lauantai 4. marraskuuta 2023

JOHTORYHMÄN VAI KANSAN ASIALLA?

 


Murheelliset mainingit hallitsevat keskusteluja kaupunkimme viimeisen ns. demokraattisen tapaamisen jälkeen. Suut ymmyrkäisinä kaiken rahoittajat kaupunkilaiset katsoivat kokousta Youtubesta. Siellä yksi kysyy johtajasopimuksen perään ja kaupunkilaiset ihmettelevät, kun hyvin perusteltuihin muutoksiin tuli lakoonin vastaus tyylillä: Kerran tehty sopimus pitää, ei tartte muuttaa. Kukaan tilaisuuteen saapunut puheoikeudesta nauttinut luottamushenkilö ei tukenut kysyjää, mutta entäpä tapahtuman jälkeen? Johan alkoivat mielipiteet kirvota ja kuplia tavalla, joka antoi kysyjälle tukea. Suosittelen teitä siirtymään Youtube tallenteelle ja pohtivan tykönään: Toimiiko valtuusto kaupunkilaisten edun mukaan ja ovatko sen jäsenet enemmänkin johtoryhmän kuin kaupunkilaisten luottamushenkilöitä?


Minä epäilen seuraavilla perusteilla johtoryhmän ja sitä peesaavien kärkipäättäjien entisten, nykyisten ja tulevien toimien palvelleen uusikaupunkilaista veronmaksajaa.

Ensinnäkin johtajien taholta kaupungin kerrottiin välttävän törmäämistä jäävuoreen - nyt porhallamme kohti jäävuorta, jonka rinnalla Game of Thronesin jäämuurikin on vain pieni nyppylä.

Toiseksi miten kaupunkimme sai kiinni autotehtaan tuomasta teollisten perustyöpaikkojen kasvusta - ei mitenkään, kasvun ja taloudellisen vahvistumisen sijaan Uusikaupunki menetti asukkaita tilanteessa, jossa sen julkisuuskuva oli Suomen kuntakentässä maan positiivisin.

Kolmanneksi vuonna 2018 kaupunki loi strategian, johon johtoryhmä sitoutui ja jonka mukaan tällä hetkellä täällä tulisi olla 20 300 asukasta - kehitys oli päinvastainen, nyt asukaslukumme laski alle 15 000.

Neljänneksi sama kasvunstrategia päivitettiin viime kuntavaalien jälkeen - mitään positiivista muutosta ei tapahtunut, hälyttävästi kaupungin kuihtuminen jatkuu edelleen.

Viidenneksi sote muutoksen tarjoamia mahdollisuuksia johto-organisaation keventämiseksi ei edes esitetty saati toteutettu - huomiota herättänein ulostulo sisälsi muutama viikko sitten teatterin myynnin ja hallintosääntöuudistuksesta muistanette esityksen, joka olisi nostanut puheenjohtajiston korvauksia ruhtinaallisesti. Kuin paita ja per... tokaisisi joku.

Huomioikaa vielä ne raikkaat muutoksen tuulet, joita markkinoimalla, moni luottamussetä/täti hamusi paikkansa ja pysähtykää miettimään, onko luvattua muutosta parempaan tapahtunut vai olemmeko vajonneet entistä syvemmälle brežneviläisen pysähtyneisyyden luontatyötävästi lemahtavaan liejuun? Olisiko viimeinkin kohtuullista tutkaille omia tekemisiämme ja kaupunkiorganisaation toimivuutta, jotta kaiken valmistelun ja päätöksenteon kärkiteemana on toimiminen kaupunkilaisten parhaaksi? Tästä johtuen mielestäni on viimeinen hetki valita toimikunta valmistelemmaan ja takaamaan Uudenkaupungin viemistä toivottuun, vaaleissa luvattuun, suuntaan!

Laaja, kaikista valtuustoryhmistä koostuva valiokunta, voisi, perinteisen erottamisprosessin sijaan, arvioida kaupungin virkahenkilöhuipun eväitä, auttaa puutteiden täydentämisessä ja luoda tulevaisuuden vision, jonka toteutumisen uskottavuudesta plus luottamuksesta valtuusto pääsisi äänestämään. Uusikaupunki ei ole Pariisi, mutta ei Petroskoikaan ja niin kauan, kun sijaitsemme tuossa välissä, on meillä kehitysedellytykset ja kasvupotentiaalia. Nykymenolla kaupunkimme ei voi jatkaa ja pahimmillaan johdon apaattinen selittelyhenki tuhoaa kaupunkisuunnitteluvaliokunnassa virinneen kehitysilmapiirin ja se on sitten viimeinen naula tämän yli 400-vuotiaan kaupungin arkkuun!

