lauantai 30. joulukuuta 2023

$OPEUTUMISTA vai $URKASTUMISTA 2024?






Sopii rehellisesti pohtia, minkä seurauksena jossain ryhdytään sopeutustoimiin, mihin niillä pyritään ja ennen kaikkea miksi. Sopeutustoimet ovat seurausta muutoksesta johon ei ole kyetty tai osattu varautua. Urheilussa ja yritysmaailmassa ei puhuta niinkään sopeuttamisesta vaan nopeasta reagoinnista muuttuneeseen tilanteeseen - huonosti torjuva maalivahti vaihdetaan - valmentaja vaihdetaan, kun peli ei kulje - yrityksen johto saatetaan siihen kuntoon, että se pärjää kilpailussa. Ns. sopeutustoimet tehdään aina siinä toivossa, että sen seurauksena toiminnan taso nousee ja se palvelee, tapauksesta riippuen, faneja tai asiakkaita. Vai oletteko havainneet jonkun seuran sopeuttavan toimintaansa siten, että huonosti torjuva maalivahti tai ajastaan jälkeen jäänyt valmentaja saa jatkaa ja siksi fanien olisi sopeuduttava liigan sijaan hyväksymään ja kannustamaan joukkuetta, joka valuu alasarjoihin. Moista on edes turha yrittää, sillä fanit äänestävät jaloillaan ja vaihtavat kannustuksen kohdetta.


Sopeuttaa ja sopeutua voi kovin eri tavoin, kun puhutaan taloudesta. Miellyttävin tapa sopeutua lienee lisätulojen tienaaminen, jotta niin yhteisö, jolle palveluja tuotetaan ja niitä tuottava organisaatio saavat jatkaa laadukasta työtään laadukkaasti. Kuntasektorilla tämä tarkoittaa sitä, että oma toiminta hoidetaan niin, jotta talous vahvistuu muiden kuntien kustannuksella - lisäämällä vetovoimaa ja sitä kautta muuttumalla yritysten ja asukkaiden suhteen muuttovoittoiseksi eli kunta haalii uusia veronmaksajia turvaamaan laadukkaat palvelut niin, ettei veroja eikä taksoja tarvitse korottaa. Tämä ns. kivuton ja luova ratkaisu malli on kaikkien kannalta paras, mutta hyvin harvoin se onnistuu olemassa olevalta organisaatiolta, koska mikäli sillä olisi kykyä järjestää kasvua kuntalaisille, se olisi sen jo tehnyt eikä koskaan olisi ajauduttu verojen ja taksojen korotukseen eikä yt-neuvotteluihin tai ns. sopeutustoimiin.


Kuntien ja yritysten sekä seurojen toimintaerolle sopeutuksessa löytyy selkeä syy. Kun seuroissa ja yrityksissä linjaukset ja vaatimukset valmistelee plus asettaa osaava, vastuullinen hallitus, kunnissa vastaava tapahtuu keskeisten viranhaltijoiden valmistelemana ja heille kavereiksi muodostuneen hallituksen siunaamana. Enemmistö ei välitä tuon taivaallista ilmiselvistä katastrofia ennakoivista ennusmerkeistä ja tehtyjä virheitä toistetaan solkenaan. Onkin paikallaan pohtia jääviyttä: Kuka myöntää epäonnistuneensa ja antaa itselleen lopputilin tai edes kohtuullistaa palkkaansa alaspäin? -Tuskin kukaan eikä ainakaan sellainen tapaus, joka on käytännössä hakemuksillaan todistanut ettei pääse ikinä muualle töihin edes pienempi palkkaiseen virkaan. Po. tapauksessa kuntaorganisaatio ja sitä valvova päättäjien kerma palvelee ensisijaisesti johtajia, turvaa heidän työsuhteensa ja tulotasonsa. Kuntalaisen tyly kohtalo on jäädä huonontuvien palvelujen, kohoavien verojen ja taksojen maksajaksi. Onko sikses ihme, jos väki muuttaa mainitun kaltaisesta kunnasta pois?


