Jos juna ei kulje, ei junalla voi matkustaa. Tämä lienee selvää, sama pätee lentokoneisiin, zeppeliiniin ja kuumailmapalloonkin. Toinen perusjuttu matkustusvälineen valintaan, löytyy niiden hinnasta. Jos juna toimii zeppeliiniä edullisemmin ja kepittää bussin ja oman auton käytön, valinta puolustaa raidevaihtoehtoa. Tämän jälkeen valintavaakaa kallistavat junayhteyden nopeus ja tiheys. Ja sitten se kaksi viimeistä ratkaisevaa tekijää kiskomatkailullemme, riittävä määrä matkustajia, keillä tarve junan käyttöön, niin johan kulkumuotoa voi perustellusti pitää kannattavana. Tämän jälkeen kilpailutus pystyyn ja yksityiset tahot kilpailevat liikennöinti oikeudesta. Näin sen kuuluu edetä ja toteutua eikä tyyliin puuastiamuseo, jossa pyrittiin rouhimaan rahat kaupunkilaisten taskuista.
Toinen tie raitioliikenteen kannattavaan toteutukseen löytyy suunnitelmallisuudesta ja Vakka-Suomen kehittämisestä, jotka molemmat ovat täyttä utopiaa nykyisille päättäjille. Jos kuitenkin suunnitelmallisuuden ja kehittämisen kautta raitioliikenne muodostuu kannattavaksi, silloin olemme muuttuneet tuhdisti muuttovoittoiseksi koko radanvarren matkalta. Mikäli tähyämme Ruotsiin ja sikäläistä paikallisrataliikennettä, voimme todeta Uudenkaupungin radan olevan väestöpohjalta kannattavaa, kun Vinkkilässä asuu 20 000 ja muualla radan varrella 100 000 vakkasuomalaista. Jos joku eppäilee väittämää, niin tutkikoon Tukholman ja Göteborgin lähiliikennettä. Eivät ihmiset muuta sinne ja siksi, että jossain kulkee juna, vaan juna kulkee siellä, missä asuu ihmisiä, keiden täytyy liikkua.
Tarkastellessamme kaupunkimme suunnitelmia, niiden toteutusta ja näiden kombinaationa syntynyttä kehitystä, hoksaa päivän vanha päästäinenkin, että tyylimme täytyy muuttua totaalisesti, vasta sitten henkilöjunat kulkevat kohtuullisin kustannuksin Vakka-Suomesta Turkuun. Aivan ensiksi katseemme täytyy suunnata Turkuun ja vaatia sikäläisiä rakentamaan toimiva maaliikenneasema jatkoyhteyksineen paikkakunnan työpaikkoihin ja palveluihin. Jokainen voi mielessään kuvitella, miten ja miten nopeasti moinen hanke toteutuu tuolta funikulaaripäättäjäporukalta. Samalla, juuri nyt ennen äänestystä, voi punnita oman organisaatiomme esityksiä, valmisteluja ja päätöksiä kaikkine ihmeineen. Vai eikö se nouse ihmeiden listan kärkeen, kun satsaamme miljoona euroa liikuntaan,tekonurmeen ja sen puitteisiin, käytännössä huononnamme liikuntavaihtoehtojamme. Miten niin, kysyy joku? -Siten niin, että jos meiltä puuttuvat taloudelliset rahkeet miljoonan euron tekonurmeen, joka muualla syntyy murto-osalla tuosta summasta, täytyy vaadittavat rahat ottaa liikuntabudjetin muista hankkeista ja jopa kunnossapidosta henkilökuntaresursseista.
Hyvä kannanotto Jawa. Itsekin pohdin, että hyvä että tuo sähköistetty rata on tuossa. Elinkeinoelämä (Yara) ainakin sitä tarvitsee. Kun lähitulevaisuudessa yhä useammat joutuvat luopumaan bensa-autoistaan eikä sähköautoon ole varaa, paine julkiseen liikenteeseen kasvaa. Näyttää siltä, että maailma muuttuu muutenkin 50- luvun suuntaan.
