Sopii rehellisesti pohtia, minkä seurauksena jossain ryhdytään sopeutustoimiin, mihin niillä pyritään ja ennen kaikkea miksi. Sopeutustoimet ovat seurausta muutoksesta johon ei ole kyetty tai osattu varautua. Urheilussa ja yritysmaailmassa ei puhuta niinkään sopeuttamisesta vaan nopeasta reagoinnista muuttuneeseen tilanteeseen - huonosti torjuva maalivahti vaihdetaan - valmentaja vaihdetaan, kun peli ei kulje - yrityksen johto saatetaan siihen kuntoon, että se pärjää kilpailussa. Ns. sopeutustoimet tehdään aina siinä toivossa, että sen seurauksena toiminnan taso nousee ja se palvelee, tapauksesta riippuen, faneja tai asiakkaita. Vai oletteko havainneet jonkun seuran sopeuttavan toimintaansa siten, että huonosti torjuva maalivahti tai ajastaan jälkeen jäänyt valmentaja saa jatkaa ja siksi fanien olisi sopeuduttava liigan sijaan hyväksymään ja kannustamaan joukkuetta, joka valuu alasarjoihin. Moista on edes turha yrittää, sillä fanit äänestävät jaloillaan ja vaihtavat kannustuksen kohdetta.
Sopeuttaa ja sopeutua voi kovin eri tavoin, kun puhutaan taloudesta. Miellyttävin tapa sopeutua lienee lisätulojen tienaaminen, jotta niin yhteisö, jolle palveluja tuotetaan ja niitä tuottava organisaatio saavat jatkaa laadukasta työtään laadukkaasti. Kuntasektorilla tämä tarkoittaa sitä, että oma toiminta hoidetaan niin, jotta talous vahvistuu muiden kuntien kustannuksella - lisäämällä vetovoimaa ja sitä kautta muuttumalla yritysten ja asukkaiden suhteen muuttovoittoiseksi eli kunta haalii uusia veronmaksajia turvaamaan laadukkaat palvelut niin, ettei veroja eikä taksoja tarvitse korottaa. Tämä ns. kivuton ja luova ratkaisu malli on kaikkien kannalta paras, mutta hyvin harvoin se onnistuu olemassa olevalta organisaatiolta, koska mikäli sillä olisi kykyä järjestää kasvua kuntalaisille, se olisi sen jo tehnyt eikä koskaan olisi ajauduttu verojen ja taksojen korotukseen eikä yt-neuvotteluihin tai ns. sopeutustoimiin.
Kuntien ja yritysten sekä seurojen toimintaerolle sopeutuksessa löytyy selkeä syy. Kun seuroissa ja yrityksissä linjaukset ja vaatimukset valmistelee plus asettaa osaava, vastuullinen hallitus, kunnissa vastaava tapahtuu keskeisten viranhaltijoiden valmistelemana ja heille kavereiksi muodostuneen hallituksen siunaamana. Enemmistö ei välitä tuon taivaallista ilmiselvistä katastrofia ennakoivista ennusmerkeistä ja tehtyjä virheitä toistetaan solkenaan. Onkin paikallaan pohtia jääviyttä: Kuka myöntää epäonnistuneensa ja antaa itselleen lopputilin tai edes kohtuullistaa palkkaansa alaspäin? -Tuskin kukaan eikä ainakaan sellainen tapaus, joka on käytännössä hakemuksillaan todistanut ettei pääse ikinä muualle töihin edes pienempi palkkaiseen virkaan. Po. tapauksessa kuntaorganisaatio ja sitä valvova päättäjien kerma palvelee ensisijaisesti johtajia, turvaa heidän työsuhteensa ja tulotasonsa. Kuntalaisen tyly kohtalo on jäädä huonontuvien palvelujen, kohoavien verojen ja taksojen maksajaksi. Onko sikses ihme, jos väki muuttaa mainitun kaltaisesta kunnasta pois?
Laki velvoittaa luottamushenkilöitä toimimaan kunnan ja sen asukkaiden parhaaksi, ei siis härkäpäisesti ajamaan ja turvaamaan viranhaltijoiden etua. Voi perustellusti kysyä: toimivatko päättäjät lain mukaan, jos he hyväksyvät kuntaorganisaation johtoineen, jos tämä ei tuota asukkaille mitään hyvää, vaan kunta menettää asukkaita, nostaa taksoja sekä veroja ja on ajautunut niin yt-neuvotteluihin kuin sopeutustilanteeseen. Ollaanko jossain sopeuttamassa kunnan asukkaita, sen johdon valmistelun tuotoksiin vaikka jokainen päättäjä on nähnyt ja voi ennakoida, ettei siitä asukkaille hyvää seuraa. Päin vastoin päättäjät tarjoavat hyvän sijasta kuntalaisille itkua ja hammasten kiristystä ja se lienee vaativankin tulkinnan mukaan selkeästi kuntalain vastaista päätöspuuhastelua.