Laki velvoittaa luottamushenkilöitä toimimaan kunnan ja sen asukkaiden parhaaksi, ei siis härkäpäisesti ajamaan ja turvaamaan viranhaltijoiden etua. Voi perustellusti kysyä: toimivatko päättäjät lain mukaan, jos he hyväksyvät kuntaorganisaation johtoineen, jos tämä ei tuota asukkaille mitään hyvää, vaan kunta menettää asukkaita, nostaa taksoja sekä veroja ja on ajautunut niin yt-neuvotteluihin kuin sopeutustilanteeseen. Ollaanko jossain sopeuttamassa kunnan asukkaita, sen johdon valmistelun tuotoksiin vaikka jokainen päättäjä on nähnyt ja voi ennakoida, ettei siitä asukkaille hyvää seuraa. Päin vastoin päättäjät tarjoavat hyvän sijasta kuntalaisille itkua ja hammasten kiristystä ja se lienee vaativankin tulkinnan mukaan selkeästi kuntalain vastaista päätöspuuhastelua.


Mikäli sopeuttaminen tapahtuu kuntalaisten etua silmällä pitäen, näkyy se selkeästi myös ulospäin. Kunta markkinoi rakentamattomia tonttejaan, kehittää näkyvästi palveluitaan ja asukkaiden elämisenpuitteita, satsaa tasapuolisesti lapsiin, nuoriin ja ikäihmisiin eikä unohda hengen ja ruumiin ravinnon tarjontaa veronmaksajille ja heidän käkikasvulleen. Kuntaa kehitetään hyväksikäyttäen sen mittavia laadukkaasti toteutettuja hankkeita esiin nostamalla ne laajempaa julkisuuteen. Kaikki tämä nivoutetaan yhteen kuntalaisen kuulemisella ja suunnitelmallisuudella, jotka taas poistavat asukkaiden mahdollisen skeptisyyden kuntaorganisaatiota ja sen kaavailuja/tuotoksia kohtaan. Tällainen valmistelu on parasta, uusia asukkaita ja lisää verotuloja tuovaa, mainosta kunnalle. Mitä ankeammalta kunnan tulevaisuus vaikuttaa, sitä näkyvämpää, jämäkämpää ja rohkeampaa tulee olla valmistelun ja päätöksenteon jättämä jälki. Ikuisuushankkeiksi muuttuviksi miljoonia euroja syöviin munauksiin ei ole varaa. Niihin ja niiden tekijöihin on päättäjien puututtava välittömästi plus jämäkästi, se on ainoaa todellista vetovoimaa kasvattavaa sopeuttamista, sillä kunta on sen asukkaita varten eikä eläkettä odottavaa onnetonta johto-organisaatiota varten!





48 kommenttia:

  1. Mielenkiintoista seurata miten valtuustoryhmä Hento/Saastamoinen/Valkonen puhaltaa talvisodan henkeä koko Uuteenkaupunkiin vuonna 2024! Puolanka varasti ideanne vinkujafestivaalistakin, mitä meille enää voi jäädä? Oppositioviikot tai valittajaviikonloppu kuulostaa jotenkin ankealta. Nyt vaadin valtuustoryhmä Hento/Saastamoinen/Valkonen tarttumaan toimeen ja olen todella pettynyt jos jokaisesta hallituksen ja valtuuston päätöksestä ei valiteta. Muistakaahan valittaa oli päätös ihan mikä vaan, ei väliä onko demokratia toteutunut vai ei. Valitus on voimaa, enemmän valitusta on melkein jo ylivoimaa. Viranhaltijapäätöksistä saa tietenkin bonuspisteitä, joita voidaan ensi joulukuussa muistella haalean glögin ja kuivan piparin kera. Hyvin valitettavaa ensi vuotta 2024 kaikille!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siinä esimerkki luetun ymmärtämättömyydestä.

      Poista
  2. Semmottis.
    Ovatko muuten valt. Hento, Saastamoinen ja Valkonen samassa valtuustoryhmässä?
    Eivät kai vai? Tämä nyt tällä erää kommenttina kirjoitettuun aiempaan kommenttiin.

