lauantai 24. tammikuuta 2015

Yksityinen ei voi olla olla julkista palvelua edullisempi

Suomessa  laki määrää valtiolle ja kunnille määrätyt tehtävät. Nämä tehtävät tuotetaan pääsääntöisesti verovaroilla ja niiden toteutuksesta päätetään demokraattisesti. Missään ei määrätä, että veroakantavien yhteisöjen tulisi tuottaa veronmaksajalle suunnatut palvelut itse. Kun po. systeemiä luotiin, oli pyrkimyksenä tuottaa yhteiskunnallista tasarvoa tarjoamalla peruspalveluja myös suurelle vähävaraiselle enemmistölle. Niinpä lakien ja pykälien luojilla tuskin edes kävi mielessä yksityisen köyhille tuottamat palvelut.

Jos kaksi hoitajaa tekee työnsä samalla vauhdilla ja samalla laadulla; ensimmäinen tekee työnsä suoraan veronmaksajalle eli veroakantavalle yhteisölle, mutta toinen ökytalossa asuvalle ja ökyautolla ajavalle, toisen hädästä hyötyvälle, itsekkäälle porvarille; eikö silloin ole täysin selvä, että ensimmäinen palvelu on asiakkaalle eli veronmaksajalle selvästi edullisempi?

On siis täysin mahdotonta väittää matemaattisesti todistaen veronmaksajan vinkkelistä, että yksityinen olisi julkista palvelutuottajaa tehokkaampi. Koko keskustelun voisi periaatteessa lopettaa tähän. Yksityisen tehottomuuden voi osoittaa hyvin, jos vertailemme yrityksen kunnalle myyvää tonnin päivässä maksavaa kandia kunnan omaan valmiiseen lääkäriin, joka työskentelee 8 000€ kuukaisipalkalla.

Neuvostoliitto osoitti käytännön toimillaan, kuinka se tuotti kansalaisilleen edullisesti monipuolisia ja edullisia tuotteita ja järjesti siinä sivussa edullisia matkoja sikäläiseen Lappiin eli Siperiaan - pääsipä joku aina avaruuteen saakka. Neuvostoliiton romahduksen voidaan todeta alkaneen jo siinä vaiheessa, kun neuvostot lakkautettiin. Tuolloin loppui demokratia ja vähäinenkin tulosvastuullisuus. Mutta entäpä kuntamme, miksi niitä voidaan verrata palveluntuottajina Neuvostoliittoon?

Ensinnäkin yksityinen jotuu myymään palvelunsa eli jos ne eivät mene kaupaksi millään ilveellä tai hinnalla, joutuu yrittäjä lopettamaan. Kunnan on pakko järjestää määrätyt palvelut, sillä niinhän laki määrää. Palvelut rahoittaakseen kunnalla oikeus määrätä verojen ja taksojen hinnat. Yrityksen on aina toimittava tulosvastuullisesti, kunnalta ei vastaavaa vaadita.

Kun edellämainittu huomioidaan seuraa siitä automaattisesti se, että yrityksen huipulla häärivät osaajat, ammattilaiset, alan innovaattorit ja tietäjät. Yritys on valmis maksamaan ylihintaa, jotta saa sopivan osaajan takaamaan toiminnan tulosvastuullisen jatkumisen. Sen voi, perustellusti väittää, ettei kunnassa koskaan osaajaat tee ratkaisevia päätöksiä. Vai voitteko väittää, että siivousasioista päätettäessä valtuustossa istuisi 43 siivoojaa tai puutarha-asioista päätettäessä 43 puutarhuria?

Edellä mainittu tilanne olisi sama, jos summassa umpimahkään kaveruus- ja sukulaisperustein valittu porukka päättäisi jonkin yrityksen linjauksista, suunnitelmista tai käytännön toimista. Osaamisen ja tietämisen sivuttaminen mukavuudella ja muilla arvoilla on vastoin tulosvastuulisuuteen tähtäämisen periaatteita. Jotkut kutsuvat tätä myös voiton tavoitteluksi ja sen maksimoinniksi, mutta sillähän yritys turvaa tulevaisuutensa.

Joskus perustetellaan kunnan päättäjinä olevien kunnan työntekijöiden tuovan päätäntään tietoa kuntaorganisaatiosta, mutta onko näin? Käytännössä mainitut kunnan työntekijät vastustavat muutosta ja kehittämistä, koska heidän tulosvastuunsa rajoittuu omien tulojen turvaamiseen. Kun tältä pohjalta ryhdytään tekemään kauppoja, niin kunnan työntekijöiden liittoumasta tulee kunnan kehittämisen jarrupoljin.

Entäpä esittelijät ja heidän työnsä laatu? Jos esittelijä on äärettömän pätevä sellaisella alalla, jolla on toimintaa yksityisellä sektorilla, hän siirtyy yksityiselle sekstorilla. Vai voiko joku väittää arkkitehdin suunnittelevan mielummin tuulimyllyä keskelle kaupungia kuin merkittävää musiikkitaloa pääkaupunkiin, entä oletko mielummin hyvää tulosta tekevä juristi mielenkiintoisessa työympäristössä kuin listapalkalla tympeiden listojen kanssa touhuava listapalkkalainen?

