perjantai 11. huhtikuuta 2025

TARKENNUS ALOITTEESEENI RAUTATIESTÄ ja ELÄKELÄISTEN TYÖLLISTÄMISESTÄ

 



Aloitteistani on julkaistu ihmeellisiä tulkintoja, jopa kolmasti paikallislehti on sallinut tämän tapahtua kuulemma kolmasti. Kyseessä on äärimmäisen ikävä tapa vaikuttaa vaalitulokseen. Siksi oikaisen asian tässä lyhyesti: sisämaan vientiteollisuus on lähtenyt vahvaan nousuun ja sen pullonkaulaksi on muodostumassa Suomen nykyinen satamiin vievä rautatiekapasiteetti, jota lisää Saimaan kanavan sulkeminen. Esitinkin Uudenkaupungin sataman tarjoamista uudeksi vientikohteeksi sisämaan kansanedustajille ja vientiteollisuuden edustajille. Nyt rautatie tulee jo Euraan saakka, joten sen rakentaminen Laitilan kautta helpottaisi sisämaan vientiteollisuuden asemaa, maan taloutta eikä vaatisi kuin kysymisen vaivan. Meidän on täysin turha odottaa turkulaisten tai satakuntalaisten kansanedustajien apua satamamme vilkastuttamisessa saati muussakaan Vakka-Suomea eteenpäin vievässä hankkeessa - muistakaa Laitilan 8-tien risteyksen käänteet ja hankkeen siirtyminen Eurajoelle. 

Turkulaiset ja satakuntalaiset kansanedustat eivät halua Uudenkaupungin satamasta kilpailijaa Raumalle, Turulle ja Porille. Rata Uudestakaupungista olisi suorin ja nopein tie satamaan Hämeen ja Keski-Suomen vientiteollisuudelle lisäksi kyseessä on selkeä huoltovarmuutta parantava yhteys. Ja kuten on usein tullut todettua, Katanpään tykin turvaava reitti Uudenkaupungin satamasta on Suomen lyhyin vesitie länteen. Meidän kannattaisi nostaa mainittu hanke julkisuuteen jo senkin takia, että muualla huomattaisiin Uudenkaupungin olevan elossa, vireä ja muutakin kuin autotehtaan varjossa torkkuva pikkukaupunki. Täällä on hyvät puitteet elää, kasvattaa ja jalostaa, tätä täytyy julistaa maailmalle - olemme jo nukkuneet ohi vihreän vedyn ja vihreän ammoniakin hankkeiden.

Uuteenkaupunkiin rekrytoitiin juuri kymmeniä filippiiniläisiä työntekijöitä eli meillä vallitsee ja kaupungin kehittämistä hankaloittaa työvoimapula, siksi esitin eläkeläisten huomioimista työmarkkinoilla. Luonnollisesti haluan kaikkien työllistyvän. Se on kaikkien meidän etu jokainen täällä tienattu euro jää pyörittämään omaan elinkeinoelämää ja parantamaan niin yksityisiä kuin julkisia palveluita. Ketään ei saa syrjiä, mutta eläkeläisissä piilee voimavara, joka kannattaa noteerata etenkin juuri täällä, jossa työntekijöistä on melko suuri pula!

21 kommenttia:

  1. Mikä onkaan tuo työttömyysprosentti?
    Työnteko ei juuri kiinnosta nykyään, kun ilmankin tulee hyvin toimeen

    VastaaPoista
  2. Siihen, ettei työnteko kiinnosta, on nykyinen hallitus yrittänyt luoda "kannusteita", joita opposition edustajat kilvan vastustavat! Mutta itse alkuperäiseen blogikirjoitukseen liittyen, ei ammuta ajatusta heti alas, eihän? HaB

    VastaaPoista
  3. Onkohan uuteen alustukseen syy siinä että alkaa ns. "omissa soimaan" ?

    VastaaPoista
  4. Jos katsoo kartalta Rauman, Turun ja Porin satamat ja vertaa niitä U:gin satamaan niiin ensinnäkin koko on suurusluokassa ja toiseksi väyläsyvyydessä kolmanneksi laivaliikenteessä ei ole suurtakaan etua muutamalla kilometrillä pidemmällä matkalla ja lisäksi Uudenkaupungin satama on logistisesti väärässä paikassa. Kyse ei ole siis raiteista tai niiden suunnista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos hyvistä kommenteista ja käynneistä! Jos soi, niin kauniisti soi, jos soittajalle sopii. Eivät vientiteollisuuden pullonkaulat poistu karttasulkeisilla. Saimaan kanava on pois pelistä, joten nyt on meidän sauma kysyä ja markkinoida - KYSYMINEN EI MAKSA MITÄÄN! Vientisatamiin ja väyliin on investoitu aiemminkin , muistakaa Vuosaaren sataman hinta ja huomiokaa myös huoltovarmuus. Täällä vallitsevalla superpessimismillä saati turkulaisten loputtomalla nuoleskelemiselle ei saada mitään hyvää tähään kaupunkiin - ideoita kehiin ja jalostamaan niitä paremmiksi!