VastaaPoistaTurun funikulaaripäättäjät eivät todellakaan ole oikeita henkilöitä laittamaan Turun päätä kuntoon kiskoliikenteelle. Turussa on sama tilanne kuin U:gissakin: esittelijöillä eli ilman vastuuta toimivilla virkahenkilöillä on todellinen valta
Ei ole itselle ihan selvää, mihin tai mitä kautta tuo tunnin juna on linjattu menemään. Mutta kai se niin on, että jos matka saa kestää vain sen tunnin, ei juna tule pysähtymään kovin monella väliasemalla. No, Salo ehkä, ja kiirettä pitämällä Kirkkonummi/Siuntiokin. Lohja?, älkää nyt unta nähkö! Ei tuota junaa ole tarkoitettu maalaisjuntteja palvelemaan, ei vaikka vääntäisivät rantaruottiakin. Mutta tunnin tai muutkin ratayhteydet Lahti-Kouvola linjan kaakkoispuolelle? Helevetissä ei, sieltähän voi rynniä itte prkl!
VastaaPoistaKyllä sellaisiakin tunninjuna- kannanottoja tuli, en muista oliko puolustusministeri vai pääministeri, että kyseinen juna on joukkojensiirtoihinkin tärkeä
PoistaLähijuna tulee pakostakin, halusitpa tai et. Seuraavien eduskuntavaalien jälkeen SDP aikoo sitoa Suomen kaikkeen mahdolliseen ympäristöhömppään, jotta elämä varmasti vaikeutuu kaikilta, erityisesti tavalliselta duunarilta.
VastaaPoistaPolttoaineiden hinnat vedetään pilviin siinä määrin, ettei kenelläkään ole enää varaa ajaa autolla, koska sehän olisi aivan liian helppoa ja käytännöllistä.
Bussiliputkin kallistuvat kestämättömiin hintoihin, koska polttoainehan on ympäristöystävällisten ratkaisujen suurin vihollinen.
Lopulta jäljelle jää vain sähköjuna ntuo kaikkien rakastama moderni ratkaisu, jolla pääsee hienosti juuri sinne, minne et oikeastaan ollut matkalla.
Ehkä tämä kaikki onkin suuri suunnitelma varmistaa, että kansalaiset oppivat rakastamaan seisoskelua asemalaitureilla ja ahtautumista täpötäysiin vaunuihin, koska hei, mikä olisi parempi tapa viettää arkipäivänsä kuin kiroillen odottaa vuoronsa saapumista?
Kyllä tässä tulevaisuudessa on selvästi järkeä, kunhan vain oppii nauttimaan siitä ironisella tavalla.
Eiköhän tämä elintaso ja autoilu ole laskemaan päin. Tuskin kaikki kiinalaiset ja intialaiset ehtivät yksityisautoilemaan kuten me länsimaissa.
PoistaKiitos käynneistä ja kommenteista! Tunnin juna on tuhlausta, joka ei paranna huoltovarmuutta. Jos sitä haluttaisiin, niin satamakaupungista satamakaupunkiin vievien ratayhteyksien sijaan rakennettaisiin suoria yhteyksiä sisämaahan. Kannattaa muistaa sekin, että verotuksella pidetään pitkälti suurten kaupunkien joukkoliikennettä yllä. Polttoaineiden hinnasta reilusti yli puolet on veroa. Aikoinaan Uudessakaupungissa myytiin paikkakunnalla kalanjätteistä tuotettua dieselkliä, jolla ajoin itsekin vuosia. Täällä ollaan otettu askel taaksepäin ekoloogisuudessa niistä ajoista, kun dieseli syntyi omassa kylässä.
VastaaPoistatärkein ratahanke olisi pohjoisen kautta Ruotsiin ja NOrjaan
Poista"Polttoaineiden hinnasta reilusti yli puolet on veroa." Joo, ja lopputuotteen ALV lasketaan valmisteverollisesta hinnasta. Eli maksat veroa maksamastasi verosta. Ikiliikkujan keksimiseenhän noiden jätkien pitäisi paneutua; lahjoja tuntuisi kyllä olevan!
PoistaMihin perustuu bloggari Valkosen tämä alle lainattu lausuma:
VastaaPoista"Tunnin juna on tuhlausta, joka ei paranna huoltovarmuutta."
Tyks Akuutti
VastaaPoistaHoitajan sydänverellä kirjoitettu viesti teille, päättäjät
https://www.ts.fi/lukijoilta/6532347
Afrikan tähti -lautapelit kerätään pois Turun päiväkodeista
VastaaPoistahttps://www.is.fi/turun-seutu/art-2000010943838.html
Jos ratikat on tärkeitä, niin miksi ihmeessä niiden pitää kulkea kiskoilla. Kiinassa on jo busseja virtuaalikiskoilla. Joustavampaa ja halvempaa. Turun tunnin juna =alle1,5 tunnin on talouden kannalta todettu kannattomaksi, ei ole edes rahaa!