Edellämainitusta johtaa väkisinkin kunnallisen kolleegan alhaisempi taso yksityisen sektorin toimijaan nähden. Niinpä määrättyjen toimintojen esittelyn laatu on kunnissa väkisinkin onnetonta. Kun näitä onnetomia vaihtoehtoja pohtivat ja niistä päättävät asioihin perehtymättömät ja niistä ymmärtämättömät päättäjät, voidaan hyvän päätöksen syntymistä pitää suurena megaihmeenä. Aivan omaan onnettomaan tasoon pudotaan silloin, jos valmistelussa on siirrytty manipulointimalliin eli yhden vaihtoehdon valmisteluun ja sen automaattiseen päätökseksi siunaamiseen..

Puhutaan hienosti asuvista ja hienoilla autoilla ajavista yrittäjistä. Mutta eipä napavirkahenkilöiden verottamalla tienattu vastaava omaisuus juuri kalpene yrittäjien tulosvastuullisesti ja riskit ottaen tienatuista taloista ja autoista. Ainoa ero on se, että veronmaksaja voi valita, mitä yrittäjää käyttää ja kenen elämää sitä kautta rahoittaa, mutta paikkakunta vaihtamatta veronmaksaja ei voi vaikuttaa kenen virkahenkilön posaa kasvattaa.

Surkeimmillaan kunnallinen päättäjäorganisaatio lähtee itsekritiikittömyytensä osamaattomuutensa sokeuden vuoksi seikkailemaan lakisääteisten sektoreiden ulkopuolelle. Näin syntyvät miljoonien eurojen tappiot, joihi  lurahtavat nekin rahat, joilla pitäisi kustantaa lakisääteisetpalvelut. Näin ajaudutaan säätöjen, leikkautusten, lomautusten, irtisanomisten, korotettujen verojen ja taksojen tielle, jonka kustantajana veronmaksaja kokee huonompina palveluina.

Kun tarkastelemme Uuttakaupunkia ja sen palvelujen kustannustehokkuutta ja siihen liittyviä tavoitteita, voimme todeta, että suossa ollaan ja syvemmälle mennään. Niin valmistelijoista kuin päättäjistä, jälkimmäisistä jopa enemmistö, ei omaa minkäänlaisia realiteetteja kaupungin toimintojen saattamiseksi kilpailukykyisiksi. Kun vielä edellämainittujen päättäjien tolloilujen vuoksi maksetaan "tontonmäkiä" ja muita miljoona munauksia, on kilpailukykyiset itse tuotetut palvelut silkkaa utopiaa ja niihin uskominen typerää itsepetosta. Vasta muutokset henkilöstössä ja etenkin päättäjissä mahdollistavat edes puhumisen kaupungin toiminnan kilpailukyvystä.

Ehkäpä kaupungin olisi vähitellen syytä nöyrtyä valvovan viranomaisen rooliin ja omalta osaltaan taata yksitysten palveluntarjoajien keskinäinen kilpailu. Ilman kilpailua siirrytään monopolimalliin, jolloin kovalla hinnalla tarjotaan huonoa. Valvonnassa kaupungilla on erittäin vastuunalainen ja haastava tehtävä varsinkin silloin, kun tuntettomat yrittäjät pyrkivät maksimaaliseen hyötyyn kuntalaisten hätää, terveyttä tms. härskisti hyväksi käyttäen.

Periaatteessa yksityinen palvelu ei voi olla edullisempaa kuin kunnan itse tuottama palvelu, mutta käytännössä asia juuri päin vastoin. Tämän ratkaisevat toisenluokan valmistelijat ja asioihin perehtymättömät päättäjät. Jos tästä etsii jotain tasa-arvovaikutusta, löytynee se siitä, että ammatissaan onneton tyyppi voi kunnan napahenkilönä elää riskittömästi ja tulosvastuuttomasti yhtä leveästi kuin elämänsä peliin pistänyt onnistunut muita työllistävä yrittäjä.


7 kommenttia:

  1. Olen samaa mieltä. Tämä pätee joka kuntaan ei yksin Uuteenkaupungiin.
    Ei ole härskiydellä rajaa valtion yhtiössä Fortumissa esitetään hallituksen jäsenille kymmenientuhansien eurojen nostoa palkiohin . Kansalle ehdotetaan samaan aikaan palkanalennuksia.

    VastaaPoista
  2. Valtionyhtiöiden bonusjärjestelmän äiti on lääkäri Sinikka Mönkäre. Vapaa yhteiskunta voi näinkin hukata kalliin lääkärinkoulutuksen. Ministerinä hän lisäksi vielä vahinkoa yhteiskunnalle (sisäpiirin tieto, enkä tarkoita vain tuota bonusjärjestelmän luomista)
    Olen samaa miletä Valkosen kanssa. Kuntien tulisi keskittyä vaan valvontaan minkä tahansa ulkoistuksen kohdalla. Mutta ei taida tuo hankintaosaaminenkaan olla ukilaisten virkamiesten hanskassa.

