tiistai 19. maaliskuuta 2013

SOTE-esitys hajottaa Vakka-Suomen lopullisesti!!



Ministeri sai virkamiesten tekemän kauan ja kauhulla odotetun sote-esityksen. Meitä tuossa esityksessä koskettaa eniten kohta, jossa Laitila ja Pyhäranta siirretään Satakuntaan vahvistamaa Rauman sote-aluetta.  Voimme viimeinkin heittää hyvästit kunnalle, joka koostuu Vakka-Suomen rippeistä. Onko tämä hyvä vai huono asia, sitä sopii jokaisen pohtia samalla, kun ennkoi, todennäköisesti toteutuvan, esityksen vaikutuksia Uudenkaupungin tulevaisuudelle.

Esitys tarkoittaa käytännössä totaalista kuntaremonttia. Sote vie budjetistamme 60%. Tulevaisuudessa me emme enää päätä em. toiminnasta. Olemme niin marginaalinen osa syntyvää isoa sote-kokonaisuutta, että muut päättävät kaiken puolestamme. Olemme tulevaisuudessa ison alueen pieni ja mitätön reuna-alue eli meihin säästöt ja lakkautukset koskevat kovimmin. Kun katsomme kunnan toimintaa tästä eteenpäin, herää kysymys, tarvitaanko jäljellejääviä toimintoja varten pieniä itsenäisiä kaupunkeja tai kuntia? Mikäli kuntia ei vieläkään saada lopetettua riittävästi , seuraavaksi valtio omii kunnilta opetustoimen ja mistä esim. me päätämme tämän jälkeen? Tontonmäistä ja vuokrakerrostaloista ja alas ajettavista vapaa-ajan puitteista! Viimeistään tässä vaiheessa päästään kuntien määrässä kauan kaavailtuun alle sataan.

Sen tavoitteen vuosikymmenet vallassa olleet saavuttivat, että meitä ei liitetty Raumaan. Em. vallassaolijat ovat päätöksillään ajaneet meidät tyhjän päälle, sillä kukaan ei halua liittyä kanssamme yhteen ts. maksaa kymmenet vuodet jatkunutta epäonnistunutta kaupungin kehittämis/yhteistyöpolitiikkaa ja sen seurauksena syntyneitä miljoonavelkoja. Olemme kuin Hoxan aikainen Albania Euroopassa eli eristäytyneitä muusta Varsinais-Suomesta. Meidän vuosikymmenet vallassa keikkuneet ja vieläkin vallan kahvassa vapisten roikkuvat päättäjät ajoivat ensin entiset omat kuntansa konkurssin partaalle ja pakkoliitoksiin ja nyt he ovat onnistumassa hävittämään koko maakunnan. Voidaan puhua melkoisesta osaamattomuuden keskittymisestä ja huipennuksesta samaan aikaan.  

Suurimmat hyötyjät tulevassa hässäkässä ovat takuuvarmasti virkahenkilöstömme huippukihot ja kihottaret. Kun he pääsevät töihin suureen kuntaan, kenties Turkuun, suhteutetaan heidän palkat vastaamaan isompien kuntien vastaavia. Eli kohta meidän kaupunginjohtajamme saa samaa palkkaa kuin Turun kaupunginjohtajat. Siellä hän on yksi kaupunginjohtajista, joita tulee kuntaliitosten jälkeen olemaan bussilastillinen. Tämän takaa se, että ketään ei irtisanota ja kaikilla on viiden vuoden työturva. Viimeistään nyt tämän skenaarion aikaan saajat, päättäjät ja virkahenkilöt, on pistettävä syrjään.  Jonkun täytyy lyödä järkeä näiden itsepäisten, itsekkäiden patoloogisten supertunareiden päähän. Nyt he ovat munaamassa jo niin pahasti, että se muistetaan satojen vuosien päästä muistotekstissä:
HÄN HÄVITTI VAKKA-SUOMEN!
R.I.P

21 kommenttia:

  1. Kyllä kuntatyöntekijät ovat hyvin hoitaneet leiviskänsä, lomaedutkin ovat paremmat kuin yksityissektorilla. Mutta kylläpä on myös korkea järjestäytymisaste

    VastaaPoista
  2. Kiitos ajatuksista! Näinhän se on, mutta kuinka kauan se voi olla näin? Vienti ei vedädäää, yritykset yskiikiii, sijoittajat kantavat duunarien työstä kuittaamansa rahat veroparatiiseihin eli julkisten pelveluiden rahoituspohja murtuu, mutta silti jukisella puolella nostetaan palkkoja huimasti!