VastaaPoistaKun poliittinen vastuu on nolla julkisia rahoja voi tuhlata surutta.
VastaaPoistaJa kun valmiiksi suunnitellut / valmistellut päätösesitykset tuodaan kaupunginvaltuuston hyväksyttäviksi, ne yleensä hyväksytään. Voi olla että joskus, ani harvoin, joku yksittäinen valtuutettu voi olla eri mieltä, mutta ei kehtaa avata suutaan.
PoistaKiitos käynneistä ja kommenteista! Miten Turun ja Helsingin välinen nopempi junayhteys parantaa hultovarmuutta. Kyllä nopempiinkiin juniin osuu nykyaseilla. Satsaisin pohjoisen suuntaan ja huoltovarmuuden kannalta olisi hyvä tehdä vaihtoehtoisia raideyhteyksiä satamista sisämaahan. Esim. Uudestakaupungista sisämaahan eli Laitilan kautta Euraan, jossa radan toinen pää odottaa. Myös Jyväskylästä Saarijärven kautta menee pohjoiseen käyttämätön rata. Ja onko rautatie, helposti saboitoitavana, yleensäkään paras vaihtoehto huoltovarmuuden turvaamisessa. Ja jos tilanteet ja tarpeet muuttuvat, kumipyörillä voi ajella maalla kuinmaalla, mutta rautapyörillä vain kiskoilla, joiden leveys rajauttaa kulkua. Afrikan tähtihän se yhteiskuntarauhaa uhkaa, voi hyvä Sylvian!
VastaaPoistaOn harvinaisen typeriä termejä nämä persujen käyttämät "ympäristöhömppä" ja "ympäristöhumppa". Niillä tavallaan yritetään kiistää ilmastonmuutosta ja ympäristötoimien tarpeellisuutta, vaikka tutkittu tiede sanoo toisin.
VastaaPoistaOnneksi kaikki ihmiset eivät ole niin kuutamolla todellisuudesta kuin jatkuvasti pienenevä 15 prosentin joukko Suomen äänioikeutetuista.
Kiitos käynneistä ja kommentistasi! Jokaisen tulee elää luontoa säästäen ja ympäristöä arvostaen. Uudessakaupungissa persujen osalta mainitun suhteen ei ole mitään hävettävää. Käytin itse muutaman vuoden esim. kalanperkuujätteistä valmistettua dieseliä autossa, asensin yhdet kaupungin ensimmäiset ilmalämpöpumput jne.. Autoiluni oli huomattavasti ympäristöystävällisempää kuin vaikkapa pääkaupunkilaisten sähköautoilu, joihin energia tuotettiin venäläisellä kivihiilellä Joten omatuntoni on rehellisen puhdas toisin kuin pääkaupunkiseudun, mitään muulle yhteiskunnalle tuottamattomien, vihreiden, jotka vaativat muilta ympäristötoimia, mutta itse elävät rahoittaen kestämätöntä kasvua. Sanojen ja kattettomien sijaan tekoja ympärisdtön ja lähimmäisten vuoksi ja johan alkoi sellainemn ympäristövalssi, johon jokainen haluaa mukaan!
PoistaBussit ovat yhä enenevässä määrin sähköautoja. Niiden reittejä eivät kiskot rajoita, joten ne tavoittavat niitäkin käyttäjiä jotka eivät asu junan pysähdyspaikan/aseman lähellä. Suomi on harvaan asuttu maa ja maantieverkosto on huomattavasti tiheämpi kuin rataverkosto. Sähköbussi vähintään yhtä ympäristöystävällinen kuin sähköjuna ja syöttöliikenne huomioiden selvästi ympäristöystävällisempi kuin sähköjuna.
VastaaPoistaSähköbussikiikenne voidaan aidosti kilpailuttaa mutta raideliikennä ei.
Bussi on realismia...
VastaaPoistaKun katsotaan, mitä oikeasti tapahtuu, kun lähijuna pistetään pystyyn, huomataan pian, että kyseessä on vähän kuin ostaisi hienon uuden veneen asumattomalle saarelle.
Junayhteys kuulostaa upealta paperilla – nopea, ympäristöystävällinen ja moderni. Mutta mikä unohtuu?
