sunnuntai 5. tammikuuta 2025

JUNA ON KIVA , MUTTA BUSSI ON REALISMIA




Jos juna ei kulje, ei junalla voi matkustaa. Tämä lienee selvää, sama pätee lentokoneisiin, zeppeliiniin ja kuumailmapalloonkin. Toinen perusjuttu matkustusvälineen valintaan, löytyy niiden hinnasta. Jos juna toimii zeppeliiniä edullisemmin ja kepittää bussin ja oman auton käytön, valinta puolustaa raidevaihtoehtoa. Tämän jälkeen valintavaakaa kallistavat junayhteyden nopeus ja tiheys. Ja sitten se kaksi viimeistä ratkaisevaa tekijää kiskomatkailullemme, riittävä määrä matkustajia, keillä tarve junan käyttöön, niin johan kulkumuotoa voi perustellusti pitää kannattavana. Tämän jälkeen kilpailutus pystyyn ja yksityiset tahot kilpailevat liikennöinti oikeudesta. Näin sen kuuluu edetä ja toteutua eikä tyyliin puuastiamuseo, jossa pyrittiin rouhimaan rahat kaupunkilaisten taskuista.

Toinen tie raitioliikenteen kannattavaan toteutukseen löytyy suunnitelmallisuudesta ja Vakka-Suomen kehittämisestä, jotka molemmat ovat täyttä utopiaa nykyisille päättäjille. Jos kuitenkin suunnitelmallisuuden ja kehittämisen kautta raitioliikenne muodostuu kannattavaksi, silloin olemme muuttuneet tuhdisti muuttovoittoiseksi koko radanvarren matkalta. Mikäli tähyämme Ruotsiin ja sikäläistä paikallisrataliikennettä, voimme todeta Uudenkaupungin radan olevan väestöpohjalta kannattavaa, kun Vinkkilässä asuu 20 000 ja muualla radan varrella 100 000 vakkasuomalaista. Jos joku eppäilee väittämää, niin tutkikoon Tukholman ja Göteborgin lähiliikennettä. Eivät ihmiset muuta sinne ja siksi, että jossain kulkee juna, vaan juna kulkee siellä, missä asuu ihmisiä, keiden täytyy liikkua.

Tarkastellessamme kaupunkimme suunnitelmia, niiden toteutusta ja näiden kombinaationa syntynyttä kehitystä, hoksaa päivän vanha päästäinenkin, että tyylimme täytyy muuttua totaalisesti, vasta sitten henkilöjunat kulkevat kohtuullisin kustannuksin Vakka-Suomesta Turkuun. Aivan ensiksi katseemme täytyy suunnata Turkuun ja vaatia sikäläisiä rakentamaan toimiva maaliikenneasema jatkoyhteyksineen paikkakunnan työpaikkoihin ja palveluihin. Jokainen voi mielessään kuvitella, miten ja miten nopeasti moinen hanke toteutuu tuolta funikulaaripäättäjäporukalta. Samalla, juuri nyt ennen äänestystä, voi punnita oman organisaatiomme esityksiä, valmisteluja ja päätöksiä kaikkine ihmeineen. Vai eikö se nouse ihmeiden listan kärkeen, kun satsaamme miljoona euroa liikuntaan,tekonurmeen ja sen puitteisiin, käytännössä huononnamme liikuntavaihtoehtojamme. Miten niin, kysyy joku? -Siten niin, että jos meiltä puuttuvat taloudelliset rahkeet miljoonan euron tekonurmeen, joka muualla syntyy murto-osalla tuosta summasta, täytyy vaadittavat rahat ottaa liikuntabudjetin muista hankkeista ja jopa kunnossapidosta henkilökuntaresursseista.

