sunnuntai 6. marraskuuta 2022

HALLINTOSÄÄNTÖ HELLIMÄÄN KAUPUNGIN KERMAA?

Uudistetulla hallintosäännöllä voidaan osaltaan parantaa kaupungin toimintoja, niiltä osin, joissa löytyy tehostamisen tarvetta. Tuolloin tarvemittariksi täytyy asettaa kaupungin kehitys ja hallittu kasvu. Yleensä onnistuneen valmistelun ja päätöksenteon havaitsee kaupungin väkiluvun kohoamisena. Kun kasvu on päässyt vauhtiin, se ruokkii yleensä itseään ja veronmaksajien määrä kasvaa. Mainitun väestöpohjan vahvistumisen seurauksena kaupungin kehitysmahdollisuudet ja edellytykset palvella asukkaitaan paranevat. Tuolloin kaupunkiorganisaation johtohenkilöt kera päättäjien ansaitsevat työrauhan ja ekstrapalkkioita.


Sopii siis ihan faktojen valossa tutkia kaupungin kehitystä: Onko väkiluku kasvanut? EI, se on romahtanut - Ovatko palvelut parantuneet? EIvät ole - Onko kaupunkilaisten omaisuudesta pidetty hyvää huolta ja sen arvo kasvanut? EI ole, korjausvelka ja kiinteistö massa on kasvanut sekä kiinteistöjen arvo on laskenut - Onko kaupunkiorganisaatiota tehostettu ja siten tehty toimivammaksi ja edullisemmaksi kaupunkilaisille? EI ole, kaupunkiorganisaation johto aikoo jopa jatkaa saman suuruisena, vaikka sen alaisista toiminnoista yli puolet siirtyy hyvinvointialueelle.

Edellä nousevat esiin ne kipupisteet, joihin päättäjien tulisi puuttua uuden organisaation hallinnoimisessa ja kasaamisessa. Luottamushenkilöiden tulisi muistaa, että he ovat kuntalaisten, äänestäjien luottamushenkilöitä eivätkä virkahenkilöstön takuuhenkilöitä ja munausten kuittaajia. Ikävä kyllä meillä asia ei ole noin. Olen itse käynyt asiaan liittyvissä keskustelutilaisuuksissa ja kokouksissa eikä 15 000 kaupunkilaista ole nostettu, edes sivulauseessa, esiin arvioitaessa hallintosääntöä tai tulevaa kaupungin johtohenkilöstöä. Meillä kaikki hallintosäännön valmistelu tähtää pysyvyyteen eli lähihistorian kaltaiseen taantumuksen jatkumiseen- kaupunkilaista tarpeineen ei todellakaan mainita edes sivulauseessa. Tärkeintä on, että tämä organisaation huippu saa jatkaa puuhasteluaan ja tehdä kaupunkilaisten piikkiin kaikkea kivaa.

Meillä on äärimmäisen merkittävä tarve hioa kaupunkiorganisaation johtoa toimimaan niin, että se palvelee kaiken rahoittajia kaupunkilaisia. Tähän on kaksi syytä: Ensinnäkin faktat osoittavat tylyin luvuin, että nykyisellään organisaatio ei toimi edes välttävästi ja toiseksi viime vaaleissa valtuustopaikoin 26 - 17 muutosta luvanneet saivat mandaatin muutokselle. Näin selkeää muutostahtoa ei ole aiemmin täällä vaaleissa ilmaistu, joten lupauksia saa haudata ja vastuuta pakoilla johonkin epämääräiseen yhteistyöhön vedoten. Pahimmillaan juuri tämä yhteistyöpelleily sinetöi kaupunkimme harmaan ja synkän mustaksi kääntyvän tulevaisuuden.

Hallintosäännön valmistelua on, lukuisista pyynnöistä huolimatta, siirretty ja sen toteutukselle on jäämässä vain muutamia viikkoja aikaa. Tästäkin ajasta, hallituksen valmistelija lomailee suuren osan(kuka myönsi loman ja mitä se osoittaa henkilöstä, joka ottaa/myöntää loman tähän aikaan?). Vaalilupaukset uudesta paremmasta suunnasta saivat selkeän voiton ja niistä on pidettävä kiinni!