    Mitä tulee varsinaiseen aiheeseen tai asiakokonaisuuteen, niin 5.2.2024 tehdään ensimmäiset sopeuttamisen päätökset. Kuluvan kuun budjettivaltuustossa 18.12 niitä päätöksiä ei juuri tehty.

    Mutta mikäs tässä.
    Mitä kauemmas ja pidemmälle kaupunkitoimintojen sopeuttamisen päätöksiä siirrellään, sitä vaikeampaa niitä ja niiden vaikutuksia on ymmärtää.

    Kaduilla ja turuilla se (viivyttely) alkaa näkyä epäjärjestyksenä, turvattomuutena ja eriarvoisuuden korostumisena.
    Kovin valoisalta tulevat ajat eivät näytä täällä rantakaupungin nurkilla. Maassa on jo talouden taantuma ja kaupungin valmistelukoneisto pelaa vaan aikaa.
    Kenen pussiin ajanpeluu mahtaa kolahtaa?
    JAa

    VastaaPoista
  3. Tämä on seuraus demokratian päätöksenteossa kun tuhlaajat saa vallan eikä taloudesta ymmärretä mitään. Tulot ja menot pitää olla tasapainossa ja taseella ei hoideta laskuja, tämän ymmärtäminen on vaikeaa jopa journalisteille.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Uudenkaupungin asukkaat ovat valinneet tuhlaajat valtaan. Eli kaupunkilaisten enemmistö haluaa tuhlausta riippumatta valtuustoryhmä Hento/Saastamoinen/Valkonen/J. Aaltonen mielipiteestä. Enemmistö voi demokratiassa päättää asioista, tämän ovat monet journalistitkin tajunneet.

      Poista
    2. Näihän demokratia toimii jopa laittomia päätöksiä voi tehdä demokraattisesti. Esim Kittilä tai laitoin irtisanominen u:ki. Monesti sanotaan pulinat pois päätös oli demokraattinen. Moni arvostelee saastamoista, tai Hentoo, kun yritetään vielä sanavaputta rajoittaa. Ainoa sallittua kehua pitää vaikka rahat loppu ja huonoja päätöksiä. Totta myös, että on myös hyviä asioita. Kirjoittaa pitää mitä hyvää ja mitä pitää kehittää. Uudenkaupungin info-sivut pitäisi ensimmäiseksi laittaa kuntoon.

      Poista
  4. Ketä kuuluu kaupungin valmistelukoneistoon? Uusi sana tuli taas eikä löydy googlestakaan. Apua tarvitaan.

    VastaaPoista
  5. Johtavat virkamiehet, valtuuston ja kaupunginhallituksen puheenjohtajat muodostavat yhdessä tämän koneiston. Kannattaa vielä selvittää, ketkä kuuluvat puheenjohtajien ryhmään? Kenellä heistä on kokemusta muualta kuin julkishallinnon töistä tai sellaisusta töustä, jousaa on oman työnsä pyolesta

    VastaaPoista
  6. Joudut päättämään yksityisessä yrityksessä oman organisaatiosi asioista. Siinä pohtimista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ja päätös on väärä käy yrityksen huonosti. Kun ei voi nostaa veroja, vie väärä päätös leivän yritykseltä ja itseltä. Tulipa pohdittua.

      Poista
  7. Kannattaa vielä selvittää, ketkä kuuluvat puheenjohtajien ryhmään? Kenellä heistä on kokemusta muualta kuin julkishallinnon töistä tai ovat oikeasti joutuneet päättämään yksityisessä yrityksessä oman organisaationsa asioista?

    VastaaPoista
  8. Taitaa nämä puheenjohtajat olla kaikki eläkeläisiä tai eläkeiässä. Mitä heiltä voi odottaa?

    VastaaPoista
  9. Tilanne on nyt niin, että Pietolan alakaukalo jouduttaisiin purkamaan jos tekonurmikenttä aiotaan sinne tehdä. Peseytymistilatkin menevät uusiksi, koska niissä ei ole tarpeeksi suihkuja. Valtuutettuja vedettiin oikein kunnolla retkuun.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eikö se suihkurakennus, jolla tekonurmen sijaintia perusteltiin ole 80-luvulta?