57 kommenttia:

  1. Työt vähenee 50% ja palkat pysyy samana. Viikosta voi olla kotona puolet mutta palkka pysyy. Hyvät asukkaat, onko oikein ja tavallisia duunareita irtisanotaan mahdollisesti?

    VastaaPoista
  2. Ei, ei todellakaan ole oikein!

    VastaaPoista
  3. Kaupunki, joka on Pariisin ja Petroskoin välillä. Hyvä mielikuva.
    Miten tämä kaupunki ajelehtii kohti tulevaa mitä se sitten onkaan?
    Aika monta faktumia nostettiin nyt lähihistoriasta esille muistuttamaan siitä, että jotain selkeää on tehtävä. Asukasluvun kehittyminen, Varhaan siirtyminen ja Wintterin ylläpitäminen koituvat kaupungin selvitymistaisteluksi.
    Nyt on johdon työnkuvien tarkistamisen aika!

    VastaaPoista
  4. Onkohan vastakkain asettelu duunari vs. ei-duunari relevantti lähestymistapa ? Henkilöstövähennykset tehdään toimintojen mukaan eli duunareita ja ei-duunareita lähtee sen mukaan, miten toimintoja jatkossa toteutetaan. Muutosneuvottelujen aikana oletettavasti koko organisaation henkilöstö yrittää perustella omaa välttämättömyyttään. Siksi on erittäin tärkeää saada muutosneuvottelut mahdollisimman pian päätökseen, sillä epävarma tilanne kärjistää tunteita on sitten kyse duunareista tai ei-duunareista.

    Asukasluvun "pakonomainen" kasvun tavoittelu on täysin toisarvoinen asia. Riittää kun pitää huolta siitä, että Uusikaupunki on hyvä paikka uusikaupunkilaisille, asukasluvusta riippumatta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vain riittävästi Ukiin veroja maksavien asukkaiden ansiosta Uusikaupunki on >>hyvä paikka<< uusikaupunkilaisille. Valitettavasti tämä >>hyvä paikka<< on suoraan riippuvainen asukasluvusta.

      Poista
    2. Pienelläkin älyllisellä ponnistella voi huomata että yksin asukasmäärällä ei ole merkitystä onko kunta hyvä paikka kuntalaisille.

      Poista
    3. Tuota noin. Mikäli U:gin kaupunki aikoo ylläpitää sen, mitö sillä on juuri nyt ylläpidettävänään, niin siihen ei verotulot riitä kunnan omalla saati valtion eri järjestelmien kautta tulevilla verotuloilla.

      Poista
  5. Näytti olevan että kun työt vähenee puolella palkka pysyy samana. Eikö sama asia, jos siivoojilla ei ole töitä kuin 2.5 pv viikossa. Pysyykö palkka samana.

    VastaaPoista
  6. Kiitos käynneistä ja asiallisesta osallistumisesta kommentointiin! Olemme investoineet tavalla, jonka vuoksi meidän olisi hyvä saada kaupunkiin veronmaksukykyisiä uusia asukkaita. Ketään eivät hyödytä tyhjät koulut ja asunnot, joihin ei riitä oppilaita eikä asukkaita, mutta joiden kulut juoksevat. Hallittu kasvu saatava nopeasti näkyväksi jo sote-alueen vuoksi vai luuletteko vakavissanne, että joku ulkopuolinen taho investoi esim. A-sairaalaan, mikäli olemme taatusti taantuva maailmanlopun paikkakunta, josta väki vähenee. Wintteri on ollut käyttämätön mahdollisuus, mutta A-sairaala tuntuu kalliilta, itse väsätyltä, pommilta, joka pahimmillaan jää ja posahtaa käsiimme räjäyttäen taloutemme lopullisesti sekaisin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos itsellesi. Sopivasti ärsyttävä, mutta kiihkoton alustus herättää aina asiallista keskustelua.

      Poista
    2. A-sairaala ei ole se "pommi" vaan Mörne. Mörnessä on vielä korjaukset tekemättä!!!!!

      Poista
    3. Onhan se pommi, jos Asairaala jää Ugille käteen. Mörne taas on aivan varma pommi, koska sitä ei olla ostamassa eikä tulla ostamaan. Elämme ikuisen remontin kaupungissa.

      Poista
  7. Kaikki menee omalla painollaan, kun järkivaltuutetut jää vähemmistöön näin se demokratia toimii. Seuraavaan muutokseen on mahdollista 2025.