    VastaaPoista
  3. Varsingin pääliköiden

    VastaaPoista
  4. Sote-uudistuksesta puhuttaessa puhutaan usein pelkästään terveydenhuollosta, mutta se tarkoittaa myös sosiaalipuolta. Turussa molemmat kentät ovat todella huonolla kantilla. Uudessakaupungissa ei puhuta muusta kuin erikoissairaahoidosta, vaikka emme voi siihen juurikaan itse vaikuttaa. Eikö kaupungissa todellakaan ymmärretä, että tämä huonoin mahdollinen ratkaisu l. täydellinen vastakohta vahvalle vakka-suomelle?

    Nyt olisi aika puhua sosiaali- ja perusterveydenhuollosta ja miettiä kaupungin profiilia yrittäjienkin kannalta. Ellemme päätä valtaosasta meitä koskevista asioita, niin tuskin olemme kovin houkutteleva neuvottelukumppani verrattuna vaikkapa Raumaan, josta tuli nyt suuri ja itsenäinen. Päättäjät voisivat ottaa lakit kouraan ja soittaa Koskelle. Joskus nöyrtyminen on paikallaan ja turha ylpeys kehityksen este. Oli todella lapsellista kieltäytyä neuvottelemasta ja nyt olisi katastrofaalisen typerää jatkaa samalla linjalla. Ihmiset puhuvat pro sairaala-liikkeestä ja samalla menetetään koko kaupunki! HUH HUH! Turusta katsottuna olemme epäkiinnostava syrjäinen periferia, sitäkö me haluamme olla. Tyksissä saamme käydä vaikka olisimme Rauman kanssa kimpassa. Kirpaiseehan se, muttei tapa.

    VastaaPoista
  5. Mieluummin kuollut Sumilainen kuin koruja raumalainen

    VastaaPoista
  6. Onpa lapsellista kuvitella, että Kari Koski olisi ratkaisu

    VastaaPoista
  7. Kiitos mietteistä! Tätä soppaa on valmistettu ja kaupunkiamme on ajettu tähän kuntoon sekä erilleen muista jo kymmennet vuodet, joten enää ei soitot edes isompien kaupunkien johtajille saati Rauman kaupunginjotajalle auta yhtään mitään. Kun puhutaan valtakunnan tason esityksestä, siinä ei yhden kuihtuvan, viittä vaille kriisikaupungin sana paina mitään. Tämän osoittajaa jo tehty esitys: Laitila noteerattiin, mutta Uudenkaupungin sanat olivat kuin tuuleen tuhauttelemista! Lopun sinetöi naurettava kuntaliitoslausunto - toivotaan, että sitä ei lue kukaan!

    Edellä ollaan siinä oikeassa, että vain kuulumalla Laitilan kanssa samaan sotealueeseen voimme edes teoriassa pysyä osana pienemmässä itsenäisessä kaupungissa ja näin turvata edes jonkinlaisen sanavallan. Mutta todellisuudessa, meillä ei ole mitään sanomista siihen kumman sotealueen periferiaa me olemme.

    Nyt olisi oikein aloittaa raju investointi Uudenkaupungin keskustan ja maaseudun elämispuitteiden saattamisesta 2000-luvun tasolle. Kun kaupunkimme menettää itsenäisyytensä, tänne ei kukaan rakenna mitään. Tuolloin olemme Turun ja Rauman välissä olevaa EI KENENKÄÄN MAATA, joka jäi kehityksessä jäkeen mutta teki armottomat velat!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sote uudistus mahdollistaa sen että nykyiset kunnat voivat jatkaa muiden paikallisten palveluiden tuottajina itsenäisinä kuntina. Järkevää olisi määritellä vain 3-4 tahoa joilla on vastuu sote:n palveluiden tuottamisesta. Näin on menetelty muualla Euroopassa ja Pohjoismaissakin. Kun kunnilta on sote vastuu pois niin paikallisille muille kunnan palveluille on kustannustehokas toteutus mahdollista. Tämäkin malli on muualla Euroopassa. Kuntaliitokset eivät ole mikään itseisarvo eivät edes tarpeellisia. Hyvä mittari on kunnan asukasmäärä ja siihen suhteutettu kunnan työntekijämäärä. Suhdeluku on lähes sama kunnan koosta riippumatta eli suuri kunta ei ole mikään ratkaisu. Javalle pisteet provosoivasta artikkelista mutta siinä se sitten olikin...

