keskiviikko 24. syyskuuta 2025

KIITOS KALLAS: UUDENKAUPUNGIN AUTOTEHDAS ROMAHTI



Kaja Kallaksen työn arvokkuus nousi nyt konkreettisesti huippuunsa, hänen kansainvälisen toikkaroinnin arvon joutuvat maksamaan uusikaupunkilaiset autonrakentajat työttömyydellä. Uudenkaupungin autotehtaasta ei tiedetä juuri mitään ja vielä vähemmän tiedetään sen roolista maailman automarkkinoilla. Useimmat luulevat Uudenkaupungin autotehtaan tulevaisuuden olleen Mercedes Benzin tuotannon varassa, todellisuudessa autotehtaan tulevaisuus ei rajoittunut mainittuun automerkkiin. Reilun viidenneksen Uudenkaupungin autotehtaasta omisti, vielä alkuvuotena, maailman johtava ja suurin sähköauto/akkuteknologiayritys CATL. Kiinalaisen omistuksen mukaan tuleminen suomalaiseen autoteollisuuteen, antoi sille uskoa tulevaisuuteen. Kyseinen yritys hallitsi niin akkujen ja sähköautojen suunnittelua sekä valmistusta eurooppalainen autoteollisuuden hyytyessä, kieroilun ja osaamattomuuden seurauksena, kuin lyijyakku pakkasessa. Kiinalainen autoteollisuus saapui aikoinaan Uuteenkaupunkiin, koska se halusi avata oven eurooppalaisille automarkkinoille. Tähän kiinalaisia innosti Euroopan vihervasemmiston puheet ilmastonmuutoksesta ja sen torjumistoimenpiteet liikenteenpäästöjä vähentämällä eli autokanta uusimalla.


Kiinalaiset tunkivat EU:n markkinoille alalla, jossa eurooppalaiset olivat auttamatta pudonneet kehityksen ja tuotannon kelkasta. Kävi kuitenkin niin, että, kansainvälisen kaupan vapautta ajanut EU, teki kaikkensa suojellakseen, etenkin saksalaista, pohjamutiin vajonnutta autoteollisuutta. Kiinalaisella valmistusteknologialla olisi kyetty valmistamaan kantamaltaan ylivoimaisia ja energiatehokkaita sähköautoja paljon eurooppalaisia autotehtaita edullisemmin, mutta EU suojeli kaikin mahdollisin keinoin perinteistä omaa autotuotantoaan. Tästä huolimatta Valmet Automotiven akkutoiminnot laajenivat aina Saloon Puolaan ja Saksaan asti. Mikäli kiinalaisella tekniikalla valmistetut ja liikennöineet sähköhenkilöautot olisivat tulleet markkinoille noin 25 000 € hintaan, tuskin teillä muita tänään liikkuisikaan. Tällöin liikenteen hiilijalanjälki jäisi nyt pienemmäksi ja edullisemmat kiinalaiset sähköautot nielisivät nykyistä vähemmän kotitalouksien ostovoimaa, joten rahaa jäisi kotimaisten palveluiden ja palveluiden käyttöön.


Uudenkaupungin autotehdas tapaus osoittaa karulla tavalla uutisointimme yksipuolisuuden. Asioista ei kerrota kuin se puolikas, joka palvelee päättäjiä. Tapaus osoittaa aika karulla tavalla senkin, että päättäjämme eivät juurikaan välitä tavallisista suomalaisista, tärkeintä on seisoa itse jossain kivassa rintamassa, vaikka se koituisi kovinkin arvokkaaksi suomalaiselle duunarille. Muistakaapa sekin, että Uudenkaupungin autotehdas oli suurimmillaan Suomen suurin vientitehdas lähes 5 000 työpaikallaan. Käytännössä EU esti tehtaan positiivisen kehityksen jatkumisen ja kuitenkin Suomi lähettää kiltisti rahaa EU:n suhmurointiin, vaikka sieltä saatu hyöty jää vähintäänkin kyseenalaiseksi. Kuka tästä hyötyy eniten? -No kukas muu kuin Saksa, nyt Suomi voi hyvällä omallatunnolla poistaa lentokoneista hakaristit, jotka luulo liittää Saksaan. Eiköhän meidän kannattaisi viimeinkin pohtia sitä kuinka Suomi hyötyy esim. Kaja Kallaksen tyylisten EU-edustajien möläytyksistä - ensin saamme maksaa EU:lle ja sitten se kaventaa elinkeinopohjaamme - tästä puolestaan hyötyy Venäjä, joten saakohan Kallas provision Venäjältä. Muistakaa hänen miehensä Venäjän busines, toisaalta ilman vastaavaa, saattaisi Yara Uusikaupunkikin jäädä ilman itänaapuroin ammoniakkia.

LINKIT:







9 kommenttia:

  1. Kallaksen pitää vaihtaa nimensä, tai ainakin hänen nimensä uutisoitaesssa hänestä täällä Suomessa. KAJA KALLIS!!!
    Huru-ukko

    VastaaPoista
  2. ei ryssän amnak ole ainoa, voipi tuora muualt

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Yara norjalaisena yrityksenä voi tuoda ammoniakkinsa mistä haluaa ja on tuonutkin, myös Venäjältä.

      Poista
  3. Kun ei Suomelle kävisi taas niin huonosti, että ollaan yksin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onko muita vaihteohtoja kuin että Suomi jäisi yksin ? Sotaa Suomi kestää viikon pari ennenkuin neuvottelut rauhasta alkavat. Ei Suomi ole tottunut siihen että kaupungeissa rajähtelee ammuksia. Rauhassa on eletty 80 vuotta. Päättäjillä ei ole omakohtaista kokemusta sodasta ja sen kauheuksista. Sodasta puhutaan kuin "päivän politiikasta" kun se on vain puhetta mutta kun taivaalta alkaa "satamaan" ammuksia niin retoriikka on toinen.

      Poista
  4. Nyt on Javan mielikuvitus lähtenyt laukalle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvin perusteltu mielikuvitus.

      Poista
    2. Aisioita tulee käsitellä myös totutusta poikkeavalla tavalla. Ajatutusten ja ideioiden tulee "lentää" niin ne herättävät ajatuksia myös lukijoissa. Asioita pitää käsitellä avoimesti eri näkökulmista. Ehkä se paras vaihtoehto lopulta löytyy erilaisen ajattelun tuloksena.

      Poista
  5. Kiitos käynneistä ja kommenteista! Autotehtaan mahdollisuudet menivät ainakin toistaiseksi, mutta ei niin valtava yritys kuin CATL investoi Suomeen ja Uutenkaupunkiin ilman mitään visiota tulevasta. Toivotaan, että jotain tulee tilalle. Ammoniakkia voitaisiin tehdä vaikkapa Uudessakaupungissa, mutta ensin täytyisi rakentaa sähkölinjat turvaamaan energian saatavuus.

    VastaaPoista

Tuhraappa tähän aikasi kuluksi jotain! Kiitos!