Mielenkiintoista seurata miten valtuustoryhmä Hento/Saastamoinen/Valkonen puhaltaa talvisodan henkeä koko Uuteenkaupunkiin vuonna 2024! Puolanka varasti ideanne vinkujafestivaalistakin, mitä meille enää voi jäädä? Oppositioviikot tai valittajaviikonloppu kuulostaa jotenkin ankealta. Nyt vaadin valtuustoryhmä Hento/Saastamoinen/Valkonen tarttumaan toimeen ja olen todella pettynyt jos jokaisesta hallituksen ja valtuuston päätöksestä ei valiteta. Muistakaahan valittaa oli päätös ihan mikä vaan, ei väliä onko demokratia toteutunut vai ei. Valitus on voimaa, enemmän valitusta on melkein jo ylivoimaa. Viranhaltijapäätöksistä saa tietenkin bonuspisteitä, joita voidaan ensi joulukuussa muistella haalean glögin ja kuivan piparin kera. Hyvin valitettavaa ensi vuotta 2024 kaikille!
VastaaPoistaSiinä esimerkki luetun ymmärtämättömyydestä.
PoistaSemmottis.
VastaaPoistaOvatko muuten valt. Hento, Saastamoinen ja Valkonen samassa valtuustoryhmässä?
Eivät kai vai? Tämä nyt tällä erää kommenttina kirjoitettuun aiempaan kommenttiin.
Mitä tulee varsinaiseen aiheeseen tai asiakokonaisuuteen, niin 5.2.2024 tehdään ensimmäiset sopeuttamisen päätökset. Kuluvan kuun budjettivaltuustossa 18.12 niitä päätöksiä ei juuri tehty.
Mutta mikäs tässä.
Mitä kauemmas ja pidemmälle kaupunkitoimintojen sopeuttamisen päätöksiä siirrellään, sitä vaikeampaa niitä ja niiden vaikutuksia on ymmärtää.
Kaduilla ja turuilla se (viivyttely) alkaa näkyä epäjärjestyksenä, turvattomuutena ja eriarvoisuuden korostumisena.
Kovin valoisalta tulevat ajat eivät näytä täällä rantakaupungin nurkilla. Maassa on jo talouden taantuma ja kaupungin valmistelukoneisto pelaa vaan aikaa.
Kenen pussiin ajanpeluu mahtaa kolahtaa?
JAa
Tämä on seuraus demokratian päätöksenteossa kun tuhlaajat saa vallan eikä taloudesta ymmärretä mitään. Tulot ja menot pitää olla tasapainossa ja taseella ei hoideta laskuja, tämän ymmärtäminen on vaikeaa jopa journalisteille.
VastaaPoistaUudenkaupungin asukkaat ovat valinneet tuhlaajat valtaan. Eli kaupunkilaisten enemmistö haluaa tuhlausta riippumatta valtuustoryhmä Hento/Saastamoinen/Valkonen/J. Aaltonen mielipiteestä. Enemmistö voi demokratiassa päättää asioista, tämän ovat monet journalistitkin tajunneet.
PoistaNäihän demokratia toimii jopa laittomia päätöksiä voi tehdä demokraattisesti. Esim Kittilä tai laitoin irtisanominen u:ki. Monesti sanotaan pulinat pois päätös oli demokraattinen. Moni arvostelee saastamoista, tai Hentoo, kun yritetään vielä sanavaputta rajoittaa. Ainoa sallittua kehua pitää vaikka rahat loppu ja huonoja päätöksiä. Totta myös, että on myös hyviä asioita. Kirjoittaa pitää mitä hyvää ja mitä pitää kehittää. Uudenkaupungin info-sivut pitäisi ensimmäiseksi laittaa kuntoon.
PoistaKetä kuuluu kaupungin valmistelukoneistoon? Uusi sana tuli taas eikä löydy googlestakaan. Apua tarvitaan.
