Messi on Messi vaikka vetikin rankkarin ohi ja saa nähdä kuinka hän ja Argentiina pärjäävät, kun kisat etenevät ratkaisuhetkiin. Kaiken kaikkiaan kisat ovat tarjonneet mukavaa nähtävää. Maaleja on syntynyt tiuhaan tahtiin eikä 0-0 otteluita ole kuin muutama. Ikävä etteivät tässä lajissa pienet maat yllätä kuten rugbyssa joku Fizi. Olisi hauska nähdä joku pikkumaa Curacao tai Suomi mellastamassa mitaleille jalkapallon MM-kisoissa, sen verran tietävää on studion väki ainakin olevinaan, että heidän itseluottamuksella ja tiedoilla Suomen kisoihin pääsyn ja menestyksen luulisi olevan itsestään selvää. Mutta se siitä, enpä lähde itse peliä analysoimaan vaan siirrän katseeni katsomoon.
Jalkapalloon sisältyy ikäviä katsomohuomioita, onneksi tapahtumat, jotka vaativat lukuisia kuolonuhreja ovat jääneet historiaan. Myös meillä tapahtuu omaa häiriköintiä, kun TPS:n kotiottelussa vastustajan kannattajat leikkivät tulella ja savulla niin, että tuomari pisti välillä pelin poikki. Saman porukan ulkomaan hulinoinnin apinointi ja tulella leikkiminen aiheutti vaurioita Pietarsaaren tekonurmeen. Siksi ihmetyttää, että jossain Koppi -ohjelmassa kaivataan ilotulitteita luomaan tunnelmaa peleihin. Eipä muissa lajeissa kaivata savuja tai ilotulitteita luomaan tunnelmaa. Tuntuukin lähinnä käsittämättömältä, että puolikkaan bussilastillisen verran ihmisiä aiheuttaa hävitystä ja ikäviä tilanteita ja joku asiantuntija toivoo tätä lisää.
USA:n kisat näyttävät sujuvan pelillisesti onnistuneesti, joskin mistään kansan juhlasta ei ole kyse - lippujen hinnat pitävät huolen siitä, että tavallisia duunareita ei katsomossa näy. Kuitenkin iloista porukka riittää katsomoihin kannustamaan oman maansa joukkuetta ja nauttimaan kisoista. Tunnelma näyttää hyvältä ja kaikki katsojat tuntuvat olevan yhtä suurta toisiaan kunnioittavaa jalkapalloperhettä. Mutta se positiivinen asia, jonka haluan nostaa esiin ja josta voisi ottaa mallia katsomoiden lisäksi puistoissa, busseissa, junissa ja ravintoloissa, löytyy japanilaisten katsojien käytöksestä - heillä on mukanaan roskapussit, joihin kerätään roskat, jotka viedään mennessä pois. Siisteys ja lähimmäisen huomioiminen on sivistyksen merkki, joten jospa otetaan mallia japanilaisista jalkapallokatsojista! Toisinkin voi kaikki kääntyä, kuten Yrjöperskeles-blogissa kerrotaan ja pohditaan - linkki alla olkaa hyvä:
LINKKI:
Japanilaisilla on korkea älykkyysosamäärä. Sitten on niitä, joilla ei ole.
VastaaPoista" joku asiantuntija toivoo tätä lisää."
VastaaPoistaTuossa pitäisi kyllä lukea: aasi tuntija!!!!
Koppi on surkee urheiluohjelma Suomen mittamuussa. Mitä siinä esiintyvät tienaa? Kysyn vaan, kun on mun rahoista kyse.
VastaaPoista