      Poista
    2. "Meillä oli hetkemme" ja satamassa ajatus liikenteen kasvattamiseen. Jopa raidekaluston telinvainto. Ei kannattanut kun kilpailijat reagoivat asiaan. Laivamatkustajaliikennettäkin on kokeiltu aikanaan, ei kannattanut. Päätänsä jokainen voi hakata seinään jonkin asian puolesta vaikka kuinka kauan. Miten ajatus uudesta ydinvoimalasta Lokalahdelle ? Entä muutama datakeskus ? Yhteistyö Ahvenanmaan suuntaan ?

      Poista
    3. Kysymimen ei maksa mitän. Valkonen perustelee asian hyvin. Kyllä tapahtuisi, jos K Koski esittäisi samaa.

      Poista
    4. K Koski on niin "last season" ja kirsikka kakun päälle Tontonmäki. K Koski aiheuttaisi vaan miljoonamenoja kaupungille kuten ennenkin.

      Poista
    5. Silti K. Koski on arvostelun yläpuolella

      Poista
    6. Minkä arvostelun ? Miksi "looseria" ei voi arvostella vai siksi että on demari ?

      Poista
    7. Lähtökohtaisesti "luuserit" on demareita sillä eivät ole saaneet mitään aikaiseksi kaupungin kehittämiseen vaan ainoastaa kuluja.

      Poista
    8. No ei sitä arvostella missään. Koska oot nähnyt lehdessä juttua Kosken tunaroinnista vaikka Tontonmäestä

      Poista
  5. Koskiko päätti Tontonmäestä? Höpö höpö.

    VastaaPoista
  6. Jotkut kehuu Kosken kirjaa. Itse en tälläisille omakustanne tarinoille juuri anna painoarvoa. Faktaa tuskin löytyy, paskaa sitäkin enemmän.
    On tuo tapa kostaa poliittisesti eri mieltä oleville.
    Minä muistan omissa muistelmissa kertoa kuinka surkea kaupungin johtaja hän oli.

    VastaaPoista
  7. Kiitos käynneistä ja kommenteista! Kari Koski oli kapunginjohtaja ja muut tekivät päätökset hänen esityksestään. Kun Kari Koski teki viranhaltijapäätöksiä, oli luottamushenkilöillä mahdollisuus vaikuttaa niihin. Niin nyt kuin aiemmin päättäjät vastaavat päätöksistä, aina voi vaatia parempaa esitystä, jos siltä tuntuu tai vaikkapa parempaa esittelijää, jos siltä tuntuu!

    VastaaPoista
  8. Muualla pyritään tekemään liikenneympryröitä meillä tehdään valot josta on jakkuvakustannus. Ympyrä maksaa enemmän aluksi. Ota java selvää mitä maksaa ympyrä/ valot mikä huoltokustannus.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Liikennevaloilla ja liikenneympyröillä ohjataa liikennettä eri tavalla. Kurjenpolun ja KT 43 risteykseen nykyaikaiset (="älykkäät") liikennevalot on ehdottomasti oikea valinta. Minimikustannus on se että ei tehdä mitään. Pysyvä liikennemerkki on kustannustehokkain ratkaisu vaikka VA:lla on ollut enemmänkin väkeä töissä.

      Poista
    2. Ei ole, liikenne ympyrä on joustavin. Rantakadulla palaa punainen joka suuntaan. Esim : turussa Hiljaisilla tieosuuksilla vilkuttaa illalla keltainen, miksi meillä ei?

      Poista
    3. Meillä on älykkäät liikennevalot mitkä anturoivat liikennettä. Vilkkuva keltainen on vanhaa tekniikkaa joka nykyisin tarkoittaa häiriötilaa valoissa

      Poista
    4. Liikenneympyrä on toimivin

      Poista
  9. Kiitos käynneistä ja kommenteista! Eiköhän me saada pain tarkoituksenmukaisempia risteysvaihtoehtoja käyttöön, kunhan rahoja ei upoteta nihinkään älyttömään, nyt on tilaisuus vaikuttaa asiaan - ei muuta kuin äänetämään..

    VastaaPoista

Tuhraappa tähän aikasi kuluksi jotain! Kiitos!