sunnuntai 10. huhtikuuta 2016

Kunnallisen demokratian alasajo?

Kunnat saavat pian pitkälti itse päättää kuinka hoitavat demokratiansa toimivuuden. Tarkastuslautakunta on pakollinen, samoin valtuuston jäsenten enimmäismäärä ja vähimmäismäärä. Uudessakaupungissa valtuutettujen määrä voi vaihdella 27-43 välillä. Uusien määräysten mukaan kunnassa on oltava myös tarkastuslautakunta. Kunnan johtoon voidaan valita kuten nyt on tehty virkahenkilö tai demokraattisesti valittu valittu pormestari.

Uudessakaupungissa uuden hallintomallin valmistelua on juntattu eteenpäin salaisesti. Itse en ollut saanut juuri mitään informaatiota asiasta ennen viime valtuustoa, jossa kuulin "isojen poikien" kesken pidetyn infoja ja palavereita. Jo tämä ennakoi, että demokratiaan liittyvää uudistusta viedään eteenpäin pienessä piirissä. SDP:n Myllymäki totesi valtuustossa, että ensin valitaan malli ja vasta sitten valtuutettujen määrä. SDP:n Antola totesi lautakuntatyön väljähtyneen. Kokoomuksen Järvinen esitti asian merkityksellisyyden vuoksi seminaaria ja Kokoomuksen Nikula puolestaan muistutti, ettei tulevia paikkoja ole vielä jaettu.

SDP:n kannat kuvaavat puolueen keskittyvän demokratian kustannuksella sille sopivan hallintomallin valitsemisessa. Vaikka sote-uudistuksen myötä siihen liittyvät asiat eivät ole tulevaisuudessa kuntapäättäjien kontolla, kuntapäättäjien muut ratkaisut vaikuttavat jatkossa yhä enemmän sote-palveluiden saatavuuteen kunnassa. Tulevaisuudessa vain kunnan kasvu takaa sote-palvelujen kehittymisen - MITÄ ENEMMÄN ASUKKAITA, SITÄ PAREMMAT PALVELUT. Saattaa myös käydä niin, että koko sote-uudistus karahtaa karille tai valuu mahdottomuuden koskeen, joten siihen suhtautuminen tai sen aikatauluttaminen on vähintäänkin hankalaa.

Niin valtuutettujen määrässä kuin muussakin hallintomallissa meidän on lähdettävä liikkeelle siitä kuinka se parhaiten palvelee kaupunkilaisia. Lienee selvää, että mitä enemmän valtuutettuja, sitä paremmin kaupunkilaisten toiveet kanavoituvat päätöksissä. Tämä korostuu etenkin Uudessakaupungissa, jossa lukuisasti pieniä taajamia. Nyt näiden taajamien ihmiset ovat edustettuna päätöksenteossa. Kuinka käy, jos valtuutettujen määrää vähennetään? Onko tulevaisuuden valtuustossa vain keskustaajaman asukkaita, kuinka silloin demokratia toimii ja kaupunki kehittyy?

Valtuutettujen määrän vähetessä, vaalitavastamme johtuen, pienryhmien ja puolueiden vaikutus mitätöityy ja ne saattavat hävitä kokonaan. Tätä ei voitane pitää minkään demokratiaa lisäävän uudistuksen toteutumansa. Samoin Myllymäen toteamus, että ensin valitaan hallintomalli ja vasta sitten päätetään valtuuston koko, tuntuu vähintäänkin demokratian turvaamisen tai laajentamisen sijaan hallintokeskeiseltä,  oman työväenyhdistyksen ja oman henkilökohtaisen, vallan säilyttämiseen tähtäävältä valtapolitiikalta.

Lautakunnista puhuttaessa, joku on letkauttanut, jääkö meille ainoastaan se lautakunta, joka on vajonnut näkymättömäksi  eli tarkastuslautakunta. Aikaisemmin Uudessakaupungissa oli näkyvä ja railakkaasti ongelmia esiintuova tarkastuslautakunta, mutta eipä ole enää. Jokaisen sopii pohtia mitä on tapahtunut, ei lautakunnassa vaan sen takana. Aiemmin kaupunki hakkasi rahaa hullutuksiin ja kasvatti miljoonien eurojen velat, silloin tarkastuslautakunta puuttui ongelmiin - nyt talous on kääntynyt parempaan ja kaupunki teki positiivisen tilinpäätöksen, joten miksi tarkastuslautakunta örisisi vain örisemisen riemusta?

