torstai 10. heinäkuuta 2025

KIINAN MALLILLA DEMOKRATIAMME TOIMIMAAN

Pitäisikö päättäjiä ampua polveen ja potkaista sen jälkeen  julkiseen sairaan hoitod rattaisiin - auttaisiko näin luotu kokemus päättäjiä kuuntelemaan paremmin tavallista kulkevaista? Pieni lähihistorian tutkiskelu osoittaa, etteivät asiat Suomessa suju tai toteudu kovinkaan mainiosti ja tuntuu siltä, jotta mitä suurempi hanke, niin sitä varmemmin se sujahtaa ahterien syvimmän pukaman taakse. Hyvän esimerkin löytää sote-uudistuksesta, joka hinnaltaan ja toimivuudelta lienee Suomen itsenäisyyden ajan suurin fiasko. Sotea pyörittävien hyvinvointialueiden johtoon valittiin valtuutetut. Käytännössä saatiin uusi luottamushallintoporras, jonka jotkut jäsen tienaavat jopa ruhtinaallisesti, mutta vain harva suomalainen pohtii koko päättäjän kerroksen järkevyyttä. Jos valtio antaa rahat ja määrää, mitä tuolla rahalla tehdään, niin mihin tarvitaan aluevaltuustoja - nostamaan omia palkkojaan? Korneimmalta tuntuu se, että kukaan ei puhu sote palvelujen asiakkaiden asemasta, heidän saamiensa palvelujen onnettomasta tasosta. Ja jos näistä joku sivulauseessa jotain mainitsee, siitä ei seuraa muuta kuin korkeintaan se, että joku ehdottaa, että toimipisteitä tulee vähentää eli asiakkaiden palveluja halutaan huonontaa edelleen.


Veikkaanpa, että suurin osa päättäjistä ei tiedä yhtään mitään esim. julkisten terveyspalvelujen taustaongelmista ja lisäksi otaksun suurimman osan mainituista päättäjistä käyttävän vain yksityisiä terveyspalveluita eli heiltä ei löydy harmainta hajua tai syvällistä tietoa niistä asioista, joihin hänet valittiin päättäjäksi. Kun katsomme Suomea ja sen erilaisia hallinto/päätäntäkuviota, alkaa kaikki vaikuttaa toimivuudeltaan ja tehokkuudeltaan Neuvostoliittoa - päättäjien kerma ja hallintotoverit pärjäävät, mutta tavallisesta kansasta viis. Se erottaa meidän nykytouhumme Neuvostoliitosta, että itänaapurissa kansa sai peruspalvelut ja rajallisten rahoitusvarojen vuoksi, siellä kansa jäi ilman purukumia, sukkahousuja, farkkuja jne.. Meillä kulutusta verotetaan päivä päivältä ankarammin ja näin saadut varat suunnataan terveydenhoidon sijaan, Jätkäsaaren siltoihin, Pisararatoihin, oopperaan, museoihin, konsertteihin ja muuhun pääkaupunkiseudun ns. ei lakisääteiseen toimintaan. Hallinnon ja valmistelun huipputyypit petaa itselleen ja lapsilleen mellevät olot riistäen siihen varat kansan peruspalveluista - he eivät tiedä eivätkä välitä tavallisen kansan hädästä. Tilanne muistuttaa Neuvostoliiton loppua, jossa hallinto paisui lopulta yli kansa kantakyvyn ja kaiken kukkuraksi hyökkäsiväthän neuvostoliittolaiset silloin Afganistaniinkin, siten sota edisti kommunistisen korttitalon romahtamista. Sama kuvio toteutuu täällä, joskin ilman sotaa.

Sopii pohtia mitä tekevät aluevaltuutetut ja kansanedustat asioiden syvimpien, tavallista kansalaista kipeimmin koskevien ongelmien eteen? He eivät tee mitään, kunhan suunnittelevat uusia hallintokuvioita. Jospa tehtäisiin niin, että päättäjämme määrättäisiin julkiseen terveyden huoltoon, jotta he tietäisivät totuuden eli sen miten siellä hommat käytännössä sujuvat. Kiinassa tehtiin joskus niin, että lääkärit ja opettajatkin joutuivat vuosittain muutamaksi viikoksi pelloille ja tehtaisiin töihin, jotta ymmärtäisivät, miten tavallinen kansa elää ja tienaa varat opettajien ja lääkäreiden palkkoihin. Enkä nyt tarkoita mitään päättäjien visiittiä jonkun hyvinvointialueen kustannuksella järjestettyyn kosteaan tapahtumaan, jossa lääkärit maalaavat totuuden piiloon iloisilla tulevaisuuden harhakuvitelmilla. Miltä tuntuisi, jos vaikkapa kaikkia kansanedustajia ammuttaisiin polveen, sen j'älkeen yksi jätettäisiin Lapin jänkhälle, toinen Kainuun korpeen, kolmas Korppoon kallioiseen saareen, neljäs sydän Savon synkkään metsään jne. Tuolta he saisivat itse itseään auttaen järjestää itselleen toimivat terveyspalvelut. Tarjolla olisi sellainen kokemus, jotta tuskinpa, sen kanssa taistellessa, tulisi mieleen maakuntien kustantamat oopperakemut tai muu pääkaupunkiseudun, kansan rahoilla tuettu, elostelu. Ehkä jatkossa tempauksesta jäisi jotain muistiin ja päättäjien paranemisten jälkeen sote-jutuissakin keskityttäisiin hallinnon sijaan tavallisen potilaan laadukkaaseen ja sikses nopeaan parantamiseen!