VastaaPoistaSiinä sinulla pohtimista
PoistaJohtavat virkamiehet, valtuuston ja kaupunginhallituksen puheenjohtajat muodostavat yhdessä tämän koneiston. Kannattaa vielä selvittää, ketkä kuuluvat puheenjohtajien ryhmään? Kenellä heistä on kokemusta muualta kuin julkishallinnon töistä tai sellaisusta töustä, jousaa on oman työnsä pyolesta
VastaaPoistaJoudut päättämään yksityisessä yrityksessä oman organisaatiosi asioista. Siinä pohtimista.
VastaaPoistaJa päätös on väärä käy yrityksen huonosti. Kun ei voi nostaa veroja, vie väärä päätös leivän yritykseltä ja itseltä. Tulipa pohdittua.
PoistaKannattaa vielä selvittää, ketkä kuuluvat puheenjohtajien ryhmään? Kenellä heistä on kokemusta muualta kuin julkishallinnon töistä tai ovat oikeasti joutuneet päättämään yksityisessä yrityksessä oman organisaationsa asioista?
VastaaPoistaTaitaa nämä puheenjohtajat olla kaikki eläkeläisiä tai eläkeiässä. Mitä heiltä voi odottaa?
VastaaPoistaTilanne on nyt niin, että Pietolan alakaukalo jouduttaisiin purkamaan jos tekonurmikenttä aiotaan sinne tehdä. Peseytymistilatkin menevät uusiksi, koska niissä ei ole tarpeeksi suihkuja. Valtuutettuja vedettiin oikein kunnolla retkuun.
VastaaPoistaEikö se suihkurakennus, jolla tekonurmen sijaintia perusteltiin ole 80-luvulta?
Poista700ke riittää varmasti "uuden alakaukalon" ja suihkujen tekoon. Saadaan hienot puitteet futaajille ja luistelijoille/kesällä koripalloilijoille. Jos valtuutetut päättävät Pietolaan kentän teettää, huomioikaa myös, että siellä on lisätilaa vaikka mille leikki/urheiluparkille. Tämä blogi on kyllä väärä paikka puhua mistään positiivisesta mitä investoinnit tuovat tullessaan, mutta yritetty on. Aiemmin täällä nimetyn nelihenkisen valtuustoryhmän, kanta kaikkiin investointeihin on tullut täällä kaikille hyvin selväksi. Heillä on luonnollisesti oikeus, kertoa kantansa ja mielipiteensä ennen, kun mitää urakkaa ostetaan käytännössä. Joskus on peiliin katsomisen paikka itse kullakin, voi vaikka kysyä itseltä mitä hyvää olen saanut konkreettisesti aikaiseksi kaupunkilaisille valtuutettuna tai kaupunkilaisena esim. viimeisen kolmenkymmenen vuoden aikana. Tämän jälkeen jatkokysymys mitä olen yrittänyt saada aikaiseksi, mutta muut ovat olleet keskusteluhaluttomia tai muuten ihan toista mieltä pyrkimyksistäni. Tästä sitten vaan jatkoanalyysiä omasta toiminnasta, olenko onnistunut vai en. Jos analyysi osoittaa, että olen onnistunut, niin eipä tarvitse OMAA toimintatapaa paljoa muuttaa. Jos analyysi osoittaa toista suuntaa, niin ehkä OMASSA toimintatavassa on korjattavaa, koska se ei ole tuottanut tulosta. Jos analyysi osoittaa, että kaikissa muissa on AINA vikaa, niin ei muuta kuin jatkaa muiden sättimistä. Lopuksi kannattaa muistaa, että jos aina jatkaa samalla tyylillä ja tavalla, ei kannata odottaa muutosta lopputulokseen. Jos haluaa muutoksen lopputulokseen se onnistu sillä, että toimii samalla tavalla kuin ennen. Vielä rautalangasta, 90-luvulta asti lukenut ja kuunnellut tämän blogin toimintavan kannattajia...toimintatapa ei ole minusta mitenkään ylivoimaiseksi osoittautunut kaupunkilaisen vinkkelistä. Tämän blogin kommentointi jää omalta osalta tähän, kiitos ja näkemiin.
Poista*muutoksen lopputulokseen se EI onnistu sillä*
PoistaEikö kyse ole siitä, että meillä ei ole varaa 700 000 e tekonurmeen ja se on järkevämpi rakentaa koulujen lähelle 300 000 e. Katso itse peiliin, tämä lienee ainoa kehitysideoita kumpuava keskustelupalsta, jossa jokainen saa kommentoida, myös ne, jotka ei saa suuta auki valtuustossa.
