Kehu omaa kotikaupunkiasi somessa ja maailmalla, niin väki pakkautuu tänne asumaan: näin ohjeistaa eräs ohje. Tämäkin em. tyypin lohkaisu on osoittautunut huuhaaksi. Jokainen voi pohtia markkinoinnin tehokkuutta esim. sillä, että kuvittelee jonkin hinnerjokelaisen kehuvan oma kotipaikkaansa. Muuttaisitko lapsiperhe jäähallin, uimahallin jne. läheltä vailla näitä palveluja ja liikuntamahdollisuuksia olevalle paikkakunnalle. Samoin lienee laita ikäihmisten palvelujen ja muiden mahdollisuuksien osalta.
Ikävä kyllä sama pätee Uuteenkaupunkiin, jos sitä ryhdytään kehumaan raumalaisille, turkulaisille tai laitilalaisille. Tänne eivät lapsiperheet muuta paikkakunnilta, joissa lapsilla on parempi elää ja oppia. Uuteenkaupunkiin muutetaan halpojen asuntojen vuoksi. Kun muualla myydään kahdensadantuhannen euron koti ja täältä ostetaan tilalle muutaman kymmenentuhannen euron hintainen asunto, jää hintaeron verran elämänlaatua parantavaa rahaa. Siinä meidän muuttovaltti ja syy kaupungin huolestuttavaan huoltosuhteen kehitykseen.
Jospa saisimme ihmiset ensin käymään täällä, matkailemaan
Uuteenkaupunkiin. Tuolloin he voisivat omilla silmillään hyödyntää
osaamistaan ja sen seurauksena täyttää niitä palveluaukkoja, joita
kaupungissamme. Tästä hyötyisi koko Uusikaupunki asukkaineen, joten
jospa houkuttelisimme tänne rutkasti ihmisiä satsaamalla
matkailuelinkeinoon.
Korihait, muut seurat, teatterimme ja mm. Pilvilinna, vierasvenesatama, golf tekevät kaupunkiamme tunnetuksi ja herättävät kiinnostusta sitä kohtaan. Em. saavat vuosittain tuhansia ihmisiä saapumaan kaupunkiimme. Samoin yrityksistä esim. Alina on käsite maakunnassa ja kohta edempänäkin. Niin ikään autotehdas ja muusta Suomesta poikkeava positiivinen työpaikkakehitys herättävät positiivista kiinnostusta ja mielikuvia Uuttakaupunkia kohtaan.
Tehokkainta markkinointi on silloin, kun ulkopaikkakuntalainen itse aktiivisen tekemisen eli hakemisen tai ostamisen avulla saa itselleen tietoutta Uudestakaupungista. Yksi uusikaupunkilainen saa vuosittain kymmenettuhannet tutustumaan kaupunkiimme. Selvittäessään paikkakunnan rikoksia Petäjämäki esittelee Uuttakaupunkia ja herättää ympäri Suomea kaupunkiimme kohdistuvaa kiinnostusta.
Joka vuosi, Suomen kirjastoissa, lainataan kymmenettuhannet kerrat Rainer Tähtisen kirjoittamia kirjoja, joissa Uusikaupunki nousee tapahtumanäyttämöksi. Kuinkahan monet kirjoja lukeneet etsivät netistä Uudenkaupungin ja valitsevat kaupunkimme kesämatkakohteeksi? Voisiko kaupunkia markkinoida kirjojen herättämän kiinnostuksen avulla? Onnistuisiko kaupungin hyödyntää kirjojen sisältöä matkailussa esim. sen tapahtumiin liittyvillä kiertoajeluilla. Näin toimitaan jo muualla.
Entäpä historiallinen kiertoajelu Uudenkaupungin omalla kesäjunalla. Paikkakunnalla on tapahtunut paljon ja kummallista vuosisatojen saatossa. Nämä varmaankin kiinnostavat vieraspaikkakuntalaisia. Entäpä kaupungin suuren hyväntekijän Mauno Vannaksen hyödyntäminen matkailullisesti. Jo hänen muistomerkistään voisi muodostua pyhiinvaelluskohde eräille ihmisille!
Kaupunkimme on mahdollisuuksia täynnä ja joskus tuntuu, että päättäjämme ovat kuin kultasäkin päällä istuvia hölmöläisiä, jotka eivät osaa avata säkkiä, eivätkä siksi pääse hyödyntämään omistamiaan rikkauksia.
Rake on rikasmies. 5 000 euroa, teoksiasi on lainattu yhteensä n. 31 250 kertaa
VastaaPoistaRikkautta on montaa lajia :) Harmi, ettei Sanaston korvaussummat ole lähellekään Pohjoismaista tasoa.
PoistaTuo summa ei pidä alkuunkaan paikkansa.
VastaaPoistaLainausta kohden summa ei ole 16 senttiä/kerta
Loistava teko Helsingissä. Koska Uudenkaupungin ostolaskut avataan julkisiksi? http://www.hri.fi/fi/dataset/helsingin-kaupungin-ostot
VastaaPoistaTässä olisi pikaisen alotteen paikka!