    VastaaPoista
  3. Kerrankin poliitikot olivat samaa mieltä paneelikeskustelussa.

    Kunnat eivät osaa kilpailuttaa, koska asiantuntemus puuttuu, ennsinnäkin tarjouksia on vaiekea verrata toisiinsa koska ovat kierrästi tehtyjä.
    Sitten jälkeenpäin ihmetellään mitä tuli ostettua, ei saadakkaan sitä palvelua mitä luultiin ostavansa.
    Java osui naulankantaa tätä aluetta on pikasesti ruvettava kehittämään, että paras mahdollinen asiantuntemus.

    VastaaPoista
  4. Hyvee aumupäivee kaikille rutjakkeile.
    '
    Sitten asiaan.Entinen edesmennyt tek,viraston johtaja Risto Hukkila sanoi kaupungin valtuutetulle työmaan loppukatselmuksessa,kun valtuutettu kysyi miksi tämä maksoi niin paljon.Oletko koskaan ajatellut kunka paljon suomalaisessa yhteiskunnassa maksaa tämä demogratia.Risto oli luetellut mitä kustannuksia kuuluu tämänkin työmaan kustannuksiin myos tek.lautakunnan kokouspalkiot ym.ym demogratian kiemuroitaYksityisen ei tarvitse tehdessään urakkatarjouksia otta kustanuksiin mukaan mitään virkamiesten ja valtuutettujen kokouspalkiota ja muita kuluja.
    Täytyy myös kysy mitä tekemistä on näin pienessä kyllässä liikennesuunnittelijalla, kun kuitenkin kaikki katusuunnittelut tetetään konsultivirmalla Tampereella.Onko palkattu vain kahvinkeittäjäksi ja seurustelukaveriksi?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mono muu on ihmetellyt samaa.
      Mikä on liikennesuunittelijan toimenkuva

      Poista
  5. Tällä kertaa olen eri mieltä Javan kanssa. Tämä kopioitu toisaalta:


    "Ohi aiheen, mutta kuitenkin!! kirjoitti 29.1.2015 klo 09.35
    Samaan aikaan kun vanhuspalveluita kaupungissa ajetaan alas päätetään lähes salassa, että hammaslääkäripäivystystä tekevät hammaslääkärit ja hoitajat saavat päivystyksistä KOLMINKERTAISEN PALKAN, paitsi pyhäpäiviltä ja niiden AATOILTA jopa nelinkertaisen ja päälle vielä 100 euroa starttirahan/päivä. Onko tämä nyt ihan oikein???????????????? Tähänkö sitten muka rahaa riittää? Sopimus tehtiin 27.1.2015 ja laitettiin voimaan taannehtivasti.

    - j - kirjoitti 29.1.2015 klo 10.23
    Jo on aikoihin eletty!

    Ohi aiheen, mutta kuitenkin!! kirjoitti 29.1.2015 klo 09.37
    Edellisen päättäneet:
    Sjölund Janne puheenjohtaja
    Vainio Heikki varapuheenjohtaja
    Anttila Niina jäsen
    Höyden-Kalli Katja jäsen
    Lang Minna jäsen
    Laurén Heli-Päivikki jäsen
    Lehtonen Jorkka jäsen
    Luotonen Riitta jäsen
    Tuomainen Marja jäsen
    Valtonen Launo jäsen
    Virtanen Simo jäsen
    Nevavuori Anneli varajäsen
    Sarilo Pauliina kunnanjohtaja
    Rantanen Sari esittelijä
    Lahtinen Pia vast.ylilääkäri
    Myllynen Maritta sihteeri

    hg kirjoitti 29.1.2015 klo 10.46
    Mitkä on perusteet?

    jaajoo kirjoitti 29.1.2015 klo 10.49
    Mikäs ihme se on, että sote-puolen menot kasvavat kasvamistaan jos päivystäjillekin pitää maksaa nelinkertainen palkka ja vielä 100 euron perseennostamislisä päälle?

    Ei kaikki työntekijät vaan noin komeita korvauksia saa.

    a kirjoitti 29.1.2015 klo 11.44
    En kyllä usko tuota päivystysliksaa?

    jaajoo kirjoitti 29.1.2015 klo 11.46
    Uskomattomalta se kuulostaakin, mutta totta vaan valitettavasti on: Ugin sanomienkin jutussa oli hinosti verhottu "paikalliseen sopimiseen" se, että näille ei valtakunnalliset työehtosopimuksilla ja laeilla sovitut korotukset riitä."

    Lisäyksenä edellisiin, että näiden huikeiden korvausten lisäksi maksetaan tietty vielä matka-ajan palkka ja kilometrikorvaukset.

    VastaaPoista
  6. Edellisestä jäi pois linkki pöytäkirjaan: http://uki01.hosting.documenta.fi/kokous/20152590-7.HTM
    Ja vasta javan alustuksen luettuani huomasin sittenkin olevani hänen kanssaan (taas) justiinsa samaa mieltä.

    VastaaPoista

Tuhraappa tähän aikasi kuluksi jotain! Kiitos!