maanantai 10. lokakuuta 2022

VALMISTELIJAN vai KUNTALAISEN ASIALLA?

 Hyvin usein käy niin, että onnettomien rekrytointien seurauksena kunta jää ontuvan valmistelun vangiksi. Näin käy, kun nynnyt päättäjät eivät puutu valmistelun laatuun hyväksyen kaikkein idioottimaisemmatkin virkakunnan tuotokset. Tällaisissa tapauksissa surkeat valmistelijat saavat aikaan kammottavaa taloudellista tuhoa. Sote uudistuksesta johtuvalla hallintosäännön uudistuksella voidaan saada vaihtuvuutta valmistelijoihin tai muuten raikastaa tunkkaisen murheelliseksi jämähtänyttä ja kohtuuttomaksi taakaksi veronmaksajille muuttunutta taantumuksellista kuntasuunnittelua.

Muutoksen teossa tehtävien muutoksilla ja palkkatarkastuksilla voimme menestyksellisesti taktikoida. Kun johdon alaisesta tehtäväkentästä katoaa yli puolet, on pöhelöimmällekin päättäjälle ja kovimmallekin virkajohdon hyysääjälle selvää, että joko tehtäviä tulee löytää jostain lisää tahikka palkkaa karsia tuntuvasti. Näin toteutuu veronmaksajan etu, jota jo kunta laki velvoittaa luottamushenkilöitä vaalimaan kuin iso emakko vaalii omien pienten vaaleanpunaisten pikku porsaiden etua. Toisin sanoen, jos kaikki saa jatkua palkan tai vähenevien tehtävien suhteen kuten aiemmin, eivät päättäjät noudata kuntalakia ja edessä on pahimmillaan valituskierre, kiehuvat välit henkilöstön sisällä ja onneton tehottomuus.

Kuntalaisen etu toteutuu vaikkapa siten, että tarjoamme 10 000 eroa kuukaudessa tienaavalle virkahenkilölle 7 000 euron kuukausipalkkaa. Jos tämä voidaan toteuttaa viidenkin viranhaltijan osalla, on saavutettu taloudellinen hyöty kuntalaisen kannalta häkellyttävän merkittävä. Jo muutamassa kuukaudessa saavutetulla palkkasäästöllä voimme asentaa vaikkapa päiväkoteihimme kymmeniä talvella energiaa säästäviä ilmalämpöpumppuja, jotka kesähelteellä viilentävät päiväkodin kuumuudessa kärsivien pienokaisten olot inhimillisen miellyttäviksi. Kyse onkin oikeastaan vain siitä, ovatko päättäjät tuhansien kuntalaisten asialla vai ajavatko he päätöksissä muutamien virkahenkilöiden etua kuntalaisten kustannuksella.

6 kommenttia:

  1. Toveri Valkonen, ihan vaan sen verran tiedoksi ettei kuntatyönantaja voi ilmoitusluonteisena asiana tuosta vaan ilmoittaa jonkun palkan pienentämisestä 30 prosentilla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos käynneistä ja kommentista! Organisaatio kevenee niin paljon, että on kohtuullista aloittaa muutoasneuvottelut. Vaikkapa joku asiansa osaava konsultti luo kaupungin muuttuneisiin tarpeisiin sopivan hallintosäännön ja siltä pohjalta alamme muokata organisaation hallintoa tehokkaaksi eli aloitamme muutosneuvottelut. Tässä vaiheessa muutosneuvottelut ovat positiivinen signaali dynaamisesta sekä tehokkaasta kaupungista ja saavat innovatiiviset alan osaajat kiinnostumaan Uudestakaupungista. Nyt päättäjillä on kädessä kaikkien momentumien äiti!

      Poista
  2. Noita ostopalveluina tilattuja ulkopaikkakuntalaisia konsultteja on tilaistu Ukiin viimeisen 30 vuoden ajan. Mitä lisäarvoa niistä Uki on oikeasti saanut? Kyllä se on niin, että kaupungin hallintosäännön muutokset on tehtävä ihan itse. Poliittinen enemmistö sitten päättää asiasta joulukuussa. Mitä vähemmän hallintosääntöä muutetaan sitä vähemmän mikään vallitseva toimintamalli muuttuu. Mikäli aiotaan vaan vähentää lautakuntien jäsenmääriä ja valtuutettujen lukumäärää niin se kertoo jostain. Kympit, sataset, tuhannet, kymmenet tuhannet ja sadat tuhannet eurot eivät ole päättäjien enemmistön hallinnassa. Lopputulos kaatuu syliin kun nyt jos koskaan pitäisi vähentää johtajatasolta henkilötyövuosia ja tehdä hallintokuntien välillä vastuumuutoksia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos käynneistä ja hyvästä kommentista! Hallintosäännön suhteen tilanne on toinen. Istuva hallinto on, lukuisista hallituksen jäsenten, hoputuksesta huolimatta jarruttanut hallintosäännön valmistelua. Näyttää siltä, että virkakermamme valmistelee hallintosääntöä, joka turvaa heille nykyiset tulot ja työpaikat. Eihän voi olla niin, että he pääsevät päättämään omista palkoista ja tulevasta asemastaan kaupunkiorganisaation huipulla. Pahimmillaan päättäjät saavat vairkavalmistelijoilta joulukuussa käteen hallintosäännön. joka on pakko hyväksyä sellaisenaan.

      Nyt tulisi keskittyä niihin muutoksiin, jotka on tehtävä vuodenvaihteeseen mennessä eli organisaation johdon asemaan, johtajasopimuksiin jne.. Lopulle valmistelulle voitaisiin antaa vaikkapa maksimissaan puoli vuotta aikaa ja tuon jälkeen päätettäisiin valtuuston koosta, uusista lautakunnista jne..

      Poista

Tuhraappa tähän aikasi kuluksi jotain! Kiitos!