      Poista
  8. Kiitos hyvästä kommentista! Olen täsmälleen samaa mieltä kanssasi soteuudistuksen jälkeiseisestä tilanteesta. Ikävä vaan, että tähän maahan ajetaan mallia, jonka jälkeen kuntia lienee jäljellä 35-70.

    Yhdessä vaihtoehdossa Vakka-Suomea pidettiin eräänä syntyvänä kuntana. Miksei enää esitetä samaa, mitä kunnat ovat viestineet pääkaupunkiin? Jos nykyinen Sote-esitys toteutuu Laitila ja Pyhäranta eivät voi olla kanssamme samaa kuntaa! Tuntuisi mahdottomalta, että sote-raja menisi kunnan keskeltä.

    Jos jäljellejäävät Vakka-Suomen kunnat liitetään yhteen, se kaatuu Uudenkaupungin aikaisempiin velkoihin elellemme saa tänne rutkasti uusia asukkaita, jotka koostuvat pääsääntöisesti lapsiperheistä. Meidän nykyiset toimemme, virkamiesvalmistelu ja päätöksentekijät eivät anna realistisia perusteita em. onnistumiselle.

    Olen edellä kommentoineen kanssa samaa mieltä, ettei kuntien koko ratkaise mitään. On vaan niin, että päätöksiäö emme tee me vaan niitä juntatataan läpi isommissa ympyröissä. Siksi epäilen, että taloudellisesti hankalassa tilanteessa oleva Uusikaupunki pilkotaan.

    VastaaPoista
  9. Atso Vainio hoitaa homman kotiin ja lehdesskin luki , että satoja uusia työpaikkoja tulossa.
    Nyt äkkiä päätös uusien kerrostalojen rakentamisesta, saadaan uudet työntekijät ugiin.
    Nyt ei voi muuttaa kun ei ole vuokra-asuntoja.

    VastaaPoista
  10. Ei ole olemassa mitään vuokra-asuntoja. On vain omistusasuntoja, joiden omistajat ovat laittaneet omistamansa asunnot vuokralle. Taustalla on osakeyhtiö, johon kuntapolitiikot eivät pääse sisälle. Keskustelu vuokra-asuntojen tai itse asiassa uusien asuntojen tarpeesta onkin mennyt hieman harhaan.
    Mitä Javan alustukseen ja kommentteihin tulee, niin kyllä niissä on vissiä ajatusta. Täällä me olemme tien päässä ja samalla pussin perällä. Tänne täytyy aina tulla tai poiketa esimerkiksi Laitilasta. Ja toden totta. Olemme pahasti ja maantieteellisesti Rauman ja Turun välissä. Kaupunki näivettyy vaikka mitä tekisimme. Sotet ja kuntauudistukset sen takaavat. Tulevaisuuttamme siis ohjataan nyt vahvasti valtion taholta keskusjohtoisesti. Kyläpoliitikkomme eivät enää tätä palettia ohjaile saatika virkamiehemme. Rooliksemme jää estää pahimpien leikkureiden liian nopea tulo tai paremminkin viivytystaktiikka.

    VastaaPoista
  11. Java voisi lopettaa Walan piilohaukkumisen.

    VastaaPoista
  12. Missä täällä on piilohaukkumista? Esimerkkejä pliis. Wala ei ole ainakaan ollut kuntaliitokisen mukana tulleiden kuntien päättäjänä kuten jotkut on vaikka Suurkalannin alueelta tulleet.

    VastaaPoista
  13. Missä täällä on piilohaukkumista? Esimerkkejä pliis. Wala ei ole ainakaan ollut kuntaliitokisen mukana tulleiden kuntien päättäjänä kuten jotkut on vaikka Suurkalannin alueelta tulleet.

    VastaaPoista
  14. Lapsiperheistä puhuttaesa kannattaa aina käyttää adjektiivejä "nuori" ja "hyvätuloinen". Hetkinen... onko "hyvätuloinen" adjektiivi, no olkoon.

    VastaaPoista
  15. Edelliseen: ja sellaiset eivät vuokrakasarmeissa asustele 1000 euron kuukaisivuokralla. Siis mitä Java tarkoittaa lapsiperheillä? Mahdollisesti mahanmuuttajia? Ja keitä eräs kommentoija sijoittaisi kahteen uuteen kerrostaloon ? Vai oliko se parodiaa?