No, tietenkin se, että liikennöinti on aivan liian kallista ja matkustajia aivan liian vähän.
Lopulta kaupungin kassa toimii kuin pohjaton kaivo, josta ammennetaan rahaa tappiollisen junaliikenteen pyörittämiseen.
Miksi näin? Koska junat, toisin kuin bussit, vaativat huiman määrän infrastruktuuria ja kalustoa jotka kaikki maksavat maltaita ja kun vielä huomataan, että harva vakkasuomalainen asuu rautatien varressa, aletaan puhua syöttöliikenteestä.
Eli rakennetaan kallis junayhteys, jotta ihmiset voivat ensin ajaa autolla tai bussilla asemalle ja sitten vihdoin päästä junaan. Kuulostaa järkevältä, eikö vain?
Bussi sen sijaan on täysin eri luokan kulkuneuvo. Se kulkee siellä, missä ihmiset asuvat, eikä tarvitse kiskoja tai asemia. Jos reitti ei toimi, se muutetaan ilman miljoonainvestointeja.
Mikä parasta, bussiliikenteen todelliset kustannukset ovat huomattavasti matalammat kuin junalla, varsinkin kun puhutaan sähköbusseista, jotka tarjoavat lähes yhtä ympäristöystävällisen vaihtoehdon kuin sähköjunat.
Sitten päästään siihen kaikkein parhaimpaan kohtaan eli lähijunan tappiot. Nämä kun eivät suinkaan jää yksityisen liikennöitsijän kontolle, vaan kaupunki kaivaa taskujaan ja lopulta asukkaiden taskuja kattaakseen tämän loistavan hankkeen kustannukset.
Jokainen voi vain kuvitella, kuinka monta koulun kattoa, urheiluhallia tai muuta palvelua palvelua näillä rahoilla olisi voitu kunnostaa tai rakentaa.
Mutta eipä mitään, aina voi lohduttautua sillä, että kunhan lähijuna viimein saadaan kulkemaan, meillä on ainakin hieno, kallis ja lähes tyhjä kulkuväline, jolla kaupungin päättäjät voivat ylpeillä vuosikausia.
Sillä välin me muut voimme tyytyä bussiin joka, toisin kuin juna, vie meidät perille ilman pysähdyksiä haaveilun asemalla.
Voi voi. On tainnut unohtua, että myös Uki-Turku junaradan ympärille rakentuivat aikoinaan kylätaajamat.
VastaaPoistaMuistetaan sekin, ettei pelkästään Ukin kaupunki kustanna henkilöliikenteen kustannuksia.
Lopuksi, että koulujen kattoja ei kohta korjata muualla kuin Wintterissä. Sen katon alla on myös ne ainoat urheiluhallit, joita on korjattava pelkästään jo sopimusperustein.
Henkilöjuna jos sellainen Ukiin tulee on pieni kusti Wintterin sopimusvelvoitteisiin nähden.
Srv vastaa rakennuksen kunnosta 20 vuotta. Eli siihen asti kunnes lunastetaan omaksi. Jos vuotaa srv vastaa.
PoistaVoi voi. On tainnut unohtua, että myös Uki-Turku junaradan ympärille rakentuivat aikoinaan kylätaajamat.
VastaaPoistaMuistetaan sekin, ettei pelkästään Ukin kaupunki kustanna henkilöliikenteen kustannuksia.
Lopuksi, että koulujen kattoja ei kohta korjata muualla kuin Wintterissä. Sen katon alla on myös ne ainoat urheiluhallit, joita on korjattava pelkästään jo sopimusperustein.
Henkilöjuna jos sellainen Ukiin tulee on pieni kusti Wintterin sopimusvelvoitteisiin nähden.
Vanha pohitullin halli on menossa kattoremonttiin. Tuli jo aikaa sitten esille valtuustossa
PoistaVetybussit ovat jo tulleet... mm. Jyväskylään
VastaaPoistaMeillä olisi tuulta ja vahva toimija vedyn ja ammoniakin tuotannon puolesta. Nukkuiko elinkeino-osasto onnensa ohi.
PoistaYksikään edellisistä ei kuulu kaupungin peruspalveluiden tuottamiseen.
PoistaJos meillä olisi toimeen tarttuva elinkeinojohtaja, olisi tänne jo lobattu iso vetytehdas, joka toisi kaupunkiin työtä' veronmaksajia ja verotuloja. Mutta kun ei, niin ei...
