Sihykeskustelu käy
kovana keskittyen itse rakennukseen ja etenkin sen hintaan. Harva antaa
ajatustakaan opetuksen laadulle. Nyt, jos koska siihenkin suuntaan
tulisi löytyä riittävää kiinnostusta. Muistakaamme keväinen
lukioranking, jossa lukiomme löytyi sijalta 201. Menneellä viikolla
julkaistu STT:n vastaava ranking nostaa Mynämäen lukion Suomen
neljänneksi menestyvimmäksi lukioksi.
Mynämäen lukion salaisuus
ei ole korkeassa sisäänpääsykynnyksessä, kuten esim. pääkaupunkiseudun
huippulukioiden. Mynämäellä koululaiset saavat alaluokilta alkaen
viikoittain muutaman tunnin enemmän opetusta kuin maamme kouluissa
keskimäärin. Tästä seuraa väistämättä se, että mynämäkeläinen
abiturientti on koulu-urallaan vastaaottanut kuukausia enemmän opetusta
kuin kollegansa toisaalla Suomessa!
Jos oppivelvollisuuslaki
muuttuu niin, että oppilas saa valita lukionsa ja kotikunta joutuu
kustantamaan muualla lukioa käyvien koulumatkat, on meidän
uskallettava satsata nopeasti opetuksen laatuun; tuolloin voimme saada
opetustoimestamme selkeän vetovoimatekijän. Miksemme viimeinkin voisi
pohtia taiteisiin/urheiluun/kieliin painottuvien luokkien ja lukion
perustamista? Katsokaapa pienen Karstulan lukion, joka satsaa
jääkiekkoon ja vieraiden kielten tarjontaan, vetovoimaa ja sijoitusta
lukiorankingissa!
Linkit:
Minusta jotenkin tuntuu, ettei U:gin Lyseon sijaluku pelkällä SiHy:llä parane.
VastaaPoistaJoudutaan tunteja vähentämään minimiin koska rahat loppuu, hieno koulu ei takaa laatua.
VastaaPoista