Antolan todetessa lautakuntatyön väljähtyneen, voi häneltä kysyä: Eikö tähän juuri tähdätty? Yhdistettiin esim. kulttuuripuoli sekä nuoriso- ja liikuntatoimi saman lautakunnan alaisuuteen. Luotiin lautakunta, jossa on väkisinkin ihmisiä, jotka päättävät asioista, mitkä eivät kuulu heidän vahvuusalueisiin saati edes kiinnostuksen piiriin. Onko luotu hallintokuvioita, jotka eivät motivoi osallistujiksi aktiivisia po. asioihin perehtyneitä sekä perehtyneitä kaupunkilaisia? Entäpä puolueiden oma toiminta, mihin ja miksi hävisivät: Seggeroos, Siivonen, E Tähtinen, T Ellä, J Hyvönen jne. jne.?

Jos puolueet eivät saa toimintaansa mukaan aktiivisia jäseniä, on heidän muutettava omaa toimintakulttuuriaan eikä ryhdyttävä ajamaan alas kunnallista demokratiaa muutaman tyypin vallassa pysymisen vuoksi. Kyseessä täytyy olla puolueiden eikä demokratian ongelma. Lisäksi on huomioitava, että yleensä pienryhmien edustajat ovat aktiivisia vaikuttajia lautakunnissa, kun flegmaattisuus löytyy isoista puolueista. Esim. aikoinaan istuin lautakunnassa, jonka yksi jäsen kävi kerran neljässä vuodessa kokouksessa. Tuossa kokouksessa hän käytti yhden puheenvuoron: OLE JAVA HILJAA, TEHDÄÄN NIIN KUIN VIRKAMIES SANOO, ETTÄ PÄÄSTÄÄN KOTIIN!

Suurien puolueiden pitäisi kirkastaa rooliaan luottamushenkilöiden vaikutuskanavana ja taata listoilta tuleville päättäjille itsenäinen ajattelu ja sen mukainen toiminta. Nythän on niin, että isojen puolueiden päättäjät pahimmillaan äänestävät omia esityksiään vastaan siirryttäessä esim. lautakunnista hallitukseen. Onpa nähty jopa sellainenkin tapaus, että päättäjä äänestää tekemäänsä valtuustoaloitetta vastaan. Tällainen toiminta ei voi mitenkään lisätä ihmisten kiinnostusta paikallispolitiikkaan. Puolueiden sisäinen hyvä veli tai iso sisko -järjestelmä mitätöi henkilövaalijärjestelmämme.

Yksi kaupunkimme suuria ongelmia on onneton valmistelu, salailu ja selkeä valehtelu päättäjille. Tämä on maksanut Uudellekaupungille miljoonia euroja, sitonut kaupunkilaisten maksamaa työtä, nostanut veroja plus taksoja, johtanut infran rapistumiseen sekä palveluiden alasajoon  ja aiheuttanut armottoman väkikadon Uudessakaupungissa. Hallinnon uudelleen järjestely antaa päättäjille mahdollisuuden korjata po. ongelma ja siten parantaa kaupunkilaisen elämisen puitteita ja laatua.

Kokoomuksen Järvisen esitys seminaarista on loistava ulostulopaikka erilaisille hallintomalleille. Luonnollisesti ennen sitä on suotavaa käydä keskustelua, onhan valmistelu sitä parempaa, mitä useammat päät sitä pohtivat plus tekevät. Itse seminaari ei saa olla mikään tuloshakuinen virkahenkilötapaaminen, josta määrätyt luottamushenkilöt ovat poisraakattu jo kutsuvaiheessa. Tapaamisen lähtökohtana tulee olla vain ja ainoastaan kaupunkilaisten paras eli vaikutusmahdollisuuksien ja olojen parantaminen.


34 kommenttia:

  1. Hyvä kirjotus, mutta toiveajattelua.

    VastaaPoista
  2. Ajattelu on Ukissa kiellettyä.

    VastaaPoista
  3. Jos valta keskittyy Antolalle ja Myllymäelle, kaupungin talous on jälleen pian sekaisin.

    VastaaPoista
  4. Ei kuki demokratia kokoomuksessakaan.

    VastaaPoista
  5. Niin. Vaalimatematiikka ei muutu eli seuraavaan valtuustoon valituiksi tulevat määrätyn äänimäärän saaneet ehdokkaat. Oli siis tulevan valtuuston jäsenmäärä mikä tahansa 27-43 jäsenen välillä.