PoistaKokkolassa tehdas on pian valmis
PoistaKonserni- ja elinvoimajaosto ei saa edes pöytäkirjaa aikaiseksi, säälittävää porukkaa. Istuvat ihan huvikseen ilman mitään tavotteita.
PoistaUgissa ei ole riittävästi sähköä vetytehtaalle!
PoistaEi sitä ollu alux Kokkolassakaan
PoistaMissähän ne Suomen tuulivoimapuistot pääosin ovatkaan? Pohjanmaan rannikolla.
PoistaVoisi niitä tehdä tännekin. Kun elinkeinojaoksen jäsenistä puolet on poliiseja, ei voi mitään odottaa. Ei edes pöytäkirjaa.
PoistaKustannusjako on jo selvillä raidematkustajaliikenteen osalta ja uudellakaupungilla on siinä suurimman maksajan rooli
VastaaPoistaMinkä dokumentin mukaan kustannusjako on luettavissa ja mistä?
PoistaKiitos käynneistä ja kommenteista! Eipä ole riittävän isoja taajamia syntynyt Uusikaupunki - Turku radan varteen, muuten rataliikenne jatkuisi. Po. ratapätkän henkiin herättämistä markkinoitiin ajatuksella, että kaupungilta ei vaadita kuin muutama kyppitonni laituriin ja henkilöliikenne voi alkaa tiiviinä juna tunnissa tahtiin. Toisin on homma edennyt, vaaditaan rutkasti enempi. Alkuperäisen kuvion minäkin ymmärrän, mutta en sitä, että rahaa mangutaan koko ajan lisää ja lisää. Entä ne asukkaat, ketkä eivät asu radan varrella, tarvitsemme silti busseja, joita tulee tukea nykyistä enemmän. Kuten yllä mainitaan kahdesti, meidän tulee ratkaista syntyneet ongelmat ja tukkia jo syntyneitä rahakiä, jottei käy kuten yllä tuplaten povataan.
VastaaPoistaKäätyjärven Lämpö on haettu konkurssiin
VastaaPoistahttps://www.uudenkaupunginsanomat.fi/2025/01/kaatyjarven-lampo-on-haettu-konkurssiin/
Lukijalta: Uudenkaupungin talouden sopeuttamisesta
VastaaPoistahttps://www.vakka.fi/mielipiteet/lukijalta-uudenkaupungin-talouden-sopeuttamisesta-6.221.156449.fa87c64223
"Ällipitoinen" henkilöraideliikennehanke UKI-TKU on syytä haudata ja nopeasti. Vetyäkin tarvitaan mutta sähkölläkin bussit ovat kulkeneet Suomessa jo usean vuoden ajan :
VastaaPoistahttps://fi.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4hk%C3%B6linja-auto
Kerro mielipiteesi teollisuusneuvos Konnulle. Strategian mukaan mennään.
VastaaPoistaJos ja kun näyttää siltä että "strategian" mukaan mennään päin SEINÄÄ niin mennäänkö silti strategian mukaan ? Jokainen oletettavasti ymmärtää, että silloin on aika vaihtaa strategiaa ja taktiikkaa. Yksi luottamushenkilö ei kaupungin asioita päätä.
PoistaKetä päättäjistä on julkisesti vastustanut strategian mukaan etenemistä, johon se junakin kuuluu? Ei ketään, ei yhtikäs ketän joten strategia on siis ok.
VastaaPoistaMihin strategiaan kuuluu lähijuna kuuluu ? Ei yhtään mihinkään !
PoistaLogistisen toimintaympäristön ja alueen saavutettavuuden parantaminen
VastaaPoistaKestävän ja joustavan liikkumisen edellytysten parantaminen
Arkkitehtuuripoliittisen ohjelman sekä matkailun kehittämisohjelman kärkiteemojen ja toimenpiteiden
toteuttaminen
Ekologisen kestävyyden varmistava toiminta ja vihreän siirtymän edistäminen
Esimerkiksi nuo ydinlauseet löytyvät strategiasta.
Kauniita korulauseita, pitäisikö painattaa uudet kortit.
PoistaEi ne ole strategiaa, vaan istuvan valtuuston hömppää, katteettomia korulauseita. Streategiaa vahvistettiin kolme vuotta sitten 2030 20 300 asukasta. Käytännössaä Ugin kehityssuunta on päinvastainen.
Poista