Jo alkuun oli selvää, että Uki-kyyti oli taloudellisesti ja tasavertaisuutta tavoiteltaessa epäonnistunut suunnitelma. Jos kaupungissa on 15 000 asukasta, ei sen liikkumistarpeisiin voi vaikuttaa kuin marginaalisesti kahdella tilataksilla, joiden yhteenlaskettu kuljetuskapasiteetti on reilut kymmenen matkustajaa kerralla. Tähän kokeiluun upposi aika tarkkaan 100 000€. Kun kyytejä on ollut noin 5 000 ja kyydin hinta matkustajalle 2,00€ voi todeta, että jokaista matkaa sponsoroitiin yhteisistä varoista 20,00€.
Jotta kaikki Uudenkaupungin 15 000 kaupunkilaista voisi liikkua kyseisellä tavalla ja luottaa varmaan kyydin saamiseen, tulisi po. autojen määrä moninkertaistaa. Minusta on tutkimattakin selvää, jos pääset kotoa kahdella eurolla vaikkapa kotiovelta töihin, on jokainen siihen tyytyväinen. Tältä osin saatu palaute on positiivisuudessaan lähinnä tuloshakuinen. Entä mikä olisi ollut palaute, jos kaikki 11 000 Uki-kyydin toiminta-alueen kaupunkilaista olisivat halunneet auton käyttöönsä samaan aikaan? Ilmeisesti pettymystä jakaneiden määrä olisi ollut ylivoimaisesti suurempi kuin nyt pilotin kautta positiivista palautetta antaneiden määrä.Ainoa uusi konkreettinen tieto, joka Uki-kyydin myötä saatiin, piilee käyttäjä/kyytimäärissä. Kyytejä oli keskimäärin 450 viikossa ja kyyditettäviä arvion mukaan vajaa 300 viikossa. Ehkäpä tästä hankkeesta voisimme oppia senkin ettei jatkossa lähdetä toteuttamaan hankkeita, joiden hyödyttömyys voidaan jo ennakolta tyrmätä järjen käyttöön perustuvilla arvioilla. Nyt tämä hankekokeilu aiheutti kaiken kaikkiaan 100 000 euron yhteisistä rahoista kuitattavan laskun. Koko vuoden kokeilun hinta olisi ollut 200 000 euroa. Käsittääkseni yhteiskunnalla on tärkeämpääkin käyttöä mainituille rahoille.
Murheellisinta meillä tässäkin asiassa on median yksipuolisen uutisoinnin ja manipuloinnin aiheuttama kaupunkilaisia vastakkain asetteleva, itsekeskeinen plus pahansuopa epilogi. Kaikki tietävät puuha-Pirkot ponnahtavat esiin ja jakavat tuloshakuisia huuhaaratkaisumallejaan. Kaiken huippuna pidän sitä, että palstatilaa saa jopa sellaiset tyypit, jotka ovat julkisesti tarjonneet kaupunkimme heikoimmille, ongelmiensa kanssa eläville, asukkaille, lopullista ratkaisua. Suoraan sanoen mediamme ei rakenna Uudenkaupungin tulevaisuutta positiivisessa hengessä, vaan ajaa sen asukkaat/valmistelijat/päättäjät vastakkainasettelulla ikävään ikitoraan!
Ihmeellistä minusta on se, että emme hyödynnä jo olemassa olevaa liikennettä koko kaupungin eduksi. Kun Pyhämaasta tai Lokalahdelta saapuu bussi Uudenkaupungin keskustaan, voisivatko ne kiertää jonkun kaupunginosan kautta, jotta myös niistä päästäisiin kaupunkiin. Entä kuljetuskalusto, joka on tuonut aamulla koululaiset ja muut kyytiläiset keskustaan, voisivatko ne seisomisen sijaan kiertää kaupunkia muutaman kerran, mihin riittäisi esim. nyt kaavailtu reilu 250 000 euroa?
Vakka-Suomen
kunnat käyttävät yhteensä miljoonia euroja asukkaidensa kuljetuksiin.
Voisivatko kunnat tuolla rahalla suunnitella toimivan joukkoliikenteen
koko alueelle? Esim. yhden 50 hengen bussin sijaan Laitilasta ja
Vehmaalta lähtisi kaksi pienempää autoa kohti Uuttakaupunkia ajaen eri
reittejä ja kerätä kylistä sekä kaupunginosista matkalaisia keskustaan.
Meillä voisi olla muutamia edestakaisia runkoreittejä esim. Pyhärannasta
Kustaviin ja Laitilasta Uuteenkaupunkiin, näiden risteyskohdissa voisi
matkalainen vaihtaa bussia, jos haluaakin vaikkapa Kustavin sijasta
Laitilaan.
Joukkoliikenteellä on juuri nyt kysyntää ja se on mahdollista toteuttaa,
koska inflaatio ja etenkin polttoaineiden hinnan tuplaantuminen
herättää kiinnostusta tai jopa pakottaa etsimään vaihtoehtoa
henkilöauton käytölle. Kun vielä näyttää siltä, että tulevaisuudessa
kaupunkilaisten varat vähenevät nykyisestä edelleen, on Vakka-Suomen
sisäisen joukkoliikenteen tulevaisuus tarpeellinen kehityksen kohde. On
kyettävä luopumaan vallitsevasta vastakkainasettelusta ja satsattava
luovuuteen sekä muistettava, että oikein toteutettuna jokainen
maaseudulta saapuva bussi parantaa keskustaajamien asukkaiden
liikkumista. Korvataan vastakkainasettelu luovuudella ja riita
yhteistyöllä, niin luomme tänne joukkoliikenteen, joka on kaikkia
vakkasuomalaisia palveleva arkea helpottava lisä ja merkittävä vetovoimatekijä kulmakunnan asukasmäärän
kasvattamiselle!