    VastaaPoista
  16. Kiitos viesteistä! Én ole haukkunut ketään, olen vain kertonut kuinka tilanteemme on kääntynyt nykyiseen pisteeseen. Päättäjinä meillä istuu vieläkin ihmisiä, ketkä ovat hävittäneet entiset kotikuntansa. Löytyypä joukosta sellainenkin tyypähdäs, kuka luottamustoimsessaan on ollut hävittämässä täältä meijereitä ja kymmeniä työpaikkoja - nyt sama tyypähdys huuta lähiruuan perään...-voi, voi marga...

    Jos kaupunkiin, sen nykyisillä puitteilla, yritetään vuokrakerrostalon avulla saada uusia asukkaita, muuttajat ovat todennäköisesti maahanmuuttajia. Kukaan ei muuta lapsineen asumaan lapsille nykyistä huonompaan paikkaan, joten tuskinpa tänne kukaan muualta Suomesta muuttaa.

    Uudessakaupungissa on kymmeniä vapaita vuokra-asuntoja ja 900 asuntoa kateissa, joten mitään tarvetta vuokrakerrostalon rakentamiselle ei löydy. Koko koohotuksessa on kyseessä osaamattomuuden, haihattelun sekä jäkeenjääneisyyden surrealistinen summa. Valtion pitää lopettaa työmatkakorvaukset ja bensiinin hinnan nousta vitoseen litra, ehkä silloin joku muuttaa työn perässä tänne tähtäimenään mahdollisimman halpa vuokrapoikamiesboksiin.

    Jos Uuteenkaipunkiin rakennetaan vuokrakerrostalo, nousee tämän kaupungin velkakuorma kohtuuttomaksi. Velkalasti kasvaa niin julmetuksi, että hevonen nimeltä Uusikaupunki putoaa polvilleen tämän kuorman alla.

    Meidän pitäisi pikemminkin pohtia, miksi työikäinen väestö lapsineen muuttaa täältä pois. Kun tuo, maailman yksinkertaisin asia, on saatu sisäistettyä ja toteutettua, muuttuu kaupunkimme muuttovoitoiseksi!

    VastaaPoista
  17. Turkulaista, ja ympäristökuntien päätöksentekoa seuranneena, olen myös pannut merkille, että pääsääntöisesti halutaan hyvätuloisia lapsiperheitä. Niistä itseasiassa ? Jos työpaikat ovat pysyviä, moni haluaa varmaan tontin ja ryhtyy rakentamaan. Tonttivarantoa U:gissa ainakin on. Löytyy osa-aluekeskuksistakin (Lokalahti-Kalanti-Pyhämaa), mitkä ovat todella vetovoimaisia keskuksia.
    Vähän kuitenkin epäillyttää, että kannattaa isoja perheasuntoja tieten tahtoen rakenta - kerrostalo-olosuhteisiin.

    VastaaPoista
  18. Kiitos Jorma kommentistasi! Meillä kaavoitetaan niin, että hyvätuloiset pyritään pitämään poissa. Kun katsotaan esim. Tontonmäkeä, Janhuanniemeä, sekä Kokoomuksen aloitetta Madonmaan kaavoittamiseksi, kaikki mainitut paikat olisivat oikein toteutettuna mahdollisia hyvätuloisten asuma-alueita. Meidän ongelmamme on tuo toteutus, sen ansiosta emme saa tänne minkäänlaisia asukkaita.

    Olisi paikallaan hiukan katsoa asuntopoliittisia saavutuksiamme, ennen kuin ryhdytään toteuttamaan siltä suunnalta tulevia ussia ideoita. Kuinka paljon meillä on maksanut täysin tuottamattomaksi osoittautunut asuntopolitiikka ja sen toteutus - entä mitä se tulee vielä maksamaan? Onnistumisiakin löytyy: Lienemme ainoa paikka Suomessa, jossa talon on saanut rakentaa lähes yleiselle uimarannalle!

    VastaaPoista
  19. Ollut järkipäätös

    VastaaPoista
  20. Tuliskohan tästä rakennuspaketista jotain Ukiinkin?

    http://www.rakennuslehti.fi/uutiset/talous/30938.html

    VastaaPoista

Tuhraappa tähän aikasi kuluksi jotain! Kiitos!