PoistaHieman syön sanojani, olkoon tämä viimeinen kommenttini :) Kuten sanoin itse kukin katsoo peiliin, myös minä. En missään nimessä kieltänyt kommentissani lopettamasta keskustelua tällä palstalla. Se on Javan päätettävissä oleva asia. Hienoa, että Java antaa oikeuden kaikille kommentoida asioita, myös niille joita jännittää olla valtuustossa tai muuten ovat hiljaisia luonteeltaan. Kiitos vielä Javalle tästä aina toteuttamiskelpoisista kehitysideoista kumpuavasta palstasta, joita kaikki, myös suuta auki saamattomat, saavat vapaasti kommentoida. Nyt yritän pitää sanani :) Lopuksi kaikille, myös niille hiljaisille valtuutetuille, toivon hyvää, rakentavaa ja tuloksellista keskustelua sekä ihaninta alkavaa vuotta kaikille urheilun ystäville tässä kaupungissa!
PoistaKiitos käynneistä ja hyvästä keskustelusta! Mielestäni huono valmistelu, joka on maustettu valheellisella junttauksella, ei ole demokratian hengen mukaista. Mm. siksi meillä on valitusmahdollisuus. Kelvoton valmistelu on ollut Uudenkaupungin kehityksen, kiinni ruostunut, jarru eikä parempaa liene tiedossa ilman henkilöstövaihdoksia.
VastaaPoistaAsia on kuten Juha A. edellä toteaa, mitä myöhemmäksi muutokset ja sopeutus jätetään, sitä syvemmällä ollaan ja sitä kipeämmin korjausliike sattuu kaikkiin osapuoliin. Haluan muistuttaa, että Seppo Nikulan kanssa vaadimme tuntuvampia muutoksia jo hallintosääntövalmistelussa ja kiirehdimme turhaan sen aloittamista hallituksessa. Myös Rauno Aaltonen yritti vauhdittaa hallintosäännön käsittelyä aloitteillaan ja Laura Kontu kutsumalla valtuustoryhmien puheenjohtajat kokoon. Mitään konkreettista ei tuon jälkeen tapahtunut ja kuten huomaatte, vitkuttelun ohessa kaupunki vajosi aina yt-neuvottelujen kautta sopeutusneuvotteluihin eli kuin kivi vajoamme, taseuskovaisten vuoksi, syvemmälle ongelmien synkkään syvänteeseen.
Jos joku halua, ihan tosissaan ja aivan oikeasti, kokeilla tasetta maksuvälineenä, en tiedä kuin yhden yritystahon, joka sen hyväksynee rahan arvoisena maksuvaihtoehtona eli koittakaapa maksaa paikallislehden tanakan lukupaketin vuositilaus taseella!
Sen verran kommentoin erityisesti klo 10.04 kirjoitettuun kommenttiin, että bongasin sieltä erityisesti yhden kovin, kovin, tutun lauserakenteen tietyillä sanoilla maustettuna:
VastaaPoista"
Aiemmin täällä nimetyn nelihenkisen valtuustoryhmän, kanta kaikkiin investointeihin on tullut täällä kaikille hyvin selväksi.
"
Joten.
Kaikille kaikkea hyvää uutena vuonna!
JAa
Totta on muuten. Maali häämöttää Ukin ja koko valtion talousajattelussa omien näppuen alla. Aina 90 luvulta ja paljon kauemmalta ajalta on maassa olleet ay-liike ja vasemmisto käytännön valtakapuloissa.
VastaaPoistaTässä tervehdys julkishallinon vasemmistosiipeen
https://valtioneuvosto.fi/-/10616/paaministeri-petteri-orpon-uudenvuoden-tervehdys-31.12.2023
Kaupungin omistama silta
VastaaPoistaLokalahdentien sillan tutkimukset jatkuvat
https://www.vakka.fi/uutiset/lokalahdentien-sillan-tutkimukset-jatkuvat-6.221.144884.7b3be2f98d
Kiitän vierailuista ja kommentoinnista! Toivotan kaikille menestyksekästä vuotta 2024 ja olkoon se Uudellekaupungille onnistumisia tulvillaan!
VastaaPoistaKuntavaalit on ensi vuonna, kuinka monta valtuutettua valitaan? Onko nykyinen valtuusto sitä mieltä, että ukissa tarvitaan valtuutettuja n. 40% yli laissa määritetyn minimin (27)? Voisiko laatu korvata määrän, edes osittain? Vaikka 33, edes 37?