 
Uusikaupunki on yhdellä mittarilla maailman kehittynein kaupunki, missään muualla ufot erivät ole vielä laskeutuneet kaupungin pääkadulle viemään kaupunkilaisten henkilöautojen parkkipaikkoja.

21 kommenttia:

  1. Huonoin valtuusto mitä täällä on koskaan ollut.

    VastaaPoista
  2. Tämä valtuustokausi tarjoaa pettymystä pettymyksen perään.

    VastaaPoista
  3. Avainasemassa on kaupunginhallitus. Luulisi jotain saatavan aikaan, kun oikein avioparitkin on äänestetty sinne

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ehkö juuri siksi ei saadakan mitään aikaan

      Poista
  4. Valkonen itse on kehityksen jarru

    VastaaPoista
  5. Kaupunginhallituksen 11 jäsenestä yksi jäsen on kehityksen jarru. Niin varmaan joo. Mistä alkaen vähemmistö on antanut suuntalinjat kaupunginhallituksen päätöksille? Ei muuten demokratia näin toimi. Se toimii edelleen enemmistön ehdolla. Joten kyllä oikeistoenemmistö saa katsoa pitkään peiliin siellä kaupunginhallituksen pöydän ympärillä. Kaupunki ajautuu alati vähenevien kunnallisverokertymien takia maksuvaikeuksiin viimeistään vuoden 2024 lopulla ellei jo buoden päästä. Mitä tekee oikeisto? Antaa kaupungin ajautua kriisikunnaksi kun poliittinen johtajuus on täysin hukassa! Siinä meillä niin kaupunginhallituksen kuin valtuuston puheenjohtajat, virkamiesten parhaat kaverit. Tulevaisuus pelottaa.

    VastaaPoista
  6. Kyllä kokoomus petti pahasti äänestäjät, ennen vaaleja vakuteltiin nyt on muutoksen aika. Vielä haaskataan kaupungin rahoja kannattamattomaan lähijuna bisnekseen. Toivottovasti budjetti käsittelyssä rahat poistetaan.

    VastaaPoista
  7. Aika erikoista työt vähenee ja ehdotetaan palkkioitten korottamista.

    VastaaPoista
  8. Nyt alkaa Javan kynä tylsyä, ei auttanut vuoden tauko itselle näistä jutuista...samaa väsynyttä kitinää. Seuraavaksi odotellaan, että Java katkaisee sähköt J. Aaltosen kanssa jäähallista, uimahallista.., sitten olisi jo valmista. Ei tulisi edes väsynyttä kitinää.

    VastaaPoista
  9. Nyt ei ole Java huomannut mainita, että hallintosäännön muutamiselle ei ole mitään takarajaa, siihen todennäköisesti tehdään muutoksia ja siihen on reilusti aikaakin.

    Se vuodenvaihde ei ole takarajana kuin muutaman pilkun muuttamiselle, jotka taas johtuvat Soten siirtämisestä hyvinvointialueelle. Suuremmat muutokset voidaan tehdä sen jälkeen vaikka keväällä.

    VastaaPoista
  10. Mikä ihmeen hinku tällä kylällä on saada se kottero juuri liikkeen oven eteen parkkiin? Vaikka siihen oven eteen on 70-vuotta sitten päässy hevosella ja vielä viime vuonna autolla, niin maailma muuttuu ja me ihmiset siinä mukana. Ja kyllä, jokaisessa kaupungissa on vanhuksia ja katuja joihin ei saa autoa liikkeen oven eteen parkkiin ja varmasti selviytyvät silti elämässään. On aika väsynyt kortti jota moni edelleen tässä kylässä viljelee.

    VastaaPoista
  11. Kauppojen ovetkin ovat niin kapeita etten pääse autollani ajamaan kauppaan sisään. Varmasti Marinin vikasekin. Persut valtaan ovet oviaukot isonee js bensa on ilmaista. T: Teräspersu.