80 kommenttia:

  1. Hyvä kannanotto Jawa. Itsekin pohdin, että hyvä että tuo sähköistetty rata on tuossa. Elinkeinoelämä (Yara) ainakin sitä tarvitsee. Kun lähitulevaisuudessa yhä useammat joutuvat luopumaan bensa-autoistaan eikä sähköautoon ole varaa, paine julkiseen liikenteeseen kasvaa. Näyttää siltä, että maailma muuttuu muutenkin 50- luvun suuntaan.
    Turun funikulaaripäättäjät eivät todellakaan ole oikeita henkilöitä laittamaan Turun päätä kuntoon kiskoliikenteelle. Turussa on sama tilanne kuin U:gissakin: esittelijöillä eli ilman vastuuta toimivilla virkahenkilöillä on todellinen valta

    VastaaPoista
  2. Ei ole itselle ihan selvää, mihin tai mitä kautta tuo tunnin juna on linjattu menemään. Mutta kai se niin on, että jos matka saa kestää vain sen tunnin, ei juna tule pysähtymään kovin monella väliasemalla. No, Salo ehkä, ja kiirettä pitämällä Kirkkonummi/Siuntiokin. Lohja?, älkää nyt unta nähkö! Ei tuota junaa ole tarkoitettu maalaisjuntteja palvelemaan, ei vaikka vääntäisivät rantaruottiakin. Mutta tunnin tai muutkin ratayhteydet Lahti-Kouvola linjan kaakkoispuolelle? Helevetissä ei, sieltähän voi rynniä itte prkl!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä sellaisiakin tunninjuna- kannanottoja tuli, en muista oliko puolustusministeri vai pääministeri, että kyseinen juna on joukkojensiirtoihinkin tärkeä

      Poista
  3. Lähijuna tulee pakostakin, halusitpa tai et. Seuraavien eduskuntavaalien jälkeen SDP aikoo sitoa Suomen kaikkeen mahdolliseen ympäristöhömppään, jotta elämä varmasti vaikeutuu kaikilta, erityisesti tavalliselta duunarilta.
    Polttoaineiden hinnat vedetään pilviin siinä määrin, ettei kenelläkään ole enää varaa ajaa autolla, koska sehän olisi aivan liian helppoa ja käytännöllistä.
    Bussiliputkin kallistuvat kestämättömiin hintoihin, koska polttoainehan on ympäristöystävällisten ratkaisujen suurin vihollinen.
    Lopulta jäljelle jää vain sähköjuna ntuo kaikkien rakastama moderni ratkaisu, jolla pääsee hienosti juuri sinne, minne et oikeastaan ollut matkalla.

    Ehkä tämä kaikki onkin suuri suunnitelma varmistaa, että kansalaiset oppivat rakastamaan seisoskelua asemalaitureilla ja ahtautumista täpötäysiin vaunuihin, koska hei, mikä olisi parempi tapa viettää arkipäivänsä kuin kiroillen odottaa vuoronsa saapumista?
    Kyllä tässä tulevaisuudessa on selvästi järkeä, kunhan vain oppii nauttimaan siitä ironisella tavalla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eiköhän tämä elintaso ja autoilu ole laskemaan päin. Tuskin kaikki kiinalaiset ja intialaiset ehtivät yksityisautoilemaan kuten me länsimaissa.

      Poista
  4. Kiitos käynneistä ja kommenteista! Tunnin juna on tuhlausta, joka ei paranna huoltovarmuutta. Jos sitä haluttaisiin, niin satamakaupungista satamakaupunkiin vievien ratayhteyksien sijaan rakennettaisiin suoria yhteyksiä sisämaahan. Kannattaa muistaa sekin, että verotuksella pidetään pitkälti suurten kaupunkien joukkoliikennettä yllä. Polttoaineiden hinnasta reilusti yli puolet on veroa. Aikoinaan Uudessakaupungissa myytiin paikkakunnalla kalanjätteistä tuotettua dieselkliä, jolla ajoin itsekin vuosia. Täällä ollaan otettu askel taaksepäin ekoloogisuudessa niistä ajoista, kun dieseli syntyi omassa kylässä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. tärkein ratahanke olisi pohjoisen kautta Ruotsiin ja NOrjaan

      Poista
    2. "Polttoaineiden hinnasta reilusti yli puolet on veroa." Joo, ja lopputuotteen ALV lasketaan valmisteverollisesta hinnasta. Eli maksat veroa maksamastasi verosta. Ikiliikkujan keksimiseenhän noiden jätkien pitäisi paneutua; lahjoja tuntuisi kyllä olevan!

