näin päättäjinä häärivät kunnan työntekijät itseasiassa toimivat itseään vastaan ja sen seurauksena on pahimmillaan rempalleen menevä talous, kunnan työntekijöiden lomautukset ja irtisanomiset.

Nähdäkseni hallituksessa voisi istua, kuten valtuustonpuheenjohtajat, muutama pääluottamusmies viemässä ja tuomassa tietoa työntekijöiden sekä hallituksen välillä. Pääluottamusmiestä valmistelija ei herkästi höykkyytä eikä savusta ulos, joten pääkuottamusmiehen helppo ajaa omiensa etua, joka lähes poikkeuksetta on myös kaupunkilaisten etu. Tämä järjestely korostaisi pääluottamushenkilöiden roolia todellisina päätöksentekijöinä.


3 kommenttia:

  1. Tosi ristiriitainen tilanne .Hyvässä poliittisessa asemassa olevat kunnan työntekijät voivat olla päättämässä kunnan menoista ja tuloista, päätetäänhän tuolloin myös hänen ja hänen työtovereittensa palkkasummasta. Samalla menevät esimies- ja alaissuhteet pahasti solmuun (kuten Java kirjoittaa).Kuinka laitoksen tai viraston johtaja voi käskyttää alaistaan, joka samalla on hänen esimiehensä.

    Myös tärkeät lautakunnat voivat olla kunnan työntekijöiden tai heidän SUKULAISTENSA hallinnassa ! Uusikaupunki olisi aika helppo siinä suhteessa kartoittaa, ihan vaan kuriositeettina. Ukis.fi saisi siitä mukavan uutisen, itseasiassa kiinnostavan uutisen. Onko meillä peräti klaaneja täällä?

    VastaaPoista
  2. Sama pätee yrittäjiin/yrityksiin. Ovat kunnallisessa hallinnossa mukana päättämässä "omista" asioistaan, kuten esim. maankäytöstä. Suurempana uhkana pidän edelleenkin vahvaa hyvä veli toimintaa, jonka avulla järjestellään yritysmaailmassa toinen toiselle bisneksiä. Tässä rumbassa kunnan työtekijöiden vaikutukset ovat minimaalisia, mittasuhteiltaam kuten pieru Saharassa.

    VastaaPoista
  3. Kiitos käymisistä ja kommenteista! Hyvä veli kuviot ovat kaikkein pahimpia tavallisen kuntalaisen khannalta. Tämä varsinkin silloin kun kuvioon kuuluu valmistelija ja hänen pelolla ohjaama alainen, joka toimii luottamushenkilönä! Eköhän yrittäjät ole jäävejä omissa asioissaan?

    VastaaPoista

Tuhraappa tähän aikasi kuluksi jotain! Kiitos!