    VastaaPoista
  12. Lapsellista "vitsailla" vieläkin kävelykadusta ja sen "ufoista". KUN se on VALMIS, niin VASTA sitten arvostelevatkin näkevät kuinka hyvä ja toimiva se on. Se tulee mahdollistamaan vielä monenlaista tapahtumaa ja pöhinää kaupungin keskustaan ja kääntyy lopulta myös keskustan yrittäjien eduksi.
    Entiselleen sitä enää palauteta, joten turha itkeä edelleen vanhan kadun perään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ufojen penkeistä ei vesi valu pois joten sateen jälkeen ei niillä voi istua. Kadun toisella puolen vanhat penkit ovat istumakelpoisia, hieman kosteita mutta ei sentään lammikkoa.

      Poista
  13. Ei tässä ole kysy "ufoista", kävelykaduista, tai parkkipaikoista. Vaan valittamisesta ja sen vakiomäärästä. Jos tuon "ufon" paikalla olisi parkkipaikka, vaikka ihan javan ikioma. Niin sitten mies vain valittaisi jostain muusta. Antaa jäärien valittaa. Ihan hyvä vain että heillä on tämänkaltaisia kanavia päästää höyryjä. Jos ei olisi, niin ties mitä vielä saisivat aikaan? No todennäköisesti eivät mitään, kun onhan se nyt paljon helpompaa arvostella toisten tekemisiä, kun että saisi itse jotain aikaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tarkoitatko, että on parempi esittää täysin järjettömiä ratkaisuja vain siksi että on jotain esittänyt ? Ei tekemisiä arvioida määrän vaan laadun perusteella.

      Poista
  14. Täällä on tapana ollut, mitään päätöstä ei saa arvostella, sano kaikkiin yes., niin olet arvostettu politiikko.

    VastaaPoista
  15. Kiitän teitä käynneistä ja kommenteista! Eihän tässä kukaan valita, vaan haluaa kehittää kaupunkia niin, että se palvelee 15 000 uusikaupunkilaista. Hallintosäännön yhteydessä on hyvä huomioda kaupunkilaiset, käsittääkseni jo laki edellyttää, että luottamushenkilöt toimivat kunnan ja sen asukkaiden parhaaksi. Nyt toisaalla viis veisataan kuntalaisista ja turvataan taantumuksellisen johdon työolot ja tulot.

    Mitä tulee jäähalliin ja nuorten harrastuspaikkoihin, en oioile niitä karsimassa, kuten jossain on esitetty. Emme voi ottaa jäähallia käyttöön kuukautta myöhemmin kuin muualla ja sulkea sitä kuukautta aikaisemmin. tuolloin seuramme eivät voisi osdallistua valtakunnan sarjoihin. Olen esittänyt selkeitä ja toimivia säästötoimia, jotka on ammuttu alas. Haluan lopettaa tolkuttoman tuhlauksen ja keskittyä kaupungin kehittämiseen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Millä tavalla sitten kehittäisit kaupunkia? Investoinnithan juuri ovat kehitystä, ei tekemättä jättäminen ja hankkeiden tyrmääminen.
      Entä mihin perustat näkemyksesi, että selkeä enemmistö kuntavaaleissa äänensä käyttävistä ei olisi tyytyväisiä tehtyihin ja tekeillä oleviin hankkeisiin (esim. Wintteri tai kävelykatu)?

      Poista
  16. Anonyymi 1951, ei näköjään ole perillä asukkaitten mielipiteistä eikä kävelykadun yrittäjien.

    VastaaPoista
  17. Kiitos käynneistä ja kommenteista! olen juuri jättänyt kaksi aloitetta, joilla pyrin saattamaan merheellisesti tuneen valuvan kaupunkimme uuteen lentoon, kohti parempaa tulevaisuutta. Olen tehnyt jatkuvasti avauksia kaupungin saattamisesta nousukiitoon, mutta hallitseva taantumus on vaalituloksesta huolimatta toistaiseksi vahvaa! Usein näkee ja kadulla kuulee sekä luvut kertovat, että Alicenkadun toteutus on armoton fiasko, joka ei lisää kaupunkimme vetovoimaa, mutta maksaa mutaman miljoonan.

    VastaaPoista

Tuhraappa tähän aikasi kuluksi jotain! Kiitos!