    Sitten vielä. Edelleen koko maan iso politiikan kuva on niin sumuinen eikä kuva kuntavaaleihin vuodessa oleellisesti muutu, niin/tausta:
    Sdp:n gallupkannatus nostaa koko ajan "suosiotaan" ja tulee asettamaan raameja Ukiinkin -kaupungin valtuuston kokoa tuskin ajetaan 27:än jäseneen.

    Ts. Ukissa
    valtakunnan politiikan mainingit voivat tehdä niin suuren yllätyksen kuntavaalitulokseen, että on vaikea nähdä sellaista, että istuvasta valtuustosta löytyy enemmistöä päättämään radikaalista valtuutettujen määrän pudottamisesta.

    Vaa'ankieliryhmäthän, mitä ne sitten ovat milloinkin, sahaisivat silloin kaikki jalat jakkaroistaan!

    Mutta tai ja jos kesk, kok ja demarit löytävät yhteisen sävelen 27 valtuutetusta, niin silloin jokainen em. ryhmä lähtisi kuntavaaleihin täysin sokkona. Sama asia siis. Vaalitulos voi olla täysin päinvastainen, mitä kabineteissa on laskelmoitu. Eli liian suurta riskinottoa kolmelta em. isolta ryhmältäkin.

    Oli ja tuli mitä tuli, aktiiviset vaaliliittotunnustelijat ovat jo liikkeellä. Mielenkiintoisia "puhelinharjoituksia" on jo pidetty ja kummaa on politikointi edelleen: sellaiset ihmisetkin pitävät yhteyttä, jotka eivät ole taannoin mahtuneet edes pyöreän pöydän reunalle samaan aikaan.
    Kevättä.
    JAa

    VastaaPoista
  6. Ei varmaan mitään 27 kukaan mieti vaan 35-37. Tähän pudottaminen tekee jo pienryhmät olemattomiksi ja ainakin vaaan kielestä pois.

    VastaaPoista
  7. Pienryhmien vaaliliitto tuo uuden ison ryhmän.

    VastaaPoista
  8. Kiitos hyvistä kommenteista ja vierailuinnosta! Kansa saattaa suhtautua nyrpeästi vallankaappausta yrittäviin ja se puolestaan saattaa poikia pienryhmien liitolle melkoisen äänisaaliin. Uskon pienryhmien lähtevän mielummin epävarmaan vaaliliittoon kuin odottavan tumput suorina varmaa vaalitappiota.

    Kun räknätään yhteen pienryhmät Vasemmistoliitosta vihreisiin(ei Persut), saattaa lopputuloksena olla valtuuston suurin ryhmä tai varsin todennäköisesti ainakin toiseksi suurin ryhmä. Harto ja Wala lienevät varmoja läpimenijöitä. Tämä vie automaattisesti Kokoomukselta hallituksen puheenjohtajan paikan, jonka ottaa joko todennäköisesti Harto tai Wala.

    Uudessakaupungissa pidetään lehdistön osalta ensimmäiset vapaat vaalit eli valtuutettujen teot ratkaisevat eikä heistä printattu katteeton ylistys tai ehdokkaiden valheellinen mollaus. Lehdistön tilanne nostaa Kokoomuksen ja Harton kurssia, mutta romahduttaa Demarien Persujen mahdollisuudet. Edessä on mielenkiintoinen vaalirupeama!

    VastaaPoista
  9. Kokoomuksen ja keskustan pienryhmien hävittämisyritys saattaa viedä niiltä vallan. Kun demaritkin häviää, on pienryhmien liitto vahvoilla. Kansa saattaa innostua pienryhmien liitosta. Ainakin minä innostuin heti. Se on selkeä vaihtoehto kokoomuksen, demareiden ja keskustan konsensukselle.

    VastaaPoista
  10. Persut häviää kokonaan. Ne ei sovi vihreiden ja vassareiden kanssa samaan vaaliliittoon.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuka kaipaa ukin persuja, ne ole olleet mitään Juhan, Javan ja Raken lähdön jälkeen.

      Poista
  11. Minä ainakin äänestäisin vaaliliittoa, joka olisi selkeä vaihtoehto isojen puolueiden sulle mulle politiikalle. Mutta minun mielestäni Forss on ollut kauan takaamassa tätä politiikkaa.

    VastaaPoista
  12. Mistä tulee max 43 valtuuston kokoon?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. tuskin tänne 500 valtuutettua kaivataan

      Poista
  13. Vai lisää valtuutettuja. Ei niitä liikaa voi olla.