      Poista
    2. 700ke riittää varmasti "uuden alakaukalon" ja suihkujen tekoon. Saadaan hienot puitteet futaajille ja luistelijoille/kesällä koripalloilijoille. Jos valtuutetut päättävät Pietolaan kentän teettää, huomioikaa myös, että siellä on lisätilaa vaikka mille leikki/urheiluparkille. Tämä blogi on kyllä väärä paikka puhua mistään positiivisesta mitä investoinnit tuovat tullessaan, mutta yritetty on. Aiemmin täällä nimetyn nelihenkisen valtuustoryhmän, kanta kaikkiin investointeihin on tullut täällä kaikille hyvin selväksi. Heillä on luonnollisesti oikeus, kertoa kantansa ja mielipiteensä ennen, kun mitää urakkaa ostetaan käytännössä. Joskus on peiliin katsomisen paikka itse kullakin, voi vaikka kysyä itseltä mitä hyvää olen saanut konkreettisesti aikaiseksi kaupunkilaisille valtuutettuna tai kaupunkilaisena esim. viimeisen kolmenkymmenen vuoden aikana. Tämän jälkeen jatkokysymys mitä olen yrittänyt saada aikaiseksi, mutta muut ovat olleet keskusteluhaluttomia tai muuten ihan toista mieltä pyrkimyksistäni. Tästä sitten vaan jatkoanalyysiä omasta toiminnasta, olenko onnistunut vai en. Jos analyysi osoittaa, että olen onnistunut, niin eipä tarvitse OMAA toimintatapaa paljoa muuttaa. Jos analyysi osoittaa toista suuntaa, niin ehkä OMASSA toimintatavassa on korjattavaa, koska se ei ole tuottanut tulosta. Jos analyysi osoittaa, että kaikissa muissa on AINA vikaa, niin ei muuta kuin jatkaa muiden sättimistä. Lopuksi kannattaa muistaa, että jos aina jatkaa samalla tyylillä ja tavalla, ei kannata odottaa muutosta lopputulokseen. Jos haluaa muutoksen lopputulokseen se onnistu sillä, että toimii samalla tavalla kuin ennen. Vielä rautalangasta, 90-luvulta asti lukenut ja kuunnellut tämän blogin toimintavan kannattajia...toimintatapa ei ole minusta mitenkään ylivoimaiseksi osoittautunut kaupunkilaisen vinkkelistä. Tämän blogin kommentointi jää omalta osalta tähän, kiitos ja näkemiin.

      Poista
    3. *muutoksen lopputulokseen se EI onnistu sillä*

      Poista
    4. Eikö kyse ole siitä, että meillä ei ole varaa 700 000 e tekonurmeen ja se on järkevämpi rakentaa koulujen lähelle 300 000 e. Katso itse peiliin, tämä lienee ainoa kehitysideoita kumpuava keskustelupalsta, jossa jokainen saa kommentoida, myös ne, jotka ei saa suuta auki valtuustossa.

      Poista
    5. Hieman syön sanojani, olkoon tämä viimeinen kommenttini :) Kuten sanoin itse kukin katsoo peiliin, myös minä. En missään nimessä kieltänyt kommentissani lopettamasta keskustelua tällä palstalla. Se on Javan päätettävissä oleva asia. Hienoa, että Java antaa oikeuden kaikille kommentoida asioita, myös niille joita jännittää olla valtuustossa tai muuten ovat hiljaisia luonteeltaan. Kiitos vielä Javalle tästä aina toteuttamiskelpoisista kehitysideoista kumpuavasta palstasta, joita kaikki, myös suuta auki saamattomat, saavat vapaasti kommentoida. Nyt yritän pitää sanani :) Lopuksi kaikille, myös niille hiljaisille valtuutetuille, toivon hyvää, rakentavaa ja tuloksellista keskustelua sekä ihaninta alkavaa vuotta kaikille urheilun ystäville tässä kaupungissa!

