Suureen sotaan ajauduttiin pitkälti monarkioiden romahtamisen ja voimakkaan kansallisaatteen kautta. Mennen vuosisadan alussa käytiin pohjolassakin itsenäisyystaisteluja ja jopa sisällissotia. Suomalaisetkin ottivat aktiivisesti osaa kahteen sisällissotaan. Ensin oma sitten Viron sisällissota. Molemmissa voidaan todeta todeta voittaneella puolella olleen suomaisia.
Virossa mittelön kävivät venäläiset ja suomalaiset paikallisten seuratessa sivussa. Tämän jälkeen ja saatuaan määräämisoikeuden maalleen virolaiset antoivat itsenäisyytensä sille ketkä heidän maa-alastaan olivat eniten kiinnostuneita. Tyyli on vähän sama kuin nyt, vieraat joukot marssivat Viron itsenäisyys paraatissa. Kuten aikoinaan, Virossa huudetaan nytkin saksalaisia sotilaita maahan ja ainahan se saksalainen on tullut - kutsumattakin.
Ennen jälkimmäistä maailmansotaa elettiin hullujen diktaattorien aikaa. Heitä seurattiin, kauhisteltiin, valittiin puoli ja lopulta alkoi armoton uho. Suomen puolustus oli jätetty rapakuntoon ja lopulta uho tuotti tuloksia eli alkoi valtava kähinä - yksi hullu diktaattori suuttui. Uholla ja pään aukomisella oli kova hinta. Olisikohan tuolloin täällä kannattanut olla sovittelevampi edes siksi, että meille olisi jäänyt aikaa varustautumiseen.
Joka tapauksessa Suomi oppi kovimman kautta sen, että mitä hullumpi diktaattori naapurissa sitä tarkemmin kannattaa valita sanansa. Pahimmillaan päättäjien lohkaisuista ja viimeisetä sanasta kansa maksaa kovan hinnan. Toivottavasti historia ei tältä osin toista itseään eli Suomessa osataan valita sanat tarkemmin.
Sota oli ja meni. Yksi suurvalta jakoi varojaan maanosamme jälleenrakennukseen, toinen vaati hävinneiltä kohtuuttomia sotakorvauksia, jotka jopa yksi maa maksoi. Syntyi rähmällään olon ja ystävyyden aika. Ystävyys sanaa hoettiin niin usein ja voimakkaasti, että koko sana koki inflaation ja alkoi jopa ällöttämään. Alkaneen ystävyyshössötyksen yhteydessä syntyivät ystävyyskaupungit. Niitä oli, tasapuolisuuden vuoksi, niin idässä kuin lännessä.
Uusikaupunkikin sai oman ystävyyskaupunkinsa idästä - Novgorodin. Nyt ystävyyskaupungista ja siellä vierailusta on alkanut melkoinen vääntö. Ystävyyskaupunkien tai ystävyyden suuruus ei elo tuon väännön takana vaan pikemminkin ihmisten pienuus. Toimikunnat ja hallitus valmistelee ja käy vääntöä ystävyyskaupunkivierailusta tyylillä, josta ystävyys sekä ystävällisyys on kaukana.
Itse istuin kahdeksan vuotta lautakunnassa, jossa joka vuosi äänestettiin nuorten ja virkamiesten tekemästä ystävyyskaupunkimatkasta. Vastustin näitä reissuja joka ainut vuosi. Minusta kyse oli neuvostoaikaisesta jäänteestä, josta oli päästävä eroon. Perustelin, ettei se ole ystävyyttä, jos kerran vuodessa käydään vain toteamassa, että ollaan ystäviä. Käsittääkseni ystävyys on tiivistä yhdessäolon iloa ja siitä seuraa automaattisesti yhdessä tekeminen.