    VastaaPoista
  8. 2025 kesällä valittavat valtuutetut joutuvat tekemään ensimmäisten kahden vuoden aikana ne säästöt pakon edessä joita nykyiset valtuutetut uskalla tehdä juuri ennen vaaleja. Tässä se muutos on.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Todennäköiseltä näyttää tämä vaihtoehto kello 17.07, kun osa kokoomuslaisista loikkasi demareihin + muutama muu oikeistosta. Taitaa ainoa ryhmä olla Persut ja Hento joilla on selvä linja, Saastamoista unohtamati. Päätökset pitää perustua kunnan asukkaitten edun mukaisesti. Käsittämätöntä kun ei edes omia päätöksiä toteuteta. Onko edes päätöksillä väliä kun niistä ei tarvi välittää, tämähän tuli esille viime valtuuston kokouksessa. Turhaa hakata terävää kirvestä hajalle umpiluuhun.

      Poista
  9. "Tästä johtuen mielestäni on viimeinen hetki valita toimikunta valmistelemmaan ja takaamaan Uudenkaupungin viemistä toivottuun, vaaleissa luvattuun, suuntaan! "

    Onkohan Uudenkaupungin menestys vain siitä kiinni että meiltä puuttuu jokin "toimikunta" ? Tuskin yksikään paikallinen toimikunta tekee ihmeitä. Sellainen olisi perustettu jo aikoja sitten jos sen kykyyn joku edes uskoisi. Uudenkaupungin tilanteen ratkaisee aikanaan valtiovarainministeriön nimeämä työryhmä.

    VastaaPoista
  10. Taitaa olla tilapäinen toimikunta, johon tarvitaan vähintään 11 valtuutetun allekirjoitukset.

    VastaaPoista
  11. Varha todennäköisesti sulkee hallitusti Vakka-Suomen pienet terveysasemat, ja tilalle jokin liikkuva "terveyspalveluauto". Mikäli Uudenkaupungin terveyskeskus suljetaan tai sen palveluja supistetaan terveysaseman tasolle niin se olisi kaupungin ja koko seutukunnan kannalta kova isku.

    VastaaPoista
  12. Jopa vuosia on toitettu, turhista kiinteistö eroon. 🤔Tt Uusikaupunki osti lisää, tulee hotelli??. Myydään kalantitalo, sitten vuorattin tiloja. Lopetan koko kommentoihin tähän, Javan sanoinhin lainaten : turhuuteen luodut rahat. Melkikei kullasta rakennettu kaupunki.

    VastaaPoista
  13. Otsikossa oli aiheellinen kysymys. Miten on tai oli?
    Verojen korotuksella ostettiin ainakin aikaa siirtää hankalia päätöksiä vuoteen 2025 jolloin niitä ei tehdä. 2025 on vaalit. Käytännössä johtoryhmän asialla oltiin.

    VastaaPoista
  14. Uudenkaupungin kohdalla verojen korotus on kuin "kusi sukassa" eli lämmittää hetken. Aivan sama onko vaalit tulossa vai ei kaupungin talous ei parane vaalien tuloksesta niin kuin ei ole muuttunut aikaisemmistakaan vaaleista. Kaupunki tarvitsee tekoja ja tekijöitä mutta kun viranhaltijoilta tai luottamushenkilöiltä niitä ei löydy.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Samoja asioita jahnataan vuodesta toiseen, turhasta kiinteistömassasta päästävä eroon, kaupunki osti lisää.

      Poista
  15. Näin naapurissa. Missä kokoomus menee Java?

    HIMOVEROTTAJIA kirjoitti 6.11.2023 klo 13.01
    Vasemmisto on iät ajat rakastanut veroja, sehän tiedetään.

    Mutta sitä en osannut arvata, että porvaripuolue Kokoomuksesta peräti neljä ( Pilvi Marsela, Seppo Nikula, Raimo Löfstedt sekä varavalt. Jyrki Santala ) olivat sekä tuloveron että kiinteistöverojen nostamisen kannalla ! KIITOS, verot verta juo !

    Keskustan pitkä varjo kirjoitti 6.11.2023 klo 13.52
    Laura Kontu ei siis ollut! Miksikähän ei?

    VastaaPoista
  16. Kiinteistöverohan tulee nousemaan valtakunnallisesti hallituksen päätöksellä. Täällä hehkutettiin hyviä päättäjiä, kun päätöstä ei tehty valtuustossa. Jotkut tietysti menevät tuohonkin lankaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Valtuustossamme ei istu valtakunnan päättäjiä.

      Poista
    2. Luojan kiitos siitä, Suomella olisi demarivetoinen kokoomushallitus.