      Poista
  5. Mihin perustuu bloggari Valkosen tämä alle lainattu lausuma:
    "Tunnin juna on tuhlausta, joka ei paranna huoltovarmuutta."

    VastaaPoista
  6. Tyks Akuutti
    Hoitajan sydänverellä kirjoitettu viesti teille, päättäjät
    https://www.ts.fi/lukijoilta/6532347

    VastaaPoista
  7. Afrikan tähti -lautapelit kerätään pois Turun päiväkodeista
    https://www.is.fi/turun-seutu/art-2000010943838.html

    VastaaPoista
  8. Jos ratikat on tärkeitä, niin miksi ihmeessä niiden pitää kulkea kiskoilla. Kiinassa on jo busseja virtuaalikiskoilla. Joustavampaa ja halvempaa. Turun tunnin juna =alle1,5 tunnin on talouden kannalta todettu kannattomaksi, ei ole edes rahaa!

    VastaaPoista
  9. Kun poliittinen vastuu on nolla julkisia rahoja voi tuhlata surutta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ja kun valmiiksi suunnitellut / valmistellut päätösesitykset tuodaan kaupunginvaltuuston hyväksyttäviksi, ne yleensä hyväksytään. Voi olla että joskus, ani harvoin, joku yksittäinen valtuutettu voi olla eri mieltä, mutta ei kehtaa avata suutaan.

      Poista
  10. Kiitos käynneistä ja kommenteista! Miten Turun ja Helsingin välinen nopempi junayhteys parantaa hultovarmuutta. Kyllä nopempiinkiin juniin osuu nykyaseilla. Satsaisin pohjoisen suuntaan ja huoltovarmuuden kannalta olisi hyvä tehdä vaihtoehtoisia raideyhteyksiä satamista sisämaahan. Esim. Uudestakaupungista sisämaahan eli Laitilan kautta Euraan, jossa radan toinen pää odottaa. Myös Jyväskylästä Saarijärven kautta menee pohjoiseen käyttämätön rata. Ja onko rautatie, helposti saboitoitavana, yleensäkään paras vaihtoehto huoltovarmuuden turvaamisessa. Ja jos tilanteet ja tarpeet muuttuvat, kumipyörillä voi ajella maalla kuinmaalla, mutta rautapyörillä vain kiskoilla, joiden leveys rajauttaa kulkua. Afrikan tähtihän se yhteiskuntarauhaa uhkaa, voi hyvä Sylvian!

    VastaaPoista
  11. On harvinaisen typeriä termejä nämä persujen käyttämät "ympäristöhömppä" ja "ympäristöhumppa". Niillä tavallaan yritetään kiistää ilmastonmuutosta ja ympäristötoimien tarpeellisuutta, vaikka tutkittu tiede sanoo toisin.
    Onneksi kaikki ihmiset eivät ole niin kuutamolla todellisuudesta kuin jatkuvasti pienenevä 15 prosentin joukko Suomen äänioikeutetuista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos käynneistä ja kommentistasi! Jokaisen tulee elää luontoa säästäen ja ympäristöä arvostaen. Uudessakaupungissa persujen osalta mainitun suhteen ei ole mitään hävettävää. Käytin itse muutaman vuoden esim. kalanperkuujätteistä valmistettua dieseliä autossa, asensin yhdet kaupungin ensimmäiset ilmalämpöpumput jne.. Autoiluni oli huomattavasti ympäristöystävällisempää kuin vaikkapa pääkaupunkilaisten sähköautoilu, joihin energia tuotettiin venäläisellä kivihiilellä Joten omatuntoni on rehellisen puhdas toisin kuin pääkaupunkiseudun, mitään muulle yhteiskunnalle tuottamattomien, vihreiden, jotka vaativat muilta ympäristötoimia, mutta itse elävät rahoittaen kestämätöntä kasvua. Sanojen ja kattettomien sijaan tekoja ympärisdtön ja lähimmäisten vuoksi ja johan alkoi sellainemn ympäristövalssi, johon jokainen haluaa mukaan!