VastaaPoista27*1,5=40,5 --> minimin yli 50%..
Poista37 valtuutettua valitaan uuden hallintosäännön mukaan. Se tarkoittaa sitä, että pienryhmien ehdokkailla on entistä vaikeampaa saada valtuustopaikkaa.
VastaaPoistaMitä tulee laatuun, niin mistähän löytyisi "laatuvaltuutettuja" sellaisena aikana kun ei liiemmin voi jakaa hyvää ja mukavia asioita kuntalaisille.
Mitä pienempi valtuusto sitä epätodennäköisemmin sinne eksyy edes vahingossa järkipäättäjiä. Edessä demarivetoinen kokoomuksen tukema minivaltuusto ja se ei tiedä hyvää.
PoistaDemari/kokkari/keskusta/persu-taustalla et siis voi olla järkipäättäjä, vaatiko järkipäättäjä oman (pien)puolueen? Jospa valtuustoon ei pääse kuka tahansa aliseltakadulta, voisiko se karsia "ei motivoituneet" pois valtuustosta?
PoistaKyllä se on nähty tällä Valtuusto kaudella päättäjien taso. Muutama järki politiikkoa lukuunottamati. Demokratia toimii ja asukkaat kärsii.
PoistaKokoomus söi paihiten vaalilupaukset ja se näkyy ensi vaaleissa. Persut on Ugin oljenkorsi.
PoistaHento on ainoa ryhdikäs kokoomuslainen. Pesuista en mene takuuseen, yksi äänessä ja muut massaan sekottuvia hyssyköitä.
PoistaMutta persut ovat äänestäneet joukkueena järjen puolesta. Mutta hävinneet äänestyksissä valtuustossa ja yleensä hallituksessa kun kokoomus loikkasi demareihin.
PoistaÄlä jauha paskaa, joulukuussa valtuustossa persujen hiljaiset äänesti demarien ja kokoomuksen rinnalla.
PoistaPersujen ote on kadonnut.
PoistaMihin perustuu näkemys otteen katoamisesta? Tai mikä on ollut se ote?
PoistaKirjoittaja 20.18 mistä asiasta, esim 2022 budjetti kokouksessa persut + muutama muu hävisi lähes kaikki äänestykset.
PoistaUudellakaupungilla ei olisi mitään jos päätöksenteon "orkesteri" soittaisi samalla tasolla, samaa kappaletta, kuin alustuksen videolla esiintyvä orkesteri.
VastaaPoistaUudellakaupungilla ei olisi mitään HÄTÄÄ
Poista10 vuotta samat sävelet
VastaaPoistahttps://jaavaat666.blogspot.com/2014/01/milloin-ja-miten-uudenkaupungin.html
Nämä sävelet alkoivat soida Uudenkaupungin asukkaiden onneksi jo 90-luvulla paikallisradiossa. Eipä siis vähätellä sulosointujen ja kaupungin upean kehityksen aikakautta, joka onneksemme vie meidät kohti upeaa valtuustoa vuonna 2025.
PoistaRadio juttua en hoksaa, mutta sama alamäki jatkuu vaikka muutosta on yrittänyt Tähtinen, Aaltonen, Valkonen ja välillä Järvinen. Median miinusperintöä maksetaan vieläkin.
PoistaLue Harri Moision kirja Harri Moisio, siellä juttua Javasta ja ukin radiosta.
PoistaPrinttimedia on Uudessakaupungissa ollut perinteisesti virkamiesten puolella. Totuudella ei ole ollut uutisoinnissa sijaa. Kavereita on autettu valheella valtaan ja pidetty vallassa.
VastaaPoistaSen lauluja laulat, jonka leipää syöt.
VastaaPoistaMitä Ukin edustajat päättää aluesairaalan ja terveyskeskuksen jatkosta? Mikä painaa vaakakupissa eniten kun äänestysnappia pitää painaa?
VastaaPoistaKeväällä odotettavissa vaikeita päätöksiä terveyspalveluista
https://www.ts.fi/puheenvuorot/6200084
https://www.ts.fi/puheenvuorot/6200084
VastaaPoista"Neuvotteluissa on esillä useita vaihtoehtoja, kuten tehtävien täyttämättä jättämiset, tehtäväkuvien muutokset, osa-aikaistamiset, lomautukset ja irtisanomiset. Muutosneuvottelut ovat osa Varhan laajempaa tuottavuus- ja taloudellisuusohjelmaa." Näin pitää toimia myös Ugissa.
Poista