Mielummin olisi kehittänyt ystävyyskaupunkitoimintaa siten, että jokainen kaupunki olisi tarjonnut tietoa sekä osaamista siitä, missä on vahva ja saanut tietoa sekä osaamista siihen, missä on heikko. Tämä ei ollut mahdollista kaupunkimme varavajeen vuoksi. Niinpä kahdeksana vuotena esitin ettei reissuille lähdetä ja koko ystävyyshössötyksestä luovutaan. Joskus joku kannatti minua joskus jäin yksin, mutta hävisin joka äänestyksen. Se oli siinä, äänestyspäätökseen oli tyytyminen - niin toimii demokratia.
Meillä käyty ystävyyskaupunkireissu on saanut hämäriä ulottuvuuksia. Kyläpoliitikot vetoavat kantojensa puolesta casus belli -tyylin jopa lehdistä lukemiinsa uutisiin kansainvälisistä kriiseistä. Käyttäytyminen alkaa saada jopa moukkamaisia piirteitä, kun itsekkäästi ollaan itsekkäästi toista itsekästä vastaan. Jos haluamme päästä eroon nykytyylisestä mitättömästä ystävyyssähläyksestä, on sitä joko kehitettävä tai siitä on luovuttava kokonaan. Ja jos ystävyyskaupunki touhusta luovutaan, on luopumisen oltava selkeä linjaus koko toimintaa kohtaan eikä yhtä kaupunkia kohtaan.
Kaksi kysymystä uteliaalta ja yksinkertaiselta: mitä tarkoittaa casus belli, ja eikö Vannaksen säätiö hoida itse muistolaattaa ja puistoa?
VastaaPoistaT: pystypellavan poimija Brasovista
Historia on hallussa kyllä. Sanompa vaan että mahtipontiset ja viivasuorat ovat tasarytmissä marssivien sotilaiden rivistöt Moskovassa tänäään. 75 vuotta sitten vastaavia oli silloisessa Saksassa. Lebensraum?
VastaaPoistaKiitos kommentaatiosta ja vierailun vilskeestä! Casus belli tarkoittaa syytä, seurausta tai perustetta mahtavalle riidalle eli sodalla. Casus on välikohtaus ja belli on sota. Eiköhän Wannaksan työjoukoilla olisi toisenlaiset univormut, minusta reliefin ympärillä häärivät näyttävät kaupungin työntekijöiltä. Tuskinpa Venäjä tarvitsee lebensraumia, niin energiaa kuin muitakin raaka-aineita löytyy omasta takaa. Sotatoimiin po. valtion johdattaa ulkoinen uhka, siitä johtuvat strategiset toimenpiteet ja kuten Ukrainassa oman väestön/kielialueen puolustaminen sekä historiallisen maa-alueen palauttaminen Venäjän haltuun.
VastaaPoistaEi Valkosellakaan tunnu olevan ihan kaikki palikat kohdallaan,kun täytyy 90vuotta vanhoista asioita irjoitella
VastaaPoistaOlihan kommentti. Historiasta on kyse. Joka ei historiaa tunne toistaa entiset vrheet.
VastaaPoistaKiitos käynneistä ja kommenteista! Mielestäni jokainen saa kirjoitella mistä lystää eikä historian heijastuksista tähän päivään mitään vaaraa löydy. Pitäisikö esim. Joulu ja Uudenkaupungin syntymäpäivätkin jättää huomiotta, kun nojaavat vanhoihin tapahtumiin?
VastaaPoistaValkonen kuluu niihin joo joo "miehiin" paljon parranpärinää,mutta todelliset teot puuttuvat
VastaaPoistaAvoin kysymys: Kenellä Ukin poliitikolla on todellisia tekojha? Nimiä esiin nyt.
PoistaKiitos käynneistä ja kommentista! Tuo pitää paikkansa siltä osin, että mitään en saanut aikaiseksi. Sanoin kylläkin joo joon sijaan ei ja tarjosin toisia vaihtoehtoja silloiselle menolle.
VastaaPoista