      Poista
  17. Kiitän aktiivisesta vierailutiheydestä ja jäljenjättämisestä kommenttiosioon! Mikäpä minä olen kokoomusta arvioimaan, mutta kun kysytään, voin oman otaksuntani esittää. Listassa on puolueen paikalliset TuTolaiset, jotka saavat neuvoja vasemmalta. Laura puolastaan pohtii ja päättelee omilla aivoillaan, joten hän, kuten ei moni muukaan kokoomuslainen, ei peesaa sokeasti TuTolaisia.

    Pohtikaapa viime valtuustossa käytyä debattia kahden puheenjohtajan välillä ja HALOO: HE OVAT OLLEET VAALEISSA SAMALLA LISTALLA! Kuinka voi olla, että tärkeässä perusasiassa poliittisen toteutuksen ääripäät nousevat samalta listalta valtuustoon - joku voisi kysyä äänestäjän kuluttajansuojan perään! Kumpaa kokoomus lupasi vaalipuheissa: Taata kaupunkiorganisaation johtajien työt & palkat vai luvattiinko tehokasta ja toimivaa palvelua kaupunkilaisille? Eipä siinä mitään, nämä kaksi puheenjohtajaa esittivät näkemyksensä ja 41 valtuutettua ei inahtanut asian tiimoilta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joukossa kuusi persua istui hiljaa kuin mykät paskalla.

      Poista
    2. Mitä väliä sillä on mistä puolueesta kukin hiljaa ollut oli ? On tämä kuntapolitiikka niin "hiekkalaatikkoyhteisö" ja se näkyy siinä että mitään ei tapahdu "hiekkalaatikon" ulkopuolella kun sinne asti ei näkemykset riitä.

      Poista
  18. Ne kuusi on yhtenäisellä linjalla ilman ryhmäkuria 🤔

    VastaaPoista
  19. Virkamies istuu, järki seisoo, asiat makaa ja palkka juoksee. Näin sanotaan.

    VastaaPoista
  20. Ryhmäkuri on sama kuin Titanic:n kansituolien järjestely kun kurssi on kohti jäävuorta. Aivan sama vaikka kaikki valtuutetut äänestäisi miten tahansa puolueista riippumatta. Tilannekuvaa kaupungin tilanteesta ei ole valtuustollakaan.

    VastaaPoista
  21. Näin Pirkanmaalla
    Pirha yrittää päästä eroon 200 000 neliöstä toimitilaa vuoden 2025 loppuun mennessä
    https://www.aamulehti.fi/pirkanmaa/art-2000009963216.html

    VastaaPoista
  22. Kangasalle rakennettiin 35 miljoonan koulurakennus. Koulukeskuksen korkea hinta ja käyttäjien vähäinen määrä on ihmetyttänyt.
    https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009965112.html

    VastaaPoista
  23. 21.11 kirjoittanut tarkoittaa valtuutettujen enemmistöä
    Tämä on syytä tarkentaa.

    VastaaPoista
  24. Vanha sanonta menee: kun huomaat olevasi kuopassa, lopeta kaivaminen.

    VastaaPoista
  25. Tässä ote Mörnen mäen uusiksi menneestä valaistuksen kilpailutuksesta (Huom, tarjouspyynnössä ei saa mainita tuotemerkkiä)
    "Pylväs 8 m (lisävarsi 6 m)
    - pylvään kokonaiskorkeus pylvään tyvestä varren latvaan on 9800 mm.
    - Pylvään korkeus tyvestä varren kiinnityskohtaan 8600 mm. Pylvään tyven halkaisija on 139 mm ja varren kiinnityskohdan halkaisija 60 mm.
    - Olakkeita on kaksi.
    -- ensimmäisen olakkeenkorkeus pylvään tyvestä olakeosan alareunaan on 3380 mm. Olakeosan korkeus 40 mm ja ulkohalkaisija 139 mm/ 89 mm.
    -- toisen olakkeen korkeus pylvään tyvestä olakeosan alareunaan on 7080 mm. Olakeosan korkeus 40 mm ja ulkohalkaisija 139 mm/ 89 mm.
    - kytkentäkotelon korkeus pylvään tyvestä kytkentäkotelon alareunaan on 1550 mm. Kytkentäkotelon korkeus 400 mm ja leveys 90 mm."