      Poista
  12. Bussit ovat yhä enenevässä määrin sähköautoja. Niiden reittejä eivät kiskot rajoita, joten ne tavoittavat niitäkin käyttäjiä jotka eivät asu junan pysähdyspaikan/aseman lähellä. Suomi on harvaan asuttu maa ja maantieverkosto on huomattavasti tiheämpi kuin rataverkosto. Sähköbussi vähintään yhtä ympäristöystävällinen kuin sähköjuna ja syöttöliikenne huomioiden selvästi ympäristöystävällisempi kuin sähköjuna.

    Sähköbussikiikenne voidaan aidosti kilpailuttaa mutta raideliikennä ei.

    VastaaPoista
  13. Bussi on realismia...
    Kun katsotaan, mitä oikeasti tapahtuu, kun lähijuna pistetään pystyyn, huomataan pian, että kyseessä on vähän kuin ostaisi hienon uuden veneen asumattomalle saarelle.

    Junayhteys kuulostaa upealta paperilla – nopea, ympäristöystävällinen ja moderni. Mutta mikä unohtuu?
    No, tietenkin se, että liikennöinti on aivan liian kallista ja matkustajia aivan liian vähän.
    Lopulta kaupungin kassa toimii kuin pohjaton kaivo, josta ammennetaan rahaa tappiollisen junaliikenteen pyörittämiseen.

    Miksi näin? Koska junat, toisin kuin bussit, vaativat huiman määrän infrastruktuuria ja kalustoa jotka kaikki maksavat maltaita ja kun vielä huomataan, että harva vakkasuomalainen asuu rautatien varressa, aletaan puhua syöttöliikenteestä.
    Eli rakennetaan kallis junayhteys, jotta ihmiset voivat ensin ajaa autolla tai bussilla asemalle ja sitten vihdoin päästä junaan. Kuulostaa järkevältä, eikö vain?

    Bussi sen sijaan on täysin eri luokan kulkuneuvo. Se kulkee siellä, missä ihmiset asuvat, eikä tarvitse kiskoja tai asemia. Jos reitti ei toimi, se muutetaan ilman miljoonainvestointeja.
    Mikä parasta, bussiliikenteen todelliset kustannukset ovat huomattavasti matalammat kuin junalla, varsinkin kun puhutaan sähköbusseista, jotka tarjoavat lähes yhtä ympäristöystävällisen vaihtoehdon kuin sähköjunat.

    Sitten päästään siihen kaikkein parhaimpaan kohtaan eli lähijunan tappiot. Nämä kun eivät suinkaan jää yksityisen liikennöitsijän kontolle, vaan kaupunki kaivaa taskujaan ja lopulta asukkaiden taskuja kattaakseen tämän loistavan hankkeen kustannukset.
    Jokainen voi vain kuvitella, kuinka monta koulun kattoa, urheiluhallia tai muuta palvelua palvelua näillä rahoilla olisi voitu kunnostaa tai rakentaa.

    Mutta eipä mitään, aina voi lohduttautua sillä, että kunhan lähijuna viimein saadaan kulkemaan, meillä on ainakin hieno, kallis ja lähes tyhjä kulkuväline, jolla kaupungin päättäjät voivat ylpeillä vuosikausia.
    Sillä välin me muut voimme tyytyä bussiin joka, toisin kuin juna, vie meidät perille ilman pysähdyksiä haaveilun asemalla.

    VastaaPoista
  14. Voi voi. On tainnut unohtua, että myös Uki-Turku junaradan ympärille rakentuivat aikoinaan kylätaajamat.
    Muistetaan sekin, ettei pelkästään Ukin kaupunki kustanna henkilöliikenteen kustannuksia.
    Lopuksi, että koulujen kattoja ei kohta korjata muualla kuin Wintterissä. Sen katon alla on myös ne ainoat urheiluhallit, joita on korjattava pelkästään jo sopimusperustein.
    Henkilöjuna jos sellainen Ukiin tulee on pieni kusti Wintterin sopimusvelvoitteisiin nähden.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Srv vastaa rakennuksen kunnosta 20 vuotta. Eli siihen asti kunnes lunastetaan omaksi. Jos vuotaa srv vastaa.