LINKKI: Lopullinen ratkaisu
Kirjoituspöydällä hyvä ajatus, mutta miten käytäntö, löytyykö meiltä kyvykkäitä valmistelijoita tai yhteistyökykyä naapurikuntien kanssa?
VastaaPoistaTässä luettavaa
VastaaPoistaKehitetään Ukikyytiä
https://www.vakka.fi/mielipiteet/kehitetaan-ukikyytia-6.221.126733.4ce5a7da95
Kirjoitus on hyvä osoitus ymmärtämättömyydestä. Yhtä kyytiä tuetaan kahdellakymmenellä eurolla. Se on liikaa.
PoistaSyrjäseuduilla asuvienkin pitäis jotain maksaa eikä aina vaan vaatia lisää avustuksia.
VastaaPoistaOlet pöllö. Eihän syrjäseudulta pääse kaupunkiin, kun teitä ei edes aurata eikä bussit kulje. Keskustan palveluiden maksajia täällä ollaa.
PoistaKyllä "syrjäseutulaisetkin " maksaa yhtälailla veroa. Sitäpaitsi, Pyhämaa saa saaristo-alue avustusta, joka menee jonnekin muualle kuin Pyhämawn hyväksi. H-P on edustamassa Ukia a.o. toimikunnassa muttei ole koskaan sanonut sanaakaan asioista, joita siellä käsitellään. Olisi hauska saada tietää, mikä on avustussumma, jonka "Pyhämaa saa".
PoistaIkäihmiset on Ukin pohjaton kulu ja jarru, nyt vaativat koko kaupunkia tukemaan heidän joutavia ajelujaan.
VastaaPoistaJustiinsa varmaan. Lapsiperheille tehdään päiväkodit, koulut, uimahallit ja liikunrahallit. Nehän ei mitään maksa.
VastaaPoistaPakko tehdä, kun entiset on päästetty hoidon puutteessa purkukuntoon. Rahat on käyttety vanhuksien paapomisen.
PoistaPaljon kannatettavaa liikenne asiaa mutta mitä ihmettä lopussa tekee lopullinen ratkaisu internetin linkkaus ?
VastaaPoistaUkikyydissä ei ole kokeiluna mitään järkeä. Ilman sataatuhatta euroa olisi voitu kysyä haluatko kahdella eurolla kotiovelta asioille ja takaisin. Kaikki olisivat vastanneet kyllä.
VastaaPoistaUS politikoi. Tiedon välittäjän rooli on unohtunut.
VastaaPoistaValitettavan nopeasti päätoimittajavaihdosten jälkeen paikallislehden virallinen linja on alkanut näyttää liian tutulta menneiden vuosikymmenien haaveiluilta ja tiettyjen eturyhmien äänitorvena oloon. Jostain autokyytiasiastakin saadaan tehtyä kärpästä härkänen tai myrsky vesilasissa. Paikallislehdestä ette löydä isointa ruokkivaa kättä kritisoivaa artikkelia. Kivaa, kaunista ja kiiltävää- linjaukset jatkuu ja kaupungin palvelurakenne murtuu ja haurastuu koko ajan enemmän ja enemmän koko kaupungin alueella.
VastaaPoistaLehti vaikenee sopivista asioista. Demareiden käytös A-kilta äänestyksessä jäi uutisoimatta.
PoistaMiksi minun pitäisi maksaa kaksikymppiä, että joku helsinkiläinen saa hakea viinakaupasta vitosen viinipullon kahdella eurolla
PoistaSyy on yksinkertainen, jotta meidän nyky tyyli jatkaisi hyvien siskojen ja veljien pillin mukaan!
PoistaNykytyyli ei tule jatkumaan. Sen takaa sota, sote ja sihy. Käy lukemassa ja myös ne kommentoinnit.
VastaaPoistaTäällä
https://sinun.vuodatus.net/lue/2022/03/ugin-turma-sote-sota-sihy
Kaupungin päättäjiltä puuttuu suhteellisuuden taju, johonkin järkevään ei löydy kymppitonnia, mutta sitten lyödään satojatuhansia huuhaahan. Hyöty asukkaille puhdas nolla ja vetovoimatekijänä nolla. Rahat hupenee, kassa tyhjä mutta tuhlaaminen jatkuu. Viime vaaleissa piti tulla muutos, mutta vain nimet vaihtu.
VastaaPoistaMistä voi johtua se, että mikään ei muutu selvän vaalituloksen seurauksena. Johtavatko virkamiehet nyt oikeistoa, joka lupasi muutosta?
VastaaPoistaKoskien karisma ja asiantuntemus tukevat virkamistyötä ja valmistelua. Siksi järkevin oikeisto seuraa heitä.
PoistaJärkevin oikeisto? Ketkä siihen kuuluu?
VastaaPoista