      Poista
  10. Kiitos käynneistä ja hyvästä keskustelusta! Mielestäni huono valmistelu, joka on maustettu valheellisella junttauksella, ei ole demokratian hengen mukaista. Mm. siksi meillä on valitusmahdollisuus. Kelvoton valmistelu on ollut Uudenkaupungin kehityksen, kiinni ruostunut, jarru eikä parempaa liene tiedossa ilman henkilöstövaihdoksia.

    Asia on kuten Juha A. edellä toteaa, mitä myöhemmäksi muutokset ja sopeutus jätetään, sitä syvemmällä ollaan ja sitä kipeämmin korjausliike sattuu kaikkiin osapuoliin. Haluan muistuttaa, että Seppo Nikulan kanssa vaadimme tuntuvampia muutoksia jo hallintosääntövalmistelussa ja kiirehdimme turhaan sen aloittamista hallituksessa. Myös Rauno Aaltonen yritti vauhdittaa hallintosäännön käsittelyä aloitteillaan ja Laura Kontu kutsumalla valtuustoryhmien puheenjohtajat kokoon. Mitään konkreettista ei tuon jälkeen tapahtunut ja kuten huomaatte, vitkuttelun ohessa kaupunki vajosi aina yt-neuvottelujen kautta sopeutusneuvotteluihin eli kuin kivi vajoamme, taseuskovaisten vuoksi, syvemmälle ongelmien synkkään syvänteeseen.

    Jos joku halua, ihan tosissaan ja aivan oikeasti, kokeilla tasetta maksuvälineenä, en tiedä kuin yhden yritystahon, joka sen hyväksynee rahan arvoisena maksuvaihtoehtona eli koittakaapa maksaa paikallislehden tanakan lukupaketin vuositilaus taseella!

    VastaaPoista
  11. Sen verran kommentoin erityisesti klo 10.04 kirjoitettuun kommenttiin, että bongasin sieltä erityisesti yhden kovin, kovin, tutun lauserakenteen tietyillä sanoilla maustettuna:
    "
    Aiemmin täällä nimetyn nelihenkisen valtuustoryhmän, kanta kaikkiin investointeihin on tullut täällä kaikille hyvin selväksi.
    "
    Joten.
    Kaikille kaikkea hyvää uutena vuonna!
    JAa

    VastaaPoista
  12. Totta on muuten. Maali häämöttää Ukin ja koko valtion talousajattelussa omien näppuen alla. Aina 90 luvulta ja paljon kauemmalta ajalta on maassa olleet ay-liike ja vasemmisto käytännön valtakapuloissa.
    Tässä tervehdys julkishallinon vasemmistosiipeen
    https://valtioneuvosto.fi/-/10616/paaministeri-petteri-orpon-uudenvuoden-tervehdys-31.12.2023

    VastaaPoista
  13. Kaupungin omistama silta
    Lokalahdentien sillan tutkimukset jatkuvat
    https://www.vakka.fi/uutiset/lokalahdentien-sillan-tutkimukset-jatkuvat-6.221.144884.7b3be2f98d

    VastaaPoista
  14. Kiitän vierailuista ja kommentoinnista! Toivotan kaikille menestyksekästä vuotta 2024 ja olkoon se Uudellekaupungille onnistumisia tulvillaan!

    VastaaPoista
  15. Kuntavaalit on ensi vuonna, kuinka monta valtuutettua valitaan? Onko nykyinen valtuusto sitä mieltä, että ukissa tarvitaan valtuutettuja n. 40% yli laissa määritetyn minimin (27)? Voisiko laatu korvata määrän, edes osittain? Vaikka 33, edes 37?

    VastaaPoista
  16. 37 valtuutettua valitaan uuden hallintosäännön mukaan. Se tarkoittaa sitä, että pienryhmien ehdokkailla on entistä vaikeampaa saada valtuustopaikkaa.
    Mitä tulee laatuun, niin mistähän löytyisi "laatuvaltuutettuja" sellaisena aikana kun ei liiemmin voi jakaa hyvää ja mukavia asioita kuntalaisille.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mitä pienempi valtuusto sitä epätodennäköisemmin sinne eksyy edes vahingossa järkipäättäjiä. Edessä demarivetoinen kokoomuksen tukema minivaltuusto ja se ei tiedä hyvää.