      Poista
  15. Vetybussit ovat jo tulleet... mm. Jyväskylään

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meillä olisi tuulta ja vahva toimija vedyn ja ammoniakin tuotannon puolesta. Nukkuiko elinkeino-osasto onnensa ohi.

      Poista
    2. Yksikään edellisistä ei kuulu kaupungin peruspalveluiden tuottamiseen.

      Poista
    3. Jos meillä olisi toimeen tarttuva elinkeinojohtaja, olisi tänne jo lobattu iso vetytehdas, joka toisi kaupunkiin työtä' veronmaksajia ja verotuloja. Mutta kun ei, niin ei...

      Poista
    4. Kokkolassa tehdas on pian valmis

      Poista
    5. Konserni- ja elinvoimajaosto ei saa edes pöytäkirjaa aikaiseksi, säälittävää porukkaa. Istuvat ihan huvikseen ilman mitään tavotteita.

      Poista
    6. Ugissa ei ole riittävästi sähköä vetytehtaalle!

      Poista
    7. Ei sitä ollu alux Kokkolassakaan

      Poista
    8. Missähän ne Suomen tuulivoimapuistot pääosin ovatkaan? Pohjanmaan rannikolla.

      Poista
    9. Voisi niitä tehdä tännekin. Kun elinkeinojaoksen jäsenistä puolet on poliiseja, ei voi mitään odottaa. Ei edes pöytäkirjaa.

      Poista
  16. Vanha pohitullin halli on menossa kattoremonttiin. Tuli jo aikaa sitten esille valtuustossa

    VastaaPoista
  17. Kustannusjako on jo selvillä raidematkustajaliikenteen osalta ja uudellakaupungilla on siinä suurimman maksajan rooli

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minkä dokumentin mukaan kustannusjako on luettavissa ja mistä?

      Poista
  18. Kiitos käynneistä ja kommenteista! Eipä ole riittävän isoja taajamia syntynyt Uusikaupunki - Turku radan varteen, muuten rataliikenne jatkuisi. Po. ratapätkän henkiin herättämistä markkinoitiin ajatuksella, että kaupungilta ei vaadita kuin muutama kyppitonni laituriin ja henkilöliikenne voi alkaa tiiviinä juna tunnissa tahtiin. Toisin on homma edennyt, vaaditaan rutkasti enempi. Alkuperäisen kuvion minäkin ymmärrän, mutta en sitä, että rahaa mangutaan koko ajan lisää ja lisää. Entä ne asukkaat, ketkä eivät asu radan varrella, tarvitsemme silti busseja, joita tulee tukea nykyistä enemmän. Kuten yllä mainitaan kahdesti, meidän tulee ratkaista syntyneet ongelmat ja tukkia jo syntyneitä rahakiä, jottei käy kuten yllä tuplaten povataan.

    VastaaPoista
  19. Käätyjärven Lämpö on haettu konkurssiin
    https://www.uudenkaupunginsanomat.fi/2025/01/kaatyjarven-lampo-on-haettu-konkurssiin/

    VastaaPoista
  20. Lukijalta: Uudenkaupungin talouden sopeuttamisesta
    https://www.vakka.fi/mielipiteet/lukijalta-uudenkaupungin-talouden-sopeuttamisesta-6.221.156449.fa87c64223

    VastaaPoista
  21. "Ällipitoinen" henkilöraideliikennehanke UKI-TKU on syytä haudata ja nopeasti. Vetyäkin tarvitaan mutta sähkölläkin bussit ovat kulkeneet Suomessa jo usean vuoden ajan :

    https://fi.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4hk%C3%B6linja-auto

    VastaaPoista
  22. Kerro mielipiteesi teollisuusneuvos Konnulle. Strategian mukaan mennään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jos ja kun näyttää siltä että "strategian" mukaan mennään päin SEINÄÄ niin mennäänkö silti strategian mukaan ? Jokainen oletettavasti ymmärtää, että silloin on aika vaihtaa strategiaa ja taktiikkaa. Yksi luottamushenkilö ei kaupungin asioita päätä.