    VastaaPoista
  14. En luota Hartoon yhtään. Veljeilee porvarien kanssa. Käänsi selän demareille.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Älä viitsi puhuu paskaa. Mitä demari pääluottamusmies on tehnyt valtuustossa. On ollut hiljaa kuin kusi sukassa.

      Poista
  15. Ukin demarit ja persut on näkymättömiä. Ne saa vaaleissa turpaansa.

    VastaaPoista
  16. Kiitos käynneistä ja kommenteista! Ehkäpä pienten ryhmien vaaliliitto herättäisi äänestäjät ja saisi vaihtoehdollaan kaupunkilaiset sankasti vaaliuurnille. Varmaankin tuollaisen ryhmäliiton sisällä alkaisi ankara ja mielenkiintoinen kamppailu, joka herättäisi kaupunkilaiset seuraamaan liiton sisäistä vääntöä. Tämä nostaisi väkisinkin asiakysymykset, mediatoimistojen tilauksesta isoille puolueille tekemien, julkilausumien ohi vaaliteemoiksi ja vaalien ratkaisijaksi.

    Sinänsä kuntavaaleissa ei puolueiden linjaukset paljoa paina, joten on loppujen lopuksi ihan sama mihin puolueeseen joku kuuluu. Esim. Uudessakaupungissa SDP pyyhki toistuvasti Kokoomuksen ohi niin oikealta, että puolueiden väliin jäi niin IKL kuin Augusto Pinochetin politiikka. Siispä jos joku äänestää Ukissa puoluetta voi vaalilupausten ja toteutuvan politiikan välillä ollla melkoinen toleranssi. Tämä on muistettava, kun esim. Hartoa syytetään porvarien kanssa veljeilystä. Kannattaa myös tarkistaa se, ettei tilanne ole todellisuudessa se, että porvarit veljeilevät Harton kanssa.

    VastaaPoista
  17. Annetaan nyt sotureille tunnustelurauha.

    VastaaPoista
  18. siinä sulle java haaste. lähde keräämään pienryhmien vaaliliittoa.

    VastaaPoista
  19. Ensin kannattais tutustua uuteen kuntalakiin

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eipä tuossa mitään ihmeellistä ole. Vai tarkottaako kannattaa tutustua rahallista kannattamista.

      Poista
  20. Kiitos käynneistä ja kommenteista! Minut on jätetty kaiken infon ulkopuolelle ja uuden kuntalain suhteen uutisten varassa, joten en ryhdy sitä omalla ajalla opiskelemaan. Jos ehdottelen puutteellisin tiedoin hölmöjä juttuja, niin sittenhän ehdottelen ja muut oikokoot.

    Mielestäni valtuutettujen määrän voisi nostaa 51. Tuolloin saisimme yhden uuden väylän pääkaupunkiin lisään - Vihreisiin. Myös lautakuntien määrää ja niiden jäsenmäärää voisi lisätä, jotta näkemyspohja kokouksissa karttuisi!

    VastaaPoista
  21. Rahallista? Siis voisi ymmärtää miksi mennään hallintomalli edellä ja valtuutettujen määrätyn tuntuu olevan hakusessa. Joskus kannattaa perehtyä asiaan ensin ja vasta sitten muodostaa oma mielipide.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos käynneistä kommenteista ja kysymästä! Jospa ilmineeraat tarkemmin, kun minut on pidetty pimennossa - KIITOS!

      Poista
    2. Ei hallintomalli voi ajaa demokratian ohi.

      Poista
    3. selvä demari. niille hallintomalli ja vallankähmintä on ukilaisten kuulemista tärkeempää

      Poista
    4. En ala omalla ajalla opettamaan

      Poista
    5. Kiitos käynneistä ja kommenteista! Toiset saa tietoa ja siinä sivussa kokouspalkkiot ja kahvit - toiset ei omalla ajallakaan saa tietoa, ei edes kauniisti kyselemällä!

      Poista
  22. Harto ainakin väittää, että valtuustoon voi valita vaikka kaikki kaupunkilaiset. Ylärajaa ei ole.

    VastaaPoista
  23. Entäs Väyrysen puolue monta ehdokasta???

    VastaaPoista
  24. Veijo heittää pyyhkeeeen kehään vahinko.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vahinko on, että heittää pyyhkeen kymmenen vuotta myöhässä

      Poista

Tuhraappa tähän aikasi kuluksi jotain! Kiitos!