8 kommenttia:

  1. Kansan rahoilla rakennetaan yhteiskuntaa on se rakennuspaikka Iisalmessa, Iniössä, Inkoossa tai Ivalossa.
    Ohessa on yksi tapa "rakentaa" yhteiskuntaa, nimittäin kynsisalonkitutkimus.
    Ollaan kansan valitsemasta Wille Rydmanista mitä mieltä tahansa, niin nyt hänen kynästään on tullut hyvä mielipidekirjoitus kansan rahojen käytöstä, tästä mainitusta kynsisalonkitutkimuksesta.

    Näin Rydman: Tutkimusrahoituksen on kestettävä julkista kritiikkiä
    https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011356208.html


    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Iisalmesta vaan lopetetaan enemmän, kun sinne rakennetaan. Toisin on helsingissä, joka ei tuota mitään, jos sotea ja muuta sutta ei lasketa.

      Poista
    2. Kenen rahoilla Helsinkiä sitten rahoitetaan kun se ei kuulemma tuota mitään?

      Poista
    3. Vientiteollisuuden ja autoilijoiden rahoilla pyörii stadin oopperat ja museot. Pääkaupunkiseudun julkista liikennettä tuetaan polttoaineveroista, jota ei metrossa matkustajat maksa.

      Poista
  2. Tässä on myös yksi malli kansan rahojen käyttämisestä.
    Pääkirjoitus: Paniikki leviää Venäjän eliitissä – ”Putinin puhdistusten” epäillään alkaneen
    https://www.is.fi/paakirjoitus/art-2000011354534.html

    VastaaPoista
  3. Jutun juurena muhii omituinen vääristymä edustuksellisesta demokratiasta.
    Suhteellinen vaalitapa äänikynnyksineen betonoi tehokkaasti valtapuolueiden hallinnollisen monopolin.
    Mielettömän pitkät toimikaudet ilman tosiasiallista välikontrollia blokkaavat tehokkaasti kansalaisten todelliset mahdollisuudet vaikuttaa ylipäätään mihinkään.
    Nykyisellä tietotekniikalla voitaisiin toteuttaa suhteellisen reaaliaikainen mielipiteenmuodostus ja puuttua korruptoituneisiin yleisen edun vastaisiin hankkeisiin kuin myös "huutoäänestää" kelvottomat edustajat kortistoon/raastupaan mistä säädettäisiin sähköinen interventio menettely.
    Maximi toimikausi olisi ehkä 3kk joten reaaliaikaiset vaalit toteutettaisiin 4x kalenterivuodessa , lisäksi toimikaudet voitaisiin rajoittaa hyvinkin radikaalisti em..max 2 kautta, eihän edustajan ole tarkoitus jäädä elelemään veronmaksajien
    kustannuksella vaan palata panoksensa annettuaan tuottavaan työelämään.
    Sama menettely oikeusjärjestelmän avainhenkilöihin ehkä maltillisimmilla toimikausien rajaamisilla , pointtina virassa jatkamisen jatkuva ehdollisuus(kansalaisten harkinta).
    Kaiken pohjana tietysti ehdolle asettujien täydellinen läpinäkyvyys ja informaation julkinen jakelu kaikesta mahdollisesta henkilöön liittyvistä materiaalista , eihän rehellisellä ihmisellä voi olla mitään salattavaa?
    Lopuksi tietysti rikosoikeudellinen kovennettu vastuu korruptiivisesta toiminnasta josta syylliselle voitaisiin määrätä
    enimmillään lievä kuolemantuomio(ei rääkätä vaan hoidetaan nopeasti) , äärimmäisenä poikkeuksena erityisen halveksuttavat rikosmuodot joista voitaisiin erityistapauksessa langettaa ns.. kova kuolemantuomio(häkkiin ripustaminen julkiselle paikalle kepillä tökittäväksi kansalaisten toimesta).
    Ettäkö epädemokraattista?
    Jos kansan enemmistö tahtonsa ilmaisee mikä tuossa voisi olla vialla?
    Moraali ja Etiikka voidaan aina selittää tarkoituksenmukaisella tavalla.
    Setä Jooseppi taisi aikoinaan todeta: "luottamus hyvä kontrolli parempi".

    VastaaPoista
  4. 14.05 kirjoittaneen yhteiskuntamalli olisikin sitten pelkkiä vaaleja joka viikko. Kiitos ei.

    VastaaPoista
  5. Vihervasemmiston pakkomielle on sotepalvelujen tuottaminen kunnan tai valtion toimesta ja niiden virassa. Kun ei se nyt sitten onnistunutkaan, niin pitää antaa lisää rahaa niin kauan että onnistuu.
    Esim verotusoikeus aluevaltuustoille. Eli lisää samaa hölmöilyä!
    Tuli luotua himmeli, joka maksaa maltaita itsensä pyörittämisestä.

    VastaaPoista

Tuhraappa tähän aikasi kuluksi jotain! Kiitos!