      Poista
  23. Ketä päättäjistä on julkisesti vastustanut strategian mukaan etenemistä, johon se junakin kuuluu? Ei ketään, ei yhtikäs ketän joten strategia on siis ok.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mihin strategiaan kuuluu lähijuna kuuluu ? Ei yhtään mihinkään !

      Poista
  24. Logistisen toimintaympäristön ja alueen saavutettavuuden parantaminen

    Kestävän ja joustavan liikkumisen edellytysten parantaminen

    Arkkitehtuuripoliittisen ohjelman sekä matkailun kehittämisohjelman kärkiteemojen ja toimenpiteiden
    toteuttaminen

    Ekologisen kestävyyden varmistava toiminta ja vihreän siirtymän edistäminen

    Esimerkiksi nuo ydinlauseet löytyvät strategiasta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kauniita korulauseita, pitäisikö painattaa uudet kortit.

      Poista
    2. Ei ne ole strategiaa, vaan istuvan valtuuston hömppää, katteettomia korulauseita. Streategiaa vahvistettiin kolme vuotta sitten 2030 20 300 asukasta. Käytännössaä Ugin kehityssuunta on päinvastainen.

      Poista
    3. Missään ei ole mainintaa lähijunasta ! "Vihreää siirtymää" ja muuta vastaavaa "strategiaa" voidaan toteuttaa monella tavalla. Tällä hetkellä UKI-TKU raideliikenne on tavaraliikenne statuksella ja liikennenopeus sen mukainen. Rataa korjataan lähivuosina mutta ei henkilöliikenteen nopeuksien tarpeita varten. UKI-TKU radan sähköistys oli Turun ajatus, jolla Turku sai Yaran "myrkkyvaunut" pois Turun keskustasta odottamasta dieselvetureita, jotka voivat olla myös sähkömoottorivetoisia.

      Poista
  25. Nimettömät trollit ne jaksaa olla huolissaan. Strategia on kiveen hakattu, koska se on valtuuston hyväksymä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei ennenkää ole tarvinnut valtuuston päätöksiä noudattaa. Niitä noudatetaan vain jos se sopiikin agendaan

      Poista
  26. Kuules anonyymi 8. tammikuuta 2025 klo 8.04, kuolleiden nimet hakastaan kiviin, eikä Ugin loppua ole kirjattu strategiassa. Meillä on strategian tvoitteena selkee kasvu. Jostain syystä sen eteen ei ole tehty mitään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eli kaupungin hallitus ryssinyt käytäntöön panossa?

      Poista
    2. Valtuusto, se päättää asiat lopullisesti.

      Poista
  27. Kiitos käymisistä ja aktiivisesta kommentoinnista! Strategiaan on kirjattu aivan selkeästi kehittyminen ja kasvu, vuoknna 2030 20300 asukasta. Tuossa ei liene mitään selittelemistä, että se ei toteudu eikä sen toteutumisen eteen ole evää räväytetty. Vaikka koko ratapihamme olisi täynnä henkilöjunia, eivät ihmiset tänne siksi muuta. Jos johonkin jaokseen valitaan kaksi poliisia, lienee fiksuinta valita heistä puheenjohtajaksi hän, kuka osaa kirjoittaa - saadaan ainakin pöytäkirjat jälkipolvien ihmeteltäviksi. Näin päätöksentekomme on pampun heilutuksen verran uskottavampaa ja kenties parempaakin.

    VastaaPoista
  28. Wintteri alkaa avata tilojaan kävijöille ensi kuusta eteenpäin. Oletteko valmistautuneet toteamaan omin silmin rakennuksen aiheuttaman kävijäryntäyksen?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kaupunkiin tulevaa siltaa on vahvistte. Nyt se kestä ihmismassat. Laitilan tie päälystetty. Salmelta poltettu rivitalo isomman tieltä. Janhualla talot pidetty vuosia tyhjillään. Kaikki varautumista Winterin aiheuttamaan väkiryntäykseen.