    Ei voi kuin ihmetellä, ollaanko tässä todellakin kaupunkilaisten etua ajamassa, kun arkkitehti väkisin vääntää Mörnen mäkeen just ne lamput, mitä jossain näki, maksoi mitä maksoi. Järkeni mukaan, jos olisi kilpailutettu vaikka valotehon perusteella, olisivat lamput valaisseet kulkijoita jo pitkään. Lapsellista touhua! Ja veronmaksajien rahoilla!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuskin tulee kaksi tai useampaa tarjouspyynnön mukaista tarjousta. Selvästi kierretään hankintalakia. Mielenkiinnolla odotan Teklan kokouksen pöytäkirjaa, jossa tarjoukset käsitellään. Yhdenkään Teklan jäsenen ei tulisi hyväksyä hankintaa jos tarjouspyynnon mukaisia tarjouksia on vain yksi. Kyse on vain ulkoaulueiden valaisimista, joissa millimetrintarkka rakenteenmitoitus ei ole oleellista vaan esimerkiksi valaisuominaisuudet, energiatehokkuus jne.

      Poista
    2. Valaisimien pimeä hankinta himottaa seuraamaan. Jännä nähdä millaisia lamppuja tarjotaan ja mihin hintaan ja onko tarjouksia vain yksi.

      Poista
  26. Jossain vaiheessa tulee kaupungille edullisemmaksi arkkitehdin irisanominen verrattuna hänen järjettömän kalliisiin (älli)hankintoihinsa.

    VastaaPoista
  27. Nou nou. Tällä haetaan vaan yhden valmistajan tuotetta. Eli sama tarjoaja tulee valituksi kuin viime kerralla.

    VastaaPoista
  28. Ihme jos tekla ei puutu.

    VastaaPoista
  29. Puutu mihin? Sehän vaan päättää.

    VastaaPoista
  30. Järki käteen! Mörne on lähes tyhjillään oleva homepesä, jota kukaan ei osta ja Varha ei ikinä osta A-sairaalaa, joten mäkeen ei pidä lyödä senttiäkään kaupunkilaisten rahoja.

    VastaaPoista
  31. Alueelta puuttuviin valaisimiin on myönnetty määrärahat jo viime vuonna. Edellisestä teklan päätöksestä valitettiin.
    Onko kuitenkin niin, että tänään tai huomenna julkaistavasta kaup.hallituksen esityslistasta on nostettavissa pöydälle moninkertaisesti suurempia verorahojen käytön eriä, tarpeellisia, tarpeettomia tai ei lakisääteisiin asioihin kohdistettavia?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hällä väliä asenteellako aina pitäisi mennä? Toivottavasti et ole päättävässä asemassa kaupungisamme. Muista, että pienistä puroista...

      Poista
    2. Kai ne määrärahat voi peruakin, jos kilpailutus menee persiilleen? Ei ole valtuusto taaskaan tainnut tajuta, että riittävät valaisimet saisi huomattavasti halvemmalla. Onko uskottu liikaa esittelijään?

      Poista
  32. Valitettiin aiheesta. Ei tarjouspyyntöä voi rajata kuten edellä on kerrottu. Kallista lakimiesten konsultaatiota on taas tarvittu, jotta arkkitehti saisi mitä jostain syystä väkisin haluaa. Kuntalaisten rahoja käytetään väärin ja vääriin kohteisiin. Eikös meillä ole paikkakuntalainenkin yritys, joka valmistaa valaisimia, sieltä hakemaan sopivat ja asennus alkamaan heti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo kuulostaisi järkevältä tässä tilanteessa. Mutta tuskin tulee toteutumaan.

      Poista
  33. Meillä lepsut valtuutetut kun antavat virkahenkilöiden määrätä marssitahdin. Eikä valvota että päätökset toteutetaan. Viime valtuuston kokous hyvin osoitti kuka määrää marssijärjestyksen. Onneksi kiinteistövero ei nouse. Piti hakea säästöjä ettei veronkorotuksiin Wintterin takia jouduta, onko haettu?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onhan jo tiedossa, että eduskunta hoitaa kiinteistöveron noston.

      Poista
    2. Päätöstä ei ole tehty ja mahdollisesti nostaa maapohjan veroo. Kiinteistövero on harhaan johtava, tavallaan.

      Poista
  34. Hankintalaki, hankintalaki ja hankintalaki. Siitä olen samaa mieltä, että nyt kh lyö lukkoon 2-4 vuoden sopeutuslinjan. Ensi vuosi unohdettiin jo kun kvalt päätti nostaa kuntaveroa.

    VastaaPoista
  35. Täältä löytyy kj:n esitys kh:lle. Paljon on ei lakisääteistä puuhastelua. Säästöjä ei löydy riittävästi.

    https://uusikaupunki.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2023249-8

    VastaaPoista
  36. Varha luopuu 1/3 sote rakennuksista, miten meillä ollaan varmoja että vuokrataan 3+1 vuotta. Näin hallituksen esityksessä luki.

    VastaaPoista

Tuhraappa tähän aikasi kuluksi jotain! Kiitos!