      Poista
    2. Demari/kokkari/keskusta/persu-taustalla et siis voi olla järkipäättäjä, vaatiko järkipäättäjä oman (pien)puolueen? Jospa valtuustoon ei pääse kuka tahansa aliseltakadulta, voisiko se karsia "ei motivoituneet" pois valtuustosta?

      Poista
    3. Kyllä se on nähty tällä Valtuusto kaudella päättäjien taso. Muutama järki politiikkoa lukuunottamati. Demokratia toimii ja asukkaat kärsii.

      Poista
    4. Kokoomus söi paihiten vaalilupaukset ja se näkyy ensi vaaleissa. Persut on Ugin oljenkorsi.

      Poista
    5. Hento on ainoa ryhdikäs kokoomuslainen. Pesuista en mene takuuseen, yksi äänessä ja muut massaan sekottuvia hyssyköitä.

      Poista
    6. Mutta persut ovat äänestäneet joukkueena järjen puolesta. Mutta hävinneet äänestyksissä valtuustossa ja yleensä hallituksessa kun kokoomus loikkasi demareihin.

      Poista
    7. Älä jauha paskaa, joulukuussa valtuustossa persujen hiljaiset äänesti demarien ja kokoomuksen rinnalla.

      Poista
    8. Persujen ote on kadonnut.

      Poista
    9. Mihin perustuu näkemys otteen katoamisesta? Tai mikä on ollut se ote?

      Poista
    10. Kirjoittaja 20.18 mistä asiasta, esim 2022 budjetti kokouksessa persut + muutama muu hävisi lähes kaikki äänestykset.

      Poista
  17. Uudellakaupungilla ei olisi mitään jos päätöksenteon "orkesteri" soittaisi samalla tasolla, samaa kappaletta, kuin alustuksen videolla esiintyvä orkesteri.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Uudellakaupungilla ei olisi mitään HÄTÄÄ

      Poista
  18. 10 vuotta samat sävelet
    https://jaavaat666.blogspot.com/2014/01/milloin-ja-miten-uudenkaupungin.html

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nämä sävelet alkoivat soida Uudenkaupungin asukkaiden onneksi jo 90-luvulla paikallisradiossa. Eipä siis vähätellä sulosointujen ja kaupungin upean kehityksen aikakautta, joka onneksemme vie meidät kohti upeaa valtuustoa vuonna 2025.

      Poista
    2. Radio juttua en hoksaa, mutta sama alamäki jatkuu vaikka muutosta on yrittänyt Tähtinen, Aaltonen, Valkonen ja välillä Järvinen. Median miinusperintöä maksetaan vieläkin.

      Poista
    3. Lue Harri Moision kirja Harri Moisio, siellä juttua Javasta ja ukin radiosta.

      Poista
  19. Printtimedia on Uudessakaupungissa ollut perinteisesti virkamiesten puolella. Totuudella ei ole ollut uutisoinnissa sijaa. Kavereita on autettu valheella valtaan ja pidetty vallassa.

    VastaaPoista
  20. Sen lauluja laulat, jonka leipää syöt.

    VastaaPoista
  21. Mitä Ukin edustajat päättää aluesairaalan ja terveyskeskuksen jatkosta? Mikä painaa vaakakupissa eniten kun äänestysnappia pitää painaa?
    Keväällä odotettavissa vaikeita päätöksiä terveyspalveluista
    https://www.ts.fi/puheenvuorot/6200084

    VastaaPoista
  22. https://www.ts.fi/puheenvuorot/6200084

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "Neuvotteluissa on esillä useita vaihtoehtoja, kuten tehtävien täyttämättä jättämiset, tehtäväkuvien muutokset, osa-aikaistamiset, lomautukset ja irtisanomiset. Muutosneuvottelut ovat osa Varhan laajempaa tuottavuus- ja taloudellisuusohjelmaa." Näin pitää toimia myös Ugissa.

      Poista

Tuhraappa tähän aikasi kuluksi jotain! Kiitos!