      Poista
    2. Kun Wintterin uimahalli aukeaa, niin tulijoita on heti alkuun niin paljon, että kaikkia ei voi sisään ottaa. Samoin uusi urheiluhalli tulee myymään katsomopaikat täyteen monet kerrat. Mutta nautitaan tästä.

      Poista
  29. Voi olla tai ei. Mutta kun lippujen hinnat eivät vastaa lähimainkaan hallien käytön todellisia kuluja per uimari tai ottelun katsoja, niin koko ajan kasvava joukko ukilaisia veronmaksajia kompensoi entistä enemmän näiden mainittujen käyttäjien käyttökertoja.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Silloin kun kyse on ei-lakisääteisistä palveluista tms. niin niiden kustannukset katetaan niiden palvelujen todellisilla palvelukäyttökustannuksilla eli esim. lippujen todellisilla hinnoilla.

      Poista
    2. Ei pidä paikkaansa, että katetaan kustannukset.

      Poista
    3. 5-7 euron uimalipusta ei paljon uimahallin henkilökunnan palkkoja, hallin lämmityksen, lvisa-talotekniikan, vedenpuhdistuksen ja vaihdon ja lainahoidon kustannuksia makseta.
      Näitä sopii ihan itse kunkin laskea tykönään.

      Poista
    4. Ei makseta5-7 € lipuilla. Eikö olisi reilua subentoida muitakin palveluja siinä kuin uimahallin käyttöä ? Kaupunki on "suossa" jos esim. golffarit alkavat vaatia että kaupunki tukee harrastusta siinä kuin uimahallinkäyttöäkin.

      Poista
  30. Mitä tapahtuu kaupungin vuokrataloille, kun vuokria ja sähkön hintoja nostetetaan. Sähkölaskua nostettiin tekaistulla väittämällä, yksiön sähkölaskua nostettiin 20€ / kk. Nyt sähkön hinta tullut reilusti alas korkeimmista hinnoista. Perustelu sähkönhinta noussut mukamas reilusti. Osakeomisteisissa taloissa jossa omat mittarit sähkömaksut huomattavasti halvempia / kk. Herää kysymys mikä on todellinen eli taloudellinen tilanne kaupungin vuokrataloissa nyt käätyjörven lämpö konkurssiin 🤔🤔 huhut kiertää mitä ihmellisemmistä teorioista 🤔🤔.

    VastaaPoista
  31. Tyhjien vuokraa tuottamattomien asuntojen kuluja on pakko tasata esimerkiksi korotetuilla sähkömaksuilla. Siksi vuokratalofuusiot tehtiin. Osa vuokrataloista on vähän toistaan huonommassa hapessa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Asiat hoidettu huonosti ja virheet maksaa asukkaat. 🤔

      Poista
  32. Näin se menee, persut ja muut valtuston änkyrät on tehnyt monta valitusta virkamiesten pään vaivaksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei valituksia tehdä valittamisen ilosta vaan siksi että asiat tehtäisiin jatkossa oikein eikä kaikkea katsota läpi sormien. Vastuu se on virkamiehelläkin

      Poista
    2. Ketäs ne virkamiesten tai naisten esitykset päättikään?

      Poista
  33. Osa hao:n valituksien väitteistä on täysin virheellisiä. Miksi ihmeessä valitusten tekijät eivät itse selvitä kuntalaista ja hallintosäännöstä tai kuntaliitosta valittamistaan asioita edes auttavasti vaan kirjoittavat suoraan mielipiteitään mitä sylki suuhun tuo.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onko näin esim: Kittilässä vasta valituprossin korkeimmassa asteessa saivat tuomion. Alemmat mitään virhettä ei ole tapahtunut. Hyvä että on valitus oikeus.

      Poista
  34. On se kumma kun kukaan mörnessä ei tiedä koska kirjasto valmistuu ja veronmaksajien rahaa palaa väestötiloihin. Onko teklaa informoitu?

    VastaaPoista
  35. Saastamoinen taitaa olla jopa ainoa joka tietää mitä tulossa on ja mitä pitäisi tehdä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ja aika harva muu... Toivottavasti Ari lähtee ehdolle. Olisi myös hyvä aluevaaliehdokas

      Poista
  36. Osa uskoo lähijunaan joka tuo lisää asukkaita. Mitä hyötyä on autioituvaan kyläpahaseen kulkevasta lähijunasta? ,

    VastaaPoista
  37. Kiitos käynneistä ja kommenteista! Nykytyyilissä on kyse vain ja ainoastaan valtapolitiikasta. Kokoukset pyritään saamaan läpi ilman soraääniä ja kaiken halutaan näyttävän yksimieliseltä. Todellinen kehityskeskustelu puuttuu. Kun Saastamoinen tuo esiin ongelmia, joihin olisi täytynyt puuttua jo aikaa sitten, hänet teilataan henkilönä. Hän ei kuitenkaan ole maalivahti, joka päästää helpot vedot sisään, vaan hän on henkilö, joka vaatii muutosta, jottei peliä hävitä. Viime valtuustossa Seppo Nikula nosti ongelmia esiin, saamatta tukea - syy ei ole valtuuson puheenjohtajassa, vaan luottamushenkilöiden passiivisessa massa. Valtuustomme on irovakas kuva demokratian toteutumisesta. Jotenkin tuntuu kaiken päätetyn jossain taustalla. Murheellinen totuus on se, että seuraava valtuusto ei saa perinnöksi talouden perustuksia vaan rauniot!

    VastaaPoista
  38. Hohoiii!!! Demarit ihmettelee nyt valtuuston facebookin
    ryhmässä miksi Uki ei houkuttele yrittäjiä. Mikä avuksi näille demareille?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sitä ihmettelee edelleen vain kaupungin demarit. Muille on syy jo selvä. Kenties demaritkin syyn joskus ymmärtävät.

      Poista
  39. Persut kyykkää kuntavaaleissa ja hallitus hajoaa ja tulee ennenaikaiset vaalit.

    VastaaPoista
  40. Hallitus ei hajoa. Kuntavaalit ja eduskuntavaalit ihan eri vaalit. Valiteteva totuus on, ihmiset äänestää mielikuvien mukaan ei faktojen. Meilläkin, tiedossa oli rahat loppuu ja mitään ei tehty ajoissa. Ei käy kateeksi seuraavaa valtuustoa, nyt on pakko tehdä säästöjä Saastamoinen on ollut oikeassa ja parhaan valtuutetun demarit erotti. Jokohan kirjasto valmistuu seuraavan valtuuston aikana?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kirjastoa on jo nyt korjattu kauemmin kuin alkuperäistä kirjastoa on rakennettu. Korjausten jälkeen kirjasto on kunnossa seuraavat 100 vuotta.

      Poista
    2. Mitä mahtui tulla maksamaan?
      Mikä oli alkuperäinen budjetti ja mikä loppukustannus?
      Työmäärä ei voinut tulla yllätyksenä. Tiedossa oli että kaikki puretaan sisältä.
      Mitä mahtaa olla väistötilojen kokonaiskustannus?
      Luulen että virkamiehet selittelee tätä vielä korvat punottaen,😂

      Seuraavaksi julkisivuremontti ja piha vai piilotetaanko pihan kustannukset rauhanpuistoon? 🤔

      Poista
  41. Kiitos käynneistä ja hyvistä kommenteista! Mielestäni tämä hallitus on liikaa köyhän kukkarolla, enkä kaipaa tunnin junaa tai katso suopeasti pääkaupunkiseudulle uppoavia miljarditörsäyksiä. Kun kysyt hintaa, meillä saat vastaukseksi utopistisia selityksiä. Ilmeisesti sata vuotta sitten nopeat hevoset nopeuttivat rakentamista. Ja vaikka meillä on torilla uusittu hevoistenjuottokaivo rakennus kaakit puuttuva, siinäkö syy vitkaan etenevään kiinteistötyöhön? Laitoin lyhyen alustuksen terveyskeskusen(tyhjän) taseasrvosta, joten kommentteja sen suhteen voi lähetellä!

    VastaaPoista

Tuhraappa tähän aikasi